Toon posts:

Moederbord detecteerd geen sata-schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een goed werkend systeem heb ik een nieuwe hardeschijf geplaats, een hitachi 320 GB ( type kan ik zo snel niet zien maar deze HD werkt goed op een andere pc).
Deze HD is doormiddel van een sata kabel op het moederbord aangesloten.
Het moederbord (asrock p4vm800) detecteerd de HD niet, ik heb in de BIOS alle mogelijke instellingen geprobeerd maar de HD wordt niet gezien.
Ik heb gezocht naar nieuwe drivers en zodoende heb ik alleen een RAID driver kunnen vinden,VIA ComboRAID driver ver:4.30g, ik heb deze geinstalleerd maar helaas wordt de HD nog steeds niet herkend.
Ik heb ook een jumper op de HD geplaatst om de snelheid te verlagen maar je raad het al....

Alle tips om de HD werkend te krijgen zijn welkom.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

wordt de harde schijf in de bios niet herkend of wordt hij niet in windows gevonden die op een andere hdd aan het zelfde moederbord hangt?

probeer een andere satakabel, een andere sata poort, en evt een andere sata stroomkabel.

Ook nog mogelijk om te testen: externe behuizing met sata aansluiting en em daarin laten vinden.

Mogelijk moet je een bios update doen om sata werkend(er) te krijgen. Probeer ook eens een andere sata hdd en kijk of die wel gevonden wordt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Zowel de bios als windows herkent de HD niet.

Ik heb alle kabels al vervangen en ook een andere sata poort gebruikt, geen verandering.

Externe behuizing met sata aansluiting heb ik niet.

De bios update ben ik aan het uitzoeken, ik heb momenteel versie 1.0 en de laatst beschikbare versie is 1.60. Maar ik kan nergens vinden dat ze SATA drivers hebben geupdate, de bios updaten zou ik dus eigenlijk nog even willen uitstellen.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 23:38:
de bios updaten zou ik dus eigenlijk nog even willen uitstellen.
Waarom uitstellen? Er kan vrijwel niets misgaan, en mocht het niet werken, dan ben je in ieder geval up to date.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels met succes de bios geupdate naar versie 1.60. Na het updaten word de HD nog steeds niet herkent, rest van het systeem werkt overigens nog prima.

Een cd-rom station werkt wel op beide sata poorten die het moederbord heeft.

Het betreft trouwens een Hitachi HDP725032GLA360

Iemand nog suggesties?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:18
Heb je de HDD al in een ander systeem gehangen? Werkt hij dan nog niet, is de kans zeker aanwezig dat hij kapot geleverd is.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord ondersteund geen sata II waar de HD default is op ingesteld, in de handleiding kan ik niks vinden over de 2 pinnetjes achter op de HD, moet hier een jumper op voor de 1.5Gb/s setting?

In de handleiding (pagina 137) staat wel iets vermeld over de 1.5 Gb/s setting maar dit begrijp ik niet, mischien dat iemand ander het wel begrijpt?

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:17:
Heb je de HDD al in een ander systeem gehangen? Werkt hij dan nog niet, is de kans zeker aanwezig dat hij kapot geleverd is.
Yep, zie eerste regel van dit toppic, dit was overigens wel een systeem die SATA II ondersteund.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Moet je even op je andere mobo dit tooltje draaien en op sata 1,5 zetten:

http://www.hitachigst.com.../download.htm#FeatureTool

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

staat er geen jumper setting diagram op de HD zelf ? dat is meestal wel het geval namelijk. Jumper hem dan goed en probeer het nog eens

en je moet ook niet in je mobo boekje kijken maar op de site vd hd fabrikant voor die info over de jumper

edit. als je trouwens op google kijkt 'hitachi sata jumpersetting ' krijg je tientallen hits met exact dit probleem. sommige types schijnen ook niet omschakelbaar te zijn valt er te lezen

[ Voor 56% gewijzigd door Ray op 08-09-2008 21:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Soldaatje schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:38:
Moet je even op je andere mobo dit tooltje draaien en op sata 1,5 zetten:

http://www.hitachigst.com.../download.htm#FeatureTool
Bedankt! hiermee moet het wel lukken lijkt me. Ik heb zo snel geen systeem dat SATA II ondersteund maar ik ga het deze week proberen....wordt vervolgd.

Verwijderd

Topicstarter
Ray schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:39:
staat er geen jumper setting diagram op de HD zelf ? dat is meestal wel het geval namelijk. Jumper hem dan goed en probeer het nog eens

en je moet ook niet in je mobo boekje kijken maar op de site vd hd fabrikant voor die info over de jumper

edit. als je trouwens op google kijkt 'hitachi sata jumpersetting ' krijg je tientallen hits met exact dit probleem. sommige types schijnen ook niet omschakelbaar te zijn valt er te lezen
Ja als je er vanuit gaat dat de jumpersetting SATA I of II schakeld, maar dit blijkt dus niet zo te zijn.
Zie ook de handleiding die overigens niet van het moederbord is maar van de HD.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

dammzz ik zag pagina 137 dus dacht dat kan nooit van een hd zijn (had er niet op geklikt :))

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de HD aan een Sata II systeem gehangen en heb het Hitachi tooltje gedraait en heb met succes de HD op 1Gb/s ingesteld. De HD wordt nu wel gedecteerd op het Sata I systeem.

Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1