Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP SP3] Systeem hapert en constant 50% CPU

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb iets zeer bizars (denk ik?).
Ik had een perfect draaiend systeem: Windows XP SP3 met hardware in prima staat (denk ik?) en altijd alle nieuwste versies van apps en drivers. :*)

Nu heb ik sinds een maand ongeveer dat mijn systeem al vrijwel direct na boot enorm hapert (muis is niet meer vloeiend, filmpjes draaien schokkend, sites gaan niet soepel etc.).
Het bizarre is dat de CPU usage constant op 50% staat, maar er geen enkel proces is dat bijzondere aandacht vraagt (alles op 0 of enkele procenten). System idle staat dus op 95-99%, terwijl CPU Usage op het andere tabblad altijd op minimaal 50% staat.
Nog bizarrer is het dat als ik een proces kill (welk dan ook lijkt het), hij direct weer reageert en soepel loopt, maar al snel weer in zijn gedrag vervalt en weer enorm hapert en supertraag is! |:(

Niets helpt (na lang zoeken hier en in Google) zoals System Restore, programma's deinstalleren, drivers up- of juist downgraden, defragmenteren, virusscannen (Avira, AVG en TrendMicro vinden niets) etc. :'(

Ik ben inmiddels behoorlijk radeloos en geirriteerd, dus iedere oplossing buiten een Windows herinstallatie is zeer welkom! _/-\o_

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spyware scans gedaan? Gebeurt het ook als je van een Knoppix CD opstart? Verder kan een herinstallatie ook nuttig zijn; eerst een Ghost image maken zodat je altijd terug kunt gaan, en dan een herinstallatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:55
Het is waarschijnlijk je Windows Update. Even alle bijbehorende services uitschakelen, en periodiek inschakelen.... het was volgens mij ook op te lossen door je update cache leeg te gooien, ik adviseer je om daar even naar te googlen...

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Stan
Already done.
Mn Windows Update staat op Never, CrapCleaner heeft al 100x alle zooi gedelete (inc caches) en ik heb al vele scans op viri/spyware gedaan.
Vreemde is wel dat mijn Microsoft Update online een error geeft (en ja, ik heb een legale Windows!), te weten Error number: 0x80072EFF.

Nogmaals, ik zie dus geen proces (zoals een WinUpd of zo) dat de 50% verbruikt. Echter als ik dus een proces kill, willekeurig bijna, heb ik weer 10 seconden mijn oude snelle pc terug :?

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:04
Lees dit topic eens door.

[ Voor 64% gewijzigd door Joep op 07-09-2008 23:15 ]

• Stan
Zoals reeds gezegd, System idle heeft 99%, en die svchosts gebruiken (bijna) niets.
De post die je noemt lijkt dus niet van toepassing al zijn de symptomen wel redelijk gelijk.

Ik heb SP3 en alle genoemde fixes willen dus niet (want zijn ouder)(heb ik dus al).
Windows Update staat dus al uit ook.

Ik zal toch even de Batch-file draaien en dan met alle services op manual rebooten...

• Stan
t Lijkt nu opgelost!
Te vroeg gejuicht... :'(

Ik zag dat ik SP3 v3311 had (RC2) en heb daarom SP3 5512 (Final) erover geinstalleerd. Ik denk dat dit me wel goed gedaan heeft...
Tevens heb ik de genoemde batch-file gedraaid.

Het helpt beiden niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Stan op 08-09-2008 01:29 . Reden: Te vroeg gejuicht :/ ]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Stan schreef op maandag 08 september 2008 @ 01:06:
t Lijkt nu opgelost!
Te vroeg gejuicht... :'(

Ik zag dat ik SP3 v3311 had (RC2) en heb daarom SP3 5512 (Final) erover geinstalleerd. Ik denk dat dit me wel goed gedaan heeft...
Tevens heb ik de genoemde batch-file gedraaid.

Het helpt beiden niet.
Volgens mij had je eerst RC2 moeten verwijderen alvorens de Final te installeren.

• Stan
Het probleem bestond al, en de SP3 Final gaat gewoon prima zonder morren over de RC2 heen.
Ik heb nu gewoon SP3 staan en alles werkt, op het bestaande euvel na...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stan schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 00:30:
Het probleem bestond al, en de SP3 Final gaat gewoon prima zonder morren over de RC2 heen.
Ik heb nu gewoon SP3 staan en alles werkt, op het bestaande euvel na...
Dat het zonder morren gaat betekent niet dat het zo goed is, zoals je al merkt. Beter eerst SP3 en RC2 verwijderen, en dan pas de echte SP3 erover.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stan
Zo goed als opgelost! _/-\o_

Ik heb naast AVG en Avira ook nog even TrendMicro HouseCall gedraaid (online), en die vond tot besluit nog iets opmerkelijks:
Adware_Memwatcher

Toen die was verwijderd en ik herstartte, was het probleem ongeveer verholpen!
Zegt iemand het wat?

En over SP3: Was wellicht beter geweest maar natuurlijk nog steeds niet de oorzaak/behouder van het oorspronkelijke probleem...

[ Voor 10% gewijzigd door Stan op 11-09-2008 02:59 . Reden: Opgelost ]

Pagina: 1