Sapphire HD 3870 Ultimate op een Gigabyte GA-EP45-DS4

Pagina: 1
Acties:

• Baf
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:30

Baf

slopen. alles kapot maken.

Topicstarter
Ik heb al een Sapphire HD 3870 Ultimate liggen. De Ultimate is een passieve kaart met een enorme heatsink-constructie eronder, die zo'n 4 cm uitsteekt.

Nu wil ik een Gigabyte GA-EP45-DS4 moederbord aanschaffen, maar als ik naar dit plaatje (en andere) kijk, dan vrees ik dat de heatsink conflicteert met het heatpipe-systeem van het moederbord. Het lijkt me dat de videokaart het grote vierkante koelblok gaat raken.

Vraag: heeft iemand ervaring met deze combinatie (of met een andere belachelijk grote videokaart)?
Andere vraag: kan de kaart eventueel ook (zonder problemen) in in zo'n oranje PCIe x8 slot?

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:31
Ik heb exact dezelfde kaart, hierbij zit ik ongeveer met eenzelfde probleem maar dan gaat het om de cpu koeler.. Deze raken elkaar namelijk aan.. Zelfs met de stockkoeler van de 6000+ gaat het eigenlijkt niet/minimaal goed.. Daarom heb ik de kaart in de x8 gestopt, naar mijn mening merk ik er helemaal niets van.. Wellicht dat je bij een paar benchmarks een minimaal verschil merkt, maar daar durf ik weinig over te zeggen..

Over jou combinatie, het koelblokje op je mobo is wel erg hoog, denk niet dat het zo makkelijk gaat passen..

[ Voor 25% gewijzigd door rscheper op 07-09-2008 21:54 ]

• Baf

Baf

Topicstarter
Hm, balen. Maar in ieder geval mooi dat ik ook de x8 kan gebruiken.
Iemand een idee wat het verlies aan performance zal zijn? Ga ik dat merken?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het verschil is dat je ipv 4 GB/s 'slechts' 2 GB/s over de PCI-E lane kan versturen of ontvangen.
Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel; kan de rest van je systeem ook allemaal méér dan 2 GB/s versturen of ontvangen? Denk het niet, dus je zult het verschil nagenoeg niet merken...

PCI Express
Uitgevonden in: 2004
Uitgevonden door: Intel
Snelheid: 250 MB/s (x1)
1 GB/s (x4)
2 GB/s (x8)
4 GB/s (x16)
8 GB/s (x32)
Bron: Wikipedia: PCI Express

• Baf

Baf

Topicstarter
Dank voor de uitleg. Maar kan de rest van het systeem ook meer dan 2 GB/s versturen of ontvangen, dat weet ik juist niet. Het zal wel niet, als je het zo stelt. :)

Maar bestaan er überhaupt systemen die zo snel zijn? En zo nee, waarom dan die x16?
(Ik weet het antwoord natuurlijk al: marketing)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Steekt de heatsink niet juist naar onder uit?

specs

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Inderdaad, marketing. Het zal heus in bepaalde stukken iets sneller zijn, anders zijn de researchkosten te hoog. Maar het is zeker geen 2x en ook geen 1,5x.

Kijk naar een jaar of 2,3 terug; er waren AGP 8x kaarten die er ook in PCI-E 16x uitvoering waren. Hier zat bijna geen performanceverschil in.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn passief gekoelde MSI 7950GT past prima in mijn EP45-DS4P (vrijwel hetzelfde als de DS4 die jij op het oog hebt). Die kaart heeft ook een grote heatsink bovenop maar dat past zonder problemen.

• Baf

Baf

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 15:27:
Mijn passief gekoelde MSI 7950GT past prima in mijn EP45-DS4P (vrijwel hetzelfde als de DS4 die jij op het oog hebt). Die kaart heeft ook een grote heatsink bovenop maar dat past zonder problemen.
De heatsink van de 3870 is dikker, als ik af moet gaan op foto's.
Heb je veel ruimte over (horizontaal dan wel verticaal)? Hangt de heatsink boven het koelblok?

Er is dus nog hoop. Ik wacht in spanning af, het bord is inmiddels besteld bij Azerty (mede dankzij jouw review, Terw_Dan). Dank voor de info.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Echt veel ruimte heb ik niet boven de kaart, dit omdat er ongeveer de hoogte van 1 slot door de koeling wordt ingenomen (boven de kaart, niet onder de kaart zoals bij de meeste het geval).

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:43
Ik heb ook een 3870 Ultimate en die gaat prima op een M2N32-SLI Deluxe bordje!

Ik heb er zelfs nog een Zalman CNPS9700 NT boven hangen en dit alles in een P182 kast
Zie de foto's

discogs

Pagina: 1