Toon posts:

Radeon 9800 Pro ventilator kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het beeld van mijn pc bleef plotseling hangen (veranderde niet meer). Ik heb toen m'n pc herstart, toen kreeg ik helemaal geen beeld. Computer een tijdje uit, toen weer aan en hij deed het gewoon weer, maar na een tijdje bleef hij weer hangen. Aangezien het mij het meest logisch leek dat het aan de videokaart lag, heb ik deze eruit gehaald, alle stof uit de ventilator gehaald en weer teruggezet. Hierbij merkte ik dat de kaart flink warm was (maar ik heb geen idee of dat normaal is of niet). Het probleem bleef. Met een beetje prutsen met een spiegeltje en een zaklantaarn kon ik zien dat de ventilator op de videokaart niet draaide als de computer aan staat. Volgens mij moet deze wel altijd draaien toch? Dus ik denk dat hij kapot is.

1. Is het nu voldoende om alleen de koeler te vervangen of is er grote kans dat de videokaart nu oververhit is geraakt en daardoor kapot en kan ik beter een heel nieuwe videokaart kopen?

Als ik alleen de koeler hoef te vervangen:
Op de videokaart zit een stickertje waarop staat "Radeon 9800PRO 128M", het geheel ziet eruit als dit.
2. Hoe weet ik nu welke koeler hierop past?
Ik heb al wat gezocht hier, maar kan alleen vinden wat mensen een goed merk vinden maar niet welk type koeler van een merk er nu op past of hoe ik dat weet of waar ik het kan vinden.

Als ik een nieuwe koeler koop:
3. Zit als je een nieuwe koeler koopt er alles al bij om de oude te demonteren en de nieuwe te monteren? Of moet ik dingen niet vergeten (koelpasta, schroefjes, oid?). En heb je speciaal gereedschap nodig?

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 15:08
Een koeler voor die kaart weet ik zo niet.

Normaal gesproken zit er bij een nieuwe cooler wel de benodigde schroefjes en dergelijke.
Het beste is om de oude koelpasta te verwijderen en bij de nieuwe koeler zit vaak wel weer nieuwe.

Speciaal gereedschap is handig. denk aan horloge schroevendraaier setje of andere kleine kruiskop.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik weet niet of er nog makkelijk aan en goedkoop aan koelers voor deze videokaarten te komen zijn. Anders adviseer ik je toch een nieuwe videokaart te kopen. Het risico bestaat natuurlijk dat de cooler niet kapot is, en dan heb je alles voor niets gedaan. Je weet immers niet 100% zeker of het aan de koeler ligt. Je moet de prijs en het risico afwegen tegen de prijs van een nieuw videokaartje.

[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 07-09-2008 21:04 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De gaten van de 9800PRO zijn gewoon redelijk standaard dus er passen iets van 20 koelers of meer op. Een goede en redelijk goedkope is een VF700 van Zalman. Daar zit ook alles bij wat je verder nodig hebt, dus de oude koeler kan weg en die schroefjes heb je niet nodig.

De kans dat je videokaart dood is trouwens nog best groot. Als je helemaal geen beeld meer krijgt en de koeler heeft lang stil gestaan dan kan de core gewoon zijn doorgebrand.

Een 2e hands 9800PRO is vaak maar iets van 20 euro en een goede koeler is net iets goedkoper. Als je een andere videokaart koopt kan je net zo goed voor een 6800LE oid gaan. Kost iets van 25 of 30 euro en is dubbel zo snel als de 9800.

[ Voor 44% gewijzigd door PilatuS op 07-09-2008 21:08 ]

Verwijderd

Kun je eerst niet even een gewone fan erop laten blazen en kijken als die het dan wel blijft doen?
Lijkt mij het makkelijkst. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:08:
Kun je eerst niet even een gewone fan erop laten blazen en kijken als die het dan wel blijft doen?
Lijkt mij het makkelijkst. ;)
Zoiets werkt normaal idd perfect (en was in mijn geval nog stiller ook :+ )

Zie Verwijderd in "Het "Post hier je kleine mods" topic - D..."

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf had ik eerst ook een 9800 pro, toen ik een keer in me kast keek zag ik het fannetje van me videokaart op de bodem liggen. Ik heb daarna ook gezocht voor een koeler maar voor je geld is het beter om een compleet nieuwe kaart te kopen (die videokaart is minder waard als je koeler, sorry).

Overigens is heel simpel om met een normale schroevendraaier de koeler te demonteren indien je ergens tweedehands iets weet te vinden ofso

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-05 07:37

Dani86

AeroGeek

Voor de prijs van een nieuwe koeler heb je al zowat een nieuwe kaart, die ongetwijfeld sneller zal zijn dan deze.

En als je koeler het niet deed, zal het videogeheugen niet echt goed meer zijn denk ik.

Het is een AGP kaart neem ik aan? Kijk anders op marktplaats eens rond. Succes! :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• PilatuS
  • Niet online
En als je koeler het niet deed, zal het videogeheugen niet echt goed meer zijn denk ik.
Ik neem aan dat je de core bedoelt ? Het geheugen zal wel niet gekoeld worden en dat is bij een kaart zoals deze ook helemaal niet nodig. Sowieso wordt geheugen nooit actief gekoeld met een fan maar met heatsinks, die soms 1 geheel zijn met de rest van de koeler.

Deze koeler die nu kapot is zit denk ik alleen op de core, en die core zal wel doorgebrand zijn. Dan is er helaas ook niets meer aan te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 07-09-2008 22:36 ]

Verwijderd

Ja en waar denk jij dat de airflow vandaan komt die de sinks weer koelt?

De effectiviteit varieert nogal tussen verschillende fabrikanten, en ook generaties referentiedesign maar toch.

• PilatuS
  • Niet online
Ja en waar denk jij dat de airflow vandaan komt die de sinks weer koelt?
Uiteraard van die zelfde fan als voor de core. Ik bedoel dat geheugenchips nooit zelf fans hebben maar dat er alleen heatsinks op zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 07-09-2008 22:54 ]

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-05 19:16

H.Boss

Hugo Boss

Ik denk dat je beter een nieuw kaartje erin kan prikken. Denkend aan een budgetkaartje zoals de GF 7300GS.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even op een rijtje:
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:54:
1. Is het nu voldoende om alleen de koeler te vervangen of kan ik beter een heel nieuwe videokaart kopen?
Jumpman schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:03:
Het risico bestaat natuurlijk dat de cooler niet kapot is, en dan heb je alles voor niets gedaan. Je weet immers niet 100% zeker of het aan de koeler ligt. Je moet de prijs en het risico afwegen tegen de prijs van een nieuw videokaartje.
PilatuS schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:04:
De kans dat je videokaart dood is trouwens nog best groot. Als je helemaal geen beeld meer krijgt en de koeler heeft lang stil gestaan dan kan de core gewoon zijn doorgebrand.
Dani86 schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:36:
Ik heb nog wel beeld als de computer net is opgestart, hij houdt er echter al snel mee en steeds eerder heb ik het idee. Maar omdat hij nog wel even beeld geeft, lijkt mij de videokaart iig niet helemaal kapot.
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:13:
[...]

Zoiets werkt normaal idd perfect (en was in mijn geval nog stiller ook :+ )

Zie Verwijderd in "Het "Post hier je kleine mods" topic - D..."
Ik heb maandag een van de ventilators uit m'n kast losgemaakt en van de zijkant tegen de videokaart laten blazen. (Onder de videokaart was niet echt plek.) De videokaart werd wel een stuk minder warm (je brand je vingers er niet meer aan), maar het beeld hield er alweer mee op onder het opstarten van windows. Is de videokaart nu echt kapot, of koelt het op deze manier gewoon niet goed genoeg?

4. Aangezien de kans dat de videokaart nog goed is kleiner lijkt te zijn, overweeg ik toch maar om een heel nieuwe videokaart te kopen:
PilatuS schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:04:
Een 2e hands 9800PRO is vaak maar iets van 20 euro. Als je een andere videokaart koopt kan je net zo goed voor een 6800LE oid gaan. Kost iets van 25 of 30 euro en is dubbel zo snel als de 9800.
Het nadeel van een 2e handse is dat die ook bijna kapot kan zijn, of helemaal tenzij je hem eerst gaat bekijken, en dan moet het wel ergens in de buurt zijn. Heeft er iemand nog suggesties voor vergelijkbare kaarten waar ik naar kan zoeken?
MrJoker1985 schreef op zondag 07 september 2008 @ 23:02:
Ik denk dat je beter een nieuw kaartje erin kan prikken. Denkend aan een budgetkaartje zoals de GF 7300GS.
Ik zat te denken aan een Radeon X1650 PRO (die is nog net ietsje goedkoper, maar wel beter dan die ik nu had volgens mij), helaas is deze bijna nergens op voorraad.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik zou inderdaad snel zo'n kaartje kopen. AGP wordt wel steeds schaarser (zeker de goede videokaarten).

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 10-09-2008 18:53 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• wouzer1977
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:10
Ik heb hier nog 2 orginele koelers voor een ati 9800 pro liggen. Destijds meteen verwijdert en een zalman opgebouwd. Je mag ze zo van me komen halen. Ik woon in Boxmeer.

zijn wel iets anders gevormde koelers maar volgens mij mag dat de pret niet drukken.

(mag ook mailen naar wouzer (rare a) hotmail (puntje) com)

[ Voor 10% gewijzigd door wouzer1977 op 11-09-2008 00:53 ]

Pagina: 1