• Left
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 20:43
Ik draai al een tijdje een Intel Core2Quad 6600 @ 3Ghz.
Voor de zekerheid heb ik ln-sensors geinstalleerd (ik draai Ubuntu) om de temp van mijn cores in de gaten te houden, en tot voor kort kwamen die nooit boven de 60 graden.
Uiteindelijk heb ik de sensors er een keer afgegooid, maar na een verhuizing zette ik ze er maar weer eens op, en tot mijn schrik gaven ze nu op volle belasting temps van boven de 70 graden per core aan!

Ik heb het eens op Windows geprobeerd met SpeedFan, maar die geeft zelfs in Idle nog temps aan van boven de 60 graden, nog veel erger zelfs!

Ik dacht dat misschien mijn cpu koeler los was geraakt door de verhuizing, dus ik heb hem eraf gehaald, er weer opgezet en deze keer met schroeven zodat hij muurvast zit.
Maar alles is precies hetzelfde gebleven ...

Heeft iemand een idee waar dit nou opeens door kan komen?

Mijn specs:

Mobo: Gigabyte P35 DS3R
CPU: Intel Q6600 @ 3Ghz
Memory: 2x1GB Kingston
CPU Koeler: Scythe Infinite
Video: Passief gekoelde simpeler kaart uit de NVidia 7300 serie

Verwijderd

Speedfan is ook een heel slecht programma om de temps mee uit te lezen. Neem liever CoreTemp. ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of Realtemp, als we toch over fatsoenlijkere meetprogsels babbelen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Left
Ik heb CoreTemp en RealTemp allebei uitgeprobeerd; (ik heb alleen W2K tot mijn beschikking dus kon maar 2 cores meten)

Onder 100% cpu load:

CoreTemp:
Core1: 65
Core2: 75

RealTemp:
Core1: 50
Core2: 60

Apart genoeg zeiden ze ook allebei dat mijn cpu op 2133 Mhz draaide (8 x 266), terwijl hij in het echt op 3Ghz draait (8 x 333)

Verwijderd

10 graden verschil tussen de 2 core's is wel heel veel. Weet je zeker dat de koeler er goed opzit en de koelpasta goed is verdeeld?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:39
draaien je fans ook nog goed? kan best zijn dat die aan het slijten zijn of dat er iets tussen zit waardoor ze niet of niet op volle toeren draaien. Tevens de boel al stofvrij gemaakt?

• Left
Mijn fans draaien goed, ik heb zelfs een nieuwe fan erop gezet. Nadat ik de koeler erop en eraf heb gehaald was alles ook weer goed stofvrij.

Alleen die koelpasta zou het mogelijk nog kunnen zijn. Misschien nog maar eens de pc uit elkaar halen dan ....

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Left schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:27:
Ik heb CoreTemp en RealTemp allebei uitgeprobeerd; (ik heb alleen W2K tot mijn beschikking dus kon maar 2 cores meten)

Onder 100% cpu load:

CoreTemp:
Core1: 65
Core2: 75

RealTemp:
Core1: 50
Core2: 60

Apart genoeg zeiden ze ook allebei dat mijn cpu op 2133 Mhz draaide (8 x 266), terwijl hij in het echt op 3Ghz draait (8 x 333)
heb je je snelheid goed uitgelezen met CPUz of oid? Het kan zijn dat je BIOS de FSB heeft teruggezet omdat de sensors zeggen dat het te warm is.

btw, temperatuur uitmeten is vaak een probleem.
Ik gebruik Everest omdat het een handige sidebar optie heeft. Maar RealTemps geeft bijna 10C lager aan. speedfan zit ertussenin etc. kortom, vrijwel geen progrie is het eens met een ander.... lekker handig met overclocken, mjah.

[ Voor 18% gewijzigd door Sibylle op 08-09-2008 10:59 ]

Ctrl+k

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hoe warm voelt je koelblok aan?

• GrumpyGamerDad
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 08:40
Left schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:57:
Mijn fans draaien goed, ik heb zelfs een nieuwe fan erop gezet. Nadat ik de koeler erop en eraf heb gehaald was alles ook weer goed stofvrij.

Alleen die koelpasta zou het mogelijk nog kunnen zijn. Misschien nog maar eens de pc uit elkaar halen dan ....
Ik zou zeker de koelpasta er opnieuw opdoen (na schoonmaken van de oude pasta).
Je heb nl de koeler van de CPU gehad.
Verdeling over de CPU van de koelpasta is hierdoor niet meer optimaal.
Hierdoor kunnen temp verschillen optreden.

http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang

• Left
Ik heb nog een keer alles uit elkaar gehaald. Alles echt stofvrij gemaakt, cpu + koeler schoongemaakt en een heel dun gelijkmatig laagje nieuwe koelpasta aangebracht, koeler overal stevig vastgeschroefd: Maar al met al is mijn cpu maar een heel klein beetje minder warm, onder full load is hij nog steeds iets boven de 70 graden :'(

Ik snap er niks van. Gaan cpu's misschien vanzelf meer vermogen gebruiken als ze ouder worden?
Pagina: 1