• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Topicstarter
Sinds vorige week heb ik een nieuw systeem. Het was de bedoeling dat ik hier een beetje mee ging overklokken. De belangrijkste specs: link naar Pricewatch winkelmand

Na het verhogen van de multiplier van 12.5x naar 13,5x (2,7GHz) heb ik een paar uur 4x de prime95 torture test gedraaid - stabiel. Hierna ging ik een relatief oude game spelen. Na zo'n 20 minuten hing het systeem.

Voor de zekerheid heb ik de multiplier weer op de standaardwaarde, 12.5x, gezet. Dit loste het probleem niet op. Tijdens deze keer hangen viel het mij op dat willekeurige pixels een voor een wit werden. Aangezien de videokaart niet overgeklokt is, zou daar het probleem niet moeten zitten.

Nieuwe reboot. Windows heeft veel moeite met starten. De boot progress bar blijft minuten lang bewegen, terwijl het HD-ledje continu snel knippert. Dit is niet normaal, aangezien Windows normaal gesproken ruim binnen een minuut boot, en HD-ledjes doorgaans onregelmatig knipperen. ;) Goed, stroom er maar weer af.

Nu werd het probleem erger. Het systeem wou helemaal niet meer booten! Zodra ik op de powerknop drukte, ging het powerledje zeer kort aan, om vervolgens uit te blijven. Om dit te herhalen moest ik de stroom even van de voeding halen.

Om uit te zoeken waar dit nou aan zou kunnen liggen, heb ik de kast geopend en op de tafel gelegd. Zowel de CPU heatsink, de videokaart als de voeding waren niet overdreven heet. Toch maar even een half uurtje laten afkoelen. Ook dit hielp niet.

Om te testen heb ik vervolgens de DVD-drive en hard disk losgekoppeld. Stroom erin, powerknop ingedrukt en rook! :o Bij nadere inspectie bleek een MOSFET stuk te zijn. Ik heb enkele foto's gemaakt. Op de eerste foto, het zit tussen de fan connector en het R50-blokje rechts ervan.

Waardoor zou dit kunnen komen? Zou dit ook onder de garantie vallen?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je misschien het voltage verhoogt van de CPU?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Topicstarter
Nee, tenminste, dat heb ik niet zelf gedaan. De BIOS-instelling daarvoor stond wel op Auto, maar die heb ik nadat de onstabiliteit begonnen was uitgezet.

Verwijderd

Misschien wel een productiefout misschien ook wel kortsluiting met de kast. Wie zal het zeggen. ;)
Het is nu eenmaal elektronica en dat heeft niet het eeuwige leven.
Maar dit lijkt mij gewoon garantie btw, dus breng hem maar terug. ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Topicstarter
Ja hoor, 'user abuse'. :(
Gezien het feit u heeft overgeklokt met uw computer valt de schade onder user abuse. Dit houdt in dat wij het moederbord niet terug kunnen nemen als zijn defect.

Als een dergelijk chip zichzelf opblaast is dit vaak ook niet meer te repareren.

De oorzaak is dus hoogstwaarschijnlijk het overklokken aangezien een systeem dan draait op specificaties waarvoor het niet is gebouwd.
Alsof een MOSFET ook maar enigszins te maken heeft met de CPU multiplier... Daarnaast is naar mijn weten de multiplier iets dat binnen de CPU zelf geregeld wordt - deze kijkt naar de bussnelheid en regelt zijn kloksnelheid aan de hand van de multiplier. Het moederbord heeft hier, op het eenmalig instellen van de multiplier binnen de CPU na, verder geen invloed op.

Ik ga nog proberen dit onderbouwd uit te leggen aan de webshop, maar ik ben bang dat dit geen zin heeft.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je hebt het jezelf wel moeilijk gemaakt.
Waarom zeg je dan dat je hebt overgeklocked?
Normaal komen ze daar toch niet achter.
Net zoals door rood rijden en klagen dat je niet geflitst bent.
Of illegaal downloaden.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm, op google vind ik meerdere verhalen over opgeblazen mosfets met dat bordje.
Zoek maar eens, wellicht helpt het.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Topicstarter
Ik probeer de situatie zo waarheidsgetrouw te schetsen als mogelijk. Het feit dat ik de multiplier verhoogd heb hoort daar bij. Slechts de multiplier verhogen kan niet de oorzaak zijn van de stukke MOSFET, aangezien deze het voltage regelt.

offtopic:
De analogie met door rood rijden is niet relevant. Door rood rijden is verboden, overklokken niet :)

• _JGC_
  • Laatst online: 14:33
Overgeclocked of niet, dat bord is gewoon niet geschikt voor die CPU. Ik lees op internet na een zoekactie meerdere ervaringen van mensen die dat bord in rook op hebben zien gaan met een 125W TDP CPU. De 9850 is er zo een, en door het verhogen van de multiplier (de 9850 is een van de weinige CPUs zonder lock) heb je het verbruik nog even iets hoger gelegd.

Dit verhaal is echter niet van toepassing op wel of geen garantie. Het is gewoon een tekortkoming aan dat bord. Gigabyte adverteert met ondersteuning voor de X4 9950, welke zelfs een 140W TDP CPU is. Als je zo'n CPU in je bord had geduwd was het net zo snel uitgefikt als wat je nu overkomen is. Als je CPU opgefikt was zou het idd geen garantie zijn, dat bord hoort gewoon te werken. Door het verhogen van de multiplier draait je moederbord nml nog gewoon binnen de specificaties.
Pagina: 1