Opzoek naar componenten voor een "systeem kast"

Pagina: 1
Acties:

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:40
Ik ben al weer veelste lang bezig met het zelf bouwen van een CNC gestuurde freesmachine. Ik wil met deze freesmachine waterkoeling producten gaan maken. Lekker zelf ontwikkelen van producten voor grafische kaarten etc.

Nu heeft zo'n freesmachine natuurlijk een flinke "frequency converter" en een grote freesspindel die toch 1500watt pakt. Daarnaast komen er stappen motoren om deze freesspindel te laten bewegen.
Dit zou ik allemaal graag in een mooi kastje verwerken, maar daarvoor moet ik wel de juiste spullen gebruiken anders knallen de stoppen er hier zo uit en misschien nog ergere dingen.

Even paar voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: http://img50.imageshack.us/img50/8977/dscf0038zq9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img359.imageshack.us/img359/2032/cimg6371oe3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img50.imageshack.us/img50/5127/cimg6374cw7.jpg

Nu is mijn vraag, waar zou ik dit soort bevestigingen kunnen kopen?? Draad kan ik gewoon bij de locale doe-het-zelf winkel kopen? Of liever langs een electronicaboer?
De jongens hierboven maken van dezelfde techniek gebruik om de boel vast te leggen. Is er misschien een andere/betere manier?

[ Voor 2% gewijzigd door Jfwiet op 07-09-2008 17:40 . Reden: Plaatjes fixen ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51
Misschien op marktplaats zo'n oude kast zien te regelen?

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:40
ThinkPadd schreef op zondag 07 september 2008 @ 17:31:
Misschien op marktplaats zo'n oude kast zien te regelen?
De kast zal ik waarschijnlijk wel aanschaffen ja, het gaat mij meer om het te gebruiken draad en bevestiging klemmen, bevestiging platen, etc.

Ben o.a. opzoek naar sites waar ze dit soort spul verkopen, maar aangezien ik geen "vaktermen" ken kan ik er ook niet op zoeken.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Draad recycle ik meestal.

Oude ATX/AT voedingen hebben mooie kleuren draad wat gebouwd is voor flinke vermogens.
Kleine signaaldraden zijn pata harrdisk/floppykabels prima voor.

Als je nog meer vermogen moet hebben kan je installatiedraad gebruiken, maar deze paar soorten kabel kom je eigenlijk overal wel mee.
Als je meerdere draden door 1 kabel wil kan je kijken naar bijv UTP (netwerkkabels) telefoonkabels, enz, prima voor signaaldraad, voor vermogen kan je stroomkabels pakken.

Bevestiging van printplaten in een behuizing gaat natuurlijk het beste als je kast en printplaten voor elkaar gemaakt zijn (zo is eurokaart een standaardformaat en kan je daar kasten voor krijgen waar je deze probleemloos in schuif)

Voor bevestiging van kabels kan je kijken naar tiewraps, binddraadjes, kabelmesh, kabelclips, etc.
Zo heb je om leidingen vast te zitten van die clips die vastklikken (1 deel plastic, schoef je vast, delen buig je naar elkaar en die klikken) die kan je prima gebruiken om kabels mee te geleiden.

Denk dat je vooral een punt creativiteit moet hebben ;)

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-01 22:36

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je kunt bij een hoop elektronicazaken wel van die 'kroonsteentjes' krijgen; aan de onderkant hebben die pennetjes om ze aan de print te solderen. Ik weet niet of en wat voor naam die dingen hebben, neem anders de foto mee naar een goeie zaak, dan zullen zij je kunnen vertellen of ze zoiets hebben. Vaak kun je losse moduultjes kopen van bijvoorbeeld 2, 3 of 5 aansluitingen en kun je deze aan elkaar bevestigen om grotere connectors te maken.

Om te voorkomen dat de draad die je hier in bevestigd gaat rafelen / slecht contact maakt kun je kabelschoentjes / kabeleindstiften / penkabelschoenen gebruiken. De benaming wisselt nog wel eens, zelf bij één winkel: http://shop.conrad.nl/Ver...techniek/Kabelschoentjes/

Er is trouwens nog een andere variant hier op, waarbij je losse pennetjes op de print soldeert. Daar overheen schuif je dan een connector met schroefbevestigingen voor de bedrading. Dit type is doorgaans iets duurder, maar heeft als voordeel dat je de print in 2 seconden los kunt koppelen, en bij het terug aansluiten niet hoeft te zoeken naar welk draadje waar moet. Ook hier kan ik je helaas niet helpen met een naam, maar je kunt nog wel eens geluk hebben met oude apparaten (heb er ooit een hoop uit een liftbesturing kunnen slopen :))

edit: kijk hier eens :) http://www.velleman.be/be/nl/product/list/?id=344651

[ Voor 27% gewijzigd door real[B]art op 07-09-2008 23:36 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die ronde connectors achterop lijken wel powerons van neutrik. De sterk-stroom variant van speakon.
Gok ik, het zouden zelfs gewone speakons kunnen zijn :P.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 07:08

Santford

FP PowerMod
Je zou het kunnen proberen bij een paneelbouwer, misschien willen zij wel wat meebestellen voor je. De onderdelen die je zoekt worden vaak gebruikt in schakelkasten voor de industriele installaties.

ff googlen op 'paneelbouw'

[ Voor 7% gewijzigd door Santford op 08-09-2008 23:54 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

^met hierboven. In principe kun je hele goede paneelconnectoren aanschaffen via de grote elektronicaboeren, vooral Tyco, AMP en Molex maken veel betrouwbaar spul (wat ik ook daadwerkelijk een keer in mn handen heb gehad en gebruikt voor een hobbelkartje). Dus Farnell, Digikey en Nedis.

Maargoed, goedkope connectoren heb je voor ~2,50 per paar, highpower tyco speakon-achtige connectoren kunnen zomaar 20-25 euro per paar zijn. Ligt er een beetje aan hoeveel geld je eraan wil uitgeven. Recyclen en creativiteit kost meestal het minst :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maargoed, goedkope connectoren heb je voor ~2,50 per paar, highpower tyco speakon-achtige connectoren kunnen zomaar 20-25 euro per paar zijn.
Koop dan gewoon de neutriks als het echt geld mag kosten :).

Powercon , tot 32A:

http://www.neutrik.com/fl...e_32_Amp_productlist.aspx

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 09-09-2008 10:17 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Schapie
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Persoonlijk vind ik de bovenste foto meer een foto van hoe het juist niet moet.
De twee andere foto's zijn dan wel weer andere uitersten. :P

Maar het ligt er een beetje aan hoe flexibel en hoe robuust het moet worden. Als het verder niet regelmatig uit elkaar hoeft dan zou ik alles netjes met klemmen stroken bedraden en een beetje ruim opzetten. (Ruime opzet = ruimte die je nodig hebt + 30% over capaciteit.)

En houd daarbij een beetje logica er in. Een goede opzet kan bijvoorbeeld zijn, gezien van boven naar beneden:
Freq regelaars, filters etc linksboven - scheidingsschot alu - PLC/electronica
Thermische en andere beveiligingen - transformator
Magneetschakelaars
Stuurstroomrelais, timers etc
Klemmenstrook

Houd hier dan ook rekening mee met je bedradingsgootjes. Links sterkstroom, rechtsstroom.
Frequentie geregelde motoren sluit je voor het mooie aan met EMC kabel en die strip bij voorkeur zo kort mogelijk aan. (Dus pas net onder de regelaar.)

Let tevens op de aarding, onderschat niet de problemen als je je paneel + apparatuur niet goed aard.
Fouten in communicatie met PLC's, computers etc komen in dit soort gevallen vaak hierdoor. (Vaak icm utp kabel, de problemen zijn met FTP of SFTP kabel uiteraard een stuk kleiner dan wel geheel verdwenen.)

Ohja nog een tip als je een remweerstand hebt, monteer deze dan aan de buitenkant van de kast, scheelt veel warmte, zeker bij een motor van 1,5Kw. ;)

Bekende merken van behuizingen zijn: Rittal, Sarel, Eldon. Met deze merken zit je qua kwaliteit erg goed. Maar het zijn zeker niet de goedkoopste.

No signature found

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aantal diengen die je dus sowieso nodig gaat hebben zijn kabelgoten (niet te krap, je zal zien dat het altijd proppen wordt) Zoals schapie al aangeeft is het handig om aan elke zijde een goot te hebben, met name omdat je in deze situatie veel met stuurspanning en hoogspanning werkt.
Daarnaast klemmen, automaten, relais, aansluitlijsten etc. Van bijv. AMP, neutrik, phoenix contact, molex, hangt er maar net vanaf wat voor deze toepassing het beste geschikt is.
(leuk en aardig, die speakons aan de onderkant, mits je het systeem regelmatig los moet koppelen. Dan alsnog is powercon een beter optie, al gok ik dat ze speakon hebben genomen IVM met de 4 of 8 polige aansluiting)
Koeling ook altijd even bij stilstaan, als je weet dat er veel warmte vrijkomt kan de fan altijd aanstaan, anders zijn er handige thermostaatjes die je (in het warmste deel van de kast) monteert, en inschakelen als het te warm is.
Pagina: 1