[2003] DNS en DHCP problemen op client

Pagina: 1
Acties:

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 08:11
Ik ben een beetje aan het inkomen op server gebied. Ik heb hier paar pc's staan en een server.
Op de server staat AD, DHCP en DNS.

Mijn router heeft het ip adres 192.168.2.1 en de server een statisch ip van 192.168.2.2.
Op de router staat DHCP uit, maar als prefered DNS staan de 2 ip's van KPN.
Ik heb als eerst AD geconfigureert. Vervolgens DHCP en DNS.
Scope gaat van 192.168.2.11 t/m 192.168.2.40.
Nu is het zo dat de clients ip adressen hebben in de 192.168.2.100~ ?
DHCP staat gemachtigd en is actief.
Als ik bij de clients bij LAN details kijk, zie ik dat de DHCP en DNS ip op 192.168.2.1 (router) staan ??
Aanmelden op het domein duurt bij 2 pc's erg lang (DNS wss?), maar bij de andere gaat het gewoon snel. Bij sommige gebruikersaccounts krijg ik de melding dat het domein niet beschikbaar is.
Bij DNS log heb ik veel foutmeldingen staan zoals een "fout 32 is opgetreden in de DNS server tijdens het laden van de zone van Active Directory. etc.
Ik weet zeker dat ik ergens een tikfout heb gemaakt met het enteren van het IP adres. Maar waar ??

Bij DHCP serveropties staat DNS ingesteld op 192.168.2.2. Of moet ik de loopback adres zetten ?

Ik heb heel veel gegoogled alleen ik kom nergens uit !

[ Voor 4% gewijzigd door s3. op 07-09-2008 14:46 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Geef eens een beschrijving van je netwerk, en hoe server en clients zijn aangesloten? Zoals ik het nu lees zit de server parallel met de clients, niet in serie?

De DNS van de server moet op zichzelf staan, en die moet dan forwarders gebruiken, niet de router. Moet je trouwens DNS niet instellen voor je de AD instelt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• s3.
Heb een KPN router met 4 ingangen. 4 kabels gaan naar 4 switches met meerdere ingangen. Daar gaan weer minimaal 4 kabels naar een rack toe (bedrijfslocatie trouwens).
De router heeft een adres van 192.168.2.1. Daarop staat DHCP uitgeschakelt, staan wel DNS ip's in.
Server heeft statisch ip gekregen van 192.168.2.2.
Ik heb nu alle rollen van de server verwijdert.
Ik moet nu dus eerst DNS, dan DHCP en als laatst AD installeren ?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

s3. schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:02:
Heb een KPN router met 4 ingangen. 4 kabels gaan naar 4 switches met meerdere ingangen. Daar gaan weer minimaal 4 kabels naar een rack toe (bedrijfslocatie trouwens).
De router heeft een adres van 192.168.2.1. Daarop staat DHCP uitgeschakelt, staan wel DNS ip's in.
Server heeft statisch ip gekregen van 192.168.2.2.
Ik heb nu alle rollen van de server verwijdert.
Ik moet nu dus eerst DNS, dan DHCP en als laatst AD installeren ?
Het hangt er vanaf hoe je netwerk in elkaar zit. Blijkbaar zit je server niet als gateway tussen de clients en het internet? Zoek de tutorials op bijvoorbeeld www.petri.co.il over hoe je server in te stellen, verder zijn er ook allerlei wizards.

Op mijn eigen (win2000) server staat de DNS ingesteld op 127.0.0.1, en staan de externe DNS-servers als forwarders ingesteld. Dat is volgens mij ook de standaard instelling. Als je clients nog steeds de router zien, dan staan je instellingen op de router blijkbaar ook niet goed, of geeft de DHCP op de server verkeerde informatie door. Als dit werk is, is het dan niet verstandiger professionele hulp erbij te halen? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• s3.
Server zelf verwijst bij gateway ook naar 192.168.2.1. Dus de server zelf moet als gateway worden ingesteld zodat de clients een ip van dat server verkrijgen ?

Dit is mijn werk niet trouwens. Ik mag er experimenteren ;).

Ik heb alles stap voor stap opnieuw opgezet via tutorials op het net. Eerst DNS, vervolgens DHCP endan AD. Ik heb als laatst ingesteld dat DNS/DHCP samen met AD werkt.

Wat ik ook doe, de clients willen maar niet de DHCP en DNS automatisch overnemen. Bij details staan er nog altijd 192.168.2.1 als DHCP/DNS server. Als ik handmatig de DNS invoer op 192.168.2.2, dan gebeurt het inloggen heel snel.

Waar kan het probleem liggen ?

//EDIT: Bij DHCP statistieken: 18 aanvragen, 2 acks, 100% beschikbaar. Dus er wordt wel aanvragen ingediend ?

//EDIT2: Ik heb in de router ingesteld dat de prefered DNS mijn server is ipv KPN server. Nu gaat het inloggen wel snel. Alleen zie ik alsnog bij DNS en DHCP dat hij op 192.168.2.1 staat.

[ Voor 66% gewijzigd door s3. op 07-09-2008 18:27 ]

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 08:20

Muggie

8 pm

Hoe staan de netwerksettings op je domain controller ?
Wat heb je aan options ingesteld bij de DHCP op je server ?

PSN: mug_8pm

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Probeer eens een ipconfig/release en dan een ipconfig/renew te doen op je clients. Zolang de dhcp lease van de router namelijk nog actief is krijgen ze anders geen ip van de dhcp van je server.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 07-09-2008 19:09 ]

• s3.
Zo ziet dus het netwerk eruit.. Wss zit de server niet goed. Vandaar dat het niet werkt ? suggesties ?

Afbeeldingslocatie: http://img47.imageshack.us/img47/4391/naamlooseo5.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door s3. op 07-09-2008 20:55 ]

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 13:27
Op de router staat DHCP uit
dus niet
Als ik bij de clients bij LAN details kijk, zie ik dat de DHCP en DNS ip op 192.168.2.1 (router) staan ??
Dat is je probleem. Je client liegt niet. Als hij als DHCP server opgeeft dat je router ip de dhcp server is, is dat ook. je beschrijving van je probleem staaft ook deze vinding.

Let dus goed op dat op je router DHCP ook ECHT uit staat en check ook of je DHCP server ook authorized is in AD (de DHCP server van je AD)

verder config je op die scope dus alleen de DNS van je AD. In je AD dns server stel je forwarders in naar de dns servers van KPN.

tip: check ook eens hoe oud de lease is op de clients. misschien hebben sommige clients gewoon nog een oude, non expired dhcp lease en is je AD DHCP niet authorized (kans is klein maar niet onmogelijk).

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• s3.
In de router staat DHCP 100% uit. Verder is de DHCP ook gemachtigd in de AD. De clients hebben de lease vndaag nog gekregen gedurende 7 dagen. Ik had 8 dagen ingesteld dus het is zeker dat ze niet de IP's van mijn DHCP krijgen.
Ik zit echt te denken dat het aan de gateway ligt en de manier waarop de server in de netwerk is geplaatst. Als op de clients als gateway de router staat ingesteld, proberen ze dan ook de DHCP en DNS ip van de gateway te krijgen ? Als dat zo is, dan moet de server tussen de router en switches komen of hoe stel ik mijn server als gateway in gezien de schema ?

• Razwer
kerel, DHCP gaat via een apart protocol wat op je netwerk broadcast, pas nadat signaal is opgepakt en de IP information wordt uitgedeelt aan je client, treed het fenomeen gateway pas in werking. ip zit een laagje hoger dan bootp/dhcp.
je dhcp signaal is je probleem. heeft niks met gateways te maken.

edit: aanvulling,
om je even heel simpel uit te leggen hoe dhcp werkt, een dhcp server schreeuwt over je netwerk als een kaasboer "WIE WIL ER EEN IP?"
de client wanneer hij aanmeld met dhcp enabled zegt "IK WIL EEN IP"
dan krijgt je client een dhcp ack van de betreffende dhcp server en krijg zijn ip informatie.

zit er een ROUTER tussen (of switch voor vlan) dan houd die lekker het geschreeuw op dat betreffende subnet om broadcast storms te voorkomen. om toch aan de andere kant van de router/switch ip adresjes uit te delen heb je een dhcp relay agent nodig.

het verhaal hier boven is niet helemaal waar en top beschreven maar het zijn de basics,

in jouw geval betwijfel ik dat de dhcp relay agent een probleem is maar eerder het feit dat je brakke kpn box nog steeds braaf ip adresjes aan het uit delen is. stoute kpn box!
check wanneer je de lease hebt gekregen op je client (ipconfig /all) en van wie (welk ip). is het het ip van je router en de tijd is 1 min geleden van de lease, stoute kpn box!. is de lease paar dagen oud, ipconfig /release, ipconfig /renew.

trek voor de grap eens die kpn box los en check of je dan wel een goede dhcp lease krijgt. als er 2 dhcp servers lopen te schreeuwen pakt de client de weg van de minste weerstand. volgens jouw verhaal is dat jouw router dus.

[ Voor 68% gewijzigd door Razwer op 07-09-2008 23:17 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
s3. schreef op zondag 07 september 2008 @ 22:49:
In de router staat DHCP 100% uit. Verder is de DHCP ook gemachtigd in de AD. De clients hebben de lease vndaag nog gekregen gedurende 7 dagen. Ik had 8 dagen ingesteld dus het is zeker dat ze niet de IP's van mijn DHCP krijgen.
Ik zit echt te denken dat het aan de gateway ligt en de manier waarop de server in de netwerk is geplaatst. Als op de clients als gateway de router staat ingesteld, proberen ze dan ook de DHCP en DNS ip van de gateway te krijgen ? Als dat zo is, dan moet de server tussen de router en switches komen of hoe stel ik mijn server als gateway in gezien de schema ?
Neen. Je server kan gewoon zo aangesloten blijven, alleen lijkt het er dus op dat je router toch op een of andere manier als DHCP servertje speelt. En dit vernaggelt je netwerk.

Op zich kan het geen kwaad gateway, dns en dhcp op allerlei verschillende bakken te draaien, of alles op 1. Dat is je probleem niet ;)

Probeer anders eens te sniffen met wireshark op een pc waarop het langzaam/niet werkt, dan zie je alle stappen netjes voorbijkomen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je hebt duidelijk nog niet zo veel kaas gegeten van AD/DNS/DHCP en servers in het algemeen.

Maak is wat gebruik van wat theorie, howto's of andere informatie om je server+dns eerst juist in te stellen. Pak er desnoods een boek bij en ga is beginnen met het inrichten van een client+server omgeving.

Laat je router + je internet verbinding heel even achterwegen en begin eerst is met je clients+ domein controller.

Als deze twee goed werken, aan kunnen melden en de eventlogger op de clients en de server in orde is kun je verder naar stap 2.

Verder begrijp ik je netwerk topologie en logica niet helemaal. Waarom heb je de router gekoppeld aan 4 switches en die weer gekoppeld aan de " hoofdswitch"?

Je kunt prima de router koppelen aan de hoofdswitch met een aparte kabel en met de juiste instellingen op de server gewoon het internet op..

Ik kan nog wel even doorgaan met commentaar, maar ik wil je niet demotiveren, wel probeer ik je via deze weg duidelijk te maken dat er duidelijk een hoop dingen mis gaan..

Hier een tip

- Koppel je router is los van het netwerk
- Zorg dat je DNS + DC juist zijn geconfigureerd
- Check je DHCP server, je scope settings (welke opties geef je mee?)
- Client leases leeg gooien en hierna opnieuw ip aanvragen.
- Kijk of je hierna het juiste ip krijgt (in de scope range) en controleer of alle clients kunnen aanmelden zonder fouten in de eventlogs.
- Als dit allemaal lukt ga je verder met de router/gateway/dns forwarding en de juiste scope opties hiervoor.

Kortom, stap voor stap werken bij het troubleshooten of het oplossen van een probleem. Pak er wat guides en theorie bij.. en zorg er eerst voor dat je AD/DNS/DHCP + clients juist werken.. en kijk dan naar de router..

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 07-09-2008 23:24 ]

Mijn V&A

• Razwer
Verder begrijp ik je netwerk topologie en logica niet helemaal. Waarom heb je de router gekoppeld aan 4 switches en die weer gekoppeld aan de " hoofdswitch"?
ik denk (hoop) dat ie met zijn "hoofdswitch" zijn patch panel bedoeld.

• s3.
Razwer schreef op zondag 07 september 2008 @ 23:25:
[...]

ik denk (hoop) dat ie met zijn "hoofdswitch" zijn patch panel bedoeld.
Ja het is een patch panel.

@ Audi-Addict:

Ik begrijp de theorie best, en zoals ik al zei heb ik de stappen al 5x doorgenomen en 5x opnieuw gedaan samen met tutorials etc.
De server staat overigens niet in de ruimte met de hoofdswitch, dus moet ik de server ergens anders pluggen in de wand. En ja, ik had geen andere (grote) switch, dus dan maar 4 switches.

DNS werkt nu wel beter, omdat ik als prefered adres in de router naar de server heb verwezen. Alhoewel bij de clients alsnog staat dat de dns op de 192.168.2.1 staat ingesteld.. maar clients loggen nu wel snel in.
Bij DHCP scope opties heb ik DNS adres als 192.168.2.2 staan en het juiste domein. Als default gateway heb ik 192.168.2.1

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:21
Lijkt mij ook het beste ja: packetsniffer of iets op een client installeren en dan kijken wat er gebeurt bij een ipconfig /release ipconfig /renew.

En vergeet de eerste tip van Audi-Addict niet (en al vaker gemeldt hierboven). Je KPN routertje als hoofdswitch is niet zo'n goed plan. Het is niet alleen switchen wat die doet aan de LAN-zijde heh. Zo'n router kan vier verschillende interfaces hebben, met elk hun eigen instellingen. Er zit stiekem best veel logica in.

• s3.
Ik heb het probleem gevonden:

1 switch heeft DHCP aan. Normaal gesproken was het ip voor de control panel 192.168.123.254, maar nu kom ik er niet meer in. Het is een sitecom 4 poorts switch.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is dus een routertje geweest met een 4ports switch.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
s3. schreef op maandag 08 september 2008 @ 18:22:
Ik heb het probleem gevonden:

1 switch heeft DHCP aan. Normaal gesproken was het ip voor de control panel 192.168.123.254, maar nu kom ik er niet meer in. Het is een sitecom 4 poorts switch.
Je zult hem gewoon even aan een pc moeten hangen en die pc dan statisch even 192.168.123.1 o.i.d. geven...

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:58
als het een speedtouch is die modem/router dan kun je bij DHCP een DHCP-server instellen, geef daar het IP op van je server. Should do the trick ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• s3.
Alles is opgelost.

Ik ga trouwens de 4 switches verwisselen voor 1 24poorts switch, alleen weet ik niet welke een redelijke is.
http://www.alternate.nl/h...werk&l2=Hubs+%26+Switches

Is dat iets ? Of liever http://www.alternate.nl/h...werk&l2=Hubs+%26+Switches.

Daarna kan deze close :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

lier

MikroTik nerd

s3. schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:46:
Alles is opgelost.

Ik ga trouwens de 4 switches verwisselen voor 1 24poorts switch, alleen weet ik niet welke een redelijke is.
http://www.alternate.nl/h...werk&l2=Hubs+%26+Switches

Is dat iets ? Of liever http://www.alternate.nl/h...werk&l2=Hubs+%26+Switches.

Daarna kan deze close :)
In principe maakt de switch niet zo heel veel uit, als je in ieder geval maar een A-merk neemt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar 3Com/HP/Cisco, overigens heb ik (persoonlijk) ook goede ervaringen met LevelOne (maar dan in een kleinere omgeving).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Workaholic
  • Niet online
lier schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:54:
In principe maakt de switch niet zo heel veel uit, als je in ieder geval maar een A-merk neemt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar 3Com/HP/Cisco, overigens heb ik (persoonlijk) ook goede ervaringen met LevelOne (maar dan in een kleinere omgeving).
De keuze voor een switch is wel degelijk belangrijk! Zeker als je deze wil " promoten" tot je belangrijkste/hoofd switch.

- Managed layer 2 of non managed layer 2
- Vlan support nodig?
- Layer 3 switch ipv layer 2 (zie ook vlans + routering)
- Garantie op de switch (on site? hoeveel jaar?)
- 100mbit of 1000mbit? Hoeveel uplink? Brandbreedte? Indien 1000mbit, support voor jumbo frames.
- Voip support in combinatie met QoS?
- Power over ethernet?
- Upgrade mogelijkheden met behulp insteek kaarten?
- Glasvezel aansluiting?
- Redundancy voor de uplink? Teaming?
- Stackable vs non stackable
- Zakelijk gebruik vs prive?
- etc etc etc

Als het een zakelijke switch is, zou ik zeker een a-merk pakken. Afhankelijk van de brandbreedte, functionaliteit en garantie/service voorwaarden kun je een keuze maken.

Het prijsverschil zit met name in :

- Layer 2 / Layer 3 in combinatie met managed/non managed.
- Upgrade mogelijkheden, merk, garantie
- 100mbit vs 1000mbit en uplink ports

Vergeet niet dat je met het gebruik van een enkele switch ook een " single point of failure" hebt.

Als het hier om een thuis situatie/consument gaat (is mij niet helemaal duidelijk?) dan is een layer 2 switch van een beetje bekend merk al meer dan voldoende.

3com heeft tegenwoordig leuke web managed 24/48 poort switches(2924 serie) voor weinig(200-300euro). Ook dell komt aardig in de buurt met zijn powerconnect serie.

Linksys is ook prima voor thuis(onderdeel van cisco) en zal hoogst waarschijnlijk iets goedkoper zijn

[ Voor 32% gewijzigd door Workaholic op 10-09-2008 10:39 ]

Mijn V&A

• Razwer
cisco catalyst kopen. kost een beetje, maar dan heb je wel wat.
wanneer je professioneel bezig bent, moet je geen pruts materiaal kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door Razwer op 10-09-2008 10:56 ]

• s3.
Het hoeft in ieder geval geen professioneel apparaat zijn. Het is maar een klein omgeving. Het probleem is dat het een beetje gekut blijft met 4 switches vandaar dat ik gewoon 1tje wil en eventueel een 2de als backup. Als linksys oid betrouwbaarder is dan de 2 mogelijkheden die ik gaf, dan zou ik ook een 16 poorts kunnen nemen voor iets duurder.

[ Voor 29% gewijzigd door s3. op 10-09-2008 11:00 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

s3. schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:58:
Het hoeft in ieder geval geen professioneel apparaat zijn. Het is maar een klein omgeving. Het probleem is dat het een beetje gekut blijft met 4 switches vandaar dat ik gewoon 1tje wil en eventueel een 2de als backup. Als linksys oid betrouwbaarder is dan de 2 mogelijkheden die ik gaf, dan zou ik ook een 16 poorts kunnen nemen voor iets duurder.
In jouw geval zou ik dan een 3com baseline switch kopen. Is iets meer dan 100 euro en behoorlijk betrouwbaar. Wel even kijken welke poortsnelheden je wilt halen: 100 mbit of 1000 mbit.

Vicariously I live while the whole world dies

• s3.
Even een andere vraag tussendoor ( het is een hele warrige topic geworden, maar beter dan een nieuwe iig).

Ik heb nu 4 roaming profiles aangemaakt. Elk heeft een homedirectory gekregen op de server.
Tijdens mijn eerste setups van de profiles, toen werkte XP de settings/profiles wel bij als ik uitlogde. Maar omdat ik nu paar keer de server opnieuw heb ingesteld, weet ik niet wat ik verkeerd heb gedaan, maar de instellingen etc wil hij gewoon niet bijwerken naar de server. Als ik bijv een bestand op bureaublad zet, dan werkt hij die wel bij.
De vormgeving bijv, blijft classic. Wanneer ik deze verander en opnieuw aanmeld blijft die hetzelfde.
Ook kan ik geen icoontjes meer op de bureaublad kopieeren van start menu, die veranderen weer. Prullenbak positie ook.

Ook heb ik een probleem met de GPO. Ik heb voor de users een aparte container gemaakt en hun daarin gezet. Vervolgens heb ik een nieuw policy aangemaakt voor hen. Ik heb daarin bij zowel user als bij computer, 2 netwerkprinters deployed. De policy wil echter niet werken want de printers zijn gewoon niet zichtbaar.
Ik heb de printers naar mijn weten overal goed ingesteld, ook in AD opgenomen etc. Ze staan ook deployed in de printserver.

• Workaholic
  • Niet online
Een hele opsomming van problemen die heel simpel te troubleshooten zijn via meerdere whitepapers, howto's en informatie op het internet :)

We willen je graag helpen op GoT, maar we zijn geen helpdesk :P

Omdat ik in een goede bui ben..

- Account instellingen staan op roaming profiles?
- Staan de (ntfs) rechten juist op de profile mappen?
- GPO problemen? Gebruik gpresult.. en rsop.msc.. worden de policies wel toegepast?
- Maak is een test container/ou aan + testuser en maak is een nieuw profiel aan, gaat dat wel goed?
- Heb je parent policies verkeerd staan? Of erger nog policies staan in je default domain policy?
- Eventviewer?! Staat hier wat in op de server of op de clients?
- Inloggen gaat wel goed? Ik neem aan dat dit ook via het AD gaat en dat de clients aan het AD hangen?
- Timeserver is ok? Dns ok?

Genoeg info te vinden op het internet en in whitepapers van microsoft
Maar ik denk dat je een heel eind moet komen met bovenstaande punten :).

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 12-09-2008 07:36 ]

Mijn V&A

• s3.
Even om terug te komen op mijn laatste bericht;

Ik heb nog steeds problemen met het deployen van 2 netwerkprinters in het AD.

- Ze staan beide ingestelt op het listen in het AD
- Ze staan ook beide gedeployed in printserver

Ik heb een test container gemaakt met daarin een test user. Ik heb ook een test groepsbeleid gemaakt voor dat container. Hierin heb ik ook ingesteld bij beide computer en user dat hij beide printers deployed. Ik sla dit allemaal op en login met test op een workstation. Maar ik zie hier nog altijd geen printers staan in printers & faxen !

Er is btw niks mis met de printers zelf, handmatig toevoegen gaat wel.. maar niet bij de users die ik wil ivm beperkte rechten.
Pagina: 1