Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB stick opgeblazen?

Pagina: 1
Acties:

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gisteren heb ik het volgende meegemaakt:

Ik was bezig naar verschillende huisgenoten te lopen binnen mijn pand om hen te voorzien van een nieuwe WPA key.
De key stond op een 128Meg USB stickje waar ik een aantal documenten op heb staan.
Deze heeft een blauw ledje.

Op een gegeven moment duik ik bij een huisgenoot achter de pc, opzoek naar een USB poort maar het was vrij donker. Deze pc is trouwens ongeaard aangesloten.
Ik probeer de stick aan te sluiten maar ik raakte denk ik dat aluminium stukje wat bij al die poorten zit, daar waar je de poorten van je mobo poisitioneert.

Ineens komt er een fel GEEL licht van mijn USB stick. Het duurde een seconde voordat ik doorhad dat dat geen nieuwe feature was op mn stickje maar dat ie gewoon in de hens stond. Onmiddelijk weggehaald en ja hoor, ik rook een smeulende lucht. Daarna nog even in mijn Laptop geprobeerd maar de stick was dood.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
Ik heb er ook al een WIFI adapter aangesloten via USB aan de voorzijde, die doet het nog steeds prima.

It's always DNS...

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:56
Ouch...
Enige dat ik me voor kan stellen is dat er spanning op de behuizing van die pc staat (of stond), en dat jij blijkbaar geaard genoeg was om via jou een stroom te laten lopen waar deze niet thuis hoorde. Ik heb dat met mijn eigen systeem ook, als ik de behuizing en de verwarming gelijktijdig aanraak voel ik duidelijk een stroompuls door me lopen. Dat is dus een van de gevaren van je pc hangen aan een stopcontact zonder aarde... Ik wil hier misschien nog een keer kijken of het mogelijk is het stopcontact zelf alsnog te aarden.
Overigens, bij mijn huidige desktop systeem merk ik het dus alleen als ik mezelf aard, maar bij mijn oude laptop voelde ik soms zelfs zonder dat ik mezelf bewust aardde een prikkeling... Behoorlijk iritant, omdat je bij een laptop de behuizing nogal veel aan raakt. Dat kan overigens gekomen zijn doordat het ding een keer gevallen was, in het begin merkte ik hier namelijk nooit wat van.

Gamertag: FinrazielNL

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:51
Ik denk dat je de stick er verkeerd om hebt ingestoken.

Aarde die niet is aangesloten zorgt er niet voor dat je USB stick in de 'hens' vliegt.

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 07 september 2008 @ 14:50:
Ik denk dat je de stick er verkeerd om hebt ingestoken.

Aarde die niet is aangesloten zorgt er niet voor dat je USB stick in de 'hens' vliegt.
Lijkt met sterk dat de topic starter de usb stick er verkeerd om in heeft gestoken.
Het is niet eens mogelijk om je srtick er verkeerd om in te doen.

Mocht "ThinkPad" hier van mening zijn dat het wel kan dan hoor ik graag een uitleg...

• Soldaatje
  • Niet online
De Pc bleef het verder wel gewoon doen? Vreemd...

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 21:31
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2008 @ 14:54:
[...]

Lijkt met sterk dat de topic starter de usb stick er verkeerd om in heeft gestoken.
Het is niet eens mogelijk om je srtick er verkeerd om in te doen.

Mocht "ThinkPad" hier van mening zijn dat het wel kan dan hoor ik graag een uitleg...
Tja, ligt net aan de persoon die hem der in steekt. In dit geval lijkt me het niet, maar ik heb mensen zelfs een usb stick in een firewire poort zien drukken. Past natuurlijk niet direct, maar met beetje drukken wel ;)

Specs!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Het is helaas wel mogelijk een USB stick verkeerd erin te doen. Dus dat zal het wel geweest zijn. Gelukkig kosten die dingen geen drol meer :)

Yo.

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
VonFoX schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:06:
Het is helaas wel mogelijk een USB stick verkeerd erin te doen. Dus dat zal het wel geweest zijn. Gelukkig kosten die dingen geen drol meer :)
Denk niet dat het specifiek om de usb stick zelf gaat, maar om de files die erop stonden.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Het gele licht dat je hebt gezien komt doordat de blauwe LED te veel spanning heeft gekregen. Waarschijnlijk zal het hier op geleken hebben: http://www.youtube.com/watch?v=wO8PdCBejDs
(Echter langer hebben geduurd omdat jij de spanning niet opvoerde)

Dat kan niet veroorzaakt zijn door het er verkeerd om insteken van de USB stick. Immers, er staat niet meer dan 5V op die poort. Daarnaast impliceert het er verkeerd om insteken dat je + en - omgedraaid zou hebben. Dan werkt een led al helemaal niet. (Light emitting diode)

Het netfilter van een PSU kan heel goed 110v op een behuizing zetten. Daarom moeten die dingen ook geaard worden. Zelf denk ik dat je USB stick hiermee in aanraking is gekomen. Dat je LED niet direct is doorgebrand komt wellicht doordat die 110v wisselspanning is. De LED heeft dus steeds een periode kunnen afkoelen. Die techniek wordt ook gebruikt in commerciele producten om meer licht uit een LED te halen.

Het 'goeie' nieuws is wellicht dat de data misschien nog te redden is. Blijkbaar is het de LED geweest die de klap heeft opgevangen. Er is dus een mogelijkheid dat de flash chip nog OK is. Dus als je een 2e USB stick hebt en goed bent in smd's solderen...

@Soldaatje: "Mijn hond is zwart, dus alle honden zijn zwart."

Houd er even rekening mee dat jij je USB zooi niet op de ground van de kast aansluit ;)
Wellicht de shielding van je USB kabel, maar verder komt daar niets mee in aanraking. Wat er bij de TS is gebeurt is het volgende:
Ik probeer de stick aan te sluiten maar ik raakte denk ik dat aluminium stukje wat bij al die poorten zit
Zeker als een moederbord niet helemaal goed geïnstalleerd is of de backplate nogal lullig is ontworpen is dat een mogelijkheid.

Overigens zijn er talloze mensen die hun computer niet geaard hebben. En bij de meeste gaat het gewoon goed. Zij hebben geen voeding die 110v op de kast zet, of ze raken nooit ongeïsoleerde onderdelen aan of... Maar als je even gaat rondlezen op GoT dan zie je al snel dat er ook mensen zijn die gewoon schokken van hun kast krijgen hierdoor.

[ Voor 39% gewijzigd door Nijn op 07-09-2008 15:46 ]

• Soldaatje
  • Niet online
Beetje sterk verhaal, ik heb hier zelf ook een ongeaarde pc en alle usb zooi werkt gewoon nog.

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10 18:39
Ik heb het een keer gehad. Ik dacht eerst dat het probleem met mijn eigen usb stick was, maar een tweede gaf het zelfde resultaat helaas :P

Ik heb het kabeltje van de usb poorten uitgetrokken en heb er nu geen last meer van.

Had nog een hele tijd gezocht naar wat het probleem geweest zou zijn maar het is voor mij tot nu toe een raadsel gebleven.

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:51
Als je de USB stick er verkeerdom in doet dan wordt de polariteit omgedraait, want de spanning van een USB poort zit geloof ik op de buitenste pinnetjes. Dan kan het dus best zijn dat er een chipje ofzo ging gloeien en daarna ging smeulen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Op elke ongeaarde pc staat 115V wisselspanning hoor.
Daar zorgt de netfilter voor die (verplicht?) in elk geaard apparaat zit.

Overigens zijn er naast de geaarde stekker ook andere mogelijkheden waardoor je pc per ongeluk (en dus verkeerd/gevaarlijk) geaard kan zijn, zoals een tv-kaart die aan het cai netwerk hangt, een speakerset/monitor/andere randapp wat wel geaard aangesloten is of misschien tegen een geaarde verwarming aanstaat, noem maar op.

• Techneut
  • Niet online
Ik lees hier een paar reacties met de stellige overtuiging dat je wel terdege een USB-stick andersom kan plaatsen.
Weten jullie dat zeker, m.a.w. ooit (in spanningsloze toestand!) uitgeprobeerd? Ik wel, en dat lukte me echt niet. Ja, misschien als ik heel veel brute en ontwrichtende kracht had gebruikt, maar zo zit ik niet in elkaar. Bovendien zou ik in dat geval al wrikkend nogal het een en ander hebben verbogen. Deze dingetjes zijn nl. nogal asymmetrisch.

• Nijn
Het is helemaal afhankelijk van de bouw van je plug en USB poort. Het is zeker mogelijk, mits één van de 2 slecht ontworpen of gebouwd is. Zo wilt het witte stukje waar de pins op rusten nog wel is loskomen, met alle gevolgen van dien.

Ik wil echter nogmaals benadrukken dat een foute polariteit dit niet veroorzaakt kan hebben. Allereerst zorgt een verkeerde polariteit niet voor de voltages die nodig zijn voor de genoemde effecten. Daarnaast zal de eerste de beste (LE)Diode dit opgevangen hebben. Electronica als deze, die op 5v werkt, vliegt niet zomaar in de fik omdat de polariteit is omgekeerd. Het werkt gewoon niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Nijn op 07-09-2008 22:12 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Techneut schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:55:
Ik lees hier een paar reacties met de stellige overtuiging dat je wel terdege een USB-stick andersom kan plaatsen.
Weten jullie dat zeker, m.a.w. ooit (in spanningsloze toestand!) uitgeprobeerd? Ik wel, en dat lukte me echt niet. Ja, misschien als ik heel veel brute en ontwrichtende kracht had gebruikt, maar zo zit ik niet in elkaar. Bovendien zou ik in dat geval al wrikkend nogal het een en ander hebben verbogen. Deze dingetjes zijn nl. nogal asymmetrisch.
Mijn vader heeft zo een usb-poort op zijn pc gemold, dus ja, het kan heel zeker (mits hard genoeg duwen, wat hij dus gedaan heeft) :/

• Techneut
  • Niet online
Tja, dan kan het dus toch, zij het dan met behoorlijk forceren. Ik wou ook beslist niet reageren met "wat een onzin" of iets van die strekking, alleen mijn eigen bevinding dat het mij niet lukte.
.
Blijft over dat felle gele licht, geen steekvlam meen ik er uit te begrijpen. Geen idee eerlijk gezegd. Maar blijkbaar toch niet een al te heftige reactie, want alleen de stick was gesneuveld. Misschien toch, wat al is geopperd, een gevolg van het niet aarden. Niet onmogelijk, want inderdaad staat zoals SA007 het terecht opmerkt en zo langzamerhand iedereen wel weet bij een ongeaard systeem op die metalen delen ongeveer 115V~ (de halve netspanning) ten opzichte van de aarde. Het mag bekend worden verondersteld dat dit heel vervelende onvoorspelbare dingen kan veroorzaken.
Persoonlijk gaan mijn gedachten eerder in die richting dan enkel het omkeren van die +5 en -5V.

Verwijderd

Iedereen hier blijft volhouden dat het kan maar het is echt onmogelijk ik weet het zeker!
Als je hem er verkeerd om voor houd dan zitten de zwarte blokken na elkaar toe dus je moet hem wel draaien..... En met hard drukken kan je er alles wel inkrijgen dat is een opmerking van een kind van 3... In de bus van mijn papa kan ik wel 6 koeien in kwijt het is alleen wel een vw transporter. Vraag me niet hoe ik ze er in kwijt kan maar ik kan het wel!

• Techneut
  • Niet online
@harryindewarry, dat was aanvankelijk mijn mening ook, maar met veel bruut geweld en ontbreken van elke vorm van "Fingerspitzengefühl" schijnt er heel wat mogelijk te zijn. Daarna is de boel wel zwaar vernield, dat wel. Als mensen echt beweren dat het hun is overkomen, geloof ik ze.

Verwijderd

Techneut schreef op maandag 08 september 2008 @ 17:32:
@harryindewarry, dat was aanvankelijk mijn mening ook, maar met veel bruut geweld en ontbreken van elke vorm van "Fingerspitzengefühl" schijnt er heel wat mogelijk te zijn. Daarna is de boel wel zwaar vernield, dat wel. Als mensen echt beweren dat het hun is overkomen, geloof ik ze.
Ik geloof ze niet dan zou die geen topic gaan plaatsten of z'n usb stick opgeblazen is ieder ander weet met grof geweld dat je wel de usb stick verkeerdom in het slot krijgt en lijkt me niet dat de topic starter zo dom is dat als die weerstand krijgt nog hard door blijft drukken.

Wij hebben het met de klas uitgeprobeerd vanmiddag op een systeem je moet wel een hele sterke usb stick hebben mocht je de behuizing niet kapot willen laten knappen want die gaat het er eerste aan.....

Dit is het zelfde als je de verkeerde sleutel in het slot steekt dan draai je toch ook niet door??
Wat is er toch aan de hand hier in nederland :O

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:08:
[...]

Ik geloof ze niet dan zou die geen topic gaan plaatsten of z'n usb stick opgeblazen is ieder ander weet met grof geweld dat je wel de usb stick verkeerdom in het slot krijgt en lijkt me niet dat de topic starter zo dom is dat als die weerstand krijgt nog hard door blijft drukken.

Wij hebben het met de klas uitgeprobeerd vanmiddag op een systeem je moet wel een hele sterke usb stick hebben mocht je de behuizing niet kapot willen laten knappen want die gaat het er eerste aan.....

Dit is het zelfde als je de verkeerde sleutel in het slot steekt dan draai je toch ook niet door??
Ok, praktijkvoorbeeldje. PC met een usb-poort aan de voorkant, vanwege vele sticks / kabeltjes waartegenaan gestoten is is die hele usb-poort naar zijn mallemoer. Ik krijg mijn usb-stick ( die ook vele malen aangestoten is terwijl hij in deze usb-poort bediend is) met gemak omgekeerd erin.
Ja, ik moet meer kracht zetten als wanneer ik hem er goed om in doe, maar het is niet alsof ik echt ontiegelijk veel kracht moet zetten.

Helemaal als je usb-poort laag bij grond zit zoals de mijne is er een reeel gevaar dat je ooit eens een keer stapt op iets wat erin zit. Gebeurt dit een paar keer dan is het misschien lomp gedrag, maar het kan wel...

Nieuwe pc moet inderdaad met grof geweld gebeuren, maar mijn pc gaat het tegenwoordig redelijk...

• Nijn
Nog even wat uitgebreider, aangezien er blijkbaar nog altijd aan getwijfeld wordt:

Allereerst, dat het met jouw computer en USB stick niet lukt, betekend niet dat het met een ander's computer en USB stick ook niet lukt. USB sticks en poorten hebben niet altijd dezelfde kwaliteit. Het enige dat je dus kunt concluderen is dat het met DAT specifieke moederbord in combinatie met DIE specifieke USB stick niet lukt.

Vervolgens: Het is zeker mogelijk om bij sommige moederborden een USB stekker er verkeerd om in te duwen. Bij mindere kwaliteit poorten zie je vaak dat het witte tussenstukje waar de pins op rusten niet goed vast zit. Het gevolg daarvan is dat als je de poort een paar maandjes gebruikt is, het witte tussenstukje te los kan komen. Dan lukt het je, zonder al te veel moeite, om een USB stekker er verkeerd om in te doen.

Praktijkvoorbeeldje: Ik heb het zelf vaker meegemaakt. Vooral met Chineze hubs kan dit nogal eens voorkomen. Daarbij verbuigt het metalen omhulzel gewoon.

De gevolgen hiervan zijn overigens vrijwel nooit fataal voor het apparaat wat je erin probeerde te steken. Allereerst moet je echt geluk hebben willen de pins in deze situatie contact maken. Vervolgens, en ik herhaal het nogmaals, zo'n apparaat werkt gewoon niet bij een verkeerde polariteit. Het wordt niet opgeblazen, het werkt gewoon niet.

Echter, voor het moederbord en/of de voeding kan het stukken vervelendere gevolgen hebben. Het is goed mogelijk dat, als je een stekker er verkeerd om in steekt, de pins van de poort contact maken met het omhulsel van de poort. (Ground). Ik denk dat je wel weet wat er gebeurt als 5+ en ground zonder weerstand ertussen met elkaar in contact staan. Vooral bij oudere computers, of moderne goedkopere computers/moederborden is het goed mogelijk dat dit ervoor zorgt dat het moederbord en/of de voeding doorbrand.

Om even een praktijkvoorbeeldje te geven:
- Toshiba P4 laptop, 2 jaar oud. Rond mei ontdekte een klant van mij dat ze met het verwijderen van de muis uit de USB poort ook het witte tussenstukje mee had gekregen. (erg slechte kwaliteit poort, wat vooral op een laptop natuurlijk uit den boze is). Ze besloot dat ze de laptop nog wel een paar weken kon gebruiken, mits ze die poort met rust liet. Ze had de laptop nl. nodig. 3 dagen later kwam er rook uit. De pins hadden contact met ground gemaakt, waardoor de voeding van de laptop doorgebrand was.

Overigens gaf de TS aan dat hij waarschijnlijk contact had gemaakt met de ground van zijn kast. Als ik het goed lees door zo'n lipje dat op de backplate zit om het contact tussen de poorten (moederbord) en de kast te verzorgen. Die willen nog wel is de verkeerde kant op buigen als het moederbord slecht wordt gemonteerd. Bovendien kan hier de (inmiddels talloze keren genoemde) 110v/115v op staan.

• Fire69
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:08:
[...]

Ik was dit topic wat uit het oog verloren, maar wil je hier toch nog even komen bedanken om me zwart op wit gewoon een leugenaar te noemen... :/
Wat, wil je foto's van de usb-poort of zo? Anders, geen probleem hoor. |:(

Verwijderd

Die 115V~ regel is best wel interesant,

Kan het niet zo zijn dat de GND Pin van de USBstick kontact heeft gemaakt
met het metalen frame ( vraag me niet hoe ) en er daardoor ~115V door de stick gejaagd word.
Ik neem aan dat als je meet tussen een zwarte draad uit de voeding en het fame met een multimeter, dat je dan die ~115V moet kunnen meten. ( Correct Me If I'm Wrong )

Het zelfde geld dan denk ik ook als ik met een multimeter meet tussen een niet geaarde PC kast en de aarde pin uit een wel geaarde stopcontact.

Verwijderd

Fire69 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 20:54:
[...]

Ik was dit topic wat uit het oog verloren, maar wil je hier toch nog even komen bedanken om me zwart op wit gewoon een leugenaar te noemen... :/
Ik zeg niet dat je een leugenaar bent, ik zie het vanuit mijn ogen dat het onmogelijk is.
Daarom kan het best wel zo wezen O-)

Verwijderd

Broodje aap verhaal.. duidelijk

• Soldaatje
  • Niet online
Het zal vast wel kunnen en het zal vast wel eens een keer gebeurt zijn maar ongemerkt een usb stekker er verkeert om indoen is onmogelijk.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 14:57
Fire69 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 20:54:
[...]

ik heb even 30 verschillende usb aansluitingen bekeken. en ben tot de conclusie gekomen dat als je iets verkeerd om aansluit je plastic op plastic duwt, omdat de metalen dingetjes maar aan 1 kan van zowel het mannetje als vrouwtje zitten.
Ik geloof dus geen snars van mensen die zeggen dat dit het probleem kan zijn. En ja ik noem iedereen bijdeze dus een leugenaar tot iemand mij het tegendeel met foto's en al kan bewijzen.

• Fire69
Geen probleem, ik probeer deze week nog bij mijn pa binnen te springen om je een foto te bezorgen... Mag ik jou dan daarna als tegenprestatie ook even beledigen? :N

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 14:57
Erg snel beledigd hoor. Je gaat me toch geen foto's laten zien van het feit dát je een usb verkeerd om kán aansluiten? Maar hopelijk wel waarop te zien is dat de 5V + en - worden omgedraait als dit gebeurd, dat zou namelijk de reden zijn van "opblazen" van de stick.

• Nijn
cctl01 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:27:
[...]

ik heb even 30 verschillende usb aansluitingen bekeken. en ben tot de conclusie gekomen dat als je iets verkeerd om aansluit je plastic op plastic duwt, omdat de metalen dingetjes maar aan 1 kan van zowel het mannetje als vrouwtje zitten.
Ik geloof dus geen snars van mensen die zeggen dat dit het probleem kan zijn. En ja ik noem iedereen bijdeze dus een leugenaar tot iemand mij het tegendeel met foto's en al kan bewijzen.
Een beetje vreemde post...
Allereerst, liegen impliceert dat er opzet in het spel is. De definietie van liegen is immers "met opzet onwaarheden spreken". Jij wilt dus de verwachtingen en ervaringen die mensen denken te hebben, zonder veel informatie over hun kennen en kunnen bestempelen als leugen?

Wat je de mensen die jij beschuldigd van liegen ziet zeggen is:
1. Het is mogelijk om een USB stick er verkeerd om in te doen
2. Ik verwacht dat dit de oorzaak is.

Ik heb niemand in dit topic met zekerheid zien zeggen dat de oorzaak een omgedraaide USB stick is. Ik heb ze alleen met zekerheid zien zeggen dat een USB stick er verkeerd om in kan. Deze stelling heb ik zelf ook meerdere malen beargumenteerd. Deze stelling lijk jij dan ook niet in twijfel te trekken.

Stelling 2 is een ander verhaal. Hier ben jij het duidelijk niet mee eens. Sommige mensen denken dat het aan een omgedraaide USB stick ligt. Dat geven ze ook duidelijk aan. Dus hoe kan het dan zijn dat ze hierover liegen? Immers, liegen is met opzet onwaarheid spreken. We mogen toch wel verwachten dat als zij zeggen te denken dat het door een omgedraaide USB poort komt, ze dit inderdaad denken. In ieder geval ben jij niet in de positie om het tegendeel te bewijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 10-09-2008 22:45 ]

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10 02:21
Ik heb zelf een OCZ mini kart, hiervan is de zilverkleurige bracket eraf gehaald, zodat de stick lekker plat is. Dit heeft tot gevolg dat de stick wel degelijk op twee manieren in het USB slot past:
Afbeeldingslocatie: http://www.icct.ca/images/prod_ocz/OCZ_MiniKart.jpg
Als ik hem echter verkeerd om erin doe gebeurt er niks.Toevallig heeft deze ook een blauw LEDje, maar TS heeft nooit verteld wat voor stick hij had.

• Fire69
cctl01 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:38:
Erg snel beledigd hoor. Je gaat me toch geen foto's laten zien van het feit dát je een usb verkeerd om kán aansluiten? Maar hopelijk wel waarop te zien is dat de 5V + en - worden omgedraait als dit gebeurd, dat zou namelijk de reden zijn van "opblazen" van de stick.
Ik ging je foto's tonen van een gesneuvelde usb-poort ja, aangezien het dat is wat ik in mijn eerste post hier beweer, maar lezen is blijkbaar ook niet zo eenvoudig...
Bij het verkeerd om inpluggen kwam er wel rook uit te poort, maar dat kan ik je niet op foto zetten, die rook heb ik niet in een plastic zakje voor je bijgehouden. :/

[ Voor 36% gewijzigd door Fire69 op 10-09-2008 22:49 ]

• YellowOnline
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Als de gemoederen intussen al bedaard zijn...

Ondanks het feit dat USB sticks zo gemaakt zijn dat ze er slechts in één richting ingestopt kunnen worden kan ik toch vaststellen dat er mensen in slagen deze er omgekeerd in te steken. Nodeloos te zeggen dat hiermee schade aangericht wordt aan de USB poort(en). Zoals iemand evenwel eerder opmerkte: het blijft echter 5V dus met de stick zelf zou in principe niets fout kunnen gaan.

De piste van een ongeaard stopcontact lijkt het meest plausible. In mijn eigen appartement zijn enkel de stopcontacten in de keuken voorzien van een aarding. Met mijn gloednieuwe 32" LCD scherm en PC ben ik, enigszins bang, ongeaard aangesloten. Tot nu toe heeft dat behalve de occasionele schokjes die ik krijg nog maar één keer problemen gehad, nl. toen ik tegen de case botste met de USB kabel van mijn Lacie D2. Resultaat: USB controller kaput. De data op de schijven (RAID1) gelukkig niet. Ik vermoed dat hier hetzelfde is gebeurd, alweer zoals iemand eerder zei: de electronica (vooral de LED) heeft de schok opgevangen. De geheugenchip zelf is waarschijnlijk intact. Hopelijk kan je goed solderen.

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:12:
Die 115V~ regel is best wel interesant,

Kan het niet zo zijn dat de GND Pin van de USBstick kontact heeft gemaakt
met het metalen frame ( vraag me niet hoe ) en er daardoor ~115V door de stick gejaagd word.
Ik neem aan dat als je meet tussen een zwarte draad uit de voeding en het fame met een multimeter, dat je dan die ~115V moet kunnen meten. ( Correct Me If I'm Wrong )
Om eventuele misverstanden te voorkomen, die 115V~ meet je op die twee punten natuurlijk altijd, ongeacht of je aardt of niet aardt, Oeps, even een slip off the pen, alleen bij een ongeaard systeem, anders meet je 230V~ of nul. zie schema op http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html , gewoon via die C1 en C2. Wel is het zo, dat het metalen hulsje van de USB-aansluiting ook het potentiaal heeft als dat van de kast. En als die niet is geaard dan staat daar heel simpel zoals uiteen gezet is 115V~ op t.o.v. de werkelijke aarde.
Het zelfde geld dan denk ik ook als ik met een multimeter meet tussen een niet geaarde PC kast en de aarde pin uit een wel geaarde stopcontact.
Precies. Bij een geaarde PC wordt die spanning dus geëlimineerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 11-09-2008 12:45 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Ik ben dan wel geen electronicus, maar een beetje verstand van stroompjes en spanningen heb ik nog wel...

Als er *zonder aarding* best 115V op de kast zou *kunnen staan*, betekent dit dan niet dat elke PC die wel aarde heeft, er stroom gaat lopen richting de randaarde?

Immers, die 115V komt er (in eerste instantie) ook gewoon te staan. Vanwege de aarde trek je die spanning hard naar nul, maar er gaat wel stroom lopen. Dan klapt toch meteen de aardlek schakelaar er uit?

En als dat niet zo is - dat wil zeggen, er gaat ondanks de potentiele 115V op je kast toch nooit stroom lopen, zelfs niet naar een hele goede randaarde - dan gaat er toch nooit stroom lopen? Ook niet door een USB stick?

• Techneut
  • Niet online
Dat stroompje richting aarde bij een geaard systeem is er inderdaad, maar is slechts een geringe capacitieve stroom door C1 of C2 (zie schema op de door een link vermelde site in mijn vorige bericht). Beide condensatoren zijn zoals duidelijk zal zijn ontstoringscondensatoren. Je vindt ze in heel veel electrische apparatuur.

Edit:
Ik heb even ter verduidelijking dat schema afgesplitst van de gelinkte site:
Afbeeldingslocatie: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/netfilter.gif

[ Voor 30% gewijzigd door Techneut op 11-09-2008 21:17 . Reden: Kleine toevoeging ]

Verwijderd

In het ergste geval ben je al je data van je usb stick kwijt, maar als alleen het ledje is doorgebrand heb je misschien geluk om op de een of andere manier je data alsnog terug te kunnen krijgen.
Ik blijf van mening: Als je belangrijke data op je USB hebt maak dan zo snel mogelijk een back-up want ik hoor zovaak dat iemand zijn stick zomaar kapot heeft (vooral die goedkope krengen kunnen niks hebben).

ik denk niet dat je hem er verkeerd om in gedaan hebt. Al is dit wel mogelijk!.. ik werk zelf op een school en hier krijgen ze het vaak genoeg voor elkaar!!.. dit gebeurd soms ook ZONDER geweld.
Meestal aan de voorkant van de pc zit soms nogal een zwakke behuizing die je zo krom kunt duwen waardoor het stickje en de poort aanzienlijk verneukt zijn.

De stick verklaar ik dood.. met geluk leeft de data nog.

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Whoa, ik kijk even niet (nieuwe meuk in mn nieuwe kamer plaatsen etc) en wat een reacties!
Alleereerst aan alle replyers: bedankt voor de input :)

Ik zal mijn situaties nog eens belichten:

Het ging om een USB stick van een vrij dom merk, volgens mij was het zo een generiek ding, 128 MB.
Bevatte gelukkig niet veel belangrijke data. Laat dit een les zijn btw, zorg dat je data op je USB sticks backupt/dupliceert.

Ik -PROBEERDE- deze achter in EEN USB poort van de computer van een vriend te steken.
Nu ben ik geen n00b, dus ik zocht al naar de juiste orientatie voor de USB stick, ik forceer dit NOOIT. Laat daarmee de "heb je em omgekeerd aangesloten?" speculaties de wereld uit zijn geholpen.

Wat er vervolgens gebeurde staat me niet helemaal helder voor ogen. Ik meen dat ik de USB stick nooit helemaal IN de poort heb gedrukt, maar volgens mij raakte ik met de huls van de plug wel een stuk van de pc-case.
Deze pc was(en is) ongeaard aangesloten.

Vervolgens zag ik dus inderdaad iets opgloeien en dit leek heel erg op het clipje van Nijn.
De stick heb ik na een test in mn laptop meteen weggemikt, dus solderen zit er niet meer in.

Ik ben verder niet onderlegd in eletrotechniek dus ik weet niet precies wat er is gebeurd.
Misschien was de USB stick zelf ook een beetje gaar van binnen.
Naar mijn weten moet een apparaat altijd op een + en - aangesloten zijn voordat er stroom gaat lopen(toch?)

Wellicht heb ik tijdens het aanraken van de case met de USB plug zo een circuit gemaakt en vervolgens de boel gesloopt?

It's always DNS...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:14:
[...]
Ik zeg niet dat je een leugenaar bent, ik zie het vanuit mijn ogen dat het onmogelijk is.
Daarom kan het best wel zo wezen O-)
Dus je bent gewoon wat naief >:)
Ik had ooit een laptop waarbij het plastic pinnetje in de USB-connector, het ding dat de richting bepaald dus, gewoon was afgebroken. Daar was helemaal niet veel voor nodig. En dan kan-ie er prima verkeerd om in. Alles kan kapot, en als er van een bepaald apparaat honderden miljoenen verkocht zijn, dan is de kans vrij groot dat het regelmatig fout zal gaan.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Vroeger had ik een pc waar opeens de bios altijd leeg was. Pc had ik al een hele tijd.
Dus bios opnieuw erop, tijd later weer weg.
toen ik de kast open wilde maken met een spanningsmeter schroevendraaier, ging het lampje aan.
Dit was dus even slikken, maar de spanning was zeer laag, ik ging in ieder geval niet dood toen ik het aanraakte.
Toen pc geaard, toen was het weg.
Vermoedelijk apparaten aangesloten die misschien niet goed waren, en dus spanning op de kast/aarde zetten. Nooit uitgezocht wat het was, met aarde aangesloten was het weg.

Dus hierom is aarde zeer belangrijk, zeker bij uitzonderingen/fouten in hardware.

Indien je tv kaart hebt kan het ook zijn dat je pc hier geaard wordt. Vroeger eens ruisen gehad van het aarde. Aarde van 2 kanten is ook niet goed, dus stopcontact en kabeltv.

• Techneut
  • Niet online
jan99999 schreef op zondag 14 september 2008 @ 09:10:
.... Nooit uitgezocht wat het was, met aarde aangesloten was het weg........
Zie een paar berichten eerder in dit topic, daar vermeldde ik dit schema van de gemiddelde PC-voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/netfilter.gif
Je ziet in één oogopslag waar die spanning (onbelast is hij halve netspanning) vandaan komt (bij ongeaarde PC).

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik bedenk me net dat (jaren geleden) mijn 21" Iiyama CRT monitor (in de tijd dat dat nog stoer was) 2 keer defect is gegaan: het "deflection device" was kapot. Bij de 2e keer reparatie binnen garantie raadde-ie me aan randaarde aan te leggen. Sindsdien geen probleem meer gehad!

• Fire69
RemcoDelft schreef op zondag 14 september 2008 @ 08:15:
[...]

Dus je bent gewoon wat naief >:)
Ik had ooit een laptop waarbij het plastic pinnetje in de USB-connector, het ding dat de richting bepaald dus, gewoon was afgebroken. Daar was helemaal niet veel voor nodig. En dan kan-ie er prima verkeerd om in. Alles kan kapot, en als er van een bepaald apparaat honderden miljoenen verkocht zijn, dan is de kans vrij groot dat het regelmatig fout zal gaan.
Dat heeft mijn vader dus voorgehad. USB-poort bestaat nu gewoon nog uit 4 loshangende ijzertjes, het plastic blokje waar ze opzaten, zit vast in de usb-stekker dat hij wilde inpluggen. :)
Pagina: 1