Asus P5N32-E SLI + Intel C2D E6600 wordt herkend op 1,2 GHz

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:38
Ik heb een beetje wazig probleem. Mijn moederbord (Asus P5N32-E SLI ) herkent mijn Intel Core 2 Duo E6600 maar op 1,2 GHz in plaats van de normale 2,4 GHz.. Op voormalige moederborden werd mijn E6600 wel altijd op 2,4 GHz herkent, dus de cpu kan ik dan alvast uitsluiten.

Ik kan de CPU speed wel handmatig op 2,4 GHz zetten dooor middel van "overclocken".. Maar goed, het nadeel is dan dat de pc niet handmatig wil doorstarten. Daarbij, als ik de computer opnieuw opstart (of CTRL+ALT+DEL in de bios) dan krijg ik een zwart scherm en start de pc ook niet handmatig door. Ook wil de pc af en toe niet direct doorstarten als ik de pc aanzet (fan's blijven volop draaien). Bios reset etc heb ik ook al allemaal geprobeerd.

Ik maak gebruik van bios 1503, de nieuwste dus. Het rare is dat ik nergens dezelfde problemen tegen kom op het internet. Is er hier wel iemand die hetzelfde probleem kent?

_@/'

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Springt het beestje wel op 2,4 zodra je de CPU gaat belasten? ;)

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik zie dat het een 680i chipset is, dus zou normaalgezien moeten werken, maar hoe zie je dat het 1.2Ghz is, door CPU-Z of door BIOS? In de BIOS zou het 2.4 moeten tonen, in CPU-Z kan het de multiplier verlagen voor energiebesparing.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Steephh
Tijdens de boot wordt de cpu al herkend als een Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,40 GHz.. (maar dat is de naam van de cpu..

Want in de regel daaronder staat dat hij draait op 1,2 GHz (maar goed, dat kan ik dus door 'overclocken' in de bios veranderen, maar dan krijg ik dus het in de TS omschreven probleem)... Ik heb overigens alles met betrekking tot het terugclocken in idle stand (EIST etc) uigeschakeld. Dus hij blijft altijd op dezelfde snelheid draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door Steephh op 07-09-2008 13:51 ]

_@/'

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik denk dat het aan de FSB-snelheid ligt. Heb je het soms laten synchroniseren met het geheugen?

Dus loopt je geheugen op de juiste snelheid? Staat de divider juist ingesteld, heb je je NB niet onderclocked...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Steephh
Als ik alles automatisch laat herkennen, dan wordt mijn cpu herkend op 1.2 GHz en mijn geheugen gewoon op 800MHz (Kingston ValueRAM PC6400). Stel ik het handmatig in dan stel ik het geheugen apart op 800MHz in en de FSB in op 1066MHz, unlinked dus. Maar dan wil hij niet meer lekker booten (en dat doet hij trouwens ook niet wanneer ik de boel automatisch laat herkennen, maar sowieso wil ik dan niet op 1,2 GHz werken, dus dat heb ik nog nooit echt getest).

Ik heb verder niets underclocked. Maar goed, na een BIOS reset zou hij de CPU toch gewoon op de normale snelheid moeten herkennen? En dat niet willen doorstarten bij het aanzetten van de pc of een reboot vind ik ook zo'n vaag probleem. Het is net of ik een oude revisie heb die de E6600 niet ondersteund ofzo, ondanks bios upgrades.. Kan er ook iets hardwarematigs fout zitten op het moederbord?

_@/'

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
misschien een bios flash uitvoeren?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Steephh
Steephh schreef op zondag 07 september 2008 @ 13:27:
Ik maak gebruik van bios 1503, de nieuwste dus.

_@/'

• Steephh
Steephh schreef op zondag 07 september 2008 @ 13:56:
Ik heb verder niets underclocked. Maar goed, na een BIOS reset zou hij de CPU toch gewoon op de normale snelheid moeten herkennen? En dat niet willen doorstarten bij het aanzetten van de pc of een reboot vind ik ook zo'n vaag probleem. Het is net of ik een oude revisie heb die de E6600 niet ondersteund ofzo, ondanks bios upgrades.. Kan er ook iets hardwarematigs fout zitten op het moederbord?
Kick :>

[ Voor 60% gewijzigd door Steephh op 11-09-2008 23:50 ]

_@/'

Verwijderd

Heb je CPU-Z al eens gedraait bij het gebruik van orthos?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 11:39 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

intel speedstep of thermal throttle-ing. Bij de eerste klokt je cpu terug als ze niets te doen heeft, bij de tweede klokt de processor terug als hij te warm wordt. De eerste is een optie en is uit te schakelen in je bios. Daarnaast, bij het lopen van orthos stress je je cpu, in cpu-z staat dan dat je processor loopt op 2.4 ghz. Zet je orthos uit, dan loopt de processorsnelheid weer terug naar 1.2 GHz.

in de thermale toestand wordt je processor te warm. Dan zit waarschijnlijk je (stock) koeler niet goed op. Demontage, 1 rijst-korrel-pasta-principe en er opnieuw opzetten.

Blijf het probleem zich voordoen, zet dan de speedstep uit, stel je fsb in op 1066 MHz, je multiplier op 9, geheugensnelheid op PC4200 (533 MHz). Dan hoort je computer gewoon door te starten. Het kan dan nog zijn dat 1 onderdeel (bijvoorbeeld northbridge) te wam wordt. Zet er dan even tijdelijk een tafelventilator voor je pc-kast. Zo kun je warmte uitsluiten of als schuldige aanwijzen.

-_-

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

KneoK

Not in a million lightyears

Jongens, tijdens POST laat de bios al zien dat de processor op 1,2GHz loopt, het heeft dus totaal geen zin om over speedstep, throttling en belasting onder Windows te praten.

En dan nog, hij heeft een E6600, 9x266 dus. De minimale multiplier is 6, dus in idle zou je dan op 1,6GHz uitkomen, niet op 1,2GHz. De fsb wordt naar mijn weten met rust gelaten tijdens throttling/speedstep/eist.

Ontopic: TS zou kunnen proberen de bios defaults te laden. Als dat niet werkt, cmos reset. Lukt het dan nog niet, cmos reset en dezelfde biosversie opnieuw flashen. Nog niet ? Cmos reset en een versie lager flashen.
En daarbij is het fijn dat de processor altijd op andere borden goed gedraait heeft, maar daarmee sluit je niet per definitie je processor uit. Probeer 'm dus als je de mogelijkheid hebt nog eens op een ander bord en probeer ook, wederom als je de mogelijkheid hebt, eens een andere processor op je huidige bord.

[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 12-09-2008 17:46 ]

• Steephh
KneoK schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:46:
Jongens, tijdens POST laat de bios al zien dat de processor op 1,2GHz loopt, het heeft dus totaal geen zin om over speedstep, throttling en belasting onder Windows te praten.

En dan nog, hij heeft een E6600, 9x266 dus. De minimale multiplier is 6, dus in idle zou je dan op 1,6GHz uitkomen, niet op 1,2GHz. De fsb wordt naar mijn weten met rust gelaten tijdens throttling/speedstep/eist.

Ontopic: TS zou kunnen proberen de bios defaults te laden. Als dat niet werkt, cmos reset. Lukt het dan nog niet, cmos reset en dezelfde biosversie opnieuw flashen. Nog niet ? Cmos reset en een versie lager flashen.
En daarbij is het fijn dat de processor altijd op andere borden goed gedraait heeft, maar daarmee sluit je niet per definitie je processor uit. Probeer 'm dus als je de mogelijkheid hebt nog eens op een ander bord en probeer ook, wederom als je de mogelijkheid hebt, eens een andere processor op je huidige bord.
Op mijn oude bord (Gigabyte GA-P965-DS4) heeft hij altijd op 2,4 GHz werkt en ook tijden lang stable op 3,4 GHz. Cmos reset, verschillende biosversies. Dit probleem is bij dit moederbord altijd al geweest.. Helaas heb ik het tweedehands overgekocht en die persoon heeft de northbridge en southbridge koeler vervangen (temps zijn normaal), dus ik kan het bord niet RMA sturen.. Ik heb dit alles al geprobeerd, vandaar dat ik het probleem zo raar vind...

_@/'

• M2M

M2M

medicijnman

KneoK schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:46:
Voor zover ik weet loopt de processor tijdens de post ook slomer als throttleing nodig is. dit is echter geen verklaring waarom het ding op 1.2 GHz zou lopen. Manueel instellen op het moederbord is de uitkomst. Gewoon forceren. De cpu zal dan draaien op stocksnelheid, dus geen overklok. Verschillende biosjes proberen zou ok een mogelijkheid zijn, maar ik zou gaan voor forceren. Als de bios instellingen bij de P5N-E sli hetzelfde zijn als bij de P5N32-E sli, dan zul je de multiplier op 9 moeten zetten, het processor voltage op 1.3 volt, de PCI-E snelheid op 100 MHz, het geheugenvoltage op 2.0 volt (of iets hoger), in het tabblad OC instellingen, de optie op unlinked zetten, de FSB op 1066 MHz, je geheugen op 533 MHz (als ik me niet vergis).

-_-

• Steephh
M2M schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:39:
[...]

Voor zover ik weet loopt de processor tijdens de post ook slomer als throttleing nodig is. dit is echter geen verklaring waarom het ding op 1.2 GHz zou lopen. Manueel instellen op het moederbord is de uitkomst. Gewoon forceren. De cpu zal dan draaien op stocksnelheid, dus geen overklok. Verschillende biosjes proberen zou ok een mogelijkheid zijn, maar ik zou gaan voor forceren. Als de bios instellingen bij de P5N-E sli hetzelfde zijn als bij de P5N32-E sli, dan zul je de multiplier op 9 moeten zetten, het processor voltage op 1.3 volt, de PCI-E snelheid op 100 MHz, het geheugenvoltage op 2.0 volt (of iets hoger), in het tabblad OC instellingen, de optie op unlinked zetten, de FSB op 1066 MHz, je geheugen op 533 MHz (als ik me niet vergis).
Heb ik al allemaal geprobeerd.. Zie de TS...:
Ik kan de CPU speed wel handmatig op 2,4 GHz zetten dooor middel van "overclocken".. Maar goed, het nadeel is dan dat de pc niet handmatig wil doorstarten.

_@/'

• Abuis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02-2022

Abuis

Errm core 2 duo? 2x1,2=2,4? Just a thought. Heb eenzelfde setup, ben echter niet thuis dus ik kan het niet voor je checken. Misschien is het wel handig om toch even te benchen in windows, kan je checken of je proccie wel de gewenste prestaties brengt.

• Softy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-10-2021
Dat bord is ooit mijn bord geweest.
Steephh heeft het overgekocht.

Toen ik dat bord gekocht had heb ik er een E6300 op gezet.
Dit draaide prima met het bios dat erop stond.
Daarna heb ik er een E8400 opgezet.
Het bios herkende de cpu niet maar door handmatig alles op standaard in te stellen voor die cpu liep hij prima.

Ik heb alleen problemen gehad met nieuwere biossen en vista x64 (lanaansluitingen niet meer werken en van die toeren)
Ik zou proberen ergens aan bios 1203 te komen, dat was volgens mij het bios waarmee ik steeds gewerkt heb.
Helaas staat dit niet meer op de asus site

• Steephh
Ok, het moederbord begint steeds verder af te takelen. Lijkt het wel.. Anders dan op een FSB van 166 MHz met een multiplier van 6x (vast, dus geen EIST oid) wil hij gewoon niet meer booten.. Dus ik zit nu wat nieuwe onderdelen uit te zoeken. Zou mijn processor een dergelijk probleem ook kunnen veroorzaken? Ik weet nu namelijk niet of ik deze E6600 in een ander systeem moet gaan recyclen..

Overigens, ik vind het apart dat een maat van mij die ook een E6600 etc heeft vrijwel exact dezelfde configuratie maar hij draait 1404 (die werkte bij mij niet goed) en kan lekker doorclocken tot 3,2 GHz...

De 1203-bios is iig hier te vinden. http://www.overclock.net/...5n32-e-sli-1203-bios.html

Ik ga die nu proberen te flashen.. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Steephh op 14-09-2008 22:42 ]

_@/'

• M2M

M2M

medicijnman

Steephh schreef op zondag 14 september 2008 @ 16:44:
Heb ik al allemaal geprobeerd.. Zie de TS...:
waarom wil de pc dan niet handmatig doorstarten? Wat bedoel je daarmee, dat je op F1 moet drukken om de defaults te laden of op delete moet rammen om in de bios te geraken?

Enfin, probeer de oude bios nog eens. De kans dat het euvel aan de processor ligt is klein. Waarschijnlijk heb je te maken met of een brak moederbord, of een stukje foute software (bios software). De huidige processor in een ander moederbord proberen kan volgens mij weinig kwaad. Behalve als de processor fysiek ergens kortsluiting veroorzaakt (door vieze connectors of een fysiek beschadigde processor), zou er niet zoveel mis kunnen gaan.

-_-

• matje_kater
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-10-2020
Ik denk dat je hem op safe mode heb staan, heb dit probleem ook wel eens gehad als je hem vol belast met 3D mark of wat dan ook dan gaat hij wel naar de 2.4GHZ.

"Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig." Albert Einstein

• Steephh
Ik moet inderdaad op F1 duwen, maar niet voor de bios defaults.. Zal als ik mijn pc herstart wel even kijken (staat nu al weer eventjes aan).. :P
matje_kater schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:32:
Ik denk dat je hem op safe mode heb staan, heb dit probleem ook wel eens gehad als je hem vol belast met 3D mark of wat dan ook dan gaat hij wel naar de 2.4GHZ.
Serieus.. Lezen mensen nu echt niet ofzo? :| Aardig dat je reageert, maar kijk eerst of het nodig is en of je niet al hetzelfde zegt als 5 andere mensen.

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 16-09-2008 00:10 ]

_@/'

Pagina: 1