[nForce+AMD XP] Processor niet stabiel op stock speed

Pagina: 1
Acties:

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:26
Ik had een PC voor deze pc met een AMD Athlon XP 2800+ en een ASUS A7V8X-X moederbord met een VIA chipsetje. Ik was supertevreden ermee want het was een superstabiele processor op een superstabiele chipset. Ik kon mijn AMD op 2.9GHz klokken in plaats van de standaard 2.1 GHz. Het voltage hoefde maar 0.1 volt omhoog daarvoor en het was superstabiel 2.9. Maar andere tijden braken aan waarin de games van toen, meer dan een jaar geleden, meer processorkracht en grafische rekenkracht vereisten en de hardware voldeed voor mij niet meer.

Ik kocht mijn huidige computer en alles van de oude pc behalve de diskettedrive en processor ging weg. Mijn vader had een AMD Athlon 1800+ op 1GHz op zijn ASUS A7N8X-X zitten (nForce chipset). Deze processor werd vervangen door mijn oude processor. Alles goed en wel, en ik kreeg de processor prima op stock speeds, mijn vader wenste geen overklok. Later werd zijn Windows en PC onstabiel en toen hebben we zijn langzame prutwindows opnieuw geinstalleerd en de CMOS reset want de PC bleef onstabiel. Nu deed alles het prima maar wat ik wat vergeten is om de externe frequentie van de processor goed te zetten zodat ie weer op 2.1GHz draait.

Nu wilde me vader dat toch de boel wat sneller kon, en wat ontdekte ik: De processor draait niet op 2100MHz maar op 1250MHz en dat was de aan te raden stabiele setting volgens de BIOS. Vreemd, maargoed. Dus ik probeerde de processor in ieder geval op de stock speed te krijgen voordat ik verder overklokte. Maar ik kreeg de processor zelfs niet op stock speed. Ik heb de Vcore zelfs 0.15 volt verhoogt maar de pc startte simpelweg niet op en na het uit- en weer aangezet te hebben stonden de snelheden (tijdelijk) op de oude snelheid (dit is een feature van moederborden).

Nu is mijn vraag: Waarom krijg ik processor al niet stabiel op de originele snelheden, maar alleen zwaar onderklokt? Ik vermoed dat dit moederbord misschien last heeft van de beruchte capacitor plague, maar dat wat toch alleen een issue bij vroegere moederborden?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:10
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen, dan kun je op z'n minst e.e.a. uitsluiten, nu is 't voor iedereen een grote gok....

Die 1250MHz is natuurlijk gewoon omdat bij een reset je mobo de laagste FSB instelt.. dat heeft niks met 'aanraden' te maken.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Sebazzz schreef op zondag 07 september 2008 @ 11:43:
...

Nu wilde me vader dat toch de boel wat sneller kon, en wat ontdekte ik: De processor draait niet op 2100MHz maar op 1250MHz en dat was de aan te raden stabiele setting volgens de BIOS. Vreemd, maargoed. Dus ik probeerde de processor in ieder geval op de stock speed te krijgen voordat ik verder overklokte. Maar ik kreeg de processor zelfs niet op stock speed. Ik heb de Vcore zelfs 1,5 volt verhoogt maar de pc startte simpelweg niet op en na het uit- en weer aangezet te hebben stonden de snelheden (tijdelijk) op de oude snelheid (dit is een feature van moederborden).
Ik mag toch hopen dat je hier een typefoutje maakt?
Stock vCore voor een Athlon XP moet 1.65V zijn. Bij een redelijke overclock kan je nog naar 1.75V maar dan moet je voor 24/7 gebruik wel stoppen.
Zowiezo verlies je het bij die cpu's en vCore van de warmte.
Je kan evt. nog naar slechte Caps kijken op je mobo, maar ik denk niet dat je daar last van hebt.
Ik ben ze niet vaak tegen gekomen op nForce planken.

Standaard snelheid voor die Cpu moet 12,5 x 166 zijn. In geval van een Barton core dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Banshee op 07-09-2008 12:22 ]

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Ook de Nforce 2 mobo's hadden last van de beruchte bad caps hoor.
Ik heb hier zelf bij diverse merken mobo's die dingen vervangen met parts uit sloopbordjes.
Hier kun je kijken hoe die krengen er uit zien.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Sebazzz schreef op zondag 07 september 2008 @ 11:43:
Het voltage hoefde maar 1 volt omhoog
Ik hoop dat je 0.1 Volt bedoelt, want 1 V erbij is dodelijk!

Wat bedoel je trouwens met onstabiel? Vastlopers, BSOD's, foutmeldingen in Windows,..? Hoe warm wordt de CPU?

Yes, but no.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het 1250Mhz kan ook komen van een cool 'n quiet functie of het automatisch terugklokken wanneer je computer idled.

Wat als je een biosupdate doet en door het asus update progje de CMOS laat clearen?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Sebazzz
Ja, 0.1 en 0.15 volt. Typefoutje ;)

Ik krijg BAD_BOOL_CALLERs in Windows, en de computer blijft simpelweg hangen voor de POST omdat die de CPU niet goed kan instellen (volgens de manual van ASUS).
Standaard snelheid voor die Cpu moet 12,5 x 166 zijn. In geval van een Barton core dan.
Ik krijg hem niet hoger dan 12,5 x 133. 12,5x166 flipt ie hem.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Nforce 2 deed by default niet 166MHz (333). Eerder 133MHz (266MHz).

• good4u
Dit mobo ondersteund zelfs 400 MHz FSB, dus dat zal het niet zijn en Cool&Quiet had deze cpu nog niet.

Welke versie bios heb je er op staan?
Op de Asus site is de laatste BIOS update v1010 datum 2004/08/10

Er zijn trouwens 2 versies Athlon XP 2800:
2800+ Thoroughbred 256KB 13.5x 166MHz (333MHz DDR) 2.25GHz
2800+ Barton 512KB 12.5x 166MHz (333MHz DDR) 2.083GHz

[EDIT] OOPZ hij heeft wel goed gedraaid lees ik net, dus BIOS versie zou dus goed moeten zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door good4u op 07-09-2008 17:03 ]

• Sebazzz
Ja, de BIOS is up to date :)
Wat ook vreemd is dat 12,5 de laagste positie in de lijst heeft. En 7.0x de hoogste. En dan heb je even daaronder de multiplier setting '9.0x/16.0x'. :?

Ik heb hier trouwens de Barton.

• good4u
Heb je al eens in de BIOS of met een proggie als Everest gecheckt hoe je CPU voltage zich houd?
Zelf heb ik bij leaking caps bij meerdere bordjes gehad dat het voltage van de CPU schommelde tussen de 1.0 en 1.5 Volt.
Dat voltage moet een vaste waarde aangeven.
Heb je trouwens jouw oude mobo (waar die Barton vanaf komt) niet meer liggen om mee te testen?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07
Sebazzz schreef op zondag 07 september 2008 @ 17:13:
Ja, de BIOS is up to date :)
Wat ook vreemd is dat 12,5 de laagste positie in de lijst heeft. En 7.0x de hoogste. En dan heb je even daaronder de multiplier setting '9.0x/16.0x'. :?

Ik heb hier trouwens de Barton.
Kan mij herinneren dat ik dat vroeger ook wel s heb gehad met rare multipliers met de athlon xp.
Oplossing was toen de processor eruithalen, schoonmaken, nieuwe koelpasta erop en toen deed die weer normaal.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Sebazzz
Goed ik heb gekeken en alle caps zien er prima uit. Dicht, het stinkt niet, en ze zien er netjes uit.
Zou het de voeding kunnen zijn? Het is een AOpen, was dat in 2004 een A-Merk?
Turismo schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:36:
[...]
Kan mij herinneren dat ik dat vroeger ook wel s heb gehad met rare multipliers met de athlon xp.
Oplossing was toen de processor eruithalen, schoonmaken, nieuwe koelpasta erop en toen deed die weer normaal.
Heb je niet gewoon tijdens die operatie je cmos (per ongeluk) reset?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
AOpen behoort nog niet tot de topmerken, maar slecht is het zeer zeker niet.
Maar ook een goede dure voeding kan ineens rot worden, dus dat zegt niets.
Pagina: 1