[Security] Toegangscontrole

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 16:25

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Hallo iedereen,
We hebben thuis beslist om aan een nieuw project te beginnen, maar hierbij kwamen we veel vragen tegen, dus dacht ik: opzoeken en vragen. Ik heb al redelijk veel opgezocht en ik snap er nu redelijk veel van.
Dus de bedoeling is om een toegangscontrolesysteem te zetten die je kan kopen, de budget is redelijk hoog, nl. 500-700€, maar hoe goedkoper (maar moet wel nog veilig blijven), hoe beter.
De bedoeling is om een systeem te hebben met oftewel een RFID-kaartje oftewel een PIN-code, maar we moeten dus wel op een bepaald moment kunnen zeggen: voor gebruiker A willen we de "sleutel" veranderen. Dus dat betekent oftewel de PIN-code oftewel de sleutel op de RFID kaartje.
Iedereen persoon moet wel een aparte sleutel/PIN hebben.
De grootste vraag bij RFID: is het wel veilig?
Wat we ook willen is dat we big-brother kunnen spelen, dus we willen zien wie om hoe laat thuis kwam (niet echt zo bijlangrijk, maar wel handig). We moeten ook kunnen personen beperken van toegang tussen bepaalde uren (bv. van 3u-8u komt niemand binnen).
Wat ook het belangrijkste is: het moet werken op elektriciteit (230V, desnoods verlaagd naar xV), maar je moet ook binnen kunnen als de elektriciteit uitvalt. (key-override?)
Dit is het belangrijkste systeem, maar er moet dus ook elektronisch de deur opengedaan worden, dus hierbij heb je een deuropener nodig. Maar we hebben een meerpuntsslot, dus moet het een deuropener zijn die een meerpuntsslot kan aansturen.
Dit is het verhaal.

Ik heb dus wel al een systeem gevonden:
http://www.eurolocks.nl/p...row2col2=DG502PP-SET.html
Het ziet er allemaal wel goed uit, enkel weet ik nog niet of de deuropener wel een meerpuntsslot werkt???? Anders is het dan aan te passen of iets in die buurt?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Volgensmij heb je een gemotoriseerd slot nodig, meerpuntssysteem gaat niet werken met een dagschoot opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Anoniem: 224406 schreef op zondag 07 september 2008 @ 11:43:
Volgensmij heb je een gemotoriseerd slot nodig, meerpuntssysteem gaat niet werken met een dagschoot opener.
Dat is wat ik dus vreesde, dus ik ga de driepuntsslot gaan moeten verwijderen en gewoon een gemotoriseerde deuropener (dagschoot) opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14

Onbekend

...

Wat wil je precies controleren?
Bij je thuis? Voordeur + achterdeur?
Hoeveel mensen moeten er gebruik van maken? Je hebt het dat je tussen 3u-8u niet binnen mag komen. Is dat voor de buurman? Of als iemand tien minuten te laat is hem nog bijna 5 uur buiten in de kou laten staan. }) ? :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 07 september 2008 @ 12:04:
Wat wil je precies controleren?
Bij je thuis? Voordeur + achterdeur?
Hoeveel mensen moeten er gebruik van maken? Je hebt het dat je tussen 3u-8u niet binnen mag komen. Is dat voor de buurman? Of als iemand tien minuten te laat is hem nog bijna 5 uur buiten in de kou laten staan. }) ? :)
Ja, het is bij mij thuis, aan de voordeur.
Er gaan er 5 mensen het systeem gebruiken.
Het is niet voor de buurman, gewoon als er iemand te laat komt, dan moet die maar buiten slapen :) (ik kom toch nooit te laat thuis ^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dima_2005 schreef op zondag 07 september 2008 @ 12:11:
[...]

Ja, het is bij mij thuis, aan de voordeur.
Er gaan er 5 mensen het systeem gebruiken.
Het is niet voor de buurman, gewoon als er iemand te laat komt, dan moet die maar buiten slapen :) (ik kom toch nooit te laat thuis ^^)
Er staat op die site ook een gemotoriseerd driepuntsslot, 300 en nog wat euries. Dat codeslot, is dat ook op tijden en dagen te programmeren (door de week voor 2200 uur thuis). Zo een gemotoriseerd slot heeft als voordeel dat hij inbraak 'bestendig' is. Zo een elektrisch dagschoot stelt niet veel voor.

Als ik jou was zou ik die maatregelen gewoon van hun zakgeld inhouden dan wel kost en inwoning verhogen. Slot koppelen aan een pinautomaat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Anoniem: 224406 schreef op zondag 07 september 2008 @ 13:22:
[...]

Er staat op die site ook een gemotoriseerd driepuntsslot, 300 en nog wat euries. Dat codeslot, is dat ook op tijden en dagen te programmeren (door de week voor 2200 uur thuis). Zo een gemotoriseerd slot heeft als voordeel dat hij inbraak 'bestendig' is. Zo een elektrisch dagschoot stelt niet veel voor.

Als ik jou was zou ik die maatregelen gewoon van hun zakgeld inhouden dan wel kost en inwoning verhogen. Slot koppelen aan een pinautomaat ;).
Ik ben zelf het kind van het huis dus tss :p Mijn pa en ma die hebben natuurlijk geen limieten, maar ik zelf, bij afspraak kan er het uur gewijzigd worden pak maar naar 05.00, maar niet later :) Maar mijn broer kennende, hij is altijd een paar minuten te laat :D
Maar misschien is het een goed idee om inderdaad een gemotoriseerd driepuntsslot te nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 12:57

SA007

Moderator Tweaking
Er is natuurlijk niemand die je tegenhoudt om het huidige slot te motoriseren he ;)

Een cylinder vervangen door een motor is nieteens zoveel werk.

Verder kan je de werking bij stroomuitval beter doen door het ding op een ups te hangen, dan blijft hij (indien het zuinig genoeg is/ ups krachtig genoeg) zo nog een dagje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dima_2005 schreef op zondag 07 september 2008 @ 13:26:
[...]

Ik ben zelf het kind van het huis dus tss :p Mijn pa en ma die hebben natuurlijk geen limieten, maar ik zelf, bij afspraak kan er het uur gewijzigd worden pak maar naar 05.00, maar niet later :) Maar mijn broer kennende, hij is altijd een paar minuten te laat :D
[..]
Je bent inmiddels 18, en je praat over een broer, die is dus ouder.

Misschien wordt het tijd om je tijd en energie te steken in om iets voor jezelf te zoeken, dan dit soort praktijken.

De tijd van de avondklok dat je op een bepaalde tijd niet meer op straat mogen vertoeven is na 1945 opgeheven hoor.

Je moet voor bepaalde tijd thuiskomen, en anders slaap je maar op straat :? Lekkere ouders heb je |:(

Ik zou dan niet via de voor- of achterdeur naar binnen gaan, maar door het raam, nadat er een stoeptegel ruimte heeft gemaakt.

Opzich een leuk interressant project, al zou ik in jouw situatie er in geen enkele vorm in meewerken. Sorry...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dima_2005 schreef op zondag 07 september 2008 @ 13:26:
[...]

Maar misschien is het een goed idee om inderdaad een gemotoriseerd driepuntsslot te nemen. :)
Goed gesprek met eventueel een counceler ook een idee of is iedereen uitgel*ld en is alleen deze dramatische weg nog over?

Je broer ziet je zometeen niet als Judas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Kan je me misschien uitleggen waarom dit systeem nodig is?

Of ben je altijd zo paranoide/controlfreak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Nee, de controlesysteem gaat hier niet over! Niet om de avondklok, maar het is opzich een leuk systeem.
Ik denk niet dat de beperking zo groot van belang is.

De grote bedoeling is om gewoon vanaf te zijn van een sleutel. We hebben al een stuk of 4 keer een sleutel verloren ==> daarna even weer een nieuw slot van 300€ steken.
Dus we hebben er al 1200€ aan uitgegeven, we zouden gewoon beter eenmaal een systeem steken die gewoon te veranderen is met een paar drukjes op een paar knopjes :) Dat is het belangrijkste.

En met mijn broer: het is gewoon grappig :) Hij is 19, maar ik wil hem gewoon eens op straat zien slapen }) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 15:18
hmm het hoeft echt niet nodig te zijn om 300 euro uit tegeven als je een sleutel verliest. als je gewoon een slot heb met een woningbouw cilinder hoef je er alleen een nieuwe cilinder in te schroeven en dat kost hoogstens 50 euro over het algemeen werk ik met relatief goedkope setjes van 3 cilinders 9 sleutels voor eits van 15 tot 20 euro de veiligheid hangt toch niet zo veel af van de kwaliteit van de cilinder de kwaliteit van het veiligheids beslag is veel belangrijker. lockpicken /bumpen werkt in de theorie maar in de practijk is het volgens mij niet een algemeene inbraak methode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik moet ook altijd lachen als ik iemand op straat zie slapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dus als 1 persoon een sleutel verliest, geef je 300 euro aan nieuwe sloten uit ? Gewoon bij laten maken, of hetzij bestellen. Ook niet je adres op je sleutelbos hangen, dan hoef je heel geen nieuwe sloten te kopen.

Maargoed, als je dus een stroomstoring hebt, wil je wel een key-override kunnen doen, maar als iemand die sleutel dan weer kwijt raakt, of verliest, kan je dus weer voor 300 euro nieuwe sloten gaan kopen.

Het probleem blijft dus bestaan, ook al ga je het nu electronisch doen. Crashed het systeem, heb je de sleutel nodig, dus die heb je sowieso altijd bij je, en die kan je (net als de domme 4 voorgaande keren) ook kwijtraken/verliezen.

Je gaat dus nu veel geld uitgeven voor een oplossing die niet aansluit op het probleem. Dat vind ik opzich nog dommer dan je sleutels verliezen, en dan maar het slot vervangen..

Maar veel succes met je project ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
susscorfa schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:24:
hmm het hoeft echt niet nodig te zijn om 300 euro uit tegeven als je een sleutel verliest. als je gewoon een slot heb met een woningbouw cilinder hoef je er alleen een nieuwe cilinder in te schroeven en dat kost hoogstens 50 euro over het algemeen werk ik met relatief goedkope setjes van 3 cilinders 9 sleutels voor eits van 15 tot 20 euro de veiligheid hangt toch niet zo veel af van de kwaliteit van de cilinder de kwaliteit van het veiligheids beslag is veel belangrijker. lockpicken /bumpen werkt in de theorie maar in de practijk is het volgens mij niet een algemeene inbraak methode
Misschien moet je eens aan interpunctie doen. Dat maakt je tekst leesbaar...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Nee, wij vertrouwen het niet, we hebben altijd liever een veiligheidsslot waar je geen sleutels bij kunt maken, dit betekent dus dat het redelijk duur is.

Als er stroomstoring is, heeft 1 persoon toegang tot de sleutel die niet verloren kan worden (die gaat dan in de kluis van de bank). Dus niemand gaat de sleutel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het idee is nog niet zo gek. Zeker omdat recentelijk is gebleken dat met een klopsleutel op dit moment ongeveer 80% van de sloten te kraken is (dus altijd de knip erop!). Daarnaast is het eigenlijk van de gekke dat ik anno 2008 nog steeds met 12 verschillende sleutels rond moet lopen. Dus op zich is een electronische vervanging geen gek idee. Natuurlijk moet het voldoende beveiligd zijn en er een manual override zijn maar dit is allemaal geen probleem.

Maar ik zou zo'n systeem absoluut niet invoeren met een tijdklok. Dat is een verkeerd opvoedinstrument voor de ouders.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Dima_2005 schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:33:
Nee, wij vertrouwen het niet, we hebben altijd liever een veiligheidsslot waar je geen sleutels bij kunt maken, dit betekent dus dat het redelijk duur is.

Als er stroomstoring is, heeft 1 persoon toegang tot de sleutel die niet verloren kan worden (die gaat dan in de kluis van de bank). Dus niemand gaat de sleutel hebben...
en wat als savonds de stroom uitvalt? Hoe kom je dan bij de bank als die gesloten is?

dit topic gaat inmiddels echt nergens over. En de TS zijn posts zijn bijzonder lastig te begrijpen :|

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

LauPro schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:45:
Het idee is nog niet zo gek. Zeker omdat recentelijk is gebleken dat met een klopsleutel op dit moment ongeveer 80% van de sloten te kraken is (dus altijd de knip erop!). Daarnaast is het eigenlijk van de gekke dat ik anno 2008 nog steeds met 12 verschillende sleutels rond moet lopen. Dus op zich is een electronische vervanging geen gek idee. Natuurlijk moet het voldoende beveiligd zijn en er een manual override zijn maar dit is allemaal geen probleem.

Maar ik zou zo'n systeem absoluut niet invoeren met een tijdklok. Dat is een verkeerd opvoedinstrument voor de ouders.
bron?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Dit is wel waar, dat als het 's avonds gesloten is, mijn pa heeft ook nog een sleutel van de achterdeur, dus zo erg zou het niet zijn. Van achter is er maar 1 persoon met sleutels (mijn pa), dus die slot is dus ook veilig.
En de tijdsklok, is inderdaad misschien niet echt een goed idee, laat die dan misschien maar vallen. Maar het ziet er gewoon leuk, maar het is niet enkel voor de avond, maar vooral voor tijdens de dag, extra beveiliging tegen het kraken, als niemand binnen kan tussen 09.00 en 15.00 (dan zijn we bv. niet thuis), dan is het een beetje veiliger. Dan ook nog natuurlijk: je kan het elk moment aan/uit zetten met de computer he!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dima_2005 schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:33:
Dan heb je sowieso het verkeerde slot. Je hebt van die balletjes-cylinder sloten met certificaten. Enkel bij vertoning van het certificaat kan je een sleutel bijbestellen. Dit is goedkoper dan een totaal nieuw slot natuurlijk.
Zoals gezegd, geen enkele bank heeft een 24/7 service, dus dat kost je geld voor het kluisje voor jan doedel.

Je zegt dat je pa de enige is met de sleutel, maar ik ga er vanuit dat ie ook wel eens op z'n werk is, of een keer ergens anders waar hij niet bereikbaar is.

Ook zal die ouwe van je niet het eeuwige leven hebben, en zitten ongelukjes in hele kleine hoeken. En dan zal je net zien, dat op het moment dat er stroomstoring is, of de hardware houd er mee op, je pa niet bereikbaar is. Toeval bestaat niet. En als ik jullie thuis situatie zo lees, zijn jullie niet de slimste (4x sleutels verliezen is wel erg dom hoor), en ligt het geluk je niet voor de voeten.

Ik zou in iedergeval zorgen voor een goede glasverzekering en een paar leuke 10x10 of 30x30 tegels... you never know....

Heb je al een idee aan de hardware die je aan de buitenkant gaat gebruiken, en hoe hufterproof deze is? Want als je denkt dat vadalimse is uitgestorven ben je erg naief. Ik zou in iedergeval bij aanschaf en gelijk een 60x40 grindtegel op het code-bord gooien om te kijken of deze bestemd is tegen een flinke impact.. Anders ben je straks enkel op je pa aangewezen, die op z'n werk niet weg kan, of riant in de file staat, of een lekke band heeft.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 23:25
Ik zou niet voor een pincode gaan. Voor een goed vandaal-bestendig keypad ben je heel wat geld kwijt.

Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van iButtons.

Daar zijn ook heel wat systemen voor te krijgen. Bovendien zijn er erg goeie vandalisme-proof lezers voor beschikbaar tegen erg lage prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02

BCC

Dima_2005 schreef op zondag 07 september 2008 @ 10:51:
De grootste vraag bij RFID: is het wel veilig?
Als je maar genoeg geld aan de kaart uitgeeft is het op zich wel veilig. Menig bedrijf heeft RFID toegangscontrole (schiphol bijvoorbeeld).
Het is natuurlijk nog beter om het te combineren met andere zaken (als bijv. een pincode), zoals je zelf al aangaf.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 07-09-2008 16:22 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
@Raz
We kunnen desnoods de sleutel bij de buurman houden (die houdt onze sleutels al 20 jaar bij :) )
Maar we zijn natuurlijk niet echt de slimste, maar de sleutels verdwijnen op onbekende manieren. Dus dat valt niet zo makkelijk te vertrouwen. Ook dingen zoals de kuisvrouw: ze heeft al eens een sleutel "verloren?". Die dingen tellen allemaal dus mee.

Maar je hebt wel gelijk dat er soms domme dingen zijn waar je domme situaties krijgt, maar ik vrees ervoor dat het anders nooit zou opgelost raken.

Ook over stroompannes: Ik heb gezien dat je ook een accu kunt aansluiten, die zou voor zo'n 24 uur stroom kunnen geven. Dan ook nog: Enkel de lezer hangt buiten (we gaan die in de muur inbouwen (wat meer idiot-proof)) en de stroom en controle-eenheid zou binnen zijn.

Maar wat ik van jou lees: het heeft geen zin om daar geld in te investeren omdat we dom zijn :)

@Nijn
Voor de pin-code systeem heb je dus gelijk, daarom wil ik het ook als laatste toevlucht. De iButtons zijn een beetje lastig, mijn oma heeft er zo eentje, elke maand gaan ze kapot (de plastic houder valt uiteen of het demagnetiseert, of het is vuil,.....

@BCC
Ja, maar dan heb je een half uur nodig om binnen te komen. Daarom vraag ik dus advies, maar ik denk ook dat een goed geëncrypteerde RFID kaartje wel goed genoeg zou zijn. EN je steekt het in de portemonnee en je houdt het tegen de muur of gewoon zo'n "ski-badge" werkt ook :)

[ Voor 24% gewijzigd door Dima_2005 op 07-09-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Tja, het blijft altijd een afweging tussen security en usabillity. Een deur dit niet op slot zit is het makkelijkst en een dichtgelaste deur is het veiligst. Wat je wil hebben hangt denk ik helemaal van je eigen behoefte af. Ik denk dat je dat voor jezelf eerst duidelijk moet hebben en dat je daarna over de praktische uitvoering moet gaan nadenken.

Een collega van mij heeft trouwens thuis een RFID voordeur. Gemaakt van spullen die over waren van een bedrijvenpand. Werkt hardstikke mooi, maar hij weet toevallig hoe je alles moet aansluiten en de software moet inrichten. Ik vraag me bijvoorbeeld af of hij het er niet uit moet slopen als hij zijn huis gaat verkopen. Of ga je de volgende bewoner uitleggen hoe je de controller moet flashen zodat hij een verloren kaart weigert en jouw nieuwe kaart accepteert? Hij heeft het gemaakt met spullen van Nedap, maar dat is voro particulier gebruik nogal prijzig denk ik.

[ Voor 66% gewijzigd door BCC op 07-09-2008 16:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
BCC schreef op zondag 07 september 2008 @ 16:26:
Tja, het blijft altijd een afweging tussen security en usabillity. Een deur dit niet op slot zit is het makkelijkst en een dichtgelaste deur is het veiligst. Wat je wil hebben hangt denk ik helemaal van je eigen behoefte af. Ik denk dat je dat voor jezelf eerst duidelijk moet hebben en dat je daarna over de praktische uitvoering moet gaan nadenken.

Een collega van mij heeft trouwens thuis een RFID voordeur. Gemaakt van spullen die over waren van een bedrijvenpand. Werkt hardstikke mooi, maar hij weet toevallig hoe je alles moet aansluiten en de software moet inrichten. Ik vraag me bijvoorbeeld af of hij het er niet uit moet slopen als hij zijn huis gaat verkopen. Of ga je de volgende bewoner uitleggen hoe je de controller moet flashen zodat hij een verloren kaart weigert en jouw nieuwe kaart accepteert?
Je hebt misschien gelijk, de afweging is heel moeilijk en ik zou waarschijnlijk beter langsgaan in een winkel die dat praktisch kan uitleggen en advies geven.

Wel leuk voor je collega, maar ik denk dat de kaartjes flashen redelijk makkelijk is vergeleken met pak maar een slot te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Je moet de kaarten niet alleen flashen, je moet ook de slot controller flashen dattie kaart met encryptiesleutel Y en id X accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

Wil je perse een diy systeem, of kan je niet beter een bedrijf hiervoor inhuren, ik krijg het idee dat jullie niet arm zijn, en dan lijkt het mij beter (ook voor de verzekering) dat er een goed systeem komt.

ik heb wel eens iets gezien waarbij een kaart langs de muur naast de deur moest worden getrokken, rfid met achter een dikke plastic plaat een ontvanger.

Zelf denk ik eerder aan een deurvergrendeling van een auto, deze zijn los te koop, iedereen een zender, maar dan heb je nog steeds geen toegangscontrolesysteem.
Maar het is een kwestie van alle zenders opnieuw programeren en de verloren sleutel doet het niet meer.

Ik zou dit systeem nooit koppelen aan een tijdslot, dat is niet de methode om dat probleem op te lossen, dat probleem is een kwestie van laksheid van je broer of het niet/verkeerd optreden van je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Anoniem: 78792 schreef op zondag 07 september 2008 @ 16:36:
Ik zou dit systeem nooit koppelen aan een tijdslot, dat is niet de methode om dat probleem op te lossen, dat probleem is een kwestie van laksheid van je broer of het niet/verkeerd optreden van je ouders.
Idd, je kan veel beter signaleren dat het gebeurt dan dingen blokkeren in een systeem. Mensen vinden toch wel workarounds voor dat soort zaken (zoals het raam open laten staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik had het misschien wat anders moeten formuleren. Maar ik blijf er bij dat het verliezen van sleutels een domme actie is. Ken je de term 'sleutel kinderen' die hebben een touwtje om hun nek met de sleutel er aan. Vele malen goedkopere oplossing ;)

Ok, er is een sleutel bij de buren. Gelukkig zijn dat oude mensen die van hun pensioen genieten, of werkloze die altijd thuis zijn, en nooit op vakantie gaan.

Ik wil je enkel op het feit wijzen dat hoe meer je automatiseerd, hoe meer er kuren/storingen kunnen optreden. Dus dat dit systeem niet ter vervanging dient te werken van een sleutel.

Bij mij op het werk hebben ze bij de voordeur ook een cijferslot deurhendel, de enige die daar de sleutel van heeft is de filiaalleider. Stel dat hij op vakantie is, en dat ding heeft kuren, kan er niemand naar binnen, en zou ik ook niet weten wie ik moet bellen.

Als ik de deur achter m'n reet dichttrek, is ie dicht, maar niet op slot. Hier al over na gedacht. Als het systeem dat automatisch doet, houd in de je vanaf binnen ook iets nodig hebt om het van het 'slot' af te halen..

Ik vind het project best interressant, maar ik zou het persoonlijk niet als primair systeem gaan gebruiken ter vervanging van de sleutel. Secondair wel, voor het gemak, maar niet als enige optie (je pa en je buren zullen ook wel eens niet thuis/bereikbaar zijn).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
@kroesed
Misschien een nog beter idee, het is veel makkelijk en waarschijnlijk niet veel duurder, maar ik vond het idee om het zelf te doen heel tof.

@BCC
Zoals ik al zei, het gaat meer om voor overdag te kunnen sluiten, niet voor in de nacht, maar 1 keertje voor een foto te nemen van mijn broer buiten slapend, daar heb ik het wel vooor over :)

@RaZ
Dat is ook wel waar, het is heel gevaarlijk om enkel daarop te vertrouwen, maar het is misschien het proberen waard?
Daarbij nog: Je kan het op slot zetten gewoon in de nacht of net tussen de uren: 09.00 en 15.00, daartussen werkt enkel de nachtschoot, dit zou nog beter zijn.
Wat ook mogelijk is: gewoon het elke keer op slot laten doen door het systeem (met een duurdere deuropener dan).

Bedankt iedereen voor de massale antwoorden, jullie lieten me al heel wat lekjes in het gedacht getoond. Ik zou er nog verder over moeten nadenken en misschien een security-bedrijf inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

ja sorry dat ik niet elke dag vol in de sloten business zit. Stomme ik...... 8)7 :|

Trouwens vind ik je bronnen twijfelachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 18:39
bonzz.netninja schreef op zondag 07 september 2008 @ 17:42:
[...]

ja sorry dat ik niet elke dag vol in de sloten business zit. Stomme ik...... 8)7 :|

http://www.toool.nl/ < en even verder scrollen naar "En dan de 'verboden kennis' ", zie daar dit (pdf) document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

bonzz.netninja schreef op zondag 07 september 2008 @ 17:42:

Ja sorry kon even niet echt goede vinden, maar is toen volop in het nieuws geweest, Nova, Netwerk, NOS Journaal noem maar op, ook kranten hebben er vol van gestaan. De site van Toool geeft redelijk goede informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Klopsleutels lijken mij hier ook redelijk off topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
eerst maar eens mijn advies, een dikke stalen deur met een dikke stalen rand over het hele kozijn zodat er iig niet een koevoet of een credit card opgezet kan worden.

en dan een gemotoriseerd slot, verbonden aan een RFID reader, met een professioneel stukje beheersoftware erop.

maar ja, we zijn bij tweakers, dus hier zijn wat interessante links:

de 'deur openen met je mobiel' website:
http://ashishrd.blogspot....ontrolled-door-latch.html

de 'deur openen met een klopcode' website:
http://spritesmods.com/?art=knock2open

de 'ik wil alles zelf programmeren' website:
http://intranet.gruposant...lientServerDoorOpener.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Wat je eventueel ook kan overwegen is de serie met mechatronische cilinders, in bijvoorbeeld het Lips Octro 2000 systeem. (of de Zwitserse variant ervan, het KESO 2000S kek-systeem)
Leuke cilinders, RFID gebaseerd, en je kan ze eventueel ook met een normale sleutel combineren, voor tweevoudige toegangscontrole.

Wat je ook kan proberen als het niet persé elektronisch moet zijn, maar wél veilig bij verlies van een sleutel, is de KESO ChangeCode cilinder. Drie setjes sleutels, iedereen gebruikt een sleutel uit setje 1, verliest iemand iets, dan ga je sleutelset 2 gebruiken, op het moment dat je die het eerst gebruikt wordt sleutelset 1 onbruikbaar. Enzovoort. Wel duur overigens.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Morgen ga ik naar de winkels gaan shoppen, bedankt iedereen voor jullie raad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:09
Dima_2005 schreef op zondag 07 september 2008 @ 16:18:
@Nijn
Voor de pin-code systeem heb je dus gelijk, daarom wil ik het ook als laatste toevlucht. De iButtons zijn een beetje lastig, mijn oma heeft er zo eentje, elke maand gaan ze kapot (de plastic houder valt uiteen of het demagnetiseert, of het is vuil,.....
Toevallig heb ik een eigen alarmsysteempje gebouwd op basis van i-buttons,

hoe bedoel je wanneer je zegt demagnetiseren? Er zit gewoon een klein chipje in geloof ik...
Tevens kan ik snel buttons bij programmeren of blokkeren...

Een atmega 8, een hd44780 lcd'tje, wat ibuttons en dat was het eigenlijk wel... In totaal, voeding, bedieningspaneel etc etc nog geen 50 euro kwijt...

Anoniem: 171914

Als je je sleutels niet wil kwijtraken kan ja natuurlijk ook zo'n apparaatje kopen met vingerafdruk herkenning. Weet niet of dat bij jou kan, maar ja hoeft alleen maar je vinger erop te leggen en klaar is Dima_2005.
Heb zo gauw even geen linkje voor je.

• BCC

BCC

Vingerafdruk scanners zijn over het algemeen ontzettend slecht (zie mythbusters).

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

LiquidSmoke schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 20:33:
[...]

Toevallig heb ik een eigen alarmsysteempje gebouwd op basis van i-buttons,

hoe bedoel je wanneer je zegt demagnetiseren? Er zit gewoon een klein chipje in geloof ik...
Tevens kan ik snel buttons bij programmeren of blokkeren...

Een atmega 8, een hd44780 lcd'tje, wat ibuttons en dat was het eigenlijk wel... In totaal, voeding, bedieningspaneel etc etc nog geen 50 euro kwijt...
Kun je daar wat meer over vertellen :?

• LiquidSmoke
tim427 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:12:
[...]

Kun je daar wat meer over vertellen :?
Tuurlijk;

even in een notendop; de atmega8, stuurt een lcd'tje aan, en kan i-buttons lezen.

Om te programmeren gebruik ik Bascom AVR, hierin zitten een hoop standaard functies voor lcd's en 1-wire producten.

Kunst is dus om aan/afwezigheid te bepalen dmv i-buttons, en daar acties aan koppelen, zo heb ik inschakelvertraging, uitschakelvertraging, 3 verschillende lussen (of zones als je wilt), die gesloten moeten zijn wil je het alarm aan kunnen zetten (met de ibutton dus).

Wanneer de boel op scherp staat en je verbreekt 1 van de lussen moet je binnen de uitschakelvertraging een ibutton aanbieden, anders worden er 2 relais geactiveerd (alarm dus), welke een oa. een sirene bedienen.

ook zit er een seriele uitgang op, en op een klein servertje boven lees ik verschillende acties uit; wie er in/uit gaat, via welke deur mensen binnen komen, en indien er alarm is word er razendsnel een email gestuurd naar mijn blackberry.

Tevens ook tamperbeveiliging; een extra lus (of zone) welke meteen het alarm activeerd als je die lus verbreekt.

Ook nog een nachtstand, zodat lus3 niet per sé gesloten hoeft te zijn (denk aan ramen op de bovenverdieping snachts ofzo).

Code is zelf geschreven, button serienummers zijn hardcoded... Ik denk dat veel mensen zullen lachen als ze de code zien, maar het werkt goed, héél goed.

Een beetje tijd en inspanning (en wat geld) en je hebt een simpel, goed systeem.

Ik zal proberen om vanavond foto's te posten.

het idee heb ik hier opgedaan: http://www.embedds.com/i-button-electronic-door-lock/ maar het lijkt dat de pagina's van dimelec niet meer online zijn...

tot slot; google is your friend, ik heb veel over avr's en bascom opgedaan via http://www.qsl.net/pa3ckr/index.html

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 11-09-2008 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288505

liquidsmoke

Dit was al een oud bericht, maar ik ben een soortgelijk project aan het maken.
Kan je jouw code in bascom laten zien/ opsturen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ik heb ooit een voorbeeld gevonden, helaas is de pagina tegenwoordig down.

Het uitlezen is vrij simpel;
Visual Basic 6:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Do
      Retry:
         1wreset                                            'Kijken of er een button present is
         If Err = 1 Then Goto No1w                          'Als er geen button is jumpen naar No1W

'hier komen we als er wel een button is (Geen err dus)

1wwrite &H33                                       'button write command tbv uitlezen
         1wr(1) = 1wread(8)                                 'lees de button uit

If 1wr(8) = Crc8(1wr(1) , 7) Then Goto 1w Else Goto Retry       'CRC berekenen
         If 1wr(2) = 0 And 1wr(3) = 0 And 1wr(4) = 0 And 1wr(5) = 0 And 1wr(6) = 0 And 1wr(7) = 0 Then Goto Retry

No1w:

1w:

Loop

Ik hoop dat het duidelijk is, vergeet niet een 4k7 pull-up te plaatsen, ik zelf heb er een trimpotje opgezet, de waarde kan iets verschillen...

tot op heden werkt het goed.

Met wat creativiteit kun je het id in een eeprom opslaan, en desnoods wijzigen met een master-key of iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Op pollin.de bieden ze een kant en klaar RFID systeem aan voor € 20,-!!!!! Dus een microcontroller + beeldschermpje (2x16). Geschikt voor communicatie met de pc.

Werkt met transponderkaarten. Misschien een idee om daar eens naar de kijken, want 20 euro is geen geld voor zoiets..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-06 14:16
Bedoel je deze?

http://www.pollin.de/shop...hp&pg=NQ==&a=MDQ5OTgxOTk=

[ Voor 8% gewijzigd door xoniq op 28-01-2009 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 16:19

stefklep

((Stefklepje))

Toevallig ben ik momenteel met het zelfde bezig. Ik laat het momenteel overvliegen vanuit America.

http://www.kawamall.com/pd_1x_lckombopl_rfid.cfm En op ebay ze schop is http://stores.ebay.nl/KAWAMALL ( Zoeken op rfid )

Ik hoop het deze week / volgende week te ontvangen. Ben erg benieuwd. Maar misschien ook iets voor jou ?

[ Voor 31% gewijzigd door stefklep op 28-01-2009 10:57 ]

Pagina: 1