• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Al enige tijd ben ik in het bezit van een Asus K8V SE Deluxe moederbord. De 'nieuwste' bios van Asus staat hierop. Het moederbord heeft een onboard VIA S-ATA controller en tevens een onboard Promise S-ATA (raid) controller. Tot voor kort werkte alles prima samen met 2 Seagate ST380013AS schijven van 80GB aan de VIA-controller. Recentelijk heb ik een Samsung SpinPoint T166 500 GB schijf toegevoegd aan mijn configuratie. Op deze schijf heb ik Windows Vista geïnstalleerd en er hangt nog een van de voormalige twee 80GB's als extra dataschijf in. De Promise controller gebruik ik niet omdat hier geen drivers voor Vista voor zijn.

Bij elke boot wordt echter in eerste instantie de 500GB-schijf niet herkend. Vervolgens krijg ik dus een foutmelding (oude grub-install op de 2e schijf) en na de computer te resetten worden beide schijven wèl gewoon herkend. Ik zou echter graag zien dat hij in een keer goed start en ik dus niet hoef te blijven wachten tot het booten succesvol is. Hieronder twee fotootjes van een eerste boot (1) en een tweede goede boot (2).
(1) Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/5849/img1155vm4.th.jpg
(2) Afbeeldingslocatie: http://img440.imageshack.us/img440/3150/img1156fd4.th.jpg

Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt een probleem met een 'koude' start, oftwel geen stroom op je systeem gehad, en dan je computer aandrukken.

met de nieuwste 'firmware' hoop ik dat je de nieuwste BIOS bedoelt, zo nee, update die eerst eens.

Verder is er ook nog de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die ik je aanraad door te nemen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Winnetou
  • Niet online
Wiethoofd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 23:07:
Je hebt een probleem met een 'koude' start, oftwel geen stroom op je systeem gehad, en dan je computer aandrukken.

met de nieuwste 'firmware' hoop ik dat je de nieuwste BIOS bedoelt, zo nee, update die eerst eens.

Verder is er ook nog de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die ik je aanraad door te nemen.
Ja ik bedoelde inderdaad de nieuwste bios, heb het gewijzigd. Het systeem is niet overgeclockt. Ik laat de stekker overigens ook altijd gewoon in het stopcontact, dus de stroom is er niet helemaal af.

Het probleem treedt pas op sinds het toevoegen van de nieuwe harddisk. Een mogelijkheid lijkt me dus de voeding, maar ik snap niet waarom het na een reset dan wel gewoon werkt.. Helaas heb ik hier geen andere voeding om het te testen.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kan nog eens proberen met elke harde schijf apart.

Ook ergens een voeding opduikelen is geen slecht idee. Ook een oudere biosversie proberen kan in dit geval geen kwaad. Ook in de Bios zelf je devices ipv auto naar de goede waarden veranderen is ook nog te proberen, dit scheelt sowieso in boot-/posttijd.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Winnetou
  • Niet online
Wiethoofd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 23:32:
Je kan nog eens proberen met elke harde schijf apart.

Ook ergens een voeding opduikelen is geen slecht idee. Ook een oudere biosversie proberen kan in dit geval geen kwaad. Ook in de Bios zelf je devices ipv auto naar de goede waarden veranderen is ook nog te proberen, dit scheelt sowieso in boot-/posttijd.
Ok ik schop m'n eigen topic weer omhoog, omdat ik nog altijd met dit probleem kamp. Ik heb verschillende bios-versies geprobeerd maar het probleem bleef aan. Het verwisselen van de schijven maakte ook niet uit. In het bios kan ik helaas niet handmatig de instellingen van de beide SATA-schijven aanpassen.

Nu heb ik Ubuntu geïnstalleerd op de eerste HD die wèl altijd herkend wordt, en ik krijg dus keurig een grub-menu met als keuze Vista op mijn hd1. Deze is echter na de cold boot nog niet door het bios herkend en kan dus ook niet via grub gestart worden. Is het mogelijk grub een soort check te laten doen of de computer voor de eerste keer gestart wordt en zoja automatisch te laten rebooten?

Dus iets als computer aan -> bios checks -> grub ->
check: 1e keer binnen 1 minuut? (ofzo) zoja -> reboot, anders show grub menu

Op die manier zou ik natuurlijk wel gewoon automatisch in mijn Vista kunnen geraken zonder altijd naast de computer te hoeven wachten en handmatig te rebooten. Weet iemand of dit mogelijk is?