Al enige tijd ben ik in het bezit van een Asus K8V SE Deluxe moederbord. De 'nieuwste' bios van Asus staat hierop. Het moederbord heeft een onboard VIA S-ATA controller en tevens een onboard Promise S-ATA (raid) controller. Tot voor kort werkte alles prima samen met 2 Seagate ST380013AS schijven van 80GB aan de VIA-controller. Recentelijk heb ik een Samsung SpinPoint T166 500 GB schijf toegevoegd aan mijn configuratie. Op deze schijf heb ik Windows Vista geïnstalleerd en er hangt nog een van de voormalige twee 80GB's als extra dataschijf in. De Promise controller gebruik ik niet omdat hier geen drivers voor Vista voor zijn.
Bij elke boot wordt echter in eerste instantie de 500GB-schijf niet herkend. Vervolgens krijg ik dus een foutmelding (oude grub-install op de 2e schijf) en na de computer te resetten worden beide schijven wèl gewoon herkend. Ik zou echter graag zien dat hij in een keer goed start en ik dus niet hoef te blijven wachten tot het booten succesvol is. Hieronder twee fotootjes van een eerste boot (1) en een tweede goede boot (2).
(1)
(2)
Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen?
Bij elke boot wordt echter in eerste instantie de 500GB-schijf niet herkend. Vervolgens krijg ik dus een foutmelding (oude grub-install op de 2e schijf) en na de computer te resetten worden beide schijven wèl gewoon herkend. Ik zou echter graag zien dat hij in een keer goed start en ik dus niet hoef te blijven wachten tot het booten succesvol is. Hieronder twee fotootjes van een eerste boot (1) en een tweede goede boot (2).
(1)

(2)

Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen?
Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet