Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral: excuses als dit topic hier niet thuishoort. Ik weet dat het nogal veel op een "wat moet ik kopen"-topic lijkt maar ik bedoel mijn vraag eerder algemeen.

Ik heb me de laatste tijd nogal zitten verdiepen in systeemspecificaties en nu vraag ik me af: hoe groot is het belang van Level-2 Cache?

Veronderstel 2 processoren, volledig gelijk behalve dat de ene 3MB en de andere 6MB L2-Cache heeft. Is dit van dergelijk belang dat het de prestaties drastisch zou veranderen?

Mvg

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Geheugen kan uit een L2 cache uitgelezen worden in misschien 2 kloktikken oid, als de informatie uit je geheugen of van je harde schijf moet komen zal het misschien 10+ kloktikken kosten. Ik denk dat je dus vooral voordeel bij de hogere cache zal hebben als je grote berekeningen of decoderingen gaat uitvoeren, waar de informatie dan al direct kan klaarstaan om verwerkt te worden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meestal worden cachegroottes in MB uitgedrukt, niet in Mb. Verder, het hangt heel erg af van wat voor cpu en welke architectuur je hebt in hoeverre de cache wat uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 23:05:
Meestal worden cachegroottes in MB uitgedrukt, niet in Mb. Verder, het hangt heel erg af van wat voor cpu en welke architectuur je hebt in hoeverre de cache wat uitmaakt.
Sorry, foutje. :)
Tofu schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 23:04:
Geheugen kan uit een L2 cache uitgelezen worden in misschien 2 kloktikken oid, als de informatie uit je geheugen of van je harde schijf moet komen zal het misschien 10+ kloktikken kosten. Ik denk dat je dus vooral voordeel bij de hogere cache zal hebben als je grote berekeningen of decoderingen gaat uitvoeren, waar de informatie dan al direct kan klaarstaan om verwerkt te worden.
Ik vermoed dat onder "grote berekeningen" naast media encoding en 3D taken ook games vallen?

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Of het je geld waard is, is in het algemeen nogal moeilijk te zeggen. Hangt heel erg van het geheugengedrag van de applicaties (en de meerprijs).

Overigens kloppen de clockticks in Tofu's post niet. In CPU clockcycles is het voor L1 cache ~3 cycles, voor L2 ~12 en voor main mem ~150, als TLB miss x2. Dat is de orde van grootte tegenwoordig; de precieze getallen hangen natuurlijk van de arch af.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:30
Ik weet wel dat als je de L2 cache uitzet, dat je PC dan extreem traag wordt :P

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 23:22:
Ik weet wel dat als je de L2 cache uitzet, dat je PC dan extreem traag wordt :P
L1 ook hoor ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zoek een applicatei die bij het soort applicatie die jij gaat gebruiken in de buurt komt en zoek benchmarks?

Hier is een hulpmiddel:

http://www.tomshardware.c...1219%2C1278%2C1312%2C1310

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thx!
Pagina: 1