[Laptop] Herkent geen nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Een tijdje terug heb ik een Lenovo 3000 n200 gekocht. Nu heb ik besloten om de oorspronkelijke 5400RPM hardeschijf te verwisselen voor een sneller model.

Ik kreeg tijdens de setup van windows de melding dat hij geen hardeschijf kon vinden.

Toen ik in de BIOS keek stond er de oude hardeschijf nog genoteerd. Ik kan dit niet met de instellingen wijzigen. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn BIOS de nieuwe hardeschijf herkent?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
BIOS reset geprobeerd?

Dat de Windows Setup geen HDD herkent zou kunnen komen omdat je geen SATA drivers hebt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Je weet ook zeker dat de HDD goed contact maakt met de aansluiting in de laptop (je kunt de hardeschijf horen opspinnen tijdens het aanzetten van de laptop?)

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2008 20:07 ]

• Palomar
  • Niet online
Ik zou even een fotootje maken oid van de huidige settings (of opschrijven) en dan in de bios de HD-instellingen op 'Auto' zetten. Kans dat ie hem dan wel herkend. Sowieso zou auto bijna altijd wel moeten werken, geen idee waarom laptopfabrikanten dit vaak handmatig lijken te hebben ingesteld.

[ Voor 33% gewijzigd door Palomar op 06-09-2008 20:13 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zoals ThinkPad al zei ligt het waarschijnlijk aan het feit dat je geen SATA drivers hebt. Je moet deze slipstreamen op een Windows XP cd. Als je echter Windows Vista probeert te installeren, dan is er iets anders aan de hand.

• The System
De HDD spint wel op. In de BIOS is geen auto functie. Je kunt niets met betrekking tot de hardeschijf veranderen afgezien van de boot volgorde. Het lijkt erop dat de Bios puur en alleen de oude schijf herkent.

• The System
silmaril8 schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 20:29:
Zoals ThinkPad al zei ligt het waarschijnlijk aan het feit dat je geen SATA drivers hebt. Je moet deze slipstreamen op een Windows XP cd. Als je echter Windows Vista probeert te installeren, dan is er iets anders aan de hand.
Maar dan zou de BIOS toch wel de nieuwe schijf kunnen zien. Dat is dus niet het geval want er staat nog steeds de oude schijf op.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Lijkt mij vrij bizar dat je bios je oude schijf nog zou zien. Kun je daar een foto van maken? Of hier posten wat ie dan ziet. Je bios is er nou juist voor om je aangesloten randapparatuur te herkennen.

Verder zul je idd je SATA drivers moeten slipstreamen in je XP installatie.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
The System schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 20:35:
[...]

Maar dan zou de BIOS toch wel de nieuwe schijf kunnen zien. Dat is dus niet het geval want er staat nog steeds de oude schijf op.
Dit lijkt me ook erg sterk. Ik ben ook wel benieuwd naar een screenshot.

• ThinkPad
Heb je de optie "LOAD SETUP DEFAULTS" al geprobeerd ?

• Palomar
  • Niet online
Ik zou load setup defaults dan ook proberen. Mits aanwezig, want de bios bij zulke laptops is naar mijn ervaring vaak erg beperkt. Schijnt dat je wel in een soort 'full control' mode kunt komen als je een wachtwoord hebt. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Denk dat het aantal tracks/cylinders/sectors e.d. nu vast staat ingesteld voor de oude harddisk. Het bios geeft dan ws. nog steeds de grootte weer van die oude harddisk. Bij een 'normale' bios kun je dit op auto zetten en dan herkent ie automatisch de goede instellingen.

• ThinkPad
Bij een IBM heb je die optie zeker wel.

Ga naar de BIOS, en druk dan op F9 (dat is de optie Setup Defaults, bij mijn T40/T42)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Palomar schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 20:11:
Ik zou even een fotootje maken oid van de huidige settings (of opschrijven) en dan in de bios de HD-instellingen op 'Auto' zetten. Kans dat ie hem dan wel herkend. Sowieso zou auto bijna altijd wel moeten werken, geen idee waarom laptopfabrikanten dit vaak handmatig lijken te hebben ingesteld.
Dat zijn wel heel oude biosen waar jij het over hebt, TS heeft een nieuwe Lenovo. Al in eeuwen niet meer zo'n BIOS gezien.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Palomar
  • Niet online
Saab schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 21:34:
[...]

Dat zijn wel heel oude biosen waar jij het over hebt, TS heeft een nieuwe Lenovo. Al in eeuwen niet meer zo'n BIOS gezien.
zag het iig laatst nog in een 4 jaar oude laptop (ja goed, dat is ook al best oud ;)). Volgens mij kan je het bij mn huidige pc van 1.5 jaar oud ook nog wel instellen, al ben ik daar nu niet meer zo zeker van ;)
Pagina: 1