Serial Com naar USB en terug?

Pagina: 1
Acties:

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Hoi Tweakers,

Ik heb een vraagje: Ik wil graag twee XP computers aan elkaar knopen om een spel te spelen tegen elkaar (Heroes of Might and Magic 3 :))
Dit kan echter alleen via de Serial COM poort.
Nu heeft mn oude wel zo'n poort maar mn nieuwe niet... die heeft alleen 12(?!) USB bussen.

Nu had ik gevonden dat je een converter van Serial naar USB kan kopen om t daarmee te doen.
Maar hoe werkt dit? Op een pc moet je de host zijn en de ander moet joinen (in t spel kun je dat aanklikken) dat is vrij logisch, maar als je dit leest:

Q: Does a USB to RS-232 Converter work both ways?

A: The RS-232 connections provide standard inputs and outputs that match a regular 9 pin or 25 pin serial port. A USB converter must connect to a USB Host port. The USB connector (Type A Male) only fits upstream device connectors (Type A Female) such as a Host port. USB Device (slave) devices which don't have a cable attached have a downstream (Type B Female) connector.

A: What are USB Type A or B Male and Female Connectors?

Q: Type A are Upstream connectors toward Host computer. Type B are Downstream connectors toward Devices. The USB connectors & cables carry power, ground and a differential pair of data lines. USB connectors are designed so you can only make proper connections between the USB Host and USB (slave) Devices. Two USB devices can only communicate with the Host, not directly with each other.

OK, dit met male en female weet ik wel, maar betekent dit dat de pc met de USB de host van het spel moet zijn?

En betekent dit dat het andersom niet kan? Lukt het dan wel om het spel te spelen aangezien het spel twee kanten op gaat? (Dit is allemaal nieuw voor me, excuses)

Ik heb hier op GoT gezocht, maar kan alleen vinden met Laptops en Pmcia kaarten etc, zoals hier

In het spel kan ik kiezen, zowel als Host als Join, uit 4 COM poorten. Is de evt USB->COM poort op de nieuwe gewoon COM poort 1 of krijgt die een ander nummer?

En als ik ze dan toch aan elkaar heb hangen en ik bestanden wil uitwisselen, moet dat dan echt zo geschreven worden zoals hier vermeld?

Want dat kan ik echt niet... Is er geen programmaatje voor?
En kan dat wel/niet twee kanten op?

Of zit er niets anders op dan een Serial COM PCI kaart te kopen?

Hoe herkennen de pc's elkaar? Kun je via de een op de ander browsen?

Sorry voor mijn lastige vragen allemaal, maar dit is echt Chinees voor mij, en ik wil gewoon kunnen Heroes 3-en tegen elkaar :'(

Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat iemand me kan helpen (graag eenvoudig! :))

Thanks! Mike

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:26

mace

Sapere Aude

Een USB-RS232 converter gaat zeker werken, deze is bidirectioneel dus de data kan heen- en weer.

Je zal niet op de andere computer kunnen "kijken", iig niet praktisch.

Je moet een nulmodem kabel gebruiken tussen de 2 PC's

Als de com poort van de converter boven de 4 komt, dan kan je die vrij simpel een andere geven, zoals com1.

[ Voor 11% gewijzigd door mace op 06-09-2008 19:41 ]

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Thanks!
En ik kwam ook nog dit tegen:

Q: How do I access a USB Serial Port Converter?

A: The same as any other Windows based Com port. Software that runs in Windows using standard Windows drivers will be able to access the port as another Com number. Windows supports Com1 to Com255, usually a USB device will become the next available com port. This can be Com3, Com4, Com5, Com6 or higher. Properly designed Windows based applications will be able to access any port number unless limited to Com1 to Com16 or less.

Q: How does your USB to RS-422/RS-485 Converter show up on my system?

A: After the drivers are installed, it looks like another Com port with a different number. If you install more units by connecting them, each unit will be assigned the next available Com number. The new com port shows up in the Control Panel, System, Device Manager, Ports as a Com number. The USOPTL4 and USPTL4 converters support Receive and Transmit signals using RS-422 operation or 2-wire or 4-wire RS-485 mode using Automatic Send Data Transmitter/Receiver Control.

(Wat is dan een RS422 vergelken met een 232?)

Omdat de 232 bidirectioneel is maakt het niet uit wie de Host van t spel is?

En er is echt geen mogelijkheid om met een programmaatje te kijken op de andere PC?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:26

mace

Sapere Aude

poor Leno schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:51:
Thanks!
En ik kwam ook nog dit tegen:

Q: How do I access a USB Serial Port Converter?

A: The same as any other Windows based Com port. Software that runs in Windows using standard Windows drivers will be able to access the port as another Com number. Windows supports Com1 to Com255, usually a USB device will become the next available com port. This can be Com3, Com4, Com5, Com6 or higher. Properly designed Windows based applications will be able to access any port number unless limited to Com1 to Com16 or less.

Q: How does your USB to RS-422/RS-485 Converter show up on my system?

A: After the drivers are installed, it looks like another Com port with a different number. If you install more units by connecting them, each unit will be assigned the next available Com number. The new com port shows up in the Control Panel, System, Device Manager, Ports as a Com number. The USOPTL4 and USPTL4 converters support Receive and Transmit signals using RS-422 operation or 2-wire or 4-wire RS-485 mode using Automatic Send Data Transmitter/Receiver Control.

(Wat is dan een RS422 vergelken met een 232?)
RS422 is niet relevant voor jou, 422 is een ander protocol, RS 232 moet je hebben.
Omdat de 232 bidirectioneel is maakt het niet uit wie de Host van t spel is?
Ja, het hele host verhaal slaat op het feit dat er een USB host moet zijn om dat convertertje te laten werken, en elke PC is dat. :)

Let er wel op dat je een nulmodem kabel gebruikt om de converter op de andere pc aan te sluiten, en niet een gewone.
[/]
En er is echt geen mogelijkheid om met een programmaatje te kijken op de andere PC?
Mja, misschien wel, maar waarom wil je dat doen? Bestandsoverdracht zal echt heel traag zijn....

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Super bedankt! :)

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Bestaat er niet iets om een dergelijke verbinding te emuleren bovenop een standaard tcp/ip netwerk?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Misschien een leuke site voor je als je hem nog niet kent voor Heroes :

http://www.heroesofmightandmagic.com/

Verder denk ik dat je beter af bent met een PCI kaartje die com poorten heeft, aangezien die converters niet altijd vlekkeloos werken, meestal omdat de software, in dit geval jouw game, mogelijk moeilijk hiermee gaat doen.

http://images.google.com/...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Dus ik zou je een PCI kaartje aanraden, scheelt denk ik een hoop hoofdpijn :)

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ha ja maar die zijn een stuk duurder :'(

En die site ken ik maar al te goed... ken jij deze? http://wakeofthegods.strategyplanet.gamespy.com/
De beste heroes 3 mod ever! :)

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ah, ik had gelijk:
http://com0com.sourceforge.net/
kijk hier maar eens na. Zal wel wat prutsen zijn, maar ja, daar ben je tweaker voor he :P

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Pagina: 1