(Unsuported) SATA Controller op XP werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02 06:37

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Voor de Fujitsu AMILO Xi 2528 zijn nooit XP drivers uitgebracht voor de Intel 82801FBM (ICH6M) SATA Controller. Hierdoor kan ik XP (Vista was ik niet tevreden over) niet installeren. Heb al vele andere uitgeprobeerd via de F6 floppy methode maar dat mocht (uiteraard) niet baten. Ook in de bios is helemaal niks te vinden over controllers. Wat kan ik nog doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt eens op de intelsite kijken. De ICH6 heeft met wat geluk wel XP drivers (gezien het nog een vrij oude chipset is en de ICH10 ook nog steeds XPdrivers heeft).

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De handleiding heeft het over een ICH8-M?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
@Terw_Dan die heb ik dus geprobeerd. Net zoals degenen van de Fujitsu site. Andere pc's zoals de AMILO PRO hebben wel werkende drivers (dat zijn de Intel® Matrix Storage Manager met als versienummer 032 in plaats van de 035 (Intel site) op het eind. Maar voor mijn type is nooit wat uitgekomen.)
@Soldaatje: er zit toch echt een ICH6M in. Hier kun je zien dat de drivers er niet zijn, en zelfs heel Windows XP unsuported is.

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 06-09-2008 17:57 ]

Verwijderd

Hier kun je zien dat de drivers er wel zijn.
Hier te downloaden.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
@RolfLobker: Geloof me nou maar de AMILO's hebben sowiesow v5.2.0.1032 (zie Fujitsu) nodig. Maar voor mijn AMILO is er niks. En natuurlijk heb ik ze wel allemaal uitgeprobeerd, alle versies: werken niet. De chipset is wel goed maar niet voor deze pc.

Even voor de duidelijkheid: als ik die drivers gebruik met de F6 methode kan ik inderdaad 'Intel(R) 82801FBM SATA AHCI Controller' selecteren, maar daarna gaat hij niet verder (naar de EULA)

[ Voor 27% gewijzigd door Malarky op 06-09-2008 18:11 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Volgens deze site, zit er gewoon, zoals TerwDan al zei, een ICH8M in... Daar komt bij: de processor die erin zit, kan namelijk niet op een ICHM6 geprikt worden.
Malarky schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 18:09:
Even voor de duidelijkheid: als ik die drivers gebruik met de F6 methode kan ik inderdaad 'Intel(R) 82801FBM SATA AHCI Controller' selecteren, maar daarna gaat hij niet verder (naar de EULA)
uhm, je kan niet op F6 drukken tijdens een XP installatie op een laptop omdat je geen floppy kan aansluiten en USB werkt niet....
Je moet bij een laptop je SATA drivers slipstreamen op een XP cd.

[ Voor 69% gewijzigd door silmaril8 op 06-09-2008 18:17 ]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Vista aparaatbeheer spreekt toch echt over de 82801FBM. Ik ben nu niet meer op mijn werk maar zal binnenkort dan maar voor de ICH8M de drivers gewoon proberen, hoewel de Fujitsu site er dan niks over meld.

@silmaril8: ik een gebruik externe cardreader (USB). Dus branden heeft geen zin.

[ Voor 41% gewijzigd door Malarky op 06-09-2008 18:20 ]

• silmaril8
  • Niet online
Zoals ik al zei, op F6 drukken en via USB de sata drivers installeren lukt niet. Je moet toch echt de drivers slipstreamen.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
silmaril8: Kan je dan uitleggen waarom? Een externe USB cardreader word gewoon herkend in de bios om van te booten. Daarbij doet hij het gewoon ik kan toch drivers selecteren van het floppy en hij laat de bestanden ook nog is in. Alleen ziet hij dat het de foute bestanden zijn. Ik heb al eerder via een USB cardreader namelijk SATA drivers geinstalleerd (andere pc), maar dan wel gewoon officiële.

Alleen van die handleiding dat vind ik inderdaad vreemd, daarom wil ik die drivers wel een kans geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Malarky op 06-09-2008 18:24 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Malarky schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 18:22:
silmaril8: Kan je dan uitleggen waarom? Een externe USB cardreader word gewoon herkend in de bios om van te booten.
Ja, maar XP setup herkent de drive niet, die moet hij via floppy inladen, of je moet ze dus slipstreamen.

• silmaril8
  • Niet online
Ik heb nog nooit SATA drivers via USB op een laptop kunnen toevoegen (wel vaak geprobeerd).
Als ik jou was, zou ik gewoon de gehele lading aan Intel SATA drivers slipstreamen op een XP cd. Gebruik bijvoorbeeld deze:
http://www.gigabyte.eu/Su...leType=Driver&FileID=3100
Dit zijn de algemene Intel sata drivers.

Dit zal gegarandeerd werken. Laat ook even hier weten of het gewerkt heeft :)

[ Voor 19% gewijzigd door silmaril8 op 06-09-2008 18:30 ]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Bedankt. Ik zal het volgende week proberen (ik werk alleen zaterdags op de computer zaak, dus ik weet niet zeker of die laptop er dan nog is). Ik gooi Masstorage Driverpacks er ook wel bij.
Pagina: 1