Schroeven niet los te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 15:54
Ik heb onlangs een Lenovo laptop gekocht. Nu wil ik graag de hardeschijf verwisselen voor een sneller model. De hardeschijf zit in een soort van vierkante bracket en ik krijg met geen enkele mogelijkeheid de schroefjes los.

Ik heb me laten vertellen dat je door zachte te tikken de schroefjes los kunt krijgen, maar dat is me niet gelukt. Ik wil natuurlijk ook niet de bestaande hardeschijf beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Die truk met tikken op schroefjes is vooral goed op grote, oude schroeven in muren en zo - dingen die het niet erg vinden als je er eens op slaat. Harde schijven vinden dat minder fijn, dus hier zou ik dat niet doen.

Klinkt misschien dom, maar een betere schroevendraaier? De meeste mensen gebruiken een kleine schroevendraaier op een laptop. Best heb je een grote schroevendraaier met een kleine kruiskop. Door het hefboomsysteem kan je op een grotere schroevendraaier beter kracht zetten en dan zullen die wel opengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Had je niet beter dmv een meerprijs een betere HDD in je laptop kunnen laten zetten? Was je wel wat duurder uit geweest, maar had je wel een betere HDD in je laptop zitten. ;) Nu help je je garantie namelijk naar de klote... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2008 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Dat zijn waarschijnlijk van die schroefjes voor eenmalig gebruik met speciale coating tegen lostrillen?

Moet je er met wat kracht toch gewoon uit kunnen krijgen.
GJtje schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:03:
Had je niet beter dmv een meerprijs een betere HDD in je laptop kunnen laten zetten? Was je wel wat duurder uit geweest, maar had je wel een betere HDD in je laptop zitten. ;)
En? Als ie er zelf een andere HDD in zet heeft ie toch ook tegen een meerprijs een betere HDD in?
Nu help je je garantie namelijk naar de klote... ;)
Een HDD of RAM oid moet gewoon door de eindgebruiker te vervangen zijn zonder dat je garantie vervalt hoor? :) Waarschijnlijk heb je ook met 1 schroefje dat hele bracket los...

[ Voor 67% gewijzigd door Xander op 06-09-2008 15:06 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

Xander schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:03:

Een HDD of RAM oid moet gewoon door de eindgebruiker te vervangen zijn zonder dat je garantie vervalt hoor? :) Waarschijnlijk heb je ook met 1 schroefje dat hele bracket los...
Lijkt me ook, vrijwel elke fabrikant maakt hiervoor een mooi plaatje zodat je er makkelijk bij kunt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Xander schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:03:
En? Als ie er zelf een andere HDD in zet heeft ie toch ook tegen een meerprijs een betere HDD in?
Warranty void if removed klinkt je niet bekend? :) Bedrijven als Lenovo zouden gek zijn om zulke stickers niet te plaatsen in de hardware... ;) Aangezien de TS 'pas' een laptop heeft gekocht... ;) En als het qua meerprijs niet uit zou maken, welke gek gaat dan een andere HDD plaatsen zélf doen? :?

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2008 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 08:46
Misschien, maar dat mag niet. De normale onderdelen als geheugen en een harde schijf MOETEN door de gebruiker te vervangen zijn, zonder dat de garantie vervalt of beperkt wordt.

Verder sluit ik me aan bij de mensen die denken dat er iets meer kracht nodig is, volgens mij heeft Lenovo gewoon schroeven in de bracket zitten die dus normaal verwijderd kunnen worden. Anders even een foto plaatsen misschien?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
GJtje schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:09:
[...]
Warranty void if removed klinkt je niet bekend? :) Bedrijven als Lenovo zouden gek zijn om zulke stickers niet te plaatsen in de hardware... ;)
En zitten laptops daar tegenwoordig helemaal mee volgeplakt ofzo? :?

Om een HDD te vervangen hoef je doorgaans maar 1 dingetje los te schroeven waarna je de schijf er zo aan de zijkant uit kunt schuiven en daarmee vervalt je garantie echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

GJtje schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:09:
[...]
Warranty void if removed klinkt je niet bekend? :) Bedrijven als Lenovo zouden gek zijn om zulke stickers niet te plaatsen in de hardware... ;)
Ik heb nog nooit een laptop gezien die zo'n sticker heeft. Ik heb honderden Toshibas, HPs, Fujitsu-Siemens', Packard Bells en Sony's zien passeren. Als zelfs Sony dat niet doet (die hebben nochtans een kutmodel met een custom-made 1.8" HD waar ze €600 voor vragen, zit in de TX reeks dacht ik, zo'n piepklein model iig) zal Lenovo dat ook niet doen. Zo'n warranty void if removed sticker kom je af en toe tegen op desktopmodellen of op DVD-drives. Ik heb in ieder geval nog geen laptops gezien die zo'n sticker op de HD-bracket hebben staan.

Edit: Voor wie zich afvraagt hoe dat met die Sony HD zat: dat was een 1.8" IDE. De IDE connector zit ander georiënteerd op de HD dan normaal. Kan je nergens vinden behalve bij Sony zelf. Die rekenen in 'levels' voor hun repair. Dwz: afhankelijk welk type HD kom je in een bepaalde prijsklasse terecht. Voor een 80GB HD was dat alles inclusief een €600 enkele maanden geleden. De klant zal niet snel nog 'ns Sony kopen...

[ Voor 23% gewijzigd door YellowOnline op 06-09-2008 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hmmm... Toch maar is voor mijn laptop kijken naar een andere HDD dan... :) Die begint wat kuurtjes te vertonen ook... :) Maar wilde daarmee wachten tot buiten de garantie... :)
Toen ik mijn laptop kocht, was meerprijs voor 7200rpm schijfje mij te duur en moest inleveren op grootte ook nog is... :) Maar staat me iets van bij van dat Warranty void of removed, weet het nu alleen niet meer zeker. Ach, voor mij maakt het niets meer uit, heb er toch geen garantie meer op zitten... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 15:54
Het is me uiteindelijk wel gelukt. Flink kracht zetten inderdaad. Was te voorzichtig.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
En heeft dat schroefje zo'n blauw gecoate punt?

Dan moet je er in theorie nu een nieuw schroefje in draaien... (ik zeg niet dat ik het zelf zou doen, maar toch :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Xander schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:53:
En heeft dat schroefje zo'n blauw gecoate punt?

Dan moet je er in theorie nu een nieuw schroefje in draaien... (ik zeg niet dat ik het zelf zou doen, maar toch :+)
Blauw is juist verwijderbaar :?
Er is wel een permanente versie, maar die ben ik in laptops nog niet tegen gekomen (is een ander kleurtje).
't is natuurlijk wel zo dat het spul niet meer werkt als je het hebt verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik beweer toch niets anders?
't is natuurlijk wel zo dat het spul niet meer werkt als je het hebt verbroken.
Daarom: In theorie zou je het moeten vervangen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Xander schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 21:17:
[...]

Ik beweer toch niets anders?

[...]

Daarom: In theorie zou je het moeten vervangen? :P
Dan hoef je dus geen nieuw schroefje te gebruiken, maar gewoon een nieuw druppeltje Locktite erop doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Dat blauwe is gewoon loctite, fabrikanten gebruiken dat zodat bij de eindgebruiker de schroefjes niet los trillen waardoor het aantal defecten omlaag gaat.

Het wordt op geen enkele manier door fabrikanten gebruikt om te controleren of de schroefjes er ooit uit geweest zijn, alle schade aan de locktight kan ook bij normaal gebruik voorkomen. Ook al zeggen conspiracy theoristen vaak iets anders.

De Asus EEE PC staat erom bekend dat er wel een warranty void sticker op bijvoorbeeld het schroefje bij het geheugen zit, Asus heeft na release onder druk bekend gemaakt dat de garantie toch niet verloopt als het geheugen vervangen wordt.

Het is dus veilig om de harde schijf en/of geheugen te vervangen zonder verlies van de garantie.

@TS:

Weet zeker dat je de juiste kant op draait en gebruik een goede schroevendraaier dan moet het lukken. Doe wel voorzichtig, het kan kapot. Druk vooral niet op de bovenkant van de schijf, hierdoor gaan ze makkelijk stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lenovo laptops..daar kun je gewoon de HDD (en erg simpel) van vervangen hoor, zonder garantie te verliezen. Zelfde geldt uiteraard voor het RAM.
Pagina: 1