Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds juli 2007 een laptop van Toshiba gekocht, maar sinds een week is de accutijd nog maar 15 tot 20 minuten in plaats van 50 minuten.

Ik heb in mei 2007 een Samsung mp3speler gekocht bij de Mediamarkt. Echter laadt deze niet goed meer op. Ik weet nu de oorzaak niet. Het kan het oplaadkabeltje zijn, deze kost nieuw € 39,95. Inderdaad, erg veel, maar Samsung houdt niet van universeel.

Het is mijn insziens onredelijk dat een leverancier hier niet verantwoordelijk voor is. Ooit heb ik gelezen over wettelijke garantie van o.a. minimaal 2 jaar bij electronicaproducten.

Wat weten jullie hiervan en wat is jullie ervaring in de praktijk?

(PS: What happened to Stuffis Generalis?) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-08 16:48
Accu heeft meestal een aparte garantie. Naar mijn weten is dit een jaar (dit is fabrikant afhankelijk). Levensduur van een MP3 speler wordt ook op een jaar geschat.
Laptop is 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:07

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:26:
(PS: What happened to Stuffis Generalis?) :?
Die krijg je na 50 posts. Kloontje aangemaakt?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn andere account is kapot gegaan.

http://www.sbb-belgium.co...rticleId/641/Default.aspx
Mijn accu is altijd brak geweest? :?

http://www.eccbelgium.be/...s_detail.asp?h=10&nID=477
Wettelijk heb je dus maar 6 maand garantie ipv 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 22:39
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:26:
Het is mijn insziens onredelijk dat een leverancier hier niet verantwoordelijk voor is. Ooit heb ik gelezen over wettelijke garantie van o.a. minimaal 2 jaar bij electronicaproducten.

Wat weten jullie hiervan en wat is jullie ervaring in de praktijk?
Er is een Europese wet voor electronicawet, die zegt: 2 jaar garantie op consumentenelektronica. In Nederland is die wet overgenomen als een richtlijn en niet als een wet.
Winkels/fabrikanten mogen dus gewoon 1 jaar garantie bieden.

Zie ook deze link:
http://www.consuwijzer.nl...ettelijke_garantietermijn

Je hebt wel te maken met een verwachte levensduur, wat voor een notebook 3 jaar is. Het komt er op neer dat je tussen jaar 1 en 3 een deel van de kosten van de reparatie moet betalen, en de winkel ook een deel. Ik denk echter dat dit niet opgaat voor een accu, de levensduur daarvan is minder dan van de notebook zelf.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAILGUNNER schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 20:41:
[...]

Er is een Europese wet voor electronicawet, die zegt: 2 jaar garantie op consumentenelektronica. In Nederland is die wet overgenomen als een richtlijn en niet als een wet.
Winkels/fabrikanten mogen dus gewoon 1 jaar garantie bieden.

Zie ook deze link:
http://www.consuwijzer.nl...ettelijke_garantietermijn

Je hebt wel te maken met een verwachte levensduur, wat voor een notebook 3 jaar is. Het komt er op neer dat je tussen jaar 1 en 3 een deel van de kosten van de reparatie moet betalen, en de winkel ook een deel. Ik denk echter dat dit niet opgaat voor een accu, de levensduur daarvan is minder dan van de notebook zelf.
Uh.. nee.

Er is een Europese richtlijn voor consumentenkoop (wat iets anders betekent dan het woord "richtlijn" in het dagelijks Nederlands). De Nederlandse Wetgever heeft - zoals zij ook verplicht is - deze richtlijn geïmplementeerd. De richtlijn stelt overigens niet dat er minimaal 2 jaar garantie moet zijn, maar dat indien een non-conformiteit zich binnen twee jaar na aflevering manifesteerd, de verkoper aansprakelijk is.

IMO geeft de site van consuwijzer een onduidelijk beeld; het noemen van 2 jaar garantie doet impliceren dat er een termijn van twee jaar zou bestaan waarin een zich manifesterend defect (wat niet per sé een non-conformiteit hoeft te zijn!) onder een "garantie" zou vallen.

Voorbeeld:
Twee jaar garantie op een balpen, suggereert dat de verkoper twee jaar lang voor het goed werken van de balpen zou in staan.
De wetgeving (en de richtlijn) leiden niet tot eenzelfde resultaat; slechts wanneer het geopenbaarde defect een non-conformiteit inhoudt (dwz: de baplen voldoet niet aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mocht hebben) is de verkoper hiervoor aansprakelijk (volgens de richtlijn ten minste wanneer dit zich binnen 2 jaar openbaart, volgens de NL wet hangt dit samen met de te verwachten levensduur). Zoals je zult begrijpen is een simpele balpen die na een jaar kapot gaat niet non-conform. Je hebt daarop dan ook op zo'n moment geen "wettelijke" garantie.

Let overigens op dat de Belgische wet in dit kader wel anders is (hoewel ze beiden conformeren aan de minimumeis van de EU richtlijn).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:51
Accu is een verbruiksartikel bij een laptop. Vergelijk het bij de remblokken van een auto, ze verslijten na verloop van tijd gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:36:
Mijn andere account is kapot gegaan.
Accounts gaan niet kapot B)

Ik raad je aan je mailbox te bekijken en bij onduidelijkheden contact op te nemen met de gathering mailbox

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 07-09-2008 16:58 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.