Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

USB Controlled I/O incl. manual override

Pagina: 1
Acties:

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20
Al enige tijd probeer ik het volgende systeem te vinden of te bouwen: USB controlled I/O poorten (zoals deze) maar dan met de mogelijkheid om handmatig (met een knopje bijv.) een poort nog om te kunnen schakelen.

Misschien is het het makkelijkst als ik het met een voorbeeld probeer toe te lichten: Ik wil graag enkele apparaten (lichten, afsluiters etc.) bedienen via de PC. Hiervoor wil ik gebruik maken van een USB controller, zoals in bovenstaande link aangegeven. Dit zou voldoende moeten zijn om de lichten e.d. aan te sturen. Indien de PC om wat voor reden echter niet meer functioneert, wil ik de mogelijkheid hebben om handmatig de lichten aan en uit te kunnen doen. Helemaal mooi zou het zijn, als deze handmatige actie ook weer terug wordt gekoppeld aan de PC, zodat die op de hoogte is van de handmatige ingreep.

Weet iemand of er dergelijke systemen bestaan of hoe je die zelf zou kunnen bouwen?

• mailman|IA
*kick*

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dit lijkt me meer iets voor het elektronica forum.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

iets met n microcontrolelr die usb verstaat, en n paar extra knopjes kan gebruiken als input.. en zelf software schrijft die blijft communiceren via usb met de controller?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een kleine verhuizing naar EL lijk mij wel op zijn plaats. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mailman|IA
Ja, ik twijfelde waar ik deze moest plaatsen. Ik zou zelf iets kunnen bouwen, maar ben eigenlijk vooral benieuwd of er iets dergelijks bestaat of dat er producten te combineren zijn.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Misschien eens kijken bij de velleman kits. Die hebben wel het e.e.a. in die hoek.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:37
Als je de hardware niet zelf wilt bouwen zou je kunnen zoeken naar een microcontroller evaluation board met usb poort op. De software voor de microcontroller moet je dan zelf natuurlijk nog wel ineensteken...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Het makkelijkste zou een AVR zijn met software USB, dat kost werkelijk bijna niets aan materiaal, maar wel een stukje bouw en programmeer werk :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
De eenvoudigste (als in: snelst te maken) oplossing lijkt me een kant-en-klaar USB IO board. Je moet evenveel ingangen hebben als je uitgangen wil controleren op override.
Je kan erg gemakkelijk zien hoe men de uitgangen schakelt, wellicht is dit een FET die de ene kant van het relais naar massa trekt, parallel aan die FET zet je een schakelaar als manual override. Om die te detecteren hang je gewoon een ingang aan die geschakelde poot van het relais, bij override zal die laag zijn ook al stuur je de uitgang zelf niet aan.

Zelfbouw kan natuurlijk veel uitgebreider mogelijkheden geven, maar wordt wel ingewikkelder (als je geen µC kan programmeren wordt het moeilijk, of je moet omslachtig gaan doen met USB-serieel omzetters waar je schuifregisters aan gaat hangen).

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 07-09-2008 23:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:49
Volgens mij werd je vraag hierboven verkeerd begrepen,
mailman|IA schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:01:
...Indien de PC om wat voor reden echter niet meer functioneert, wil ik de mogelijkheid hebben om handmatig de lichten aan en uit te kunnen doen. .....
Hiervoor zou je kunnen kijken naar een HotelSchakeling:Wisselschakeling, Onafhankelijk van de stand van het relais (Je USB / IO bord) kun je dan je lichten nog schakelen.
Terugkoppelen kun je op meerdere manieren doen:
  • Lichtsensor (Lamp kan immers ook kapot zijn)
  • Stand van beide relais vergelijken, (en er van uitgaan dat de lamp dan brand)
  • Stroom/spanning meten na het laatste relais van de hotelschakeling, bij > 0 = aan..
  • .....
Plaatje van een HotelSchakeling:Wisselschakeling
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~koenders/Clips/hotel.jpg

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
1) Wat jij aanhaalt is een wisselschakeling. Een hotelschakeling schakelt 2 lampen.

2) Mogelijke oplossingen ivm een µC hebben ook geen last van een falende pc als dat is wat je voorstelt.

Hetgeen ik zou voorstellen is een µC die via outputs een relais of zo aanstuurt en via inputs die de relais kan handmatig toggelen. Dan heeft de µC ook de status van de outputs en kan die opgevraagd worden vanuit de pc via een usb command. Iets als een de velleman VM110 zou volgens mij daarvoor kunnen dienen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt gewoon over de schakelcontacten van het relais een schakelaar zetten.

Wil je het voor het relais doen is dat ook vrij simpel, als die gestuurt wordt door een transistor kan je gewoon over de C en E een schakelaar zetten en als het door een IC wordt gestuurt zoals bv. een ULN2003 moet je even kijken als het een open collector uitgang is, indien zo kan je daar ook zo een schakelaar overheen zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1