Toon posts:

Internet op oudere computers?

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het geval: stichting hibah levert oudere 2ehands computers aan mensen met een laag inkomen, een goed initiatief natuurlijk maar deze mensen vragen dan internet aan en krijgen een ADSL kabeltje, dat lijkt op een telefoonsnoer maar dan dikker en het 'lipje' is groter. De oudere computers hebben wel een internet-ingang maar dat is nog voor de dunnere snoertjes van de tijd dat we nog inbelde etc.!
Hoe kan ik dit probleem oplossen? Is er een manier om met een dik snoer verbinding te maken met een oudere computer of kan ik met een dunner (ouder) snoer ook een modem aansluiten?
Ik hoor graag jullie reactie want het is echt een probleem!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

koop een PCI netwerkkaartje erbij. Die kosten misschien een tientje, maar dan kan je zo het net op.

edit:
kijk, het kost 6,80 euro:

http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-023089

[ Voor 30% gewijzigd door Edmin op 06-09-2008 11:05 ]

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13

samo

yo/wassup

Nee, dat is niet mogelijk met een omzetstukje. Het kleinere poortje is een modem, het adsl signaal komt over een netwerkkabel (na het adsl modem), en vereist dus een netwerkkaart. Misschien hebben bedrijven die nog over, en kan je ze zo goedkoop bemachtigen?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Edmin schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:02:
koop een PCI netwerkkaartje erbij. Die kosten misschien een tientje, maar dan kan je zo het net op.
Let op, dat gaat niet zomaar werken.

Als het gaat om oude PCs heb je kans dat het veelal PCI 2.1 sloten zijn, moderne en goedkope netwerkkaartjes zijn vaak PCI2.2, met als gevolg dat dat niet altijd naar behoren werkt. Het beste zou zijn gewoon een zooi oude 3COM 3c905s op de kop te tikken. Voordeel is dat ze heel wat minder van de cpu vragen, iets wat toch best wenselijk is op tragere systemen en dat ze PCI2.1 zijn, dus geen problemen geven.

@TS, misschien is het handig om even uit te zoeken waar je het precies over hebt. Dunne en dikke kabeltjes zegt niet zo heel veel. Nu is het nog wel duidelijk waar je het overhebt, maar op deze manier wordt het straks zeker een keer erg onduidelijk.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou niet eens voor 2de hand spul gaan. Een nieuwe netwerkkaartje heb je voor nog geen 10 5 euro, en heb je er gewoon een jaar garantie op.

Hier het linkje naar de pricewatch: Klik

Edit: Wat Terw_Dan zegt is inderdaad iets om rekening mee te houden..

[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 06-09-2008 11:08 ]

Ey!! Macarena \o/

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:53
Misschien zou je ook zoiets kunnen gebruiken:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10414
of
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2797
Best goedkoop en je hoeft niets in te bouwen alleen het hebben van een usb ingang. Maar ik weet niet of het compitabel is.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Overigens heb ik nog wel een vraag: als je een stichting opricht die een bepaalde dienst levert (prima initiatief overigens), dan zorg je toch ook dat je een klein beete achtergrondkennis hebt? Is er dan geen enkele vrijwilliger bij de stichting die iets meer kennis van zaken heeft dan de gemiddelde digibeet?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Edmin schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:13:
Overigens heb ik nog wel een vraag: als je een stichting opricht die een bepaalde dienst levert (prima initiatief overigens), dan zorg je toch ook dat je een klein beete achtergrondkennis hebt? Is er dan geen enkele vrijwilliger bij de stichting die iets meer kennis van zaken heeft dan de gemiddelde digibeet?
Lullige vraag :p

🌞🍃

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Edmin schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:13:
Nee...het doel lijkt mij om een oplossing te bieden, een dienst is iets heel anders. De implementatie hiervan boeit eigenlijk totaal niet (en ik ben zowel bereid te helpen in advies als in een bijdrage in de vorm van een aantal netwerk kaarten...sinds gigabit boeien al die 3Com kaartjes niet meer zo !).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Lullig wellicht, maar wel waar. Overigens vermoed ik dat er zat tweakers zijn die zo'n stichting graag zouden willen helpen per e-mail bijvoorbeeld.
Maargoed, dat is een andere discussie :)

De "kleine kabeltjes ingang" zal wel een modem zijn. Deze pakt alleen telefoonkabels / RJ11 stekkers (zo heten de stekkers op deze 'dunne kabel')
Wat ze vervolgens krijgen - en wat ook hoort - zijn netwerk kabels (UTP categorie 5 / 5e is vrij standaard) met een RJ45 plug.
'Helaas' kan je niet even de stekkers omwisselen en hopen dat het zo werkt, maar zal je dus inderdaad een netwerkkaart erbij moeten hebben. Zoals Terw_Dan terecht opmerkte is het hierbij verstandig om te kijken naar een kwaliteitskaart van een paar jaar terug, zodat er zo weinig mogelijk belasting op de processor van de - ik vermoed - toch al ietwat trage PC is, en deze compatible is met de dien geldende standaarden wat betreft 'insteekkaarten' (de zgn PCI 2.1 / PCI 2.2 standaarden).
Ik weet niet waar de pc's vandaan komen; zijn dat ex-bedrijfs pc's? Zou je daar wellicht naar een bepaald type netwerkkaart kunnen vragen?
De enige vereisten zou zijn dat het een Ethernet netwerkkaart is (géén TokenRing (wat nog veel ouder is)) die onder PCI 2.1 werkt; liefst één met zijn eigen "CPU" aan boord zodat de PC zelfs de berekeningen niet hoeft te doen (zoals de door Terw_Dan genoemde 3com kaart)

Veel succes d:)b

• skatebiker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10 12:54
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:01:
Dit is het geval: stichting hibah levert oudere 2ehands computers aan mensen met een laag inkomen, een goed initiatief natuurlijk maar deze mensen vragen dan internet aan en krijgen een ADSL kabeltje, dat lijkt op een telefoonsnoer maar dan dikker en het 'lipje' is groter. De oudere computers hebben wel een internet-ingang maar dat is nog voor de dunnere snoertjes van de tijd dat we nog inbelde etc.!
Hoe kan ik dit probleem oplossen? Is er een manier om met een dik snoer verbinding te maken met een oudere computer of kan ik met een dunner (ouder) snoer ook een modem aansluiten?
Ik hoor graag jullie reactie want het is echt een probleem!
Die dunnere snoertjes en plugjes zijn RJ-11 telefoonstekkers om aan een inbel modem aangesloten te worden en die oudere computers hebben alleen een inbelmodem.
De dikkere kabels en plugjes zijn netwerkkabels en daarvoor moet je een netwerkkaart hebben en die kosten zoals anderen al zeggen een tientje.
Wat voor Windows zit er op ?
Het kan zijn als er W'95 of W'98 op staat er geen nieuwere browsers zoals Firefox 3 op kunnen, alleen IE5. Bedek dat dan niet alle sites goed werken met name die waarin veel multimedia zijn met video en zo. Ik weet ook niet of bijv. Youtube dan goed zal werken.