Toon posts:

Speedtouch 780 (Experia) wil port niet fowarden naar mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt hier echt helemaal gek van. Ik heb echt al van alles geprobeerd, maar mijn Speedtouch 780 (een Experia Box van KPN) wil een poort (23211 bijv.) niet forwarden naar mijn desktop PC. Dit is de poort die ik heb ingesteld in uTorrent.

Ik heb al verschillende poorten geprobeerd (allemaal hoger dan 1024). Ik heb ze geprobeerd te forwarden naar mijn servertje en daarin zo'n poort opengezet in Apache. Dan werkt het. Als ik dezelfde 'spel of toepassing' (dwz definitie van poort e.d.) naar mijn PC forward, werkt het niet. Als ik vanaf welk netwerkapparaat dan ook op het netwerk naar mijn PC connect, werkt het wel.

Voorheen werkte een andere poort in uTorrent wel. Ik had het IP-adres van mijn PC veranderd (en daarbij de forwarding natuurlijk) en toen werkte het opeens niet meer. Andere poorten werken ook niet meer. Ik heb de poort definitie verwijderd, een nieuwe aangemaakt, andere poorten geprobeerd, etc, werkt ook niet. Ik heb mijn PC uit de config verwijderd (zodat die daarna weer verscheen als Unkown-[mac adres]), maar dat hielp ook helemaal niets.
Ik heb in andere programma's een poort open gezet (Media Player Classic web interface, VLC web interface) en dat wil ook niet. Ik heb geen firewall of wat dan ook draaien op dit systeem.

Ik ben de weg helemáál kwijt. In snap écht niet waarom dat ding wel een poort wil forwarden naar PC A (server) en niet naar PC B (desktop).

Verwijderd

En met deze informatie, gaat dat zo blijven.
IP adressen graag van de beide systemen (die werkt en die niet werkt) plus je router, subnetmaskertjes, een vermelden dat alles niet dynamisch is (just in case ;) ) en indien mogelijk even wat je exact in je Experiabox hebt staan voor portforwardings regels.

Verwijderd

Topicstarter
Joh ik dacht dat ik zat info had gegeven. :-P

IP adres router: 192.168.1.254
Mijn IP: 192.168.1.150 (statisch)
Server IP: 192.168.1.100 (statich).

Van mijn PC en de server was het eerst 10.0.0.150 en 10.0.0.100 respectievelijk (nog van mijn vorige router) en dat werkte wel goed, de router heeft ook het IP van 10.0.0.138. Ik heb op mijn server dus ook het IP veranderd, en de forward van HTTP veranderd naar dat nieuwe IP en dat werkt wel.

Subnetmasker 255.255.255.0, default gateway 192.168.1.245, preferred DNS server 192.168.1.245.

In de experia box heb ik dit bij de port specificatie staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.epicfail.nl/images/experia-port-23211.png

Verwijderd

zit .100 niet in je DHCP range? verder, ik denk dat je tikfouten maakt in def. GW en DNS server addresses... .245? :)
Je hebt echter geen gegevens gegeven van hoe je poortmap ingesteld staat. ik zie wel dat je de poorten niet onummert maar er staat niet bij naar welke IPs hij ze leidt en bovendien staat er niet bij of ie het altijd aanpakt (volgens mij was met de ST510 het zo dat je de binnenkomer ook moest aangeven, met 0.0.0.0 voor alles...)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. 100 zit inderdaad in de DHCP range en 150 ook. Op 100 (server) werkt het dus wel, en op 150 (desktop) niet. De 245 is een typo in de post hierboven, in Windows is het wel goed ingesteld.

In de port mapping config koppel ik een 'spel of toepassing' aan een 'apparaat'. Onderstaande afbeelding laat zien hoe dat dan gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.epicfail.nl/images/experia-port-mapping.png

De enige instellingen zijn de 'spel of toepassing' (die in de vorige post hierboven is weergegeven) en het 'apparaat'. Hierbij kan ik een IP invullen (bijv. 192.168.1.150, die vertaalt 'ie dan automatisch naar een hostname) of eentje uit de lijst selecteren die hij kent.

Bovenstaande instellingen (uit de vorige post) zijn precies hetzelfde voor bijvoorbeeld HTTP en die forward wel gewoon naar de server. Ook deze '_BitTorrent Thomas' forward juist naar de server als ik dat instel, maar dus niet naar mijn desktop.

Verwijderd

doet hij dat niet op de Ex box, of werkt het gewoon niet? in dat laatste gevalheb je gewoon je firewall op je client PC aan staan waarschijnlijk.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:41
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:23:
in dat laatste gevalheb je gewoon je firewall op je client PC aan staan waarschijnlijk.
Tja, da's wel de meest logische verklaring he. Maar:
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:01:
Ik heb geen firewall of wat dan ook draaien op dit systeem.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Hij stelt het wel in op de Experia box, maar het werkt gewoon niet. Ik heb de Windows Firewall uit staan en heb ook geen enkele andere firewall hierop staan. Want ja,... als dat zo was dan had ik geen probleem gehad he, dan had ik die gewoon uitgezet. ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 13:39 . Reden: kleine toevoeging ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:38:
Hij stelt het wel in op de Experia box, maar het werkt gewoon niet. Ik heb de Windows Firewall uit staan en heb ook geen enkele andere firewall hierop staan. Want ja,... als dat zo was dan had ik geen probleem gehad he, dan had ik die gewoon uitgezet. ;-)
Ik heb toevallig gisteren contact gehad met de helpdesk omdat ik ook sommige poorten niet geforward kreeg (nog steeds niet) best irritant. Wat ze me gisteren mailden was het volgende:
De grootste kans op resultaat heeft u als u niet een nieuw spel aanmaakt in de router pagina, maar een bestaand voorgeconfigureerde toepassing wijzigt.

Als dit niet lukt kunt u inderdaad nog proberen het apparaat in kwestie in DMZ te zetten. Gebruik hiervoior het document over servers dat ik meestuur als attachment
Dus dat eerste zou je nog kunnen proberen. Werkte bij mij overigens ook niet. Nu zit ik dus in DMZ mode te frutten en daarom kwam ik hier.. ik loop vast :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:03

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:38:
En toch gebeurt het ("zelfs" op GoT) dat (bijvoorbeeld) gedeïnstalleerde (firewall) programma's problemen veroorzaken op netwerk niveau...
Misschien kan je vanaf je server een telnet sessie opstarten naar de pc waar de poort van open moet staan. Dus: telnet [pcnaam]:[poortnummer] en kijk of de service reageert.

Heeft de 780 eigenlijk naast de port forwarding ook nog mogelijkheden van firewall ?
Controleer ook nog even of uPnP aan staat. En zo ja, zet deze maar uit.

edit:
Persoonlijk zou ik geen gebruik maken van een DMZ...

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 06-09-2008 13:54 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik heb op deze computer nooit een firewall gehad, behalve de Windows Firewall die ik al aan het begin na de installatie uit had gezet. Die staat nu ook uit, alhoewel ik die er nog best voor aan zie om in de weg te gaan zitten. Maar hoe ik dat nou weer zou moeten uitzoeken weet ik niet (want hij staat immers al uit) en is ook wel onwaarschijnlijk omdat het vanaf het lokale netwerk wel werkt.

Ik heb vanaf de server met telnet contact kunnen maken met alle poorten die ik geopend had op de desktop PC (dwz de VLC remote control en Media Player classic remote control die ik als test aan had staan en uTorrent zelf). Dus vanaf het lokale netwerk werkt het.

Ik ga dan nog even proberen wat OzBoz suggereert (door een vooraf ingestelde service aan te passen ipv een nieuwe aan te maken). Wat DMZ is weet ik niet, en hoe ik het aan zou moeten zetten nog minder.

Verwijderd

Als je DMZ gebruikt dan moet je direct en van te voren een firewall regelen, anders komt het niet goed met je PC :+

Als ik OzBoz begrjp, is dit een voorkomend probleem bij deze modem/router?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een andere 'spel of toepassing', namelijk die van 'ABC (Another Bittorent Client)', aangepast, de poorten daarvan weggegooid en mijn eigen poort erin gezet. Vervolgens die aan mijn PC gehangen. Wonder boven wonder, het werkt nu wel!

• Xander
8)7

Wel maf dat je eigen gemaakte aplicatie prima werkt op je server.

Verwijderd

Niet helemaal alles gelezen maar ik weet dat ST 780 routers nog weleens meerdere keren een computernaam voor willen laten komen. Dit kan voorkomen wanneer je 1 pc op meerdere interfaces (en misschien zelfs poortjes) aansluit. Mijn laptop die zowel via wireless als via kabel (wel de een of de ander natuurlijk) op het netwerk zit, staat 2 keer in die lijst. Hierdoor kun je dus wel de goede computernaam te pakken hebben maar het verkeerde IP.

Wat je kunt doen om te checken:
bij de forward die je aanmaakt, klik op de NAAM van de pc in de sharing rule (thomasvk in dit geval).
Nu krijg je het scherm van het 'device' check hier eens of het ip gelijk is aan het ip van je pc, want ik denk dat het daar fout gaat.

Tenslotte kan het ook nog zijn dat je device naar een oud ip wijst dat ooit door DHCP is uitgegeven, omdat jij hem nu static hebt ingesteld kan het zijn dat de router de oude lease nog gebruikt met het oude adres. Gevolg is dus dat het ip niet overeen komt. Ik zou je dan ook aanraden om gewoon een niet statisch adres te gebruiken aangezien de ST780 hem netjes op MAC (volgens mij) matcht en niet meer op ip adres. Dus als je via DHCP een ander adres krijgt zal hij zien dat het MAC adres een ander ip heeft en dus de route omzetten naar het nieuwe IP.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe thekip, 'niet helemaal gelezen'. Ik heb wel ergens al in een post aangegeven dat ik de computernaam 'thomasvk' compleet had weggegooid. Daarna werd het 'unknown-[mac adres]' en had die zelf weer hernoemd naar 'thomasvk'. Ik had ook een portmapping laten mappen naar mijn IP adres '192.168.1.150', in plaats van mijn computernaam en toen zette dat ding automatisch mijn computernaam er neer. Maar toch bedankt voor je bijdrage, misschien dat dit in de toekomst nog eens iemand helpt.

@Xander: ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. :) Maar ik vind de gehele situatie wel maf.

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:36:
@Xander: ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. :) Maar ik vind de gehele situatie wel maf.
Ik kan me voorstellen dat er een bug in de firmware zit waardoor je zelf geen applicatie (goed, "spel of toepassing") kunt aanmaken en dat je dat op kunt lossen door een bestaande aan te passen.

Maar dat verklaart nog niet waarom die zelf aangemaakte prima werkt op je server, maar niet op je werkstation. ;)

Verwijderd

Xander schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:40:
[...]
Maar dat verklaart nog niet waarom die zelf aangemaakte prima werkt op je server, maar niet op je werkstation. ;)
Nee? thekip z'n uitleg zou dat wel eens kunnen uitleggen - omdat hij static IPs vergeeft uit z'n DHCP range wat natuurlijk niet handig is. Als er een ander ePc in het netwerk komt zal die het eerste IP uit de DHCP range normaliter krijgen. Als de router niet eerst checkt of het IP ook echt vrj is, of dat buggy afhandelt, kan dat het porbleem zijn.
Geef die PC eens een normaal IP, niet iets uit de DHCP range (dat moet je sowieso altijd niet doen...)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de IP's zometeen als ik even geen netwerk nodig heb inderdaad even buiten de range instellen, kijken wat die dan doet.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:14:
Ik zal de IP's zometeen als ik even geen netwerk nodig heb inderdaad even buiten de range instellen, kijken wat die dan doet.
Laat me ook even weten, ben namelijk wel benieuwd of dat uit gaat maken. Grappig trouwens dat het aanpassen van een standaard applicatie wel hielp. Ga ik dat ook nog maar ff proberen. DMZ is namelijk vrij naar voor de rest van mijn netwerk aangezien mijn server dan ook een ander subnetmask krijg en ik deze niet meer met \\computernaam kon benaderen. Irritant omdat die server ook mijn muziek en films bevat en ik alle programma's om de zooi af te spelen die computernaam gebruiken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Hallo hallo!,

Ik ben al dagen bezig met een oplossing te zoeken voor dit probleem met de port forwarding. Ik heb ook een Thomson Speedtouch 780 WL Experia box modem. Ik heb alles al geprobeerd wat hier is geschreven. Maar ook nog meer. Met behulp van een truuk (http://www.adslgg.nl/modu...ums&file=viewtopic&t=4567) heb ik de interne firewall uitgezet. Ook dit had geen effect. Bij de helpdesk van KPN werd gezegd dat geen support wordt gegeven ten aanzien van poorten openen (sterker nog, ik werd letterlijk verwezen naar tweakers.net, dit na veel gejengel van mijn kant om een oplossing :). Mijn setup is heel eenvoudig: één desktop computer met vaste verbinding naar de Experiabox:
-vaste kabelverbinding
-statische lokale IP adres (out of DHCP range)
-DHCP off, UPnP off.

Verder heb ik:
*DHCP on getest;
*via de webbrowser de standaard applicatie uitgeprobeerd en de apparaten correct gekoppeld;
*geen firewalls aanstaan;
*de DMZ mogelijkheid nog niet geprobeerd (is dit wel veilig?)
*Modem gereset
*port forwarding via de webbrowser modem menu correct ingesteld
*firmware updating: niet mogelijk

Heeft er misschien iemand nog een idee dat mij wellicht verder kan helpen? Dank alvast! (ik word gek!! 7(8)7 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2008 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft even geduurd, mijn excuses. Na enige tijd ging het toch weer mis en kreeg ik in uTorrent een rood icoontje (die groene had ie daar waarschijnlijk te vroeg neergezet) en de testpagina zei ook dat de poort gesloten was. Ik heb mijn IP-adres veranderd naar 192.168.1.50, wat buiten de range (70-253) valt, de portforwarding daarnaar verwezen, en nu werkt het wel.

Raar, want mijn fileserver (192.168.1.100) werkt alsnog wél binnen de DHCP range.
Pagina: 1