[SBS 2003] CRM 3.0 en SQL2005 installeren*

Pagina: 1
Acties:

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Ik probeer Microsoft CRM 3.0 te installeren. Daarbij wil ik gebruik maken van een SQL2005 die op een andere server draait. Die andere server heeft als name "GERARD\GERARD". Wanneer ik die server kies in de CRM install krijg ik later de foutmelding dat "MachineName is invalid". Wanneer ik handmatig "GERARD" invul als SQL-server krijg ik verderop de melding "De SQL server bestaat niet of toegang geweigerd"

Volgens mij moet ik iets veranderen in mijn sql2005 config, of ik snap iets niet :) Iemand ideeen? Ik wil de de name van de SQL instantie wijzigen, maar om een of andere reden is het Server Properties - General scherm helemaal uitgegrijsd

[ Voor 12% gewijzigd door zneek op 06-09-2008 10:41 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Vertel eens wat meer over je netwerk omgeving.
Klopt het dat je het GERARD domein draait (waarbinnen de SQL server GERARD heet ?)
Mogen externe connecties gemaakt worden naar de SQL server ?
Welke vorm van authenticatie gebruik je om naar de SQL server te gaan ?
Zit je CRM server (ook) in het domein ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• zneek
Vertel eens wat meer over je netwerk omgeving.
Klopt het dat je het GERARD domein draait (waarbinnen de SQL server GERARD heet ?)
Nee, de server heet GERARD en draait binnen een domein met een andere naam. Vandaar ook mijn verwarring
Ja, getest vanaf 2 andere machines
Welke vorm van authenticatie gebruik je om naar de SQL server te gaan ?
Beiden
Zit je CRM server (ook) in het domein ?
Ja, sterker nog, die probeer ik te installen op de DC

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52

pistole

Frutter

Heb je niet (ook) een default instance op server GERARD?
En weet je zeker dat het een servernaam moet zijn, en niet een DSN?

Ik frut, dus ik epibreer

• lier

lier

MikroTik nerd

My bad...GERARD\GERARD betreft de server naam GERARD met instance GERARD...maak je gebruik van een instance naam op de SQL server ?

Welk OS draait de DC ?
Welke vorm van authenticatie wordt toegepast ?
Eventlog/installatie log ?

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 06-09-2008 10:56 ]

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:50
Je kan ook even in de implementation guide kijken, mocht je dat nog niet gedaan hebben.
www.microsoft.com/downloa...ada7d4f16a&DisplayLang=en

Hier staat exact uitgelegd welke configuraties wel en niet werken en hoe je ze in moet richten. Het lijkt er op dat het een rechten probleem is.

Btw, waarom CRM 3 installeren als CRM 4 er ook al is (en heel veel voordelen heeft)?

• zneek
Kennelijk draait mijn mssql2005 niet goed dus, althans, de CRM3.0 install kan er niet mee connecten. Hij geeft echter geen connection error oid, hij zegt expliciet "MachineName is invalid", terwijl ik een echte netwerk/auth fout krijg als ik handmatig als sql server "GERARD" invul.

Ik heb zelf de mssql 2005 niet geinstalled, dus daar zal het wel fout gegaan zijn. Wel gek dat CRM 3.0 wel mssql 2005 support, maar niet zo slim is dat het zo'n instance name kan begrijpen.

De reden dat ik niet CRM4 install doet er niet zoveel toe. Ik meende ergens gezien te hebben dat CRM3 met name een goede Outlook client heeft, maar als CRM4 dat ook heeft kan ik die ook wel proberen.

Hoe dan ook, ik denk dat ik mssql 2005 maar eens opnieuw install, kijken of het dan wel goed gaat.

• pistole

pistole

Frutter

euh, voor de zekerheid, heb je op de sql2k5 server wel externe verbindingen aangezet via de Surface Area Config tool?

Ik frut, dus ik epibreer

• lier

lier

MikroTik nerd

pistole schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:30:
euh, voor de zekerheid, heb je op de sql2k5 server wel externe verbindingen aangezet via de Surface Area Config tool?
Euh...lezen !?
Ja, getest vanaf 2 andere machines

• lier

lier

MikroTik nerd

zneek schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 12:48:
Kennelijk draait mijn mssql2005 niet goed dus, althans, de CRM3.0 install kan er niet mee connecten. Hij geeft echter geen connection error oid, hij zegt expliciet "MachineName is invalid", terwijl ik een echte netwerk/auth fout krijg als ik handmatig als sql server "GERARD" invul.
Misschien een DNS probleem ?
Ik heb zelf de mssql 2005 niet geinstalled, dus daar zal het wel fout gegaan zijn. Wel gek dat CRM 3.0 wel mssql 2005 support, maar niet zo slim is dat het zo'n instance name kan begrijpen.
Als jij naar tweakers.net gaat vul je toch ook geen twiekers.net in !? Hoe zou CRM moeten weten welke instance van SQL jij wil gebruiken !?
Hoe dan ook, ik denk dat ik mssql 2005 maar eens opnieuw install, kijken of het dan wel goed gaat.
Ik ben benieuwd of dat uiteindelijk je probleem zal verhelpen...

• pistole

pistole

Frutter

Misschien had je dat zelf ook ff moeten doen:
Microsoft CRM Server Setup supports only the default instance of SQL Server.
Staat in de door bassio aangehaalde deployment guide.

[ Voor 3% gewijzigd door pistole op 06-09-2008 17:02 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• zneek
pistole schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:00:
[...]

Misschien had je dat zelf ook ff moeten doen:

[...]

doh, ik moet echt leren lezen..... :)

ik heb besloten om maar geen externe server te gebruiken. Ik twijfel nog even tussen MSSQL2005 Express edition, of het inzetten van mijn mssql2005 standard licentie. Die wilde ik eigenlijk gaan installen op 1 van onze development servers.... Express zou het gewoon aan moeten kunnen toch?

• lier

lier

MikroTik nerd

pistole schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:00:Misschien had je dat zelf ook ff moeten doen:

Mmmm...naar wat ik kan vinden op Internet is er inmiddels support voor named instances van SQL server.

Check bijvoorbeeld deze of deze of deze.

• pistole

pistole

Frutter

lier schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 20:29:
[...]

Mmmm...naar wat ik kan vinden op Internet is er inmiddels support voor named instances van SQL server.

Check bijvoorbeeld deze of deze of deze.
Dat is inderdaad nuttige info.

@TS: ik zou zeker geen Express ervoor gebruiken; is er misschien een mogelijkheid om alsnog een "default" instance te installeren op GERARD?

Ik frut, dus ik epibreer

• zneek
ik ga GERARD opnieuw installen OF een local db server op de doelmachine installen. Hopen dat het dan in 1 keer goed gaat. Die truuk om de checks te disablen is op zich handig, maar met een default instance kan ik de setup normaal draaien, incl alle checks.

• lier

lier

MikroTik nerd

zneek schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 22:59:
ik ga GERARD opnieuw installen OF een local db server op de doelmachine installen. Hopen dat het dan in 1 keer goed gaat. Die truuk om de checks te disablen is op zich handig, maar met een default instance kan ik de setup normaal draaien, incl alle checks.
Beetje zonde van al het (licentie) geld dat je kwijt bent, alleen omdat je niet een paar handmatige stappen wil doen. Maar ja, wie ben ik... ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Server meukee mag in WSS hoor :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• zneek
lier schreef op zondag 07 september 2008 @ 11:13:
[...]

Beetje zonde van al het (licentie) geld dat je kwijt bent, alleen omdat je niet een paar handmatige stappen wil doen. Maar ja, wie ben ik... ;)
Microsoft Maps abonnee, dus dat valt wel mee ;) En ik vermoed dat de install op GERARD als test oid gedaan is, aangezien ik na 2 dagen zoeken niets anders gevonden heb wat gebruikt maakt van GERARD als SQL Server.
Ik las de FAQ van PNS en daar stond dit:
Daarnaast geldt dat problemen die specifiek betrekking hebben op het systeem in bijvoorbeeld Windows Server 2003 in Windows Operating Systems beter thuishoren;
vandaar mijn post. Misschien die FAQ even wijzigen?

[ Voor 30% gewijzigd door zneek op 07-09-2008 20:32 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
zneek schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:30:
Ik las de FAQ van PNS en daar stond dit:

[...]

vandaar mijn post. Misschien die FAQ even wijzigen?
Misschien kan je hier een PNS-mod even een dm of mailtje over sturen, wij kunnen die faq's (in het geval van netwerken helaas) niet aanpassen....

welk OS staat er op die server(s) trouwens? Dat is sowieso in Windows Clients en Officesuites en -software verplicht in de titel :)

[ Voor 13% gewijzigd door sanfranjake op 07-09-2008 22:00 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• zneek
sanfranjake schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:54:
[...]

Misschien kan je hier een PNS-mod even een dm of mailtje over sturen, wij kunnen die faq's (in het geval van netwerken helaas) niet aanpassen....

welk OS staat er op die server(s) trouwens? Dat is sowieso in Windows Clients en Officesuites en -software verplicht in de titel :)
sorry, Win2K3 SBS

Ik dm 1 van mods wel even.

• bassio
Ik zou zeker voor CRM 4.0 gaan. Buiten alle vernieuwing in CRM 4 aan de server kant is de Outlook client ook sterk verbeterd kwa functionaliteit en stabiliteit. Named instances worden in CRM 4.0 ook standaard ondersteund.

• zneek
bassio schreef op maandag 08 september 2008 @ 08:51:
Ik zou zeker voor CRM 4.0 gaan. Buiten alle vernieuwing in CRM 4 aan de server kant is de Outlook client ook sterk verbeterd kwa functionaliteit en stabiliteit. Named instances worden in CRM 4.0 ook standaard ondersteund.
En werkt die Outlook client ook in Outlook2003? Of is die alleen voor Outlook2007?

En is er een goede reden om niet te installen op MSSQL2005 Express? Het gaat niet om een hele grote sales organisatie en om "slechts" honderden klanten en relaties.

[edit] MSSQL 2005 Express wordt dus niet ondersteund...... lekker is dat. Dan toch maar SQL2005 standard installen.

[ Voor 25% gewijzigd door zneek op 08-09-2008 14:54 ]

• pistole

pistole

Frutter

zneek schreef op maandag 08 september 2008 @ 09:34:
[...]
En is er een goede reden om niet te installen op MSSQL2005 Express? Het gaat niet om een hele grote sales organisatie en om "slechts" honderden klanten en relaties.

[edit] MSSQL 2005 Express wordt dus niet ondersteund...... lekker is dat. Dan toch maar SQL2005 standard installen.
Ik zou niet begrijpen waarom je SQL2k5 Express zou willen gebruiken als je al een licentie voor SQL2k5 hebt :s

Ben je er nog uitgekomen?

Ik frut, dus ik epibreer

• zneek
pistole schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:44:
[...]

Ik zou niet begrijpen waarom je SQL2k5 Express zou willen gebruiken als je al een licentie voor SQL2k5 hebt :s

Ben je er nog uitgekomen?
een beetje. Uiteindelijk alle benodigde software goed draaiend gekregen en de CRM 4 install gedaan. En nog een keer gedaan.... en nog een keer gedaan. Bij de 3de keer liep de installer eindelijk door tot het einde zonder vast te lopen. Dat belooft veel goeds voor het pakket op zich...... ben dus druk bezig te kijken naar alternatieven..... mijn vertrouwen in dat dynamics gebeuren is al weer ongeveer 0....

• bassio
De outlook client werkt ook prima met 2003, wel SP3 noodzakelijk.

Grappig dat je op basis van de technische installatie al een oordeel velt over het product.

Ik ben benieuwd wanneer mensen en bedrijven tot de conclusie komen dat CRM niet zomaar een kaartenbak is, of een pakket als Word/Excel wat je dan even gaat gebruiken.

Juist door er goed over na te denken wat je er mee wilt doen, hoe het je organisatie kan helpen maar vooral ook bedenken wat je klanten er van merken dat jij een CRM systeem hebt komt een CRM systeem tot zijn waarde.

Ik ken bedrijven die 50-100k uitgeven aan een CRM systeem terwijl ze maar 200 klanten hebben en 150 prospects. Echter, de manier waarop zij het CRM systeem inrichten en nadenken over de processen die ondersteund moeten helpt hen bij het beter bedienen van hun klanten en de markt. En de kosten halen ze er ruimshoots uit.

Als je alleen maar adressen vast wil leggen zou ik ze in Excel gooien.

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:07
Express editie heeft de volgende beperkingen:

Max 1 Gb RAM
Max 4 Gb databasegrootte
Max 1 CPU

Dat is ook de reden dat CRM niet zal installeren op Express, aangezien je database al snel vele malen groter zal worden dan 4 Gb.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
pistole schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 13:30:
Hehe dit is het eerste wat mij ook te binnen schiet.. zonder de externe verbindingen (tcp) kom je niet ver..

Mijn V&A

• zneek
hstuivenberg schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 08:03:
[...]

Express editie heeft de volgende beperkingen:

Max 1 Gb RAM
Max 4 Gb databasegrootte
Max 1 CPU

Dat is ook de reden dat CRM niet zal installeren op Express, aangezien je database al snel vele malen groter zal worden dan 4 Gb.
Groter dan 4Gb met een hondertal relaties erin? Dat lijkt me toch sterk....
bassio schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 00:19:
De outlook client werkt ook prima met 2003, wel SP3 noodzakelijk.

Grappig dat je op basis van de technische installatie al een oordeel velt over het product.

Ik ben benieuwd wanneer mensen en bedrijven tot de conclusie komen dat CRM niet zomaar een kaartenbak is, of een pakket als Word/Excel wat je dan even gaat gebruiken.

Juist door er goed over na te denken wat je er mee wilt doen, hoe het je organisatie kan helpen maar vooral ook bedenken wat je klanten er van merken dat jij een CRM systeem hebt komt een CRM systeem tot zijn waarde.

Ik ken bedrijven die 50-100k uitgeven aan een CRM systeem terwijl ze maar 200 klanten hebben en 150 prospects. Echter, de manier waarop zij het CRM systeem inrichten en nadenken over de processen die ondersteund moeten helpt hen bij het beter bedienen van hun klanten en de markt. En de kosten halen ze er ruimshoots uit.

Als je alleen maar adressen vast wil leggen zou ik ze in Excel gooien.
Tjah, een pakket wat bij installatie al zoveel problemen geeft, daar wordt mijn beeld niet positiever van :) Ik schiet het echt niet zomaar af hoor, het is een structurele keuze om een CRM pakket in te gaan zetten. Maar het moet wel overzichtelijk en controleerbaar blijven, in een salesorganisatie waar een vijftal mensen in meewerken. En mijn ervaring met Microsoft is nu niet dat het lekkere controleerbare lichtgewicht toepassingen levert.

[ Voor 63% gewijzigd door zneek op 12-09-2008 10:47 ]

Pagina: 1