Poeh schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:34:
Te vroeg gejuicht!
Het blijkt dat de Hitachi Travelstar 7K100 HTS721080G9AT00 niet meer leverbaar is (de info van pricewatch klopte dan ook niet meer). Na een uurtje googlen blijkt dat 7200 rpm schijven voor laptops met (P)ATA aansluiting ook nergens meer verkrijgbaar zijn!
Moet ik nu toch genoegen nemen met een 5400 rpm en is dat het geld wel waard? Als ik het nauwelijks ga merken, schiet het natuurlijk niet op! Het gaat me puur en alleen om de snelheid van het systeem (XP/Vista), de extra schijfruimte is leuk meegenomen.
Ik plaats geregeld Hitachi Travelstar schijven in IBM's en HP's, waaronder ook de NC6120.
Nu heb je al voor 50 euro een 160 GB schijf, en voor zo'n type laptop is dat al een flinke verbetering ten opzichte van 4200 rpm schijven.
Meestal krijg ik laptops met 40GB 4200 / 5400 rpm binnen, en als ik twee soortgelijke laptops naast elkaar installeer, waarvan de ene een nieuwe 160 GB schijf en de andere de 40GB houdt, is er duidelijk verschil te merken.
Ik betwijfel of je veel baat zult hebben bij een 7200 rpm schijf, aangezien je het over een P4-M laptop met DDR geheugen hebt, en dan is de schijf niet het enige prestatie-knelpunt.
Een Dell D610 bijvoorbeeld met DDR2 geheugen en een nieuwe 160 GB travelstar speert vooruit, terwijl een NC6120 of T42 van IBM met zelfde schijf nog wel iets trager is.
Voor het geld zou ik zeker een 160 GB 5400 rpm schijf aanraden.
En natuurlijk minimaal 1 GB erin; via eBay ben je goedkoper uit dan via de Pricewatch, is mijn ervaring.
Tips kun je altijd via een Direct Message vragen, misschien dat het hier niet zo wenselijk is om over prijzen te praten.
[
Voor 14% gewijzigd door
ByteDelight op 12-09-2008 11:50
]