[LCD-TV en PS3] Vraagje over resolutie-instellingen [HELP]

Pagina: 1
Acties:

• younxta
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
Ik ben al een poosje aan het googlen over pixels en resoluties, maar heb geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag...Dus ik dacht laat ik het maar aan de experts van GoT vragen ;)

Ik heb onlangs een Samsung LE37S62B gekocht en heb die met een HDMI-kabel verbonden met mijn PS3. Games en Bluray-films worden prima weergegeven (denk ik), alleen lukt het niet echt als ik een divx'je afspeel vanaf de HDD van de PS3.

De TV heeft een resolutie van 1366 x 768. Bij de beeldinstellingen van de PS3 zet ik de beelduitvoer op HDMI 720p (1280 x 720 dus). Als ik nou een divx afspeel met als resolutie 624 x 352, zie ik het filmpje heel klein op mijn scherm met veel zwart eromheen, logisch... Als ik bij de PS3 afspeelinstellingen kies voor volledig scherm, dan vallen de randjes van de film een klein beetje buiten het scherm, vreemd hè...
Je zou denken dat volledig scherm ook echt 'volledig scherm' is en niet meer of minder. Daarom heb ik de divx op mijn pc geresized naar 1280 x 720 en weer op de PS3 gezet, maar de film blijft nog steeds een klein beetje buiten het beeld vallen. Hetzelfde als wanneer ik volledig scherm kies...

Dus ben ik maar gaan rekenen...1366 * 0,9375 = 1280 en 768 * 0,9375 = 720 De beelduitvoer van de PS3 1280x720 wordt dus verspreid over een scherm van 1366x768, klopt dat? Is de resolutie van mijn tv te groot voor datgene wat de PS3 eruit gooit, of andersom? Als dat zo is 768>720, dan hoor ik toch zwarte randjes over te houden? Nu kom ik enkele cm beeld tekort, erg vervelend met de ondertiteling..

Vervolgens ben ik weer gaan experimenteren, en omdat de film nog steeds buiten het scherm viel, heb ik de resolutie van de divx verkleind naar 1280 * 0,9375 = 1200 en 720 * 0,9375 = 675 De film heeft nu dus een resolutie van 1200 x 675. Tot mijn verbazing speelt hij opeens wel goed af, niet scherp beeld ofzo, maar gelukkig is nu precies het hele beeld gevuld.... :)

Nu ben ik in de war. De tv is 1366x768, de PS3 voert 1280x720 uit, maar het beeld wordt pas goed gevuld (zonder dat ik een stuk mis) als ik een bestand afspeel van 1200x 675. Zoals ik al zei, heb ik dit volgens mij alleen als ik filmpjes van de HDD afspeel, avi en mp4 enz. Ik vermoed nu dat de games en bluray-films ook een beetje buiten het beeld vallen, aangezien die ook een resolutie hebben van 1280x720. De beeldinstellingen van de tv kan ik niet veranderen naar 'auto-breed', omdat het met hdmi verbonden is en daarom door de PS3 geregeld wordt...

Kan iemand mij dit uitleggen hoe het nou precies zit met die resoluties, want ik begrijp het niet echt (sorry kben een n00b). Of een verwijzing naar een site waar het één en ander wordt uitgelegd?

Groetjes

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 15:46

SeatRider

Hips don't lie

Het verhaal 1280x720 of 1366x768 heb ik ook nooit begrepen. Je panel is native 1366x768, dus idealiter stuur je hem ook zo aan. Je PS3 kent echter alleen 1280x720, dus je tv rekt dat weer een klein beetje op tot zover geen probleem. Als je je PS3 op een kleinere resolutie had gezet, had je tv dat ook opgerekt tot schermvullend.

Dan het feit dat je beeld kwijtraakt, ook dat klopt. Dat heet overscan, je tv zoomt een klein beetje in waardoor de randjes van het beeld wegvallen. Check ook Wikipedia: Overscan

Edit: hier staat ook interessante informatie over native resoluties van LCD panels, en waarom 720p best op 1366x768 weergegeven kan worden: http://lurkertech.com/lg/pixelaspect/

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom overscan en 1366x768 resoluties alleen bestaan bij LCD tv's, niet bij beamers. Die zijn namelijk wel native 1280x720. Misschien omdat die primair voor PC data worden gebruikt, en LCD tv's primair voor TV (en dus overscan nodig is volgens bovenstaande wiki link).

Wat ik ook niet begrijp is waarom full HD panels wel gewoon 1920x1080 zijn en niet 2048x1152.

En is 1280x720 versus 1366x768 dan precies je overscan? Dan zou het panel dus native 1280x720 zijn, en 1366x768 de preferred resolutie. Ook dat is het niet, want je PS3 levert graag 720p.

[ Voor 41% gewijzigd door SeatRider op 06-09-2008 07:36 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Hier wordt uitgelegd hoe het komt dat deze resolutie nog steeds wordt gebruikt. Zie de post van Stephen Neal. Het komt er dus op neer dat de resolutie verre van ideaal is, maar geërfd van de PC VGA resoluties.

• younxta
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
@SeatRider

Bedankt voor de informatie en de links (staat wel interessante info in), ik zal me er wat meer in gaan verdiepen.

Greetss

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 00:31
Ik vind: je hebt een hd scherm en een prachtige ps3....daar moet je ook hd op afspelen en zeker geen divx met een resolutie van 624 x 352.

De tv en de ps3 moeten dit gaan rekken en de beeldkwaliteit is beroerd! Koop voor de gein s een blu-ray film en ga die 's bekijken. Daar koop je nou een hdtv voor!

Persoonlijk koop ik helemaal geen dvd's meer, alleen blu-ray.

De overscan heb je inderdaad omdat je een hdready scherm hebt. Ik heb ook een hdready, maar als je je pc via hdmi op je Samsung aansluit dan kan je de overscan compenseren in de instellingen van je videokaart en dan past alles precies. Geen overscan meer dus. Als je de divx dus via je pc afspeelt, heb je het probleem dus niet meer.