Airport snelheid optimaal benutten in netwerk met Livebox

Pagina: 1
Acties:

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil binnenkort een Airport Extreme / Express gaan kopen. Nu weet ik dat als je hier een 100mbit pc/apparaat aan hangt dat de N snelheid terug wordt gezet naar G voor alle apparaten in dat netwerk. Maar geldt dit ook als ik apparaten van 100mbit nog voor die Airport gooi?

Nu heb ik namelijk nog zo'n oude Wanadoo Livebox (wit ding). Mijn vraag is of die de snelheid van het lokale netwerk niet naar beneden haalt aangezien dat ding niet 1gbit is .

Daarnaast wil ik de Airport niet gaan gebruiken als router, aangezien mijn Livebox dat al doet. Nu moet ik hem dus op bridged gooien waardoor die als hub fungeerd en als WAP.

Mijn Livebox heeft 2 poorten, als ik nu op de ene poort een 100mbit pc douw en op die andere de Airport. Daarna op de Airport alle wireless N apparaten + 2 pc's met 1gbit lan. Werkt alles dan wel optimaal? Of wordt het alsnog terug geschakeld naar G?

Verwijderd

De snelheid van je draadloze netwerk heeft helemaal *niets* te maken met de snelheid van de gebruikte bedrade aansluitingen. Al hang je daar een 10 mbit simplex 386 aan, dan nog blijft je draadloze netwerk optimaal functioneren.

Wel is het zo dat als niet al je draadloze apparaten 'N' zijn, het netwerk op een lagere snelheid gaat functioneren om compatible te zijn met 'G' apparaten. Het is echter weer niet zo dat dan het hele netwerk op 'G' snelheid gaat werken, want 'N' apparaten halen nog steeds 130 mbit, tegen 54 voor de 'G' apparaten...

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En het bedrade netwerk heeft niet te leiden onder de Livebox als ik alleen maar 1gig lans connect op de airport.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:14
Zoals jij het beschrijft gaat het goed. De gigbit pc's praten gigabit met elkaar en je draadloze gedeelte is 300 Mb.

Ik heb de livebox in de meterkast hangen, daaraan gelijk een gigabit switch en van daar naar de diverse vertrekken. Dat werkt ook perfect, je hebt dan helemaal geen last van de 100mbit van de livebox.
In een van de vertrekken staat overigens weer een Airport Extreme als WAP. Dit is nog de oude met 100 Mbit poorten.