Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kassa (POS) software

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
Voor een winkel moet ik een kassasysteem maken, maar ik heb nog geen ervaring hiermee. Zit een beetje rond te kijken op Google, maar veel software die ik vindt werkt met touchscreen etc, wat niet perse nodig is, want de 'verkoopbalie' is gewoon een computer. Barcodescanner is ook nog te doen, maar de software die de boel verwerkt / aanstuurt etc daar zit ik nog mee. Iemand hier ervaring mee en tips wil delen?

edit: Zag op GoT ook een topic hierover rondslingeren, ik zal even wat opensource dingetjes bekijken. Misschien nog wat relevante info:

- OS is gewoon XP/Vista (linux mag ook)
- bonnen mogen gewoon geprint worden met een $random-printermerk printer
- een database met klanten zou mooi zijn.
Ik zie wel veel van die standaard Mamut/Invender/$NLsoftwarebedrijf pakketten, maar werkt dit wel aardig? Graag ervaringen :)

[ Voor 34% gewijzigd door maarud op 05-09-2008 23:54 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Snap je vraag totaal niet. Software die een barcode scanner aanstuurt / responses verwerkt staan neem ik aan wel op de cd als voorbeelden.

Voor de rest is het gewoon 100% afhankelijk van wat voor soort winkel het is.
Een POS voor een bestaand voorraad / boekhoud systeem is compleet afhankelijk van de koppelingen die je kan/mag maken.
Een POS inclusief backend helemaal compleet vanaf scratch is totaal afhankelijk van de situatie en de wensen.

Heb je geen backend dan zou ik me serieus achter mijn oren gaan krabben of je dit wel kan oplossen als je dit soort vragen stelt. Is het ook de bedoeling dat vanuit het backend met 1 druk op de knop een rapport voor de accountant / belastingdienst wordt uitgedraaid etc en ken je de regels die hiervoor gelden?

Een simpele POS met een bestaand backend is in 99% van de gevallen die ik ken supersimpel, je hebt een aantal koppelingen en daar hoef je alleen een frontend voor te bouwen. Barcode scanner is over het algemeen compleet losstaand. Bonnetjes printen moet je ook regelen vanuit de backend...

Na het lezen van je edit maar 1 conclusie. Begin hier niet aan, koop gewoon een bestaand pakket en breidt dit uit / verander het naar wens.
Voor je het weet wil je klant allerlei dingen zoals boekhouding etc die allemaal volgens regeltjes lopen die jij volgens mij niet kent. Oftewel je gaat een leidensweg in qua ontwikkeling en dan heb ik het nog over latere wensen, op dit moment weet je nog niet eens wat er precies nodig is.

Oftewel adviseer gewoon een standaard pakket, zijn ze in 1e instantie 100% goedkoper uit dan dat jij een maatwerkpakket begint te schrijven zonder ervaring...
Vraag jezelf gewoon eens af hoeveel een basis-standaardpakket kost en hoeveel uur jij hiervoor kan werken en daarna wat het goedkoopste / beste is voor de klant.

[ Voor 26% gewijzigd door Gomez12 op 06-09-2008 00:03 ]

• maarud
Gomez12 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:56:
Snap je vraag totaal niet. Software die een barcode scanner aanstuurt / responses verwerkt staan neem ik aan wel op de cd als voorbeelden.

Voor de rest is het gewoon 100% afhankelijk van wat voor soort winkel het is.
Een POS voor een bestaand voorraad / boekhoud systeem is compleet afhankelijk van de koppelingen die je kan/mag maken.
Een POS inclusief backend helemaal compleet vanaf scratch is totaal afhankelijk van de situatie en de wensen.

Heb je geen backend dan zou ik me serieus achter mijn oren gaan krabben of je dit wel kan oplossen als je dit soort vragen stelt. Is het ook de bedoeling dat vanuit het backend met 1 druk op de knop een rapport voor de accountant / belastingdienst wordt uitgedraaid etc en ken je de regels die hiervoor gelden?

Een simpele POS met een bestaand backend is in 99% van de gevallen die ik ken supersimpel, je hebt een aantal koppelingen en daar hoef je alleen een frontend voor te bouwen. Barcode scanner is over het algemeen compleet losstaand. Bonnetjes printen moet je ook regelen vanuit de backend...
Ik ben me nu even aan het orienteren wat het meest handig is. Voorraad etc etc is niet een pre, maar altijd leuk meegenomen. Wat ik graag wil, is dat, als er een klant komt om af te rekenen, ik het artikel scan, wat klantinfo invul (veelal bedrijven namelijk) en dan óf pin laat betalen, of gewoon een factuur achteraf. Bon uitprinten mag gewoon op een normale printer, dus daar is geen aparte bonnenprinter voor nodig).

Op dit moment staat de winkel er nog niet, maar ik begin nu al een beetje te kijken wat allemaal handig zou zijn en aan welke prijzen ik moet denken...

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53

mace

Sapere Aude

Een barcodescanner hoeft niet aangestuurd te worden aangezien het gewoon als een toetsenbord werkt.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
maarud schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 00:02:
[...]

Ik ben me nu even aan het orienteren wat het meest handig is. Voorraad etc etc is niet een pre, maar altijd leuk meegenomen. Wat ik graag wil, is dat, als er een klant komt om af te rekenen, ik het artikel scan, wat klantinfo invul (veelal bedrijven namelijk) en dan óf pin laat betalen, of gewoon een factuur achteraf. Bon uitprinten mag gewoon op een normale printer, dus daar is geen aparte bonnenprinter voor nodig).
Paar simpele opmerkingen,
- Bij bedrijven is het niet alleen makkelijk om een bon te kunnen maken maar ook om meerdere orders op een factuur te kunnen zetten, hiervoor heb je per definitie al bijna een klantenregistratie nodig.
- Bij facturen achteraf heb je ook een incasso specificatie nodig ( oftewel welke facturen zijn nog onbetaald, je hebt altijd klanten die te laat betalen ) dus wederom een klantenregistratie.
- Een pin-koppeling maken is opzich niet moeilijk, maar vereist wel even wat werk, als je dit nog nooit gedaan hebt kan dit vrij lastig zijn...
- Artikelen scannen is geen probleem, meeste barcode scanners identificeren zich gewoon als toetsenbord en sturen alleen een paar cijfertjes door.

Maar bovenal zit ik meer te kijken naar de toekomst, als je nu al dit soort vragen hebt dan zou ik je wederom toch aanraden om gewoon een pakket te adviseren. Voorraad is nu nog een pre, als het straks een verplichting wordt dan moet je in je pakket opeens ook kiezen voor een herwaarderingsmodule etc. Als je hier nog nooit van gehoord hebt hebt kan dit soort dingen best pittig zijn, en er uiteindelijk op uitdraaien dat de klant jou 10.000 euro betaald heeft en nog steeds niet de functionaliteit heeft van een pakketje van 1.000 euro per jaar....
maar factuur achteraf moet wel mogelijk zijn. Bedenk goed hoe je dit sluitend wilt houden

• maarud
nu ik dit hoor, zal ik inderdaad een pakket overwegen. Zijn er 'goede' en 'slechte' merken in POS-land? Is er een gerenommeerd pakket, of een goed pakket voor weinig (moet natuurlijk niet de psuigaten uitlopen)?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je hebt zat van die opties. Ik gebruik zelf http://www.kassasystemen.nu/

[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 06-09-2008 00:39 ]

Verwijderd

Of kijk ff hier disney.com
Heel uitgebreid en goedkoop.

Gr. Delphi

dit is gewoon spam

[ Voor 39% gewijzigd door Lustucru op 07-09-2008 23:44 ]

Pagina: 1