Toon posts:

Computer start niet meer op bij nieuwe voeding + CPU fan

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe CPU koeler en voeding gekocht. Ik heb mijn moederbord eventjes uit de kast geschroefd, de nieuwe onderdelen erin gezet, en terug in de kast gezet. Maar, als ik nu de twee staafjes op het moederbord met een schroevendraaier verbind waardoor de computer aan zou moeten gaan, gebeurt er niets. Er gaan geen fans draaien of iets anders, helemaal niets.

Ik snap niet wat het probleem is. Ik heb alle elementen los gehaald, en alleen de 20 pins stekker, 4 pins CPU stroomstekker, en videokaart erin zitten en nog gebeurt er niets.

Ik moet toch de PWRBUTTON# met de GRND daaronder verbinden?

Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/7343/naamloosfg1.jpg

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? De nieuwe voeding is een Cooler Master 390 Wat, hiervoor had ik een merkloze 450 wat.

Mijn systeem:

Asrock Conroe 865PE
ATI X800 Pro
C2D 4300

Alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 23:23 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door om het probleem te achterhalen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zit er niet toevallig een coating op je schroevendraaier, waardoor hij niet geleid?

Verwijderd

Topicstarter
De FAQ had ik al doorgenomen, daar werd ik niet wijzer van.

Ik heb de MOBO S/W contactjes (de groene en zwarte kabeltjes van de aanknop) er op gezet, en er gebeurt niets. Dus daar zal het niet aan liggen..

Als ik de oude voeding er op zet (die het altijd gedaan heeft) en hem dan probeer aan te zetten, gebeurt er ook niets. Zelf niet als ik hem strip tot mobo+proc..

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

CPU voeding wel aangesloten?
Zitten er leds op je mobo die wel branden?

Verwijderd

Topicstarter
Geen leds, en de geel zwarte stroomkabel naast de CPU zit er inderdaad in..

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:28

pythagorasABC

A²+B²=C²

probeer het eens met een andere voeding

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Verwijderd

Topicstarter
Ook al gedaan, de oude voeding die ik wou vervangen, maar het altijd gedaan heeft, doet het nu ook niet meer..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:41:

Ik heb de MOBO S/W contactjes (de groene en zwarte kabeltjes van de aanknop) er op gezet, en er gebeurt niets. Dus daar zal het niet aan liggen..

Als ik de oude voeding er op zet (die het altijd gedaan heeft) en hem dan probeer aan te zetten, gebeurt er ook niets. Zelf niet als ik hem strip tot mobo+proc..
Wat is er dan onduidelijk aan de FAQ?
Als je de FAQ stap voor stap doorneemt kom je toch vanzelf het brakke onderdeel tegen. Het is gewoon een kwestie van vervangen en testen.

Verwijderd

Topicstarter
Er is niets onduidelijks aan, ik zeg alleen dat ik er niet wijzer van wordt. Ik heb de stappen doorgenomen, maar er gebeurt nog steeds niet. Ik heb het moederbord nu op een houten plaat gezet, de oude voeding erbij gepakt en die aangesloten. Zelf nu gebeurt er niets.. Zou het moederbord kapot zijn gegaan oid?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je de troubleshooter had doorgenomen had je ook het mobo vervangen, dan weet je of die stuk is of niet.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niet iedereen heeft een mobomuur Ter_Dan.

Desondanks lijkt het er inderdaad op dat je mobo overleden is. Probeer bij vrienden de onderdelen te lenen die je nodig hebt om dit uit te sluiten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Edmin schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 08:57:
Niet iedereen heeft een mobomuur Ter_Dan.
Dat kan kloppen, maar dan moet je niet zeggen dat de troubleshooter is doorgenomen. Dat ding is er om problemen te achterhalen, als je delen daarvan negeert dan kom je natuurlijk niet achter het probleem.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Andersom geredeneerd:
als de troubleshooter van je vereist dat je stappen neemt die de meesten van ons niet uit kunnen voeren, wat is dan het nut van het ding? Ik heb ook met een mogelijk defect mobo gezeten, maar er was geen manier om daar achter te komen, omdat ik geen 2e socket LGA775 plank in mijn achterzak heb.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Edmin schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 10:45:
Andersom geredeneerd:
als de troubleshooter van je vereist dat je stappen neemt die de meesten van ons niet uit kunnen voeren, wat is dan het nut van het ding? Ik heb ook met een mogelijk defect mobo gezeten, maar er was geen manier om daar achter te komen, omdat ik geen 2e socket LGA775 plank in mijn achterzak heb.
De troubleshooter is een stap voor stap guide die je helpt je problemen op te lossen. In veel gevallen heb je daar gewoon testonderdelen voor nodig, daar ontkom je simpelweg niet aan.
Onderdelen kun je altijd wel ergens lenen of door een computerwinkel laten testen, ik heb eerlijk gezegd nog nooit moeite gehad om ergens iets te laten testen (bij vrienden/kennissen danwel de computerwinkel).

De troubleshooter is geen straf ofzo die je moet doorlopen, het moet je gewoon helpen bij het oplossen van je probleem. Als je de troubleshooter echt doorloopt (wat volgens mij vrijwel niemand doet) dan kom je altijd achter je probleem.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 23:11
Welles, nietes, welles, nietes.

* GENETX kiest de kant voor Ed_L :+

Overigens denk ik dat je niet met de GND daaronder moet verbinden, maar met de GND rechts ervan. Als je goed kijkt zie je dat alles naast elkaar zit ipv eronder, zoals HDD+ en HDD-

Maar dit topic move ik naar PMG, het hoort niet in CSL

• NightWish1978
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-04 15:10
volgens mij gebruik je de verkeerde ground voor je powerbutton lijkt er op dat die ground die je nu gebruikt voor de reset switch is dus probeer de ground eens ernaast ipv die eronder

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GENETX schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 12:02:
Welles, nietes, welles, nietes.

* GENETX kiest de kant voor Ed_L :+
Mwoeah, ik niet...

Het nut van een topic is om discussie ergens over te hebben. Zonder feiten heb je niets om over te discussieren. Het maakt niet uit of een meerderheid van Tweakers die hier posten vinden dat dit een moederbordprobleem is, of een CPU of wat dan ook, als er geen manier is om die meningen aan de realiteit te toetsen.

Als je de voeding en sluiting met de kast uitgesloten hebt hou je nog CPU, moederbord, geheugen en VGA over. Dat één (of meerdere...) van die onderdelen de boosdoener is, is helder. Zonder onderdeel voor onderdeel uit te sluiten is domweg niets te zeggen over welke het probleem geeft.

Een topic kan dus geen meerwaarde geven, ook al omdat we in de troubleshooter duidelijk aangeven wat je moet doen om uit te sluiten waar het probleem ligt. De enige mogelijke uitkomst van een topic erover is dus dat er alsnog andere onderdelen bijgepakt moeten worden, waarna dus duidelijk is waar het probleem lag. Besteed liever de moeite aan het zoeken van

Overigens word ik niet vrolijk van wijsneuzerige opmerkingen als deze:
Nog los van een IMHO brakke attitude voldoet dit niet aan ons beleid, we verwachten dat je volledig bent als je een topic opent. Daar hoort dus bij dat je expliciet aangeeft wat je geprobeerd hebt en wat toen gebeurde. Dat doe je hier niet, en het heeft meerdere gerichte vragen gekost voordat je dat uiteindelijk wel deed.

Ook word ik niet vrolijk van uitspraken die simpelweg niet waar zijn:
Ik heb de stappen doorgenomen, maar er gebeurt nog steeds niet.
Zoals Terw_Dan terecht opmerkte, als je de stappen doorgenomen hebt, heb je dus al met andere hardware getest. Dat je dat niet altijd (direct) kunt doen is begrijpelijk, maar zeg dan dat je specifiek die stappen *niet* doorgenomen hebt :o

Al met al ga ik dit topic sluiten omdat er te weinig inzet uit ademt. Nog los van het "andere hardware zoeken" verhaal staat simpelweg niet in de topicstart wat er hoort te staan qua eigen pogingen het probleem op te lossen, wordt er brak gereageerd op verzoeken om meer informatie en worden er zelfs uitspraken gedaan die niet waar zijn. Zo gaat een topic nergens heen.

Overigens is de noodzaak van een goede topicstart vaker uitgelegd - TS, herlees de waarschuwing die je twee weken geleden kreeg nog eens goed...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.