FPS-probleem bij hogere resoluties

Pagina: 1
Acties:

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 00:48
Een tijdje geleden had ik assanins creed geinstaleerd maar ik had iets erg vaag probleem. Het spel wilde maar niet lopen op, als ik de settings helemaal naar beneden haalde ik amper een paar fps meer. Echter haalde ik mijn resolutie naar 800 x 600 liep alles plots perfect, zelfs alle settings op high en ik haalde nog altijd een soepele framerate. Echter, als ik ook maar de resolutie een klein beetje optrek zakt heel de framerate in elkaar, de rest van de instellingen maken bijna niets van verschil uit. Nu dacht ik, het zal wel aan de game liggen. Maar nu heb ik net alone in the dark 5 geinstaleerd. net hetzelfde verhaal, op 800 x 600 heb ik op low en medium exact 30 fps (gelockt veronderstel ik) en op high ook 30 fps met af en toe een drop naar 25. Als ik de resolutie een beetje optrek krijg op low nog 15 fps. Iemand een idee? Ik ga alvast de drivers eerst is onderhanden nemen

config
cpu: core2duo, 45 nm, 3.5 ghz (oc)
gpu: 7950gx2, elke gpu heeft 512 gddr (en ja de settings staan correct ivm sli)
geheugen: 1.5 GB, loopt synchroon met cpu (ik ga meteen ook is de belasting bekijken)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
sprankel schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:44:

config
cpu: core2duo, 45 nm, 3.5 ghz (oc)
gpu: 7950gx2, elke gpu heeft 512 gddr (en ja de settings staan correct ivm sli)
geheugen: 1.5 GB, loopt synchroon met cpu (ik ga meteen ook is de belasting bekijken)
Uit hoeveel modules (en van welke grootte) bestaat deze 1,5GB? Grote kans dat het geheugen met deze configuratie niet in dual channel draait en je zodoende te weinig bandbreedte tot je beschikking hebt.

Wees verder compleet in het opsommen van je specs. Welk moederbord heb je bijvoorbeeld?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

update je drivers eerst eens....

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• sprankel
r00n schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:49:
[...]

Uit hoeveel modules (en van welke grootte) bestaat deze 1,5GB? Grote kans dat het geheugen met deze configuratie niet in dual channel draait en je zodoende te weinig bandbreedte tot je beschikking hebt.

Wees verder compleet in het opsommen van je specs. Welk moederbord heb je bijvoorbeeld?
mijn geheugen bestaat uit een lat van 1GB en een van 512 MB, komt omdat mijn moederbord, een msi pro neo (p45) weigert mijn 2 lattjes van pqi geheugen te nemen, mijn latje van 512 MB van pqi (juist hetzelfde type) neemt hij wel, laatste bios is geinstalleerd maar hij weigerd gewoon te booten. Mijn geheugen loopt dus in single channel maar denk je dat dat zoveel kan uitmaken?

effe de uitslag van de hoeveelheid geheugenverbruik, 945 MB

ik heb effe de bandbreedte getest met aida, 5199 MB/sec lees en 1691 MB/sec schrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door sprankel op 05-09-2008 23:00 ]

• sprankel
was ik van plan, driver die er nu opstaat dateert van 05/2008

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 15:07

PromoX

Flying solo

Geen probleem met een specifieke game? Dan hoort een topic niet in SPV thuis. Geen idee waar het topic wel precies thuishoort, maar ik geef 'm maar 's een tikje richting Videokaarten & Beeldschermen.

Overigens, als je wat wilt toevoegen aan je post gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop.

And I'm the only one and I walk alone.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

sprankel schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:55:
was ik van plan, driver die er nu opstaat dateert van 05/2008
Een datum zegt niet zoveel, je moet het versienummer even zeggen. Open GPU-Z (even googlen, mocht je die nog niet hebben) en kijk onder Driver Version welke daar staat.

De nieuwste beta is 177.92, maar met 175.16 moet AC ook al perfect draaien (al heeft de beta een extra optimalisatie voor AC)

Verder: er zijn al 2 patches uit voor AC, installeer patch 1.2 ook eens.

offtopic:
damn, eng als PromoX opeens mod is en langskomt :+

[ Voor 5% gewijzigd door Wiethoofd op 05-09-2008 22:59 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
sprankel schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:54:

mijn geheugen bestaat uit een lat van 1GB en een van 512 MB, komt omdat mijn moederbord, een msi pro neo (p45) weigert mijn 2 lattjes van pqi geheugen te nemen, mijn latje van 512 MB van pqi (juist hetzelfde type) neemt hij wel, laatste bios is geinstalleerd maar hij weigerd gewoon te booten. Mijn geheugen loopt dus in single channel maar denk je dat dat zoveel kan uitmaken?
Natuurlijk. Met single channel heb je slechts de helft van de mogelijke geheugenbandbreedte.
Je zult dus twee dezelfde modules moeten installeren om dit op te lossen.

Wellicht hebben de PQI-modules een iets hoger voltage nodig om naar behoren te functioneren, dus je zou kunnen proberen in het BIOS het geheugenvoltage te verhogen met slechts één module geïnstalleerd, het systeem uit te schakelen en vervolgens de tweede module erbij te prikken.

Als dat nog niet werkt: nieuw geheugen aanschaffen. Dit hoeft niet zozeer de oorzaak van het probleem te zijn, maar je doet er sowieso verstandig aan dual channel te gebruiken.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• sprankel
PromoX schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:58:
Geen probleem met een specifieke game? Dan hoort een topic niet in SPV thuis. Geen idee waar het topic wel precies thuishoort, maar ik geef 'm maar 's een tikje richting Videokaarten & Beeldschermen.

Overigens, als je wat wilt toevoegen aan je post gebruik dan de [afbeelding]-knop.
jawel, met alone in the dark en assinans creed. Battlefield 2 en rainbow six vegas 1 en 2 lopen perfect

@ wiethoofd, te laat, kben de laatse nieuwe driver al aan het installen. @ r00n, maar met 5000 MB/sec, dan kan dat toch geen probleem zijn of slaag ik de plank hier mis?

edit: net met nieuwe driver getest, geen enkel verschil. beter nog, het spel wilt niet meer fatsoenlijk afsluiten, hij blijft gewoon hangen op zwart beeld.

ook nog effe toevoegen dat ik win xp pro service pack 3 draai en dat als ik opschroef naar pakweg 1650 x 1050 (max resolutie) is er niet veel verschil aan te merken op de framerate.

ik ga is zoeken naar mijn 2 oude lattjes en ze proberen werkend te krijgen met extra prik

edit 2: geheugenlatten zijn zoek, net als de ventilator die ik een tijdje geleden gedemonteerd heb

edit 3: ik hem mijn ander pqi 512 MB latje weergevonden en draai ik op 2 identieke pqi 512 MB, benchmark, lees snelheid 6518 MB/sec, schrijfsnelheid 2350 MB/sec. Eens kijken wat dat geeft met alone in the dark en maar hopen dat hij niet tegen de 1 GB loopt

[ Voor 45% gewijzigd door sprankel op 05-09-2008 23:49 ]

• sprankel
Oke, laatste drivers, geen effect, geheugen in dual channel, geen effect. alles settings doorlopen, alles staat goed. ook bereikt hij nooit de geheugenlimiet. ik begin mij echt af te vragen aan wat dit kan liggen

edit: ben voor de zekerheid ook maar is de antivirus en antispyware in gang gezet

edit 2: @ wiethoofd hieronder, waarom heb ik de hangen en opstarts handleiding nodig? hij blijft hangen als ik alone in the dark wil afsluiten niet als ik opstart, daar heb ik al snel een work around voor gevonden overigens, alt tab, crtl alt delete, terminate proces

edit 3: cpu-z, gpu-z, dxdiag, alles in orde, nergens heb ik iets kunnen ontdekken wat ook maar een beetje abnormaal zou kunnen zijn, nu ben ik nog aan het wachten op de antivirus maar tot hiertoe heeft die ook maar enkel wat tracking cookies gevonden dus ik vrees dat het daar ook niet zal aan liggen

edit 4: temps zijn in orde, voltages zijn in orde, logboeken vertonen geen abnormale records

[ Voor 73% gewijzigd door sprankel op 06-09-2008 00:33 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter bij de hand en ga aan de slag.

• sprankel
ik heb net battlestations midway geinstalleerd, deze heeft geen last van om op hoge resolutie te draaien al is het nu ook niet een echt zwaar spel. Wat ik wel opmerkelijk vond zijn de caps op het fps, doorgaans word de fps gecapt op 30 maar soms capt hij maar op 60. Nu heb ik ingame geen optie op v-sync aan of off te zetten en in nvidia control panal staat v-sync op let the apllication deside.

edit: ik moet blijkbaar over de v-sync ingame gekeken hebben want hij stond er toch, ik heb hem uitgezet maar toch blijft hij cappen.

[ Voor 14% gewijzigd door sprankel op 06-09-2008 23:37 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel wat duidelijker gemaakt :)
Pagina: 1