Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• joris878
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-04-2021
Wij willen wat groter gaan wonen en daarom hebben wij ons huis te koop gezet. Nu heeft er iemand gebeld die belangstelling heeft voor ons huis en zelf een huis heeft die voldoet aan wat wij zoeken.

Mag ik mijn huis voor 0 euro aan hem verkopen? Ik hoef dan alleen het verschil in huiswaarde aan hem te betalen en beide omzeilen we de overdrachtsbelasting. Mag dit of heeft de overheid iets verzonnen om dit tegen te gaan?

[ Voor 17% gewijzigd door joris878 op 05-09-2008 20:53 ]

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Hoewel leuk bedacht zal de belastingdienst zien dat jij jouw huis schenkt aan de tegenpartij en de tegenpartij zijn huis ver onder de marktwaarde aan jou verkoopt; m.a.w. ook een schenking.....

en daar mogen jullie allebei over afrekenen!

Let's get lost! I know the way

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je geen HRA benut is er wellicht iets te doen met ruilen zonder de eigendomsrechten over te laten gaan, maar ik gok dat hier meer haken en ogen aan zitten dan het waard is. Anders zouden veel meer mensen dat doen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Anders dan bij woningruil op basis van een huurwoning, zullen bij een ruil van een koopwoning een hoop meer zaken geregeld dienen te worden en die kosten, hoe kan het ook anders, allemaal geld.

Het is een ruil maar in de praktijk wordt dit gezien als verkoop van je woning en de aankoop van een nieuwe. Dat betekent taxaties, een nieuwe hypotheek en overdrachtsbelasting.

ARME AOW’er

• joris878
Kunnen we de huizen van elkaar huren? Er is dan geen eigendomsoverdracht.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 16:10
joris878 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:17:
Kunnen we de huizen van elkaar huren? Er is dan geen eigendomsoverdracht.
Dan heb je een huis in eigendom waar je zelf niet woont. Dan heb je volgens mij ook geen recht op hypotheekrenteaftrek.

Punctuality is the politeness of kings

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Alles kan natuurlijk maar practisch is dit niet. Wat denk je wat er bij de hypotheekrenteaftrek gaat gebeuren als je niet in dat huis woont? En zo zijn er nog veel zaken die dit niet aantrekkelijk maken.

ARME AOW’er

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
Natuurlijk mogen jullie je huis aan elkaar verhuren maar let wel op de volgende dingen (die me zo even te binnen schieten):
  • Als er een hypotheek op je woning zit moet de bank toestemming geven voor de verhuur.
  • Omdat je niet meer woont in je " eigen woning" verhuist deze voor de belasting naar box III. De rente over een eventuele lening is dan niet meer aftrekbaar!

Let's get lost! I know the way

• joris878
Als ik het goed begrijp is het dus alleen maar lastig..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
joris878 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:28:
Als ik het goed begrijp is het dus alleen maar lastig..
Yep, anders zouden idd meer mensen het zo doen.

Je kan redelijk wat kosten uitsluiten als je het tegen kostprijs verkoopt en dan verrekent met zijn huis, maar je houdt toch altijd overdrachtbelasting etc.

Als het echt 100% je eigen huis is ( dus 0% hypotheek etc ) dan zijn er wel constructies die gunstiger uitpakken maar je blijft altijd iets betalen....

Verwijderd

Neem contact op met een eigendomsadvocaat of notaris. Die kunnen je een correct antwoord geven. Dit lijkt me geen zaak om via een forum te besluiten.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:04:
Neem contact op met een eigendomsadvocaat of notaris. Die kunnen je een correct antwoord geven. Dit lijkt me geen zaak om via een forum te besluiten.
Qua besluiten heb je 100% gelijk, maar qua 1e informatiewinning kan een forum best handig zijn. Zoals hier al gedemonstreerd, ziet de TS nu al in dat het niet zo 1-2-3 kan. Zonder dat het hem geld gekost heeft...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:04:
:)

Nu blijkt dat er sowieso al heel wat haken en ogen aan zo'n ruil zitten, zal de TS dit plannetje wel aan de kant zetten.

Behalve techneuten op hard- en softwaregebied zitten er onder de gebruikers lieden van velerlei pluimage. Misschien zelfs notarissen, maar zeker juristen en/of advocaten. Daarnaast zijn er van die slimmerikken die nét even beter met een zoekmachine overweg kunnen als de TS of dit idee zelf eerder ook al hebben bedacht.

Jouw goedbedoelde advies kost geld, heel veel geld. Gezien de reacties is die in dit geval niet de handigste.

ARME AOW’er

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Dit mag natuurlijk niet. Het enige wat je kan doen is de prijzen wat lager dan normaal houden, als het maar niet teveel op gaat vallen.

Ik zou wel erg voorzichtig zijn, is het niet erg toevallig allemaal? Misschien is het wel een truc van de tegenpartij om jouw huis voor weinig geld in bezit te krijgen. En laat hij de overdracht van zijn huis op het laatste moment niet doorgaan.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Het is in ieder geval goedkoper aangezien je beide huizen tegen de laagst mogelijke prijs kan verkopen (zeg maar de grens waar de overheid het nog net niet als een schenking ziet). Dit scheelt KK enzo.

Dit dus.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Als je het huis ooit weer verkoopt kunnen de nieuwe kopers ook opvragen (bij het Kadaster) voor welke prijs het huis de laatste keer is verkocht...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wilke schreef op maandag 08 september 2008 @ 11:15:
Als je het huis ooit weer verkoopt kunnen de nieuwe kopers ook opvragen (bij het Kadaster) voor welke prijs het huis de laatste keer is verkocht...
En dat is relevant omdat? Ik neem aan dat de TS er nog een redelijke tijd gaat wonen en dan zegt die prijs helemaal niks meer. Mochten er vragen komen waarom dit huis goedkoper was dan de huizen in de buurt in die tijd dan is daar een keurig nette sluitende verklaring voor te geven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je kunt het toch ook gewoon via de normale weg laten lopen. Je verkoopt gewoon je huis aan hun en je koopt het huis van hun. Of dit nu van een bekende is of van iemand anders moet niet uitmaken.

Zolang dit met normale huisprijzen gebeurt zie ik geen problemen.

Mocht het een bekende van je zijn, dan zal ik het wel heel formeel afhandelen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het punt is juist dat veel kosten afhankelijk zijn van de huisprijs. Als je die beiden laag kunt houden kun je beiden een bak geld besparen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1