Verwijderd

Topicstarter
Ik had nogal wat vuil op de senosr van mijn camera zitten dat met een blaasbalg niet wegging, dus heb ik na wat zoekwerk sensorswabs gekocht. Probleem is, de reinigingsvloestof heeft strepen achter gelaten die op de sensor die duidelijk te zien zijn, en dus ook op foto's... Hoe krijg ik dit weg?

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-01 17:38
Hoeveel vloeistof heb je gebruikt? Het klinkt als een overvloed aan vloeistof namelijk.

Wanneer heb je je sensor schoon gemaakt? Als dat vanavond is geweest, zou ik hem rustig (met een lens erop!) laten drogen en dan morgen kijken hoe het er aan toe is. Misschien nog een keer swipen met 1 of 2 druppels op een swab?

Verwijderd

Topicstarter
Jasper schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:25:
Hoeveel vloeistof heb je gebruikt? Het klinkt als een overvloed aan vloeistof namelijk.

Wanneer heb je je sensor schoon gemaakt? Als dat vanavond is geweest, zou ik hem rustig (met een lens erop!) laten drogen en dan morgen kijken hoe het er aan toe is. Misschien nog een keer swipen met 1 of 2 druppels op een swab?
4 druppels, maar wellicht was het wat te veel. Op de verpakking staat 2~4 druppels. Ik heb het vanavond gedaan, dus i.d.d maar even wachten tot morgen.

Is nog best lastig trouwens, om alle stofjes weg te krijgen, er blijven er een paar op zitten.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-01 17:38
Yup, soms moet je er meerdere malen overheen helaas :{

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 13:50

MrFish

Untitled

Die sensorreinigingsvloeistof is meestal gewoon methanol, ethanol of isopropanol (of een mengsel hiervan). Dat hoort binnen enkele seconden op te drogen zonder strepen achter te laten. Je kunt proberen om een drupje van die vloeistof op een (schoon) wattenstaafje te doen, en daarmee over een cdhoesje te gaan. Achter het wattenstaafje hoor je een klein spoortje van vloeistof te zien, dat binnen enkele seconden verdampt. Blijven er dan ook strepen achter, dan heb je vervuilde vloeistof te pakken. Droogt het meteen netjes op, dan heb je waarschijnlijk een drupje olie/smeermiddel (afkomstig van de spiegel) op je sensor zitten dat je hebt uitgesmeerd. Dan is het een kwestie van meer swabben.

Overigens zou ik nooit sensor swabs gebruiken, veel te duur. Je kunt net zo goed schone wattenstaafjes gebruiken met wat ethanol. Dat is vooral praktisch als je strepen hebt, omdat je er dan zo een pakje swabs doorheen jaagt ;-)

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wattenstaafjes, ik ben er niet zo gek op eerlijk gezegd.

PS wat voor vloeistof gebruik je? Ik hoop namelijk dat ze je geen smear away hebben verkocht als zijnde sensor vloeistof, want die laat namelijk altijd strepen achter.

Smear away is een schoonmaakvloeistof die gewoon nat blijft, lijkt een beetje op zeepsop. Als de dat hebt gebruik moet je namelijk altijd een schone swab gebruiken met normale vloeistof zoals eclipse (e2) of vdust plus.

Ikzelf gebruik vdust plus, en als het echt hardnekkig is, dan gaat er eerst een swab met smear away overheen.

Zelf heb ik de beste ervaringen met de oranje swabs, met de groene krijg ik ook wel eens strepen. De groene hebben namelijk aan de randen van die uitstekende hoekjes, en die leggen op mijn sensor altijd een lekkere berg rotzooi neer, daar hebben de oranje geen last van.

Daarnaast, een artic butterfly is ook zeker een goede inverstering. Deze gaat eindeloos mee en daarmee krijg je meestal alles wel weg. Swabs heb ik maar eens en de zoveel maanden nodig.

PS. KIJK UIT MET DE HOEVEELHEID VLOEISTOF! Als je te veel gebruikt kan het naast het lowpass filter lekken en er dus onder kruipen. Als dat gebeurd kun je er dus niet meer bij en heb je een grote schadepost.
Ik heb al een keer van de verkoper gehoord dat ie een klant had die dacht dat ie het op de sensor moest druppelen en daarna moest uitvegen met de swab. Resultaat, sensor naar de knoppen, het was dus onder het lowpassfilter op de sensor terecht gekomen. Sensor defect, schade 1600 euro! In dat geval was het ook smear away en die verdampt bijna niet, op een 5D is het dus ook maar echt 3 druppels op een swab en echt even 20 seconden laten intrekken, op crop zullen 2 druppels smear away echt genoeg zijn en de ethanol based cleaners 3 druppels, maar laat het wel even intrekken een aantal seconden!

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 06-09-2008 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:26:
Wattenstaafjes, ik ben er niet zo gek op eerlijk gezegd.

PS wat voor vloeistof gebruik je? Ik hoop namelijk dat ze je geen smear away hebben verkocht als zijnde sensor vloeistof, want die laat namelijk altijd strepen achter.

Smear away is een schoonmaakvloeistof die gewoon nat blijft, lijkt een beetje op zeepsop. Als de dat hebt gebruik moet je namelijk altijd een schone swab gebruiken met normale vloeistof zoals eclipse (e2) of vdust plus.

Ikzelf gebruik vdust plus, en als het echt hardnekkig is, dan gaat er eerst een swab met smear away overheen.

Zelf heb ik de beste ervaringen met de oranje swabs, met de groene krijg ik ook wel eens strepen. De groene hebben namelijk aan de randen van die uitstekende hoekjes, en die leggen op mijn sensor altijd een lekkere berg rotzooi neer, daar hebben de oranje geen last van.

Daarnaast, een artic butterfly is ook zeker een goede inverstering. Deze gaat eindeloos mee en daarmee krijg je meestal alles wel weg. Swabs heb ik maar eens en de zoveel maanden nodig.

PS. KIJK UIT MET DE HOEVEELHEID VLOEISTOF! Als je te veel gebruikt kan het naast het lowpass filter lekken en er dus onder kruipen. Als dat gebeurd kun je er dus niet meer bij en heb je een grote schadepost.
Ik heb al een keer van de verkoper gehoord dat ie een klant had die dacht dat ie het op de sensor moest druppelen en daarna moest uitvegen met de swab. Resultaat, sensor naar de knoppen, het was dus onder het lowpassfilter op de sensor terecht gekomen. Sensor defect, schade 1600 euro! In dat geval was het ook smear away en die verdampt bijna niet, op een 5D is het dus ook maar echt 3 druppels op een swab en echt even 20 seconden laten intrekken, op crop zullen 2 druppels smear away echt genoeg zijn en de ethanol based cleaners 3 druppels, maar laat het wel even intrekken een aantal seconden!
Ik gebruik ook VDust Plus, i.c.m. de groene swabs. Ik heb precies gedaan wat er op de achterkant van de verpakking staat: 2~4 druppels (ik heb er 4 gebruikt, wellicht net 1 te veel), wachten tot de vloeistof verdeeld is over de swab. Dan voorzichtig de swab de camera in laten zakken en niet de zijkanten raken zodat er geen vuil op de swab komt.

Ik ga nu even een testshot maken.

edit: Op het eerste gezicht lijken de strepen weg te zijn, maar sommige stog/vuil deeltjes krijg ik gewoon maar niet weg met die swabs 8)7 Om gek van te worden...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 13:26 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Die laatste beetjes zijn met swabs bijna niet weg te krijgen. Daarvoor ga ik altijd na met een artic butterfly, echt een must have, ook al is ie eigenlijk idioot duur.

Verwijderd

Swabs die stofjes achter laten, maar wel de hoofdprijs kosten?! Ik krijg met een droog wattenstaafje de boel vaak tot f/22 schoon 8)7 't Hoeft bijna nooit though, ik heb nauwelijks last van stof en het meeste gaat al weg met de Giotto :)

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 08 september 2008 @ 11:12:
Die laatste beetjes zijn met swabs bijna niet weg te krijgen. Daarvoor ga ik altijd na met een artic butterfly, echt een must have, ook al is ie eigenlijk idioot duur.
Daar zat ik ook al naar te kijken, €75 8)7

Een wattenstaafje lijkt mij gevaarlijk met het oog op beschadigingen aan het glas dat voor de sensor zit?

Ik heb ook niet erg veel last van stof, dit is de eerste keer dat ik hem schoonmaak in 1.5j tijd :P

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-12-2025

JanvD

Portretfotograaf

Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:46:
Ik had nogal wat vuil op de sensor van mijn camera zitten dat met een blaasbalg niet wegging, dus heb ik na wat zoekwerk sensorswabs gekocht. Probleem is, de reinigingsvloestof heeft strepen achter gelaten die op de sensor die duidelijk te zien zijn, en dus ook op foto's... Hoe krijg ik dit weg?
ik heb ook sensor swabs, maar wat een rotdingen zijn dat! Daarnaast zijn ze ook nog eens rete duur!

Wat ik doe (met cropcamera):
  • 3 druppels, ff paar sec. in laten trekken.
  • 1x horizontaal
  • 2x verticaal (eerst links, dan rechts = 2x)
  • 1x horizontaal (de ongebruikte kant van SS)
bij mij is het dan tot f32 schoon. Ik duw wel altijd erg stevig.

www.janvandoornik.nl

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 16:49
Zoals neo al zegt... Gewoon met een Giotto flink blazen. Dat werkt voor mij het beste. Ik heb slechts een keer in twee jaar de sensor moeten reinigen (toen had ik nog geen Giotto). Ik heb toen de Scotch methode gebruikt, ondanks veel kritiek op deze methode. Als ik lees wat er mis kan gaan met vloeibaar spul, dan lijkt me de Scotch methode zo gek nog niet...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voor mij is de sensorbrush toch echt een uitkomst en heeft zijn geld dubbel en dwars opgebracht.

Verwijderd

Ik weiger werkelijk om 60+ euro te betalen voor iets wat Ikea voor 1,25 0,75 :X kan maken zonder wat synthetische haartjes, te absurd voor woorden. Dus koop ik hem niet, haal ik een doos wattenstaafjes van een paar cent waar ik drie jaar mee doe en een Giotoo :Y) :+

Verwijderd

Eens met neo, maar dan wel wattenstaafjes nemen die een beetje als vilt aanvoelen en niet pluizen. En eens in de zoveel tijd kom je niet om sensor swabs heen, omdat een wattenstaafje nou eenmaal niet goed met de hoekjes overweg kan.
En als schoonmaakvloeistof: gewoon 95% (fotozuivere) isopropanol van de plaatselijke drogist.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 16:14:
Ik weiger werkelijk om 60+ euro te betalen voor iets wat Ikea voor 1,25 0,75 :X kan maken zonder wat synthetische haartjes, te absurd voor woorden. Dus koop ik hem niet, haal ik een doos wattenstaafjes van een paar cent waar ik drie jaar mee doe en een Giotoo :Y) :+
Is die giotto hurricane dan echt zo veel beter dan al die andere? Ik heb er nu één van Hama maar ben er niet echt van onder de indruk... Daarnaast heb ik het idee dat het stof zich alleen maar verplaatst als je een blower gebruikt.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb m'n sensor nog nooit gereinigd in 2 jaar. En dat terwijl ik ook gewoon regelmatig lenzen wissel. Op f/22 zie je wel wat stipjes, maar wanneer schiet je nou op f/22, en dan alsnog, met de clone stamp zijn ze dan zo weer weg :Y)
Spiegel en matglas zijn wel redelijk vuil (ook enigzins door eigen toedoen) dus daarvoor ga ik van de week even langs rofa, en dan laat ik hem dus even helemaal schoonmaken van binnen. Eerst was dat niet echt storend, maar tegenwoordig wat meer vuil, en dan gaat het wel storen.

Verwijderd

_ferry_ schreef op maandag 08 september 2008 @ 18:40:
Ik heb m'n sensor nog nooit gereinigd in 2 jaar. En dat terwijl ik ook gewoon regelmatig lenzen wissel. Op f/22 zie je wel wat stipjes, maar wanneer schiet je nou op f/22, en dan alsnog, met de clone stamp zijn ze dan zo weer weg :Y)
Spiegel en matglas zijn wel redelijk vuil (ook enigzins door eigen toedoen) dus daarvoor ga ik van de week even langs rofa, en dan laat ik hem dus even helemaal schoonmaken van binnen. Eerst was dat niet echt storend, maar tegenwoordig wat meer vuil, en dan gaat het wel storen.
tjah sorry, maar ik ga toch echt niet 100 foto's clonen hoor :/ Ik word echt niet blij van vlekken.. Heb zowel een blower als een butterfly, en allebei toch al wel gebruikt, hoewel ik de camera pas een paar maanden heb. De blower is ook fijn voor het afstoffen van lenzen voor het bevestigen van een filter, enz..

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:06:
[...]

tjah sorry, maar ik ga toch echt niet 100 foto's clonen hoor :/ Ik word echt niet blij van vlekken.. Heb zowel een blower als een butterfly, en allebei toch al wel gebruikt, hoewel ik de camera pas een paar maanden heb. De blower is ook fijn voor het afstoffen van lenzen voor het bevestigen van een filter, enz..
100 foto's clonen is een piece of cake als je LR gebruikt ;)

Enne... de laatste keer dat ik mijn sensor gecleaned heb, kan ik me niet meer heugen eigenlijk :P

Verwijderd

Henk schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:15:
[...]

100 foto's clonen is een piece of cake als je LR gebruikt ;)

Enne... de laatste keer dat ik mijn sensor gecleaned heb, kan ik me niet meer heugen eigenlijk :P
ik stond één keer op een zanderig veldje en had al vlekken. Zoiezo zat er al wat op het matglas toen ik de cam binnenkreeg. Ach, nu gebruik ik de blower bijna niet meer, als het niet hoeft. Of zijn er hier mensen die er toch elke week even doorheen blazen?
Pagina: 1