Feitelijk fout in: 2008: het jaar van de waarheid voor de Xb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Volgens de reviewer is het volgende waar:
Natuurlijk zal deze prijsverlaging impact hebben op de verkoop van de Xbox 360. Ik vraag me alleen wel af of de gevolgen zo groot zijn als Microsoft hoopt. In Europa kost de Arcade-versie al een tijd 199 euro en ik heb niet de indruk dat winkeliers de machines van de planken zien vliegen.
Maar zoals gister ook al iemand aanwees bij het nieuwsbericht over de prijsverlagin zijn de verkopen juist verdubbelt sinds de prijsdaling.

Bron: http://www.xboxonly.nl/ni...inds_recente_prijsdaling/

Het betreft hier een officieel persbericht van Microsoft zelf. Nu kun je de betrouwbaarheid daardoor discutabel opstellen, maar dit soort cijfers zijn ook terug te vinden in de jaarverslagen er wordt daarom meestal niet over gelogen.

Nu snap ik dat de reviewer net iets anders zegt, namelijk dat ze niet over de toonbank vliegen, maar door het na de zin te zetten waar het gaat over de prijsdaling, lijkt het nu alsof de prijsdaling uberhaupt geen nut had.

Verder is het natuurlijk ook wel leuk om bij het artikel te vermelden dat de Xbox360 de grootste attachment rate heeft (dat is namelijk 7 games per console) in vergelijking met de concurrenten (PS3: 3,8 en Wii: 3,5).

Verder deel ik wel de menig dat MS weer is wat grandiozer uit de doeken mag komen, maar het zelfde mag ook wel gezegd worden over Nintendo :).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
terwijl van Sony's console 15,13 stuks zijn verkocht.
Dat zijn er niet al te veel.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Geen enkel site lid dat hier wat van vind / het even aanpast, want dat zou het toch een stuk feitelijk juister maken (complete info geven) en dan is het verhaal over MS ineens niet zo negatief!

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:02

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
15,13 heb ik aangepast in 15,13 miljoen. Het 'persbericht' waar je naar verwijst is helemaal geen persbericht maar een artikel op Xboxonly.nl uit april. Op de site van Microsoft kan ik uit die maand geen persbericht over de Xbox-verkopen vinden. Overigens is het artikel waar naar verwezen wordt geen review maar een column. Interpretaties in het stuk zijn dan ook op persoonlijke titel en worden dus niet als 'waar' gepresenteerd. Er wordt dus niets aangepast omdat het niet om een feitelijke fout kan gaan, aangezien het om een persoonlijke observatie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Ik heb even gezocht naar een betere link, het gaat inderdaad niet om een persbericht van Microsoft maar naar een onder zoek van NPD Market Research de recentere cijfers van dat aritkel zijn van eind oktober vorig jaar. http://www.joystiq.com/20...i-and-ps3-trail-with-sim/

Verder heeft er op tweakers.net zelf een artikel gestaan over de game verkopen van de xbox360 en anderen namelijk:
nieuws: Acht games per Wii verkocht in december
[quote]
Microsoft gaat overigens met 7 spellen per Xbox 360 aan de leiding wanneer wordt gekeken naar het totale aantal verkochte spellen per console, geteld vanaf het moment dat de spelcomputer uitkwam. De Wii zet wat dat betreft een score neer van 4,64 en Sony bezet wederom de derde plaats met 4,26 verkochte games per PS3.
[/quote]

Hierin staat dus precies het zelfde wat ik aangaf uit de andere bronnen.

Nu ik heb laten zien dat de bron van de bron wel betrouwbaar is en dat Tweakers.Net zelfs al eerder wat heeft gedaan met deze gegevens neem ik aan dat dit aangepast kan worden / er een kleine toevoeging op het artikel kan komen, want zo veranderd het verhaal over de Xbox360 ineens van beetje grimmig wordt aan alle kanten langzaam ingehaald naar: -> hey wacht het aller belangrijkste, namelijk games verkopen, gaat op de Xbox360 juist veruit het beste!

Oh sorry, ik raak nu helemaal in de war met een discussie die ik met iemand anders had over hoe goed het ging met de Xbox360. Ik zal nog even meer info zoeken, maar wat hier boven staat is dus niet echt van toepassing op wat ik eerst vertelde (echter wel deels op het artikel)

De informatie over de gestegen verkopen komen trouwens van Chart-Track (zoals ook in de bron stond, helaas is dat een soort van chart bureau dat werkt voor een branche organistatie waardoor de gegevens niet direct verifierbaar zijn:
Chart-Track monitors sales each week of all the major games consoles: Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Sony PSP, Sony PSP Slim & Lite, Nintendo Wii, Nintendo DS, Nintendo DS Lite, Nintendo Gamecube, Gameboy Advance, Microsoft XBox and Microsoft Xbox 360. Data is available to subscribers every Monday afternoon on the previous week's UK sales (via email).
Verder komt dit niet alleen naar voren in een blog of poll maar ook van websites als:

http://www.gamesindustry....s/uk-xbox-360-sales-up-40
http://www.joystiq.com/20...40-in-UK-after-price-cut/
http://uk.gizmodo.com/200..._boost_xbox_360_sale.html

En niet te vergeten:
http://www.vnunet.com/vnu...es-xbox-360-soar-per-cent

Het is dus echt niet zomaar iemand die dat heeft verzonnen, dus ik blijf bij mijn punt dat er echt 40% stijging is sinds de prijsdaling, meerdere betrouwbare sites hebben dat overgenomen en het komt van een onderzoeksbureau van de engelse brancheorganisatie.

[ Voor 35% gewijzigd door roy-t op 07-09-2008 15:25 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Je mag bij je punt blijven; ik blijf bij m'n punt dat dit artikel een column betreft en dat een auteur daar op persoonlijke titel schrijft :) Ik ga zijn observaties niet (zomaar) editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Wilbert de Vries schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:13:
Je mag bij je punt blijven; ik blijf bij m'n punt dat dit artikel een column betreft en dat een auteur daar op persoonlijke titel schrijft :) Ik ga zijn observaties niet (zomaar) editen.
Ok het is persoonlijke interpretatie dat het niet goed gaat met MS/dat ms nu is even moet knallen marketing wise, maar het blijft feitelijk fout dat de prijsdaling geen effect had, dit had juist groot effect. Een column, ook al is dat iemands persoonlijk mening, mag toch ook geen feitelijke onwaarheden, helmaal niet als het gaat over 0 of 40%.

Ohwell, ik zal er verder geen tijd aan besteden, maar vind het toch zonde dat dit soort feit-fouten dan niet gecorrigeerd worden, dit tast verder de mening van de auteur toch niet, misschien kan de auteur nog even gewezen worden op deze aanmerking?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Wou de link nu zelf ook lezen, maar hij is blijkbaar kapot :)

De frontpagina linkt naar http://tweakers.net/redactieblogs/16777215, wat blijkbaar niet bestaat.

[ Voor 3% gewijzigd door boe2 op 08-09-2008 12:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur

• roy-t
Ik weet niet of het er iets mee te maken had maar:

nieuws: Verkopen Xbox 360 verdubbelen na prijsverlaging

bedankt :).

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

roy-t schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 17:07:

Verder is het natuurlijk ook wel leuk om bij het artikel te vermelden dat de Xbox360 de grootste attachment rate heeft (dat is namelijk 7 games per console) in vergelijking met de concurrenten (PS3: 3,8 en Wii: 3,5).
Dat is natuurlijk onzin. De Xbox360 is een jaar langer op de markt. Er vanuitgaande dat je 2 games per jaar koopt, zal in vergelijking de attachrate bij de PS3 dan bijna 6 zijn, dat verschilt niet veel van de 7 van de Xbox360 dan. De Xbox360 is immers een jaar langer op de markt en al meer games in de platinum-budget-range uiteraard ook verschenen.

Daarom valt het dus al op dat de PS3 en Wii lager liggen...Die zijn immers pas korter op de markt..

Ik vraag me dus af wat er 'leuk' is om die attachrate zoals jij die stelt te vermelden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 17:15 ]

Pagina: 1