Toon posts:

Toshiba A100 zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb al een heel tijdje het probleem met mijn Toshiba A100-819 notebook dat het scherm zwart wordt als de notebook een beetje beweegd. De rest van de onderdelen blijft dan wel gewoon aan.
Ik heb vandaag de notebook open gemaakt, wat overigens niet bepaald makkelijk gaat, om wat stof eruit te halen bij de ventilator, en te kijken of er iets duidelijk niet goed vast zit. Ik kreeg hem echter niet goed open en heb dus alleen wat stof weggehaald.
Sindsdien blijft het scherm echter zwart vanaf het opstarten, en de notebook werkt verder wel(windows aan het laden, geluid, ventilator staat aan etc.). Het probleem is dus verergerd.

Ik zou denken dat dit komt omdat er iets niet goed vast zit, maar welk onderdeel dit dan is zou ik niet weten (videokaart, kabeltjes naar het scherm?). het is ook moeilijk om de notebook open te krijgen. Heeft iemand mischien een idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken?

mvg,
Jago

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Laten we eerst stellen: Heb je nog garantie?

Daarna, als je met vel licht op het scherm schijnt, zie je dan iets dat op Windows lijk (-> backlight stuk). Ik denk wel dat het een kabeltje is dat bij beweging contact verliest. Ik denk voor de voeding, want bij een probleem met de datakabel zou je een vreemd beeld krijgen, maar niet uit. Als deze kapot is dan zie je vaak ook het beeld wit wegtrekken ipv op zwart gaan.

Dus kijk of het je backlight is, anders is het wss de voeding voor je scherm als ik het zo lees.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply!
De garantie: helaas heb ik nu geen garantie meer. Ik heb het systeem 19-6-2007 aangeschaft en op toshiba notebooks zit standaard één jaar garantie.
Verder is er niks op het scherm te zien als ik er met een aparte lamp op schijn.

Als ik het goed begrijp zit het scherm direct op de voeding aangesloten, of is er een apart onderdeel dat de voeding voor het scherm regelt?
Ik kan de laptop nog een keer openmaken om dat te controleren, alleen weet ik niet of ik wel de juiste kabel kan herkennen dan. Ik zou ook evt. een foto kunnen maken.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Foto's zijn iig handig voor anderen die er wat van weten. Je scherm zit niet direct aan de voeding, daar zit eerst een schakeling (wss op je mobo) voor om de juiste spanning te geven, maar dat noemen we dus de voeding voor het scherm.

Het zou snel moeten opvallen, er zijn maar enkele kabers die naar het scherm gaan ;)

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Kabeltje zit links bij het speakertje. Is 1bundel met 1 plug :) Als je alleen het stukje behuizing bij de speakers los haalt kan je er al bij!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:25:
De garantie: helaas heb ik nu geen garantie meer. Ik heb het systeem 19-6-2007 aangeschaft en op toshiba notebooks zit standaard één jaar garantie.
Nope, twee (2) jaar: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=55851

Verder: werkt een externe monitor wel ? Volgens mij zou (mits je dat niet veranderd hebt in de BIOS) het opstartbeeld (vòòr Windows start, dus) op die monitor te zien moeten zijn.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Topicstarter
werkt een externe monitor wel ? Volgens mij zou (mits je dat niet veranderd hebt in de BIOS) het opstartbeeld (vòòr Windows start, dus) op die monitor te zien moeten zijn.
Goed idee! Op de externe monitor werkt het helemaal.
Giant87 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:45:
Kabeltje zit links bij het speakertje. Is 1bundel met 1 plug :) Als je alleen het stukje behuizing bij de speakers los haalt kan je er al bij!
Ik ga dit zo proberen, maar het eten staat nu klaar :9

Verwijderd

Topicstarter
Yes, probleem opgelost! :D
ik had het stukje behuizing bij de speakers weggehaalt en daaronder zat bij de linker speaker inderdaad de kabel + plug zoals Giant87 zei. De stekker zat helemaal los en deze hebben ze volgens mij dus nooit helemaal goed vastgezet in de fabriek vreemd genoeg.

Ik heb alsnog even een foto gemaakt :P

Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/6120/notebookmonitoraansluitjb5.jpg

Het scherm werkt weer helemaal, bedankt voor de hulp mensen! _/-\o_

Verwijderd

Kamp met hetzelfde probleem als Jago_S deed!

Wie wil het geheim verklappen, hoe het stuk kunststof behuizing te verwijderen dat gemonteerd is over beide speakers of over de volle breedte aan bovenzijde van het toetsenbord gemonteerd is.
Zie foto laatste bericht.

Uiteraard betreft dit een Toshiba A-100 .

Thx.
Pagina: 1