Spanniningspiek of dip, moederbord dood???

Pagina: 1
Acties:

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Een vriend van mij heeft bij het testen op stilte van een CPU cooler een (vermoedelijke) spanningspiek gehad en voor zover we nu kunnen zien 2 HD's en een graka opgeblazen :-(

De machine stond uit en we hebben de cooler aangespoten op een molex->3pins verloop. (de boxed cooler zat nog op de CPU gemonteerd en aangesloten)
Daarna machine aangezet, alle coolers draaiden (ook die nieuwe) en binnen notime roken we een brandlucht.
Direct PC uitgezet, kabel van nieuwe losgemaakt en gezocht waar de stank vandaan kwam.

De cooler mankeerde niets, maar de Gforce 7300GT was doorgebrand ter hoogte van het bracket en beide Sata HD's spinden niet meer op.
Na verwijderen van alle coolers (op boxed cooler na), HD's en graka de machine aangezet en CPU cooler draait nog wel.
Mobo heeft ook geen zichtbare schade.

OK dan nu de vraag:
Hoe groot is de kans dat het mobo, ram, CPU en de voeding (spanningen gemeten en lijken nog goed) dood zijn?

Specs:
Antec 900
Asus socket 775 met PCIe (weet ff niet welk type)
Intel 3.4 775
2x 1GB PC400
Gforce 7300GT PCIe
2x 160GB sata
Spire Rocketeer 500 Watt PSU
DVD brander

Verwijderd

Hoe groot is de kans dat het mobo, ram, CPU en de voeding (spanningen gemeten en lijken nog goed) dood zijn?
Klein. ;)

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:19
Kun je een foto plaatsen van dat verloop kabeltje van 3 naar 4...

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 05-09-2008 14:45 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter om het eens te kunnen testen.

Verder, als je een S775 cpu in een S478 bord stopt is de kans dat het werkt vrij klein natuurlijk.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:19
Terw_Dan schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:44:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter om het eens te kunnen testen.

Verder, als je een S775 cpu in een S478 bord stopt is de kans dat het werkt vrij klein natuurlijk.
lol dat had ik nog niet eens gezien _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ook agp... zooooo lol

(hij zal wel het verkeerde mobo op hebben geschreven.)
(dit maakt mijn dag zoo goed)

[ Voor 11% gewijzigd door World Citizen op 05-09-2008 14:52 ]

• good4u
OOPPZZ!!! 8)7 8)7
Het is maar goed dat ik me kan beroepen op "blond" zijn LOL
OK het mobo is wel een Asus socket 775 met PCIe maar kan even niet checken welk type, denk ook niet dat het erg relevant zal zijn ;-)

Foto van kabeltje kan ik even niet maken maar heb ik hier voor mij liggen en heb de kleuren met een CPU cooler vergeleken en komen overeen.
Dus 12V en massa zitten op de juiste plaats, de tacho draad was niet aangesloten.

@ Terw_Dan, ik heb alleen nog niet met een andere graka kunnen testen omdat ik geen oud PCI of PCIe kaartje meer heb liggen, de rest uit de FAQ heb ik wel doorlopen.
Het gaat er dus meer om of ik zonder risico mijn eigen X1950Pro op dit mobo zou kunnen proberen.

Wat ik trouwens niet snap is hoe het kan dat de voeding met al zijn beveiligingen er niet uit geklapt is. |:(

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
good4u schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:12:
OOPPZZ!!! 8)7 8)7
Het is maar goed dat ik me kan beroepen op "blond" zijn LOL
OK het mobo is wel een Asus socket 775 met PCIe maar kan even niet checken welk type, denk ook niet dat het erg relevant zal zijn ;-)

Foto van kabeltje kan ik even niet maken maar heb ik hier voor mij liggen en heb de kleuren met een CPU cooler vergeleken en komen overeen.
Dus 12V en massa zitten op de juiste plaats, de tacho draad was niet aangesloten.

@ Terw_Dan, ik heb alleen nog niet met een andere graka kunnen testen omdat ik geen oud PCI of PCIe kaartje meer heb liggen, de rest uit de FAQ heb ik wel doorlopen.
Het gaat er dus meer om of ik zonder risico mijn eigen X1950Pro op dit mobo zou kunnen proberen.

Wat ik trouwens niet snap is hoe het kan dat de voeding met al zijn beveiligingen er niet uit geklapt is. |:(
Ik zou mn 1950pro er niet op gaan testen iig:) Tover dan een oud ander agp kaartje (voodoo 2000/3000 of geforce 1/2)

Verwijderd

[b][message=30690510,noline]
De cooler mankeerde niets, maar de Gforce 7300GT was doorgebrand ter hoogte van het bracket
Dat metalen plaatje waarmee je de kaart in de kast vast zet of iets anders?

• good4u
@ Joesoef,
Op de printplaat (GPU kant) zelf.
Als je kaart in je hand neemt met metalen kastmontagestripje naar links en GPU naar je toe, dan links bovenin op de print zijn wat onderdelen weggefikt.

Ik ga maar eens kijken of ik een elcheapo PCIe kaartje kan vinden en daarmee check of er nog leven in de rest van de PC zit, ik waag toch m'n X1950 er maar niet aan.
Pagina: 1