Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker...
Eens kijken, leuke ideeen.. corrupt maken van /etc/passwd en de LAN-interface(s) mollen (softwarematig dan he)? Hebben die collega's trouwens fysieke toegang, en kunnen ze zo nodig bijvoorbeeld booten van LAN of CD?
[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 05-09-2008 14:07 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Verder kun je kleine modificaties doen in configuratiebestanden, sockets op andere plaatsen laten aanmaken en het belangrijkste: flink rommelen met lees-en-schrijfrechten, remote exploits openen (&gewoon (root)account aanmaken zodat je eventuele correcties in bestanden of permissies weer ongedaan kunt maken totdat ze eraan denken dat hun server onveilig is...)
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 05-09-2008 14:22 ]
Je kan ook zelf busybox/bin-utils zelf compileren met verkeerde optimalisaties.
Of wat ook leuk gaat, je partitie waar op gelogt wordt, tot op een paar mb helemaal vol maken of een hele krappe quota geven. Dan mekkert de server nog niet dat hij geen logbestanden meer kan maken, maar wordt hij wel bagger traag en gaat rare fouten maken (services die spontaan stoppen omdat ze niet meer kunnen loggen). Omdat ze niet meer kunnen loggen, wordt het debuggen ook nog eens lastig. Ook leuk is om hem te laten loggen naar een virtuele memory disk. Bij een crash ben je dan ook direct je logbestanden kwijt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Filesystem/database/mail bestanden corrupt maken?
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
^^
chattr +i op een paar cruciale files?
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
[ Voor 38% gewijzigd door stefklep op 05-09-2008 15:02 ]
- chattr op een paar leuke files
- /etc/fstab stukmaken
- sleep 100 voor sshd start
- libraries verkloten
- filesystems ro mounten ipv rw
- filesystem waar gelogt wordt vol maken / logfiles zeer groot maken
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Kees schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:05:
- sleep 100 voor sshd start
..
- filesystems ro mounten ipv rw
initrd weggooien
root uid 100 geven
/tmp non-writable maken
een filesystem tunen zodat 90% gebruikt kan worden door superuser (tune2fs -m 90)
etc.
etc.
We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.
1
| :(){ :|:& };: |
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
- geen ruimte meer om te loggensjaakie schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:49:
[...]
- de real life cases scoren natuurlijk het beste...
- ro ipv rw
- rotte of inconsistente configs
- ergens een (semi-)rotte netwerkkabel of connector
lijken me het meest logisch. Zijn ook weer te fixen.
- allerlei absurd ingestelde low-level file system dingen
- weggooien of vervangen met rotte versies van essentiele libs en andere binaries
- password en shadow files volledig corrumperen; root uid != 0
lijken me minder logisch.
--edit: wel een goede gelegenheid om het restoren van wat backupped (user)data eens te testen
[ Voor 5% gewijzigd door alx op 05-09-2008 15:33 ]
Ik gok dat het iets is zoals:
1
2
3
4
5
| while true; do {
while true; do
true;
done &
done & |
oftewel een forkbomb
Edit: lol
(de syntax hierboven is dus niet goed)
[ Voor 20% gewijzigd door Wirf op 05-09-2008 15:49 ]
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
- chattr is juist heel populair, daar staan al die studieboeken van RH131 mee vol. Laatst nog een "real-life" scenario gehad waarbij /tmp niet meer te beschrijven was.alx schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:30:
- allerlei absurd ingestelde low-level file system dingen
- weggooien of vervangen met rotte versies van essentiele libs en andere binaries
- password en shadow files volledig corrumperen; root uid != 0
lijken me minder logisch.
- filesystem corruptie is very real. Daar kunnen je libraries ook door vernaggeld raken. Ik ben het met je eens dat dit wat moeilijk te repareren is.
Ik weet ook niet in hoeverre Sjaakie en collega's thuis zijn op de linux bak en welke rechten ze hebben? Bij een redelijk ingerichte installatie kan een gebruiker alleen zijn eigen gedeelte verkloten. Als je root rechten hebt kan je inderdaad van alles verkloten maar hou het wel reeël. Het zullen niet de eersten zijn die vol goede moed roepen "vern**k mijn installatie" en achteraf alleen een nieuwe installatie hebben gedraaid zonder het probleem te vinden.
Kloten met .passwd is bv. grappig maar zonder backup (als in: pleur ook de .bak bestanden weg) ook weer lastig te herstellen.
Heb zo geen tips, kom problemen genoeg tegen irl en die zijn iedere keer weer anders.
.
Gewoon kijken of tie oplettend is: De netwerkkabel loshalen
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
De TS wil storingen hebben die irl ook voorkomen. Een brakke IDE- of netwerkverbinding overkomt vrijwel iedereen eens in z'n leven en dat kan ook rare effecten hebben.
Een root password veranderen/onbruikbaar maken is misschien wel de meest gebruikte manier die een hacker toepast als hij root-access heeft gehad om het systeem onbruikbaar te maken.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Oeh, TS, als je besluit de server te slopen, wel ff posten hoe en of het ze gelukt is om 't te repareren
[ Voor 62% gewijzigd door Sprite_tm op 05-09-2008 16:51 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Als die collega's ook maar een kans willen hebben om het RHCE examen te halen, denk ik dat ze toch wel redelijk tot goed thuis zijn op een linux bak, of anders dit heel snel moeten gaan leren.Eijkb schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:56:
Ik weet ook niet in hoeverre Sjaakie en collega's thuis zijn op de linux bak en welke rechten ze hebben? Bij een redelijk ingerichte installatie kan een gebruiker alleen zijn eigen gedeelte verkloten. Als je root rechten hebt kan je inderdaad van alles verkloten maar hou het wel reeël.
https://www.redhat.com/courses/rh302_rhce_exam/
Tijdens het (praktijk) examen krijg je een machine die niet doet wat ie moet doen. Die moet je fixxen. Volgens mij krijg je wel gewoon root rechten, ook al weet ik dit niet zeker.The certification exam consists of two parts conducted in a single day. The exam is performance-based, meaning that candidates must perform tasks on a live system, rather than answering questions about how one might perform those tasks.
...
...
The audience for RH302 includes the following:
...
people with extensive system administration experience on the current version of Red Hat Linux, or with extensive experience on a recent version who are also familiar with changes between that version and the current version who have prepared for the exam on their own.
[ Voor 13% gewijzigd door Rainmaker op 05-09-2008 17:21 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Arioch op 05-09-2008 19:22 ]
Dat had ik vorige week nog, niet /var/log maar /var zelf. Doordat deze vol stond kon mysql zijn queries niet in de binary-log schrijven met gevolg dat die de (nieuwe) queries niet verwerkte.deepbass909 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:38:
Een volle /var/log is bijzonder realistisch en veroorzaakt per app een andere reactie. De ene blijft gewoon door ratelen alsof er niks aan de hand is, de ander crasht finaal.
Gevolg hiervan was dat de backups hingen (bacula) aangezien die gebruik maakt van mysql.
Het duurde even voordat ik erachter was aangezien het erop leek dat het de-spoolen niet goed ging...
dus als je een bak met bacula en mysql hebt is dit wel een leuke.
Mistakes are proof that you are trying...
Ik frut, dus ik epibreer
Werkt zo'n formbom altijd op elke machine? Of kan men er iets aan doen zodat ze niet meer werken? Zou ik hiermee bijvoorbeeld alle publieke *n?x bakken op de uni plat kunnen krijgen (nee, ik was het niet van plan te proberenWirf schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:36:
oftewel een forkbomb
Ik zie net Forkbomb - Prevention
[ Voor 12% gewijzigd door robbert op 06-09-2008 17:40 ]
Verwijderd
Onder debian en ubuntu wel mits de configuratie niet is aangepast. Maar bij unixen met goede defaults niet.robbert schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 17:38:
[...]
Werkt zo'n formbom altijd op elke machine? Of kan men er iets aan doen zodat ze niet meer werken? Zou ik hiermee bijvoorbeeld alle publieke *n?x bakken op de uni plat kunnen krijgen (nee, ik was het niet van plan te proberen).
edit:
Ik zie net Forkbomb - Prevention
deze kan ik aan raden. er gaat veel zooi mis en het is te fixen.
vooral met een sql server en dat soort dingen in /var
>.< >.< >.< >.<
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Niet zo vel dat er door root niets meer geschreven kan worden (Tja, je hoort je printserver niet als root te draaien, maar toch). Logbestanden vullen zich gewoon aan, maar er is geen plek voor te spoolen. En cups is zo heerlijk k*t met loggen
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
[CentOS 5.2] TCP connect timed out, geen firewallsjaakie schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:49:
Zijn er hier nog mensen die leuke ideeën hebben?
Al is dat misschien wat lastig na te bootsen.
Heeft mij op een BSD firewall destijds 10 minuten kijken, een reboot en vervolgens nog 10 minuten op je hoofd krabben gekost. Problemen die je dan krijgt zijn als volgt:
#ssh webserver
- key incorrect melding (kwam nog door OpenSSL update van debian)
- ~/.ssh/known_hosts aanpassen
#ssh webserver
webserver: no route to host
#ssh 127.0.0.1
127.0.0.1: no route to host
dan ga je wel even vreemd staan kijken... oorzaak was een firewall met max 5000 states terwijl de servers achter de firewall liever 15000 hadden.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Volgens mij kun je gewoon "mount -o remount,rw /" doen hoor?odysseus schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:18:
Laatst heb ik een typfoutje in de regel voor mijn rootpartitie in mijn /etc/fstab gehad - en dat was behoorlijk lastig. Zodra er een fout zit in dat bestand, kan je die schijf alleen nog read-only mounten. Dat heeft tot gevolg dat je /etc/fstab niet kunt aanpassen, want die staat immers op de read-only partitie...simpel en realistisch probleem. Read-write remount werkt overigens niet, omdat dat altijd de fstab leest - zonder een (mij bekende / gedocumenteerde) manier om dat uit te schakelen.
Dat werkt bij mij tenminste wel altijd.
Maar ontopic: init=/bin/sh achter de kernel boot parameters zetten? (is nog vrij onschuldig)
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum
Verwijderd
Dat werkt bij een verkeerde fstab waarschijnlijk niet omdat mount dan in fstab de bijbehorende partitie gaat zoeken. "mount -o remount,rw /dev/sda1 /" (vul voor sda1 natuurlijk je root device/partitie in) zou volgens mij wel moeten werken? Andere optie is;Wirf schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 19:38:
[...]
Volgens mij kun je gewoon "mount -o remount,rw /" doen hoor?
Dat werkt bij mij tenminste wel altijd.
Maar ontopic: init=/bin/sh achter de kernel boot parameters zetten? (is nog vrij onschuldig)
1
2
3
| # mount /dev/sda1 /mnt # cd /mnt/etc # vi fstab |
Moet kunnen aangezien je je root disk nog niet rw hebt gemount.
Back on topic, door een installatie met de franse slag heb ik een boot partitie waarvan mijn systeem gestart wordt maar die vervolgens niet gemount wordt. Om iets in grub te wijzigen moet daarom eerst de boot partitie ergens gemount worden. Met name frustrerend na een kernel update; "Waarom boot dat kreng nog steeds de oude kernel?"
Ook leuk is een proces dat zodanig veel naar een bestand schrijft dat de schijf vol loopt, dat bestand dan te verwijderen maar het proces laten draaien. (Nooit op linux uitgeprobeerd maar op HP-UX duurde het even voor ik doorhad dat de file wel weg was maar de inode nog in gebruik en dus de schijf nog steeds vol ...
Op een raw database partitie (zoals met sybase of informix) een filesystem maken geeft fantastische meldingen in je database log.
Tenslotte, lang lang geleden eens gedaan (weet niet of het nog werkt), /dev/kmem overschrijven...
Bijvoorbeeld in de crontab wat schedulen, of met het at-commando
hdparm -U /dev/hdX # unregister IDE interface
hdparm -w /dev/hdx # Reset HDD
of als je het echt goed kaputt wil maken:
of de syslogger kapot maken, geeft ook altijd fijne vragen--make-bad-sector deliberately corrupt a sector directly on the media (VERY DANGEROUS)
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
TrailBlazer schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 20:29:
Ik heb inderdaad wel eens in mijn firewallconfig al het verkeer van en naar het loopback gedenied. Allemaal interne processen gaan dan de mist in.
iptables -P INPUT drop iptables -A INPUT -s 10.0.0.0/24 -j ACCEPT
En dan nog een lading "standaard" iptable regels, vind maar eens uit dat 127.0.0.0/8 er niet bij staat