Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ons kantoor is via glas verbonden met een datacentre waar onze belangrijkste (klanten) servers staan.

Door deze directe verbinding is het ook mogelijk om "goedkoop" een aantal servers op het kantoor te plaatsen zonder de kosten van de colocatie.

Om de colocatie kosten te drukken hebben we daarom een aantal servers verplaatst naar ons kantoor in een nieuwe server ruimte.

Hiermee kunnen we onder andere offsite back-ups draaien en kunnen we snel/flexibel servers plaatsen, weghalen etc.

Omdat hier tussen toch een aantal belangrijke servers staan en deze ook wel wat kosten is een UPS toch wel een vereiste.

Heeft iemand ervaring met UPS systemen van APC voor een relatief klein aantal servers?

De APC calculator op de website is niet echt betrouwbaar voor een juist/goed avies.

We hebben de volgende hardware :

4x Poweredge 2950, 2x quad CPU, 2x voeding, SAS disks
3x Oudere poweredge machines (1U + 2U, ook redundant voedingen)

1x 1U firewall, modem, 2x layer 3 switches, telefoonswitch, Fiber switch/unit.

1x test servers (minder belangrijk en hoeven niet op de UPS)

Server load (ook belangrijk voor de aanschaf van een juiste UPS) is gemiddeld 25-40%. Onze zware servers (2950) komen niet veel hoger dan 20-30% load.

Om te beginnen, heb ik meerdere stroom groepen aan laten leggen om de load te kunnen verdelen, het risico te verspreiden en eventuele flexibiliteit te creeeren tijdens onderhoud.

Ik wil de poweredge machines zo aansluiten dat elke voeding op een andere UPS zit. Daarnaast wil ik de switches, modems, telefoon en de fiber verbinding op een aparte ups zetten.

Elke UPS zou dan ook op een aparte stroomgroep worden aangesloten.

Hiermee zou ik dus in totaal 3 UPS units nodig hebben.

Ik zit persoonlijk te denken aan 2x APC Smart-UPS 2200VA + een kleiner exemplaar voor de 4 switches + firewall + modem.

Als ik naar de load van de servers kijk zou ik ook 2 1500VA PSU units kunnen pakken maar dan zit ik denk ik op een UPS load van 60-70% en heb ik weinig marge + ruimte om meer servers te plaatsen.

Kunnen jullie je in mijn keuze vinden? Heeft iemand ervaring met deze 19" APC units? Ik twijfel nog of het de investering waard is om een " powerstrip" te kopen ipv een veilige stekkerdoos. Hier zijn ook verschillende meningen over..

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 20:07
ik zou voor de 2200va's gaan

bij een load van 60-70% heb je nog maar een uptime van een half uur max

zet je de 2200's neer heb je een load van 40-50 maar een uptime van 45+ minuten..

ik weet niet hoe jij je shutdown sequence geregeld hebt maar als ze niet allenmaal tegelijkertijd plat kunnengaan dan kan 30 minuten wel eens heel krap worden.

standaard installeren wij bij all onze klanten (en dan hebben we het over een server + switch + firewall) op een 1000va ups hiermee blijven ze meestal langer als een uur up en kunnne ze meestal nog gewoon doorwerken bij kleine stroomuitvallen (laptops poe acces points)

edit : wat ik probeer te zeggen is dat een load van 60-70% veelste hoog je wilt deze juist zo laag mogelijk hebben om je up time hoog te houden zodat je altijd alles netjes kan afsluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door AjDuLion op 05-09-2008 13:32 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Bedankt voor de feedback, die 60-70% load was puur een schatting, ik heb totaal geen idee wat een juiste waarde zou zijn voor de hoeveelheid servers die wij hebben icm de load.

Ik zal dell even moeten bellen om te vragen wat voor gegevens beschikabar zijn over het gebruik van de poweredge 2950 servers met full specs.

Uptime van deze servers is niet direct belangrijk aangezien ik vooral " veiligheid" wil kopen voor stroompieken, overbelasting en het spontaan uitvallen van de stroom zodat ik de servers veilig uit kan zetten zonder dataverlies.

De productie servers die voor klanten worden gebruikt, onze e-mail diensten en primaire zaken draaien in de colocatie. Als hier de stroom uitknalt gaan de servers gewoon verder op diesel ;).

Dus voor alle duidelijkheid, als ik 10 min heb voor het uitvoeren van een shutdown script op de servers hier dan ben ik al meer dan tevreden. Met deze gedachten wil ik graag een betaalbare UPS oplossing kopen.

De APC smart UPS 2200 (19" 2u) zit op een 600 ex btw geloof ik. Een zeer nette prijs lijk me, als ik kijk naar de grotere broertjes.

Ik vrees dat ik ook vast zit aan een netwerk applicatie/licentie + netwerk kaart in de UPS om alle servers automatisch uit te schakelen bij een storing? Zeker wanneer ik een stekker doos ga gebruiken deze doorlus..

Of kan ik simpelweg 1 server op de USB aansluiten van de UPS en deze een action laten starten (shutdown /i bijvoorbeeld) om alle servers uit te laten schakelen?

[ Voor 71% gewijzigd door Workaholic op 05-09-2008 14:06 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Audi-Addict schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:57:
Bedankt voor de feedback, die 60-70% load was puur een schatting, ik heb totaal geen idee wat een juiste waarde zou zijn voor de hoeveelheid servers die wij hebben icm de load.

Ik zal dell even moeten bellen om te vragen wat voor gegevens beschikabar zijn over het gebruik van de poweredge 2950 servers met full specs.
ik denk dat dell jou prima kan vertellen wat voor load de servers kunnen doen en daarmee ook rekening houden met wat voor ups je nodig hebt.
Audi-Addict schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:57:

Uptime van deze servers is niet direct belangrijk aangezien ik vooral " veiligheid" wil kopen voor stroompieken, overbelasting en het spontaan uitvallen van de stroom zodat ik de servers veilig uit kan zetten zonder dataverlies.

De productie servers die voor klanten worden gebruikt, onze e-mail diensten en primaire zaken draaien in de colocatie. Als hier de stroom uitknalt gaan de servers gewoon verder op diesel ;).

Dus voor alle duidelijkheid, als ik 10 min heb voor het uitvoeren van een shutdown script op de servers hier dan ben ik al meer dan tevreden. Met deze gedachten wil ik graag een betaalbare UPS oplossing kopen.

De APC smart UPS 2200 (19" 2u) zit op een 600 ex btw geloof ik. Een zeer nette prijs lijk me, als ik kijk naar de grotere broertjes.

Ik vrees dat ik ook vast zit aan een netwerk applicatie/licentie + netwerk kaart in de UPS om alle servers automatisch uit te schakelen bij een storing? Zeker wanneer ik een stekker doos ga gebruiken deze doorlus..

Of kan ik simpelweg 1 server op de USB aansluiten van de UPS en deze een action laten starten (shutdown /i bijvoorbeeld) om alle servers uit te laten schakelen?
zoiets had ik all gedacht uptime is dus niet zo belangrijk gaat meer om de pieken ed die je eruit wilt filteren.

er zijn software paketten die de shutdown doen maar als jou shutdown /i werkt via een script, kan je dat inderdaad via 1 server via usb verbonden via het _gratis_ paket van apc een of meerdere batch scripts opstarten.

Tevens kan je de upc zo instellen dat deze wacht met aangaan tot hij vol is of gelijk bij stroom weer up komt.

hierdoor kan je ook de servers zo instellen dat zodra er prik opkomt dat deze weer upgaan.

[ Voor 64% gewijzigd door AjDuLion op 05-09-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

Duinkonijn

Huh?

Uit eerdere ervaringen hebben we hier besloten om alle servers hun eigen UPS te geven.

Als een ups er mee stopt, trekt hij 1 server onderuit en niet 2 of 3...4

Ook tevens bij vervangen van de batt. is het makkelijker...
Je kan een ups accu meestal Hot vervangen maar dat gaat ook niet altijd goed.

we draaien hier met 1500 va units Rackmounted

[ Voor 7% gewijzigd door Duinkonijn op 05-09-2008 14:46 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Duinkonijn schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:43:
Uit eerdere ervaringen hebben we hier besloten om alle servers hun eigen UPS te geven.

daar ben ik het deels mee eens.

ik moet de eerste ups nog tegenkomen die er letterlijk mee stopt (zelfs met failing battery) ze geven meestal gewoon de stroom door met een omvormer ertussen aan de accu gekoppeld om eventuele pieken/dalen op te vangen.

zelf zou ik ook per server een ups plaatsen maar voor veel klanten/bedrijven is 500 euro p/server extra not doable..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

als een ups alleen de standaard door voer zou doen dan blijft hij het wel doen met een accu die naar de knoppen is.

Maar hier doen we 1x in de 3 weken een UPS test sávonds en als hij dan toevallig naatje is dan ligt alles plat

dat hebben we al eerder gehad namelijk en toen lagen er 2 servers uit

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Duinkonijn schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:57:
als een ups alleen de standaard door voer zou doen dan blijft hij het wel doen met een accu die naar de knoppen is.

Maar hier doen we 1x in de 3 weken een UPS test sávonds en als hij dan toevallig naatje is dan ligt alles plat

dat hebben we al eerder gehad namelijk en toen lagen er 2 servers uit
jullie doen 1x per 3 weken een calibration test ?

wij doen die 1x in de 6 maanden en om de 4 weken een self-test en daar is er tot nu toe nog geen een echt mee uitgevallen hooguit een melding dat de battery vervangen moest worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

angel00008 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:59:
[...]

jullie doen 1x per 3 weken een calibration test ?

wij doen die 1x in de 6 maanden en om de 4 weken een self-test en daar is er tot nu toe nog geen een echt mee uitgevallen hooguit een melding dat de battery vervangen moest worden,
1x in de 3 weken een self test. en daar is hij mee onderuit gegaan.

het betrof toen een 1400va tower van APC

Calibiration weet ik niet hoevaak dat gedaan wordt. UPS`s vallen niet direct onder mij. dacht 1 of 2x per jaar

maar het lag volgens mij ook niet volledig aan die batt.
na het vervangen van de accu kwam het probleem na 3 of 4 maanden terug. waarna we de complete ups vervangen hebben

[ Voor 23% gewijzigd door Duinkonijn op 05-09-2008 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wil je nog wat prijzen en producenten vergelijken is MGE (nu dus niet meer van MGE maar van EASTON, terwijl APC nu van MGE is :? ) ook wel interessant, een (redelijk lang) tijdje terug hadden ze aantrekkelijkere prijs/prestatieverhouding dan APC.

Wie gebruikt eigenlijk VFI-UPSen (on-line)? Lijkt me vrijwel altijd overkill of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Duinkonijn schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:43:

Dat is voor echt belangrijke servers nog te overwegen, waarbij uptime ook belangrijk is. Deze servers hebben wij ook, maar deze hangen in een colocatie ruimte achter spullen (ups + generatoren) die zeker in orde zijn.

Het gaat hier dus puur om het filteren van de stroom lijn en als er een keer stroomuitval is dat de servers nog netjes uit kunnen worden gezet (fileservers & data.. :X).

Een losse 1500va per server lijkt me hier dan wat overbodig. Ik heb een oude apc gehad die zelfs met een defecte batterij gewoon nog standaard de servers van stroom voorziet.. dus een defecte batterij hoeft dus niet perse een reden te zijn om een hele reeks servers kwijt te raken.
angel00008 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:22:
zoiets had ik all gedacht uptime is dus niet zo belangrijk gaat meer om de pieken ed die je eruit wilt filteren.

er zijn software paketten die de shutdown doen maar als jou shutdown /i werkt via een script, kan je dat inderdaad via 1 server via usb verbonden via het _gratis_ paket van apc een of meerdere batch scripts opstarten.
Precies, maar dan is 2x een 2200 misschien al overkill voor onze situatie als 10-15min meer dan genoeg is? Een shutdown hoeft geen half uur te duren.. Het gaat mij erom dat ik ze veilig uit kan zetten.. niet dat ze online blijven
begintmeta schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:17:
Wil je nog wat prijzen en producenten vergelijken is MGE (nu dus niet meer van MGE maar van EASTON, terwijl APC nu van MGE is :? ) ook wel interessant, een (redelijk lang) tijdje terug hadden ze aantrekkelijkere prijs/prestatieverhouding dan APC.

Wie gebruikt eigenlijk VFI-UPSen (on-line)? Lijkt me vrijwel altij overkill of niet?
Ik moet inderdaad is wat andere merken opvragen, maar 6a 700 euro is niet slecht voor een betrouwbaar merk als APC lijkt me? Dit inclusief rackrails en 2 jaar garantie.

[ Voor 35% gewijzigd door Workaholic op 05-09-2008 15:44 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
mee eens dat 2200VA dan wel eens overkill kan zijn.

maar nogmaals vraag bij dell de specs op en zorg ervoor dat ze met 1500va wel rond de 50/60% load zitten dat is ongeveer een half uur uptime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Een 2200VA zal een 1950 Watt kunnen leveren. Zeg dat een 2950 rond de 400 a 500 Watt verbruikt. Afhankelijk van de config natuurlijk.

Als er 1 groep/UPS mee stopt zul je dus alle 4 PE's op 1 UPS hebben. Dan zit je al aan de 1950 Watt. En dan heb je ook nog drie andere?

Als je de servers op twee UPSen aansluit, moet je er ook rekening mee houden dat 1 UPS alles moet kunnen voeden. Dit ga je nu niet halen denk ik. Wat voor type zijn die andere 3 PE's?

Op volle load houdt de UPS het maar een 6/7 minuten vol.

2200VA is dus juist geen overkill.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 05-09-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:01:
Een 2200VA zal een 1950 Watt kunnen leveren. Zeg dat een 2950 rond de 400 a 500 Watt verbruikt. Afhankelijk van de config natuurlijk.
400-500watt? Hmm dat is behoorlijk wat, dat zal waarschijnlijk full load zijn? Ik zal volgende week even contact opnemen met dell voor de juiste waardes.
Als er 1 groep/UPS mee stopt zul je dus alle 4 PE's op 1 UPS hebben. Dan zit je al aan de 1950 Watt. En dan heb je ook nog drie andere?
Dat klopt, dus ik moet eigenlijk een unit hebben die alle servers aan kan. Maar hoger als de 3000va units gaat niet vanwege de groepen (mogen max 16a hebben?)
Als je de servers op twee UPSen aansluit, moet je er ook rekening mee houden dat 1 UPS alles moet kunnen voeden. Dit ga je nu niet halen denk ik. Wat voor type zijn die andere 3 PE's?

2650, 1850 en 1950.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
Wij hebben drie racks vol met servers, 1u, 2u en de oude ML 350 die 5 of 6 u hoog zijn. Alle racks hebben een APC 3000 met extra battery pack. Totaal zal het zo'n 5000-6000va zijn. En de servers blijven lang genoeg up om ze door de powerchute software down te kunnen brengen. (dat ga je niet zelf doen neem ik aan)

Overigens doet die APC het prima, zolang je maar precies opgeeft wat je hebt en ik weet vrijwel zejer dat ze jouw Dell servers ook wel kennen.

Overigens worden onze switches, 2x 5412ZL procurve met 144 poorten en Cisco routers ook door de APC's gevoed.

Onze Nortel meridian telefoon switch(2x) heeft een eigen battery.

Met de HP insight manager kun je overigens prima de verbruikte stroom uitlezen, ook op een Dell server.

[ Voor 12% gewijzigd door Saab op 06-09-2008 16:20 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-06 12:12
Audi-Addict schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:39:
[...]

400-500watt? Hmm dat is behoorlijk wat, dat zal waarschijnlijk full load zijn? Ik zal volgende week even contact opnemen met dell voor de juiste waardes.
Je kan ook gewoon http://www.dell.com/conte...alculator?c=us&l=en&s=gen pakken.

Een full loaded 2950 (6 schijven, 16GB ram) doet onder full load volgens mij max 1.8A ofzo, dus een dikke 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan ook met OpenManager realtime het verbruik uitlezen van de PE2950 (zie dell website). Ik heb er 2 die elk 180watt gebruiken (dual psu, 1 low voltage xeon, 5 schijfjes) gemiddeld.

De powerstrips van APC zijn voor zover ik weet niks bijzonders, gewoon een verdeeldoos met een logo erop. Hier zou ik dus gewoon op besparen.

Als je na een minuut of 5 a 10 geen stroom gewoon je servers laat afsluiten dan kan je natuurlijk redelijk hoog in je belasting gaan zitten, wil je echt nog doordraaien op je ups is wellicht ups per server handig. Ik weet niet welk OS je wilt gaan draaien, maar wij draaien server2k8 en hebben nog steeds geen software voor onze apc ups wat echt knap waardeloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

voor de 1500va is 2k8 software volgens de site

http://www.apcc.com/tools...1500I&id=&swfam=&display=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:30:
Je kan ook met OpenManager realtime het verbruik uitlezen van de PE2950 (zie dell website). Ik heb er 2 die elk 180watt gebruiken (dual psu, 1 low voltage xeon, 5 schijfjes) gemiddeld.
Nooit geweten dat dit kon, super, bedankt voor de info! Onze poweredge 2650 kan dit helaas niet.

Hierbij de peak power informatie.

System Peak Power Thu Mar 13 01:27:49 2008 Thu Mar 13 01:52:05 2008 346 W
System Peak Amperage Thu Mar 13 01:27:49 2008 Thu Mar 13 01:48:49 2008 1.5 A

Hij geeft nu momenteel 0.6A per voeding (op zondag) en een system board level van 276 watt.Dit is op een zondag. Ik verwacht dat hij tijdens kantooruren rond de 300watt zal zitten.

Als ik uit ga van een full load situatie, zou deze 2200VA apc zo'n 1400watt moeten kunnen leveren. (voor 4x 2950)
De powerstrips van APC zijn voor zover ik weet niks bijzonders, gewoon een verdeeldoos met een logo erop. Hier zou ik dus gewoon op besparen.

Als je na een minuut of 5 a 10 geen stroom gewoon je servers laat afsluiten dan kan je natuurlijk redelijk hoog in je belasting gaan zitten, wil je echt nog doordraaien op je ups is wellicht ups per server handig. Ik weet niet welk OS je wilt gaan draaien, maar wij draaien server2k8 en hebben nog steeds geen software voor onze apc ups wat echt knap waardeloos is.
Wat ik me nou afvraag is het volgende, als ik een APC per voeding aansluit op een poweredge 2950.

Dan vangt zo'n APC unit maar 50 % op van het totaal verbruik de Poweredge, toch? Als er een stroom uitval is in de meterkast, dan zal de load worden verdeeld onder de twee APC units.

Als dit zou kloppen dan heb ik in theorie ruimte voor 8 poweredge 2950 machines.

Aangezien onze andere poweredge machines lang niet zoveel trekken als de 2950, kan ik er vanuit gaan dat 4x 2950 + 1x 2650, 1x 1950 en 1x 1850 met 2x 2200v voldoende zou moeten zijn.

Kan iemand bevestigen dat deze berekening klopt en of het 50/50 idee van die twee voedingen zou kloppen?

De switches/modems komen uiteraard op een andere UPS.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dat piekvermogen staat bij mij ook op 280watt ofzo, maar dat is behaald in de fabriek tijdens testen ofzo. Ik ben nooit ook maar in de buurt daarvan kunnen raken. Je kan de boel eens resetten en dan je eigen piekvermogen in de gate houden.

Allereerst: de load wordt niet gelijk verdeeld over de psu's, bij mij is het op z'n best een 1/3 tegen 2/3 verdeling.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Als de stroom totaal uitvalt maakt de verdeling natuurlijk niet uit. Als enkel de groep uitvalt van 1 ups met dus daarop 1 psu dan trek je die ups leeg en vervolgens gaat alles via de voeding die nog op het lichtnet zit.

Vooropgesteld dat het aantal ups'en gelijk blijft heeft zo'n verdeling alleen nut om onderhoud te vergemakkelijken (en dat valt ook wel mee, je kan sowieso natuurlijk een stekker lostrekken en verplaatsen) en om verbruik wat meer glad te strijken misschien. Je kan bijv. een zwaar en een licht belastte server op 2 ups'en zetten, bij stroomuitval zal de zwaar belastte langer, en de licht belastte server korter door blijven draaien dan als ze elk hun eigen ups hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

hij heeft opzich een punt..

als je gem 4kw over 2 groepen trekt.

groep 1 slaat er uit.. dan heb je gedurende de rest tijd energie van de ups zonder stroom

maar als de machine vervolgens over gaat op de andere groep slaat hij er als nog uit

denk dat je uit moetgaan van het vermogen van max 2 1500 apc units per 2 groep

[ Voor 14% gewijzigd door Duinkonijn op 07-09-2008 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Ik denk dat hij bedoeld dat als je redudante voedingen hebt dat allebei de voedingen half de load voor hun rekening nemen; volgens mij klopt dit niet. 1 voeding is mi altijd passief en komt slechts in actie als de andere voeding kapot gaat of als de spanning ervan af gaat in geval van een uitval van een groep. Ik zou de servers verdelen over twee UPS'en waarbij de UPS'en allebei op een aparte groep zitten.

Ik zou wel je load zo precies mogelijk berekenen; als je het te krap doet en je machines slaan al uit voordat ze normaal down kunnen worden gebracht loop je een gerede kans op schade aan harde schijven. Wij hadden tot voor kort problemen met een groep die te krap was voor alle apparatuur en nog steeds zijn er servers die het net niet helemaal lekker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Saab schreef op zondag 07 september 2008 @ 12:59:
Ik denk dat hij bedoeld dat als je redudante voedingen hebt dat allebei de voedingen half de load voor hun rekening nemen; volgens mij klopt dit niet. 1 voeding is mi altijd passief en komt slechts in actie als de andere voeding kapot gaat of als de spanning ervan af gaat in geval van een uitval van een groep. Ik zou de servers verdelen over twee UPS'en waarbij de UPS'en allebei op een aparte groep zitten.
De Dell PowerEdges verdelen wel echt de stroom.. Als je een server hebt met 1 voeding gebruikt ie misschien 400W over die ene voeding, prik je er nog een voeding bij, dan meet je dat beide voedingen bijvoorbeeld 225W gebruiken. (ja, dual PSU kost wel meer stroom).
Aikon schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:30:
Bah, de 2950's die ik hier heb zeggen bij de PSU's alleen: Power Monitoring Capable: No :(

[ Voor 19% gewijzigd door axis op 08-09-2008 09:17 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
dit is inderdaad nog een punt waar je aan kan denken.

2 psu's in de servers dan 2 upsen hierop aansluiten zodat als er een ups uitknalt dat je alsnog een failover hebt.

maar hier komt weer het idee van wat is je budget en hou de load goed in de gaten zo kan alles prima werken met 2 upsen maar zodra je ene ups eruit knalt word de load teveel voor de ander en dan is het exit.

dit is trouwens alweer iets wat je alleen doet als je echt per se niet down kan gaan en zo lang mogelijk up wilt blijven, waar jij all aangegeven hebt dat dat hier niet het geval is (meer om de brownouts/surges eruit te filteren en een kleine uptime voor shutdown te hebben)

je kan tegenwoordig voor 15€ bij de conrad een wattmeter kopen waarmee je vrij accuraat kan zien wat je server voeding trekt en/of je hele park.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:51

Stewie!

Keen must die!

axis schreef op maandag 08 september 2008 @ 09:08:

Bah, de 2950's die ik hier heb zeggen bij de PSU's alleen: Power Monitoring Capable: No :(
Zijn dat de niet-hotswappable PSU's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:52
Tip: verdeel je UPS-en niet alleen over verschillende groepen maar ook over verschillende fases. Als je kijkt naar servers met twee voedingen kun je beide voedingen op een aparte UPS aansluiten die op hun beurt weer aangesloten zijn op en verschillende groep en fase.

Bij ons gebeurt het wel eens dat over het gehele bedrijf of zelfs bedrijventerrein er 1 fase uitvalt. Met een goede configuratie blijven dan in ieder geval je servers met dubbele voedingen in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Asteroid9

General Failure

DaMorpheus schreef op maandag 08 september 2008 @ 10:57:
[...]

Zijn dat de niet-hotswappable PSU's?
Hier staan ze ook op 'Power monitoring capable: No' en dit zijn wel degelijk de hotswappable PDU's :|

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Saab schreef op zondag 07 september 2008 @ 12:59:

Ik zou wel je load zo precies mogelijk berekenen; als je het te krap doet en je machines slaan al uit voordat ze normaal down kunnen worden gebracht loop je een gerede kans op schade aan harde schijven. Wij hadden tot voor kort problemen met een groep die te krap was voor alle apparatuur en nog steeds zijn er servers die het net niet helemaal lekker doen.
Ik ben het met je eens, als ik de de servers verdeel over 2 upsen, dan moet 1 ups alsnog alle servers kunnen trekken wanneer nodig.

Echter :

Als 1 stroomgroep uitvalt, dan schakelt de UPS in en geeft hij de 2de voeding net zo lang stroom totdat de UPS leeg is (of de stroom weer ingeschakeld is).
axis schreef op maandag 08 september 2008 @ 09:08:
De Dell PowerEdges verdelen wel echt de stroom.. Als je een server hebt met 1 voeding gebruikt ie misschien 400W over die ene voeding, prik je er nog een voeding bij, dan meet je dat beide voedingen bijvoorbeeld 225W gebruiken. (ja, dual PSU kost wel meer stroom).
Als dit klopt tenminste.. dan zou hij dus 50 % van de stroom leeg trekken van de PSU bij uitval van 1 van de groepen. Als beide groepen uitvallen, dan zouden de UPS 2x 50 % moeten leveren? (theoretisch).

Dus de opmerking dat 1 UPS alle servers moet kunnen hebben klopt toch niet helemaal als bovenstaande theorie ongeveer klopt?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

BCC

Audi-Addict schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 22:12:
Dus de opmerking dat 1 UPS alle servers moet kunnen hebben klopt toch niet helemaal als bovenstaande theorie ongeveer klopt?
Ja, maar als 1 van je UPSen klapt, dan kan de andere de load niet meer aan en die klapt dan ook.. dat lijkt me niet echt een fijne constructie. Een UPS is zowieso iets waar je niet op wilt bezuinigen. Je weet van tevoren dat de capaciteit van de accus terug gaat lopen en dat je toch stiekem wat extra servers gaat plaatsen, waardoor je eerder te krap dan te ruim gaan zitten met je capaciteit.

Ik ben zowieso zelf geen fan van op kantoor colo-tje spelen. De toegang, koeling en redundante netwerken/voedingen (aggregaat?), blusinstallatie e.d. krijg je nooit zo goed geregeld als op de colo. Voor development/backup is het begrijpelijk, maar voor productie vind ik het een verkeerde vorm van zuinigheid.

Daarnaast produceert een rackje servers al gauw een ENORME takke herrie, waar je heel snel heel zat van wordt als je probeert te concentreren.

[ Voor 38% gewijzigd door BCC op 09-09-2008 22:59 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Workaholic
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 22:23:
[...]

Ja, maar als 1 van je UPSen klapt, dan kan de andere de load niet meer aan en die klapt dan ook..
Als deze UPS dan alleen het stroom doorlaat dan kan hij toch niet klappen? Het enige wat hij doet is het stroom filteren.. toch? Als het stroom er in zijn geheel uitvalt dan zouden allebei de UPSen de poweredge servers moeten voorzien van stroom zodat de shutdown script uitgevoerd kan worden.
dat lijkt me niet echt een fijne constructie. Een UPS is zowieso iets waar je niet op wilt bezuinigen. Je weet van tevoren dat de capaciteit van de accus terug gaat lopen en dat je toch stiekem wat extra servers gaat plaatsen, waardoor je eerder te krap dan te ruim gaan zitten met je capaciteit.
Absoluut, maar je bent het met me eens dat het verbruik ook afhankelijk is van de load van de servers. Je hoeft dus geen extra 1500 euro uit te geven in een situatie waar dit niet nodig is. Daarnaast kan er altijd een losse 2u unit bij worden gekocht. Veel IT-ers vergeten dat het MKB niet hetzelfde IT budget heeft als grotere partijen en detacheer bedrijven.. Dan is er niet de ruimte om alles aan te schaffen en overal het beste van te pakken..

Verder is er duidelijk eerder in het topic gezegd dat deze servers minder belangrijk zijn en de UPSen hebben alleen de functie om de servers uit te schakelen/stroom te filteren..uptime is hier niet belangrijk.
Ik ben zowieso zelf geen fan van op kantoor colo-tje spelen. De toegang, koeling en redundante netwerken/voedingen (aggregaat?), blusinstallatie e.d. krijg je nooit zo goed geregeld als op de colo. Voor development/backup is het begrijpelijk, maar voor productie vind ik het een verkeerde vorm van zuinigheid.

Daarnaast produceert een rackje servers al gauw een ENORME takke herrie, waar je heel snel heel zat van wordt als je probeert te concentreren.
Daarom hebben we onze belangrijke servers, klanten servers etc in het colo hangen.

Maar we hebben wel een server ruimte op het kantoor laten maken, met koeling, beveiligde toegang, brandblusser etc etc. Dus het is geen rack ergens in het hoek van ons kantoor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Workaholic op 10-09-2008 07:10 ]

Mijn V&A

• BCC

BCC

Audi-Addict schreef op woensdag 10 september 2008 @ 07:05:
[...]
Als deze UPS dan alleen het stroom doorlaat dan kan hij toch niet klappen? Het enige wat hij doet is het stroom filteren.. toch? Als het stroom er in zijn geheel uitvalt dan zouden allebei de UPSen de poweredge servers moeten voorzien van stroom zodat de shutdown script uitgevoerd kan worden.
Waarom niet? UPSen gaan met regelmaat kapot, zoals hierboven al aangegeven. Daarnaast stoppen UPSen er ook mee als je net even teveel qua piekspanning vraagt. Iig geen ondenkbare situatie. En als er nu 1 gaat, gaan ze beiden, wat het nut van 2 nogal onderuit haalt.
Maar we hebben wel een server ruimte op het kantoor laten maken, met koeling, beveiligde toegang, brandblusser etc etc. Dus het is geen rack ergens in het hoek van ons kantoor ;)
Dat is ook niet gratis, waarom maar je je dan zo druk om die 1500 euro? Op het moment dat je servers 1 powerout overleven heb je het al terugverdient (anders kost je dat minimaal 1 overuur + evt kapotte hardware) :)

[ Voor 28% gewijzigd door BCC op 10-09-2008 07:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Aikon
  • Niet online
1500 euro is niet weinig hoor, ook niet als de zaak het moet betalen. Een overuurtje kost de zaak een paar tientjes bij wijze van, en wie zegt dat de server er niet netjes om 9 uur 's ochtends uitklapt? Kapotte hardware door een powerout lijkt me overdreven en anders valt dat onder de garantie.

Sowieso is een serverruimte ook niet perse duur, zeker niet als je op een locatie zonder snel internet zit.

• BCC

BCC

Aikon schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:15:
Een overuurtje kost de zaak een paar tientjes bij wijze van, en wie zegt dat de server er niet netjes om 9 uur 's ochtends uitklapt?
Tja, als je zo gaat redeneren dan heb je uberhaupt geen UPS nodig :).

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Als je nou voor jezelf eerst eens gewoon een lijstje maakt met checkpunten....?

Voorbeeldje:

Verdeling:
Hoeveel groepen heb ik?
Wat is de Nominale stroom en de Maximale stroom per groep?

Kostenplaatje:
Hoeveel UPS'en wil ik aanschaffen?
Wat mogen ze kosten?

Monitoring:
Hoe wil ik de load in de gaten houden op de UPS ( via com poort of LAN )

Autonomie:
Hoelang moeten de UPS'en het vol houden als de stroom uit valt.

Form Factor:
19" rackmounted of towermodels.

Evt nog wat persoonlijke voorkeuren voor merk:
APC / HP wat je wil....

Als je al die vragen nou eerst eens beantwoord voor dat wij allerlei suggesties op je afschieten...?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Saab
Audi-Addict schreef op woensdag 10 september 2008 @ 07:05:

Verder is er duidelijk eerder in het topic gezegd dat deze servers minder belangrijk zijn en de UPSen hebben alleen de functie om de servers uit te schakelen/stroom te filteren..uptime is hier niet belangrijk.

[...]

Daarom hebben we onze belangrijke servers, klanten servers etc in het colo hangen.

Dan moet je je requirements anders omschrijven, je start post geeft aan dat sommige servers best belangrijk zijn. Up time is belangrijk om ervoor te zorgen dat je servers netjes afschakelen in geval van stroomuitval. Als jouw server eruit klapt terwijl ie nog net z'n database aan het afsluiten is en je database raakt corrupt ben je niet blij en je klanten ook niet.

Ik snap best dat budget niet oneindig is maar verkeerd beknibbelen is een insteek die ik helaas vaak tegenkwam in het MKB maar zodra er iets mis gaat zijn de rapen gaar uiteraard. ;)

Overigens is een brandblusser iets anders dan een blusinstallatie in een serverruimte, wat voor een brandblusser is het eigenlijk?

• Saab
Aikon schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:15:
1500 euro is niet weinig hoor, ook niet als de zaak het moet betalen. Een overuurtje kost de zaak een paar tientjes bij wijze van, en wie zegt dat de server er niet netjes om 9 uur 's ochtends uitklapt? Kapotte hardware door een powerout lijkt me overdreven en anders valt dat onder de garantie.

Sowieso is een serverruimte ook niet perse duur, zeker niet als je op een locatie zonder snel internet zit.
Je weet waar je over praat? Ook al valt het onder garantie dan duurt het bij HP toch een dag zeker voordat je sparepart er is. En de garantie is helaas vaak 3 jaar, dus daarna trek je je beurs. In mijn ervaring is het niet overdreven en mag je daar niet lichtzinnig mee omspringen. Denk niet in kosten, denk in oplossingen en tot op welke hoogte een investering de beperking van risicos rechtvaardigt.

• Aikon
  • Niet online
HP is naar mijn ervaring binnen 4 uur op lokatie met je onderdeel, maar goed, dat hangt maar net van je SLA af natuurlijk.

Maar goed, als je voor 1500euro minder een zelfde veilige oplossing kan neerzetten, waarom dan meer betalen? Maar zo kan je door blijven gaan met redundantie en backup oplossingen, op een gegeven moment houdt het op, een zeker risico hou je altijd. En zeker in het MKB wordt er strak op de centen gelet, heb ik zelf ook mee te maken.

• AjDuLion
Aikon schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:31:
HP is naar mijn ervaring binnen 4 uur op lokatie met je onderdeel, maar goed, dat hangt maar net van je SLA af natuurlijk.

Maar goed, als je voor 1500euro minder een zelfde veilige oplossing kan neerzetten, waarom dan meer betalen? Maar zo kan je door blijven gaan met redundantie en backup oplossingen, op een gegeven moment houdt het op, een zeker risico hou je altijd. En zeker in het MKB wordt er strak op de centen gelet, heb ik zelf ook mee te maken.
dat is met een ''gold'' garantie pakket

als je de standaard garantie van hp/dell neemt is het 24 uur on site.

maar we gaan hier way off-topic TS wilt alleen maar weten wat hij nodig heeft om powerfailures op te vangen en eventuele powerdrops/brownouts ed op te vangen.

up-time heeft hier geen kijk bij als de servers down gaan omdat de ups plat gaat ala.

er zijn hier mensen die het hier wel/niet mee eens zijn maar het uiteindelijk ts zijn keuze om die extra centen uit te geven voor een langere up-time.

het is dus voor de ts mogelijk om de servers mits dual psu uitgevoerd op te delen in 2 upsen en hiermee alles op te vangen.

met de 1500's zal hij wel een minimale up-time hebben (maar met een goed script heb je een server binnen 5 minuten down)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

angel00008 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:45:
[...]

dat is met een ''gold'' garantie pakket

als je de standaard garantie van hp/dell neemt is het 24 uur on site.

maar we gaan hier way off-topic TS wilt alleen maar weten wat hij nodig heeft om powerfailures op te vangen en eventuele powerdrops/brownouts ed op te vangen.

up-time heeft hier geen kijk bij als de servers down gaan omdat de ups plat gaat ala.

er zijn hier mensen die het hier wel/niet mee eens zijn maar het uiteindelijk ts zijn keuze om die extra centen uit te geven voor een langere up-time.

het is dus voor de ts mogelijk om de servers mits dual psu uitgevoerd op te delen in 2 upsen en hiermee alles op te vangen.

met de 1500's zal hij wel een minimale up-time hebben (maar met een goed script heb je een server binnen 5 minuten down)
Punt een: dat heet een care pack (24*7 4)

Verder een script? dat is lang geleden...Elke ups heeft een agent die een power down signaal afgeeft zodra de netstroom wegvalt ( afhankelijk van instellingen )

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fastex schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:17:
...
Verder een script? dat is lang geleden...Elke ups heeft een agent die een power down signaal afgeeft zodra de netstroom wegvalt ( afhankelijk van instellingen )
Wat gebeurt er eigenlijk nadat de agent van de UPS een power down signaal afgegeven heeft? Is het dan al klaar?

• AjDuLion
Fastex schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:17:
[...]

Punt een: dat heet een care pack (24*7 4)

klopt is idd een carepack

als hij het orginele idee van 1/2 upsen heeft op 4/8 servers heb je geen 8 agents draaien (aangezien je dan 8 upsen zou hebben)

daarom kan je dus via de agent een shutdown script draaien die de resterend servers een shutdown commando geeft.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

begintmeta schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:28:
[...]

Wat gebeurt er eigenlijk nadat de agent van de UPS een power down signaal afgegeven heeft? Is het dan al klaar?
als ze een down signaal krijgen, dan beginnen ze met afsluiten..

en na een x tijd gaat de stroom er af..

vermoed overigens dat als de ups ziet dat hij van 400w naar 5 watt gaat.. dat hij zelf de stroom er afhaalt

• AjDuLion
Duinkonijn schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:00:
[...]

en na een x tijd gaat de stroom er af..

vermoed overigens dat als de ups ziet dat hij van 400w naar 5 watt gaat.. dat hij zelf de stroom er afhaalt
ligt natuurlijk helemaal aan de settings

als de agent niet meer reageert = server down kunnen er 2 dingen gebeuren :

stroom komt erop :

1 : ups geeft gelijk stroom en servers starten dmv poweron weer op (risico is dat als de stroom weer uitvalt de ups geen uptime heeft om weer netjes af te sluiten)

2 : ups wacht tot hij op een x% accu capaciteit is en schakelt dan pas de stroom in zodat de servers via poweron weer aangaan (duurt even voordat de servers up komen maar je hebt dan wel voldoende uptime om weer down te gaan)

verder kan je ook instellen wanneer de ups de shutdown commando geeft (als je bv een shutdown tijd van 10 minuten heb maar een upc runtime van 1 uur dan kan je zeggen dat hij pas na 45 minuten een shutdown commando moet geven, is heel handig voor korte stroomstoringen)

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

:? ik heb het over het uitgaan van de servers.. niet hoe ze opkomen na een powerup

• AjDuLion
Duinkonijn schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:30:
:? ik heb het over het uitgaan van de servers.. niet hoe ze opkomen na een powerup
was een reactie op jou en een vraag erboven.. :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Duinkonijn schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:00:
[...]

...
Ha, dus toch een script ;)

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

sequence :+

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb voldoende informatie om een keuze te kunnen maken, mijn dank hiervoor.

We gaan 3 2200va upsen aanschaffen en later uitbreiden met meer exemplaren indien nodig.

Database servers en servers waar wij geen enkel risico mee willen lopen (ook die van klanten) staan gewoon in de colo ruimte. Wat extra risico voor de overige servers op het kantoor durven we dus wel aan..

SLA's, down-time, verloren data van klanten, mailservices en dataveiligheid is dus niet van toepassing voor deze servers/locatie.

Verder blijf ik van mening dat men gewerkt moet hebben in het MKB of de kleinere bedrijven om te begrijpen hoe lastig het is om met een beperkt IT budget te werken.

Er moeten soms bepaalde keuzes gemaakt worden terwijl je het liever anders zou willen zien.

Ik ben het echter met de meeste eens hier wat "productie" servers betreft. Services, servers of applicaties waar bedrijfsactiviteiten, omzet of service aan gekoppeld is moet gewoon redundant, veilig etc draaien.

Niet alle MKB organisaties hebben dit in orde omdat ze verkeerd geinformeerd worden, niet geschikt personeel in dienst hebben..of erger nog totaal geen IT afdeling hebben. Het is dus niet altijd te verwijten aan het beperkt budget.

1 ding is wel zeker.. een beperkt (ICT) budget maakt het niet bepaalde gemakkelijk om je infrastructuur te voorzien van moderne apparatuur inclusief alle overige fratsen ;)

Ik zou heel graag een leuke blade setup, snelle SAN, ofcisco asa's etc willen hebben.. maar dit is helaas niet haalbaar. We zijn al blij met onze 2950's in combinatie met local storage :P

Waar het ene bedrijf voor elke medewerker een LCDtje heeft staan en niet omkijkt naar de kleine bedragen..moeten wij echt plannen schrijven, investeringen doen en juiste keuzes maken om het allemaal voor elkaar te krijgen.

Opensource oplossingen zijn voor ons een hele uitkomst met al die dure licenties tegenwoordig..zelfs met de extra overuren om dit te realiseren/beheren. Maar goed.. dit is volledig offtopic.

De upsen gaan er komen, moet alleen nog even snel kijken naar die powerstrips. Deze geven ook het huidig stroomgebruik weer in ampere en zijn nog best te betalen.

Een doe hetzelf oplossing met stekkerdozen zie ik eigenlijk niet zo zitten..moet even kijken of hier kant en klaar producten voor zijn als alternatief voor de powerstrips van APC.

[ Voor 27% gewijzigd door Workaholic op 10-09-2008 16:43 . Reden: taalfouten..krijg je er van als je uit amerika komt.. ]

Mijn V&A

• Saab
Idd hebben die powerstrips als extra dat je je vermogen kunt uitlezen en dat je je servers remote ook uit kunt zetten, handig als je een onwillige server wilt herstarten. Ze hebben dus wel degelijk meerwaarde boven die hobbiebob oplossingen met de gamma stekkerblokjes.

Succes ermee, overigens wil ik absoluut niet zeggen dat je maar met geld moet smijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133567

Wij hebben ook de noodstroomvoorziening van APC.
We gebruiken 2 x een Smart_UPS XL 3000. Aan elke UPS hangt een metered PDU (geeft via webinterface data van belasting etc,). Al onze servers (Dell Poweredges, 1U, 2U en 5U) hebben dubbele powersupply. Verder hangen de switches, modems, firewall aan de UPSen
Elke UPS heeft eigen groep voor stroom.
Bij problemen met een UPS draait de server door mbv andere UPS. Ze gaan dan wel als een gek piepen en een klere herrie produceren.

Als de stroom uitvalt draaien de servers prima door. De runtime is ongeveer 20 minuten.
Als de accu's nog 10% over hebben, wordt door powershute de server afgesloten. Dit onlangs getest door de stekkers van de ups-en uit het stopcontact te trekken :P Werkt allemaal prima!

• Aikon
  • Niet online
Dan heb je 2 minuten om af te sluiten? Dat is best krap?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 13:44
Aikon schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:15:
Dan heb je 2 minuten om af te sluiten? Dat is best krap?
Knappe server als ie in 2min uit is. Vind ik idd erg krap gezien de tijd die een beetje doos nodig heeft om fatsoenlijk af te sluiten.

Overigens zou ik kwa powerbars eens kijken naar de Ingrasys ipoman series. Vergelijkbaar met een APCtje, grote pluspunt dat je stroom per server kunt uitlezen.

Verder zou ik ook opletten dat je t opstarten goed instelt: Standaard springt een APC direct aan als de stroom weer terug is. Ik zou dit instellen dat ie eerst de accu's deels oplaad. T zou niet de eerste keer zijn dat ik meemaak dat spanning wegvalt, en tussendoor voor een paar min terugkomt. Als na de uitval de ups lekker loopt tot ie leeg is, en de server na terugkomst direct gaat posten, heb je een probleem als kort daarna weer spanning wegvalt: De ups accus zijn dan nog niet geladen dus is t alsnog lomp uit.
Half uurtje extra downtime om de accus deels op te laden is minder erg dan met lege accus booten en risico op alsnog een dikke crash

Daarnaast zou ik, net voor het shutdownen, een scriptje laten runnen die je op de hoogte stelt van stroomuitval, via een smsdienst (gin?) of zoals ik t doe een eigen sms gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
angel00008 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:53:
[...]
ik moet de eerste ups nog tegenkomen die er letterlijk mee stopt (zelfs met failing battery) ze geven meestal gewoon de stroom door met een omvormer ertussen aan de accu gekoppeld om eventuele pieken/dalen op te vangen.
Wij hebben een halfgare UPS (APC 3000VA) staan die sinds vorige week aangeeft dat de batterij vervangen dient te worden. Hoewel er afgelopen weekend geen stroomonderbreking is geweest als ik de andere UPS'en moet geloven hebben wel alle servers die aan deze UPS hangen gisteren een unexpected shutdown gehad.

Ik heb het ook al tweemaal meegemaakt dat een voeding in een server het begaf en hierbij de hele UPS en daarmee al de andere servers aan die UPS uitschakelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dit laatste is natuurlijk erg vervelend, met twee voedingen en twee UPS systemen wil je juist redundantie en niet dat alles uitgaat.

Ik ben dus nog het volgende aan het uitzoeken:

2 UPSen waarbij elke ups aangesloten is op een enkele voeding van een dell server. Daarnaast is elke UPS aangesloten op een andere stroomgroep.

Dus UPS 1 --> voeding 1
UPS 2 --> voeding 2

Als de stroomgroep van UPS2 uitvalt zal hij gaan piepen en stroom leveren totdat hij leeg is. Wanneer hij bijna leeg is, zal hij een shutdown script starten.

Dit laatste wil ik alleen laten doen wanneer allebei de UPS systemen zonder stroom zitten. Anders is mijn hele "redundantie" weg.

Weet iemand of het mogelijk is om iets in de volgende trend te installeren shutdown server if UPS 1/2 are in warning state.

Mocht in de bovenstaande situatie 1 van de stroomgroepen er uit vallen is het wel prettig dat de servers door blijven draaien.

Als ik dan gewoon een melding laat sturen bij de uitval van 1 stroomgroep/ups/voeding dan kan ik deze asap herstellen.

[ Voor 26% gewijzigd door Workaholic op 16-09-2008 11:34 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

kijk, je wilt het goedkoop doen dus je zult zelf een beetje moeten knutselen.
In het geval je 2 UPSen op 2 PSU's zet en de server pas uit mag gaan nadat beide geen stroom meer hebben zul je in de powerchute software de automatic server shutdown uit moeten zetten maar wel een script uit moeten voeren.
Dat script moet dan b.v. een bestandje wegschrijven met 1 UPS staat uit... de 2de die uitgaat moet dat bestandje lezen en al naar gelang handelen, dus de server echt een shutdown commando gaan geven...
Heb het zelf ook op de zaak... wil toch liever 2 keer goedkope 2200VA (onder de 600 euro per stuk) van APC dan 1 dure 4KW of hoger... (meestal vanaf 2000).
scheelt 800 euro destijds, daar kan ik wel even wat scriptjes voor in elkaar knutselen...

Misschien is colocatie duurder dan zelf plaatsen, maar meestal valt dat wel mee als je kijkt naar wat je krijgt.
Op een colo hebben ze dikke batterijen waar je lang op draait, en tegen de tijd dat die batterij leeg is staan de diesel generatoren al te draaien...en de airco niet te vergeten.... maar daar betaal je ook voor.
Misschien biedt je coloboer ook wel iets aan met enkel batterij, of met enkel stroom waarbij je zelf een UPS moet regelen en dan zal dat misschien alweer goedkoper zijn dan alles wat je nu hebt bij elkaar opgeteld (je eigen glasverbinding, rekken, de stroom die hij vreet, airco's etc)

Laat ik zeggen dat ik een 1amp apparaat in een datacentrum voor een reguliere (zonder speciale korting prijs) prijs van 100 euro inclusief btw in een datacentrum kan zetten.
een voorzichtige berekening:
1 amp * 220 volt = 220 watt
220 watt * 24 uur * 30 dagen = 158,4KWh. maal 25 cent per KWh is dat 39,60 per maand aan stroom.
Stel dat ze achterlijk zijn en geen winst maken. Dan houden ze 60 euro * 12 maanden = 720 per jaar over om batterij, airco (vreet ook stroom), brandblus (gas), racks, powerstrips, switches en dieselgenerator van te betalen.
Een airco bij de hornbach of gamma die niet eens mijn slaapkamer fatsoenlijk kan koelen kost al 250 euro aanschaf... dan houden we nog 470 euro per JAAR over om brandblus en generator van te betalen... bla bla bla kan nog wel even doorgaan maar het komt op het volgende uit:

- bekijk wat je echt nodig hebt. Lever het DC meer dan je nodig hebt? Kijk of ze minder kunnen leveren. Indien niet, kijk wat je zelf kunt regelen.
- neem alle kosten op. dus alle kosten! Niet van: die glasverbinding ligt er toch... kijk wat voor garantie er op die verbinding zit en of dat voor de klant voldoende is... kijk of je ook met een adsl verbinding uit de voeten kunt als je die glas niet nodig hebt... kijk wat de aanschaf prijs en afschrijving op een UPS (en batterijen) is. Kijk hoevel uren en dus geld het kost om met die losse UPSjes en scripts een fatsoenlijke omgeving op te zetten...niet van ik ben er toch 40 uur per week voor mijn baas, laat ik die maar eens nuttig opvullen...
- in een DC is stroom duur, maar thuis of op de zaak nog duurder. Kijk eens naar energy efficient servers met wat minder kracht... dan mag je misschien wat meer servers in 1/4, 1/2 of een heel rack hangen op een DC. Terminal servers, game servers, misschien volgeladen webservers hebben veel CPU nodig. Een exchange server kan wel met wat minder CPU...of FTP servers... liever meer geheugen...

Ik heb meerdere servers in DC's hangen voor zware CPU gebruikers maar ook voor zware disk/bandwidth gebruikers en dus minder zwaar CPU gebruik. Deels prive zakelijk en deels voor mijn werk zakelijk. Als ik alles een beetje goed afstem (met name warmte uitstoot en stroom verbruik) voor het juiste doel dan kan ik servers nergens goedkoper plaatsen dan in een DC... prijs kwaliteit, oftewel prijs/geleverde diensten-service vergeleken dan...)

Als je een klant vraagt: wil je dat de server maximaal 1 uur per jaar, maximaal 1 dag per jaar of maximaal 3 dagen per jaar eruit ligt dan zegt hij: maximaal 1 uur per jaar.
Leg het juiste kostenplaatje erbij en hij (of iig de meeste MKB) zeggen: doe mij maar een week per jaar... kan ik ook voor 2 weken per jaar kiezen? wat kost dat?

En als laatste: die 2200VA's van APC zijn in mijn eigen mening de echte best buy voor de semi-doe-het-zelver... minder dan 600 euro...

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

PS: je kunt UPSen ook aan elkaar hangen, zij het met behulp van speciale setjes indien je wenst.
Dus de source -> ups1 -> ups 2 -> 1e PSU server.
2e PSU gewoon direkt aan de normale stroom hangen.
Als dan de 1e leeg is, gaat de 2 zich leeg trekken en daarna server shutdown geven...

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mookie schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 03:49:
PS: je kunt UPSen ook aan elkaar hangen, zij het met behulp van speciale setjes indien je wenst.
Dus de source -> ups1 -> ups 2 -> 1e PSU server.
2e PSU gewoon direkt aan de normale stroom hangen.
Als dan de 1e leeg is, gaat de 2 zich leeg trekken en daarna server shutdown geven...
Dit word door de meeste mensen sterk afgeraden.
Er is een mogelijkheid dat wanneer de stroom verliest de load teveel word op de ups en zo leeg is of eruit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 11-06 15:00
Anoniem: 105569 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:01:

Das dan ook het voordeel van redundant voedingen, de een steek je gewoon in (misschien gefiltert 220) en de andere in een UPS, zodat de voeding netjes overpakt bij een failure.

Als je ze allebei in een UPS steekt weet je nooit welke van de 2 voedingen overpakt / blijft draaien, en heb je kans dat je je 1 van de 2 UPS' en overload. Deze gaat dan down, en komt alles op de andere terecht, die kort daarop ook down gaat, geen slimme situatie dus.

Verder moet je ook rekening houden met runtime. Een ups die op 70% load draait haalt (afhankelijk van de accu's) krap 10 minuten backup tijd, daarom draait bij ons alles op een 3kVA, zodat we +/- op 30 minuten zitten, Ja, kost wat meer, maar als je accu's iets achteruit gaan zit je niet meteen kritisch. (Bovendien moet je maar eens een domain controller met exchange afsluiten, dat duurt al 10 minuten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Bij exchange op een DC werkt het ook altijd wel lekker als je eerst de exchange services stop en daarna pas een shutdown geeft. Lange afsluittijd komt omdat de DNS server en/of AD al is gestopt en dat exchange daar nog ff mee wil spelen. Exchange hangt dan gewoon te wachten tot die timeout komt (een minuut of 5).

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

UPSes die een pure sine wave genereren (dus een mooie golf) zouden wel achter elkaar moeten kunnen. de goedkopere voor thuis produceren een stepped signal. Dit stepped signal zou door de UPS achter de eerste UPS gezien worden als een slecht signaal waardoor de 2de UPS gelijktijdig met de eerste op de batterij gaat draaien.

Weer andere UPSes kunnen juist wel omgaan met een simpel stepped signaal (en ook met hele slechte generators) en ook dan kan het weer.
Het wordt inderdaad echter nooit aangeraden zowel vanwege veiligheid als ook onberekenbare resultaten (zoals alle UPSes gaan gelijktijdig op de batterij draaien).

hier een pagina met plaatjes die e.e.a. illustreren
http://www.jkovach.net/projects/powerquality/

Maar hij wou het goedkoop hè... :*) dat is echt goedkoop.

mookie

• Aikon
  • Niet online
rdfeij schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 10:51:
[...]

Das dan ook het voordeel van redundant voedingen, de een steek je gewoon in (misschien gefiltert 220) en de andere in een UPS, zodat de voeding netjes overpakt bij een failure.

Als je ze allebei in een UPS steekt weet je nooit welke van de 2 voedingen overpakt / blijft draaien, en heb je kans dat je je 1 van de 2 UPS' en overload. Deze gaat dan down, en komt alles op de andere terecht, die kort daarop ook down gaat, geen slimme situatie dus.

Verder moet je ook rekening houden met runtime. Een ups die op 70% load draait haalt (afhankelijk van de accu's) krap 10 minuten backup tijd, daarom draait bij ons alles op een 3kVA, zodat we +/- op 30 minuten zitten, Ja, kost wat meer, maar als je accu's iets achteruit gaan zit je niet meteen kritisch. (Bovendien moet je maar eens een domain controller met exchange afsluiten, dat duurt al 10 minuten ;) )
Als je 1 van de 2 voedingen in het stopcontact steekt moet je wel goed je belasting in de gaten houden. Soms is het verbruik niet evenredig verdeelt, en haal je dus bijv. 2/3 van je energie uit het stopcontact. Dan overload je je UPS makkelijk als je niet oplet.

Overigens kan je ook een extra batterij op veel UPS'en aansluiten, ik weet niet of dat goedkoper is wellicht.
Nog bedankt trouwens. Ik had enkele maanden geleden al gemailed wanneer deze software uit zou komen, maar dat wisten ze niet. Blijkt deze dus al veel langer uit te zijn |:( Helpdeks van APC is sowieso ruk, wel snel, maar ze geven pas fatsoenlijk antwoord als je brutaal wordt, anders verwijzen ze je maar naar de handleiding waar het antwoord niet in staat.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
angel00008 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:31:
ik zou voor de 2200va's gaan

bij een load van 60-70% heb je nog maar een uptime van een half uur max

zet je de 2200's neer heb je een load van 40-50 maar een uptime van 45+ minuten..
Hoe kom je eigenlijk aan die hoge runtime waarden?

Als ik kijk naar de 3000VA UPS'sen die wij hebben staan dan geven deze zelf aan dat bij een load van 30% deze een runtime van 29 minuten en bij een load van 65% een runtime van 8 minuten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
kwiebus schreef op donderdag 25 september 2008 @ 18:44:
[...]

Hoe kom je eigenlijk aan die hoge runtime waarden?

Als ik kijk naar de 3000VA UPS'sen die wij hebben staan dan geven deze zelf aan dat bij een load van 30% deze een runtime van 29 minuten en bij een load van 65% een runtime van 8 minuten hebben.
mijn 1500 red bij 50% load 30 minuten daarom ga ik ervanuit dat een 2200 bij een load van 60% toch echt wel iets langer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 11-06 15:00
angel00008 schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:21:
[...]

mijn 1500 red bij 50% load 30 minuten daarom ga ik ervanuit dat een 2200 bij een load van 60% toch echt wel iets langer mee kan.
Nogal foute aanname, als je de grafieken op de APC site kijkt (kan ze zo snel ff niet terugvinden) dan kom je aardig bedrogen uit.

UPS'en worden gemaakt op een maximale overbruggingstijd, een 1500 of een 2200 beiden op 50% load, zullen beiden op dezelfde tijd uitkomen (+/- niet helemaal).
Voor een 2200 gaat daarbij ook nog meer energie verloren in het opwekken van 220V aangezien de omzetting van 12 > 220V ook nog aardig wat verliezen oplevert.
Pagina: 1