Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista64] SATA controller uit AHCI halen -> crash

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een SSD gekocht en daar Vista op geinstalleerd. Nu, wat later, lees ik in de handleiding dat je beter geen NCQ kan gebruiken omdat dat botst met de werking van de SSD. Dat betekent dus dat ik mijn SATA controller juist niét in AHCI-mode moet draaien, maar in IDE-mode.

Wat wil nu, ik kan mijn controller wel omzetten, maar dan crasht vista bij het opstarten met een STOP 0x0000007A. Controller weer terugzetten en het werkt weer, maar suboptimaal dus. Ik lees op dit KB-artikel dat het kan liggen aan een SCSI-controller (SATA in mijn geval dus), of de bekabeling of iets in die richting.

Ik verdenk de controller er dus van dat de harddisk fysiek anders ingedeeld wordt in AHCI-mode, zodat ie in IDE-mode er niets mee kan. Echter, de foutmelding verschijnt, en het splash-scherm verscheen heel even. Dus hij kan wel wàt van de harddisk lezen.

Weet iemand een (risico-arme) manier om dit op te lossen zonder Windows opnieuw te hoeven installeren?

Relevante specs:
Intel P45 chipset
ICH10R southbridge
OCZ Core SSD
Vista Ultimate x64 SP1

日本!🎌

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Je verandert in principe je ide controller waardoor Vista een andere driver nodig heeft. Het eerste gedeeltje van het bootproces wordt nog via de bios afgehandeld, op een gegeven moment spreekt Vista de harde schijf aan via z'n eigen driver. Als de controller opeens verandert kan ie de schijf niet meer vinden en hbe je je bsod. Een mogelijke optie is om eerst via AHCI mode op te starten, en dan via apparaatbeheer de driver via 'Update driver' te forceren naar de driver die 'ie nodig heeft als de controller in normale modus staat. Hierna opnieuw starten, mode in bios veranderen, en hopen dat het goed gaat :) Is de NCQ optie trouwens niet gewoon uit te schakelen in de configuratie van de AHCI drivers?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Volgens jouw verhaal zou ik dan toch een INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE moeten krijgen? Een STOP 0x0000007A is een hele andere, volgens mij...

Anyway, de manier van driver switchen lijkt me erg riskant :X

日本!🎌

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

_Thanatos_ schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:43:
Volgens jouw verhaal zou ik dan toch een INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE moeten krijgen? Een STOP 0x0000007A is een hele andere, volgens mij...

0x0000007A is niet ongebruikelijk voor een fout met de harde schijf: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms793989.aspx. Dit zou kunnen wijzen dat lezen om een of andere reden mislukt. Het zal dus wel zijn dat die instelling niet helemaal goed werkt.

Wat staat er eigenlijk achter de tweede code die achter de stopcode staat?

[ Voor 11% gewijzigd door CoolGamer op 05-09-2008 23:30 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
_Thanatos_ schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:43:
Je kan altijd nog een Vista reparatie installatie doen. Mocht je trouwens nog een los pci s-ata kaartje hebben liggen kun je die ook als tijdelijke tussenstap gebruiken. Op recente borden zit vaak voor de p-ata ide-poort een los controllertje onboard die soms ook nog een paar s-ata poortjes aanbied, zou je ook kunnen gebruiken.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb nog wel een losse PCI-kaart liggen ja. Kwestie van die erin drukken, drivers installeren en SSD tijdelijk daarop aansluiten? Ik zal het es gaan proberen.

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
En inderdaad, daarmee was het gelukt :)

Het heeft niet het performanceprobleem opgelost, maar dat valt buiten de scope van dit topic.

日本!🎌

Pagina: 1