Lokaal ip adres vastzetten met Sitecom WL-183

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-03 22:24
Ik heb een probleem met mijn router. Elke keer als de pc opnieuw opstart krijg ik een ander lokaal ip adres 192.168.2.100/101/102 Dit is erg vervelend bij het portforwarden omdat ik dat dan steeds opnieuw moet doen.

Nou heb ik een beetje gezocht en heb ik gelezen dat het met de meeste routers mogelijk is om je mac adres te koppelen aan een lokaal ip adres zodat je steeds dezelfde krijgt. Die optie kan ik niet vinden in de WL-183.

Wel vond ik dit kleine stukje in de manual, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet helemaal begrijp:
IP Address Pool: You can select a particular IP address range for your DHCP server to issue IP addresses to your LAN Clients.

Note: By default the IP range is from: Start IP 192.168.0.100 to End IP 192.168.0.199. If you want your PC to have a static/fixed IP address then you’ll have to choose an IP address outside this IP
address Pool

Het lijkt me dat het bovenstaande alleen werkt met 1 PC aangezien hij gewoon weer ip adressen uit gaat delen als je een range maakt van 200 tot 203. DHCP staat aan, als ik het goed begrijp moet dat dus uit en moet ik zelf ip adressen toewijzen? Ik kan alleen die optie om meerdere ip adressen toe te wijzen niet vinden.

linkje naar de manual: http://www.sitecom.com/showdownload.php?id=3559

[ Voor 9% gewijzigd door SaN op 05-09-2008 11:51 ]

Verwijderd

Lease Time Forever:
In the Lease Time setting you can specify the time
period that the DHCP lends an IP address to your LAN clients.
The DHCP will change your LAN client’s IP
address when this time threshold period is reached.

IP Address Pool:
You can select a particular IP address range for your DHCP server to
issue IP addresses to your LAN Clients.
Note: By default the IP range is from: Start IP 192.168.0.100 to End
IP 192.168.0.199. If you want your PC to have a static/fixed IP
address then you’ll have to choose an IP address outside this IP
address Pool

• SaN
Inderdaad, maar dan moet ik 1 ip adres kiezen toch? En ik wil dat meerdere pc's gebruik kunnen maken van het internet.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

St@m

@ Your Service

sander-sp schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 11:59:
Inderdaad, maar dan moet ik 1 ip adres kiezen toch? En ik wil dat meerdere pc's gebruik kunnen maken van het internet.
Je kan gewoon een static IP adres instellen (bijvoorbeeld 192.168.1.2) sluit deze dan even uit in je dhcp range.
Dus je geeft bijvoorbeeld een rage op van 192.168.1.10 tot 192.168.1.20 (dan krijgen 11 PC's een automatisch IP) De apparaten die je niet op DHCP wilt hebben, daar stel je gewoon een vast IP in.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• SaN
OK, misschien een beetje dom, of ik kijk niet goed, maar ik begrijp het toch niet helemaal. Dit is waar ik iets mee kan
Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/1189/sitecomwh9.jpg
Ik kan die range dus instellen, maar ik kan nergens mac adressen koppelen aan ip adressen of adressen uitsluiten uit de range.

[ Voor 5% gewijzigd door SaN op 05-09-2008 12:19 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geef je pc gewoon een vast ip-adres buiten de range. Bijvoorbeeld 192.168.0.201. (stel ook het juiste subnet en dns-servers in) Verder heb je niks met de router van doen. Niet elke router ondersteunt het koppelen van een mac aan een ip-adres.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:35
Je kunt je vaste IP ook instellen op jouw pc. Uitgaande dat je XP hebt kan dat op de volgende manier:

Als eerste noteer je de gegevens zoals je ze nu hebt:
- ga naar Start -> Uitvoeren -> typ: CMD -> druk op enter
- Je krijgt nu de dos-prompt (zwart scherm)
- Typ: ipconfig -> druk op enter

Je krijgt nu een hoop gegevens. Schrijf daarvan de volgende op:
Ipadres, subnetmasker, (standaard) gateway, DNS-servers

Dit zijn de stappen om je xp pc van een fixed ip adres te voorzien:
- Op je pc ga je naar 'Start' -> 'Instellingen' -> 'Netwerk verbindingen'.
- Kies de netwerk verbinding die je gebruikt en klik er met de rechter muis knop op.
- Kies 'Eigenschappen'.
- Selecteer in de lijst met 'Deze verbinding heeft de volgende orderdelen nodig' de regel met 'Internet protocol (TCP/IP)'.
- Druk op de knop 'Eigenschappen'.
- In de tab 'Algemeen', klik op 'Het volgende IP adres gebruiken'.
- Vul daar de al eerder opgeschreven gegevens in:
- Druk op 'OK'.
- Druk op 'OK'.
- KLAAR!

Om conflicten te voorkomen met andere PC's zou ik een IP-adres kiezen dat standaart niet zo snel uitgedeeld wordt (dus geen ipadres dat eindigt <110), maar bv 192.168.2.122, 192.168.2.134, of 192.168.2.149.

[ Voor 9% gewijzigd door L.N. op 05-09-2008 12:30 ]

• SaN
Ik heb vista, maar ik denk dat die stappen redelijk hetzelfde zijn. Ik zal het is proberen. Zo vraagt de pc dus om een ip adres ipv dat er random een adres toegewezen wordt door de router?

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:35
sander-sp schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:29:
Ik heb vista, maar ik denk dat die stappen redelijk hetzelfde zijn. Ik zal het is proberen. Zo vraagt de pc dus om een ip adres ipv dat er random een adres toegewezen wordt door de router?
Dat klopt:

De stappen voor Vista:
1. Eerst even wat gegevens opvragen die we later nodig hebben: open een command-window (Dos-box) en geef het commando 'ipconfig /all'. Kijk in de output naar de verbinding die je wilt aanpassen (vermoedelijk Ethernet-adapter LAN-verbinding) en bewaar de volgende gegevens: Subnetmasker (vermoedelijk 255.255.255.0), Standaardgateway (vermoedelijk iets als 192.168.1.1) en DNS Servers (vermoedelijk twee zulke getallenreeksen).
2. Ga naar het configuratiescherm (beheersrechten nodig), kies hier 'Netwerk en internet', dan 'Netwerkcentrum', dan 'Netwerkverbindingen beheren'.
3. Selecteer nu in de lijst verbindingen de versie die je wilt wijzigen (vermoedelijk gewoon 'LAN-verbinding'), echts-klik en kies 'eigenschappen'
4. Selecteer hier 'Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)'; klik 'eigenschappen', en vul de velden die je hier vind in: kies voor zelf opgeven IP adres en vul je nieuwe vaste IP adres in (bijvoorbeeld 192.168.1.200). Vul de andere velden in met de gegevens uit ipconfig (dus subnetmasker, gateway, DNS adressen).

Nu opnieuw sluiten, de computer opnieuw opstarten, en alles zou weer moeten werken, nu met vast IP adres (wat je weer kan checken met het ipconfig commando).

Het bovenstaande is een schaamteloze knip en plakactie van de volgende deze BRON.

• SaN
Het werkt, bedankt allemaal. Als ik had geweten dat het ook via de pc kon had ik wel in die richting gezocht, maar ik had dat echt niet verwacht. Nogmaals bedankt!
Pagina: 1