Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP MCE 2005] willekeurige freezes

Pagina: 1
Acties:

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn pc hangt (beeld en muis bevriezen) vaak gebeurd dit als ik ergens op klik.
Bij intensief gebruik ongeveer 1 x per uur denk ik, maar het kan ook 2 dagen goed gaan of 2 keer per kwartier

het komt zowel lokaal als remote via remotely anywhere. via de windows rdp client heb ik het nog nooit gehad, maar die gebruik ik niet zo vaak.

Ik heb niet het idee dat het een hardware defect is omdat mijn pc eigenlijk altijd aanstaat en het nooit gebeurt als ik er niet mee werk.
Taken die bv wel altijd blijven draaien (wel met beeld uit en geen directe user input):
  • opnemen met MCE
  • afspelen van MCE bestanden via xbox media center extender
  • afspelen van streaming muziek/film (alle formats die je kan bedenken) met xbox media center of laptop
  • ftp server
  • bestanden kopieren naar laptop via netwerk
Ik denk dat je hieruit kan concluderen dat het niet aan netwerk of hdd's ligt. omdat deze intensief gebruikt worden bij het bovenstaande lijstje. CPU en MEM lijkt me ook niet logisch omdat de pc dan ook weleens zou moeten vastlopen bij bv mce recording.

wat ik getest/veranderd heb:
  • memtest: geen errors
  • CPU temp: 35 idle, 50 full load
  • update video drivers
  • ander stopcontact, andere stekkerdoos met piekspanning beveiliging
  • overbodige software eraf
  • overbodige services uit
  • nieuwe voeding
de nieuwe voeding was trouwens ook nog een verhaal apart.. toen ik een tijdje terug wat aan het testen was had ik remote een dvd encoding aangezet om te kijken of een of andere verandering effect had. even later was de verbinding weg en was mijn pc dus weer vastgelopen.... toen ik thuis kwam wilde er niks meer aan, geen lampje, geen hdd, niks...
na wat checken kwam ik erachter dat de voeding dood was... vervolgens een nieuwe 450 corsair voeding gekocht en toen ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat daarmee het probleem opgelost was (een stervende voeding vond ik wel een goede verklaring voor de freezes). Maar helaas, bij de nieuwe voeding bleven de problemen aanhouden.

Ik weet dat ik eigenlijk een reinstall moet doen, maar het viel niet mee om MCE met de xbox extender werkend te krijgen en ik vind dat het op een andere manier opgelost moet kunnen worden.

Iemand tips/suggesties?

zou het de videokaart (ati 9700 pro met passieve zalman) kunnen zijn? Ik heb al een extra fan erop gezet, dus aan de temp ligt het niet..

Strava

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik weet dat ik eigenlijk een reinstall moet doen, maar het viel niet mee om MCE met de xbox extender werkend te krijgen en ik vind dat het op een andere manier opgelost moet kunnen worden.
Je hoeft nooit meteen een reinstall te doen. Wat je zou kunnen doen is je logboeken in duiken (start -> uitvoeren -> eventvwr). Daar staat onder "Systeem" vaak het één en ander.

Is het ook mogelijk om met een standaard PCI videokaart je PC te testen op fouten (ipv de ATi 9700 pro).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Prulleman
Ik heb ook al eerder in de eventviewer gekeken, maar daar kan ik eigenlijk ook niks uithalen, er staan wel wat system en appl errors in, maar die komen ook voor op tijdstippen zonder crash. aangezien er ook geen blauwe schermen komen, loopt ie denk ik ook vast voordat je kan zien wat er gebeurd.

ik heb helaas geen pci kaartje om te testen, zijn er misschien andere tools om te kijken of de 9700 nog ok is?

Strava

• Razwer
  • Laatst online: 14-11 20:46
heb je toevallig een gekke app draaien die op je explorer inhaakt? gezien alles wel door draait maar verder alles hangt zou ik denken dat je explorer.exe problemen oplevert. ctrl+alt+delete doet ook helemaal niks?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Prulleman
kom er wel net achter dat er een key logger (AKV.exe) draait... misschien dat die zo brak is geprogrameerd dat dat de oorzaak is.... :/

Strava

• Outerspace

Outerspace

Prulleman schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 11:39:
kom er wel net achter dat er een key logger (AKV.exe) draait... misschien dat die zo brak is geprogrameerd dat dat de oorzaak is.... :/
Weghalen met Hijackthis / Spybot S&D.
Controleer je PC eens met bovenstaande tools. Het zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn van je problemen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Prulleman
Ik ben nu ook sp3 aan het installeren, eens kijken of die misschien wat brakke windows bestanden kan fixen.

Ik zal er als sp3 update klaar is ook nog wat scans tegenaan gooien

\edit
met spyware scans verder niks geks kunnen vinden, daarna ging ik met regcleaner aan de slag en toen kreeg ik weer een crash... misschien dat er iets gaar is in mijn register.

Als ik straks thuis ben en mijn pc weer kan aanzwengelen zal ik eens kijken of ik dit kan reproduceren

/edit 2,
helaas niet te reproduceren met regcleaner...

[ Voor 51% gewijzigd door Prulleman op 06-09-2008 11:18 ]

Strava

• Prulleman
Hmmm, na achtereen volgens ook nog de volgende problemen: 100% cpu load, hangen bij opstarten, niet meer opstarten, en ten slotte corrupt bestand bij opstarten in veilige modus was ik toch van overtuigd dat het een windows probleem was... na de herinstall, uurtje bezig met software installeren.... *crash*.... :'(

volgende stap is videokaart swappen... als er nog andere ideeen zijn, kom maar op.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 09-10-2008 16:25 ]

Strava

• Prulleman
Andere videokaart mocht helaas niet helpen, ik ben verder gegaan met het verwijderen van overbodige hardware (tuner, extra usb kaart, 1x geheugen in ander slot, niet boot schijven), en voor de grap ook mijn pc eens op zijn kant gelegd. Er zit namelijk een 7700 zalman koeler op en ik heb ooit weleens gelezen dat niet alle moederborden het gewicht even fijn vinden.

tijdens het booten begon 1 van mijn 200GB WD (SATA WD2000JD) schijven enorm te tikken. zoiets als sssszzj tik, sssszzj tik, ssszzj tik. Ik heb em maar gelijk uit gezet en weer rechtop om wat van mijn data te gaan kopieren (meeste dingen heb ik wel een backup van, maar niet alles).

Als dit ook de oorzaak is van mijn freezes, kan iemand dan verklaren waarom ik alleen freezes heb bij user input (rechtstreeks of via remote control). en niet bij FTP, tv recording, streaming etc?
Dit probleem speelt nu al een tijdje, maar hij is echt nog NOOIT vastgelopen terwijl ik niet naar mijn beeld zat te kijken.....

Strava

• Outerspace

Outerspace

Inderdaad een vreemde issue. Kan je je schijf eens testen met digital lifeguard (van Seagate)?
Tikken van schijven is meestal niet echt een goed teken.

• Prulleman
hmmm, die kan de smartstatus niet uitlezen omdat ie achter een raid controller hangt.

Ik ben nu al een tijdje flink aan het kopieren, moven en deleten en nog geen crash... misschien dat het verwijderen van de andere hardware toch heeft geholpen.

wordt hoogstwaarschijnlijk weer vervolgd.

\edit 21-10
ben nu weer MCE2005 aan het installeren op 1 schijf (kapotte schijf uit de raid 0 gehaald) en tot zover gaat het allemaal goed.
nu maar hopen dat de ssdtjes goedkoper en sneller worden, dat zou een mooi alternatief zijn voor de ontbrekende raid 0 :)

[ Voor 31% gewijzigd door Prulleman op 21-10-2008 21:30 ]

Strava

• Prulleman
Helaas helaas.. net weer de eerste crash gehad. ik zat remote nog even wat software te installeren en weg...
Ik begin nu ook remotely anywhere te verdenken. Dit is een van de eerste programma's die ik installeer, dus misschien dat hier iets mis mee is (bv de remote display driver die de gewone driver in de weg zit).

Ik kan me niet herinneren of ik een nieuwere / andere versie heb geinstalleerd toen de crashes begonnen, maar ik ben nu voor de zekerheid maar even overgestapt op RDP.

Strava

• Prulleman
na het verwijderen van remotely anywhere geen problemen meer gehad.... misschien dat ik een keer geupdate heb naar een versie die niet helemaal compatible is met MCE, of de ati drivers.... kan me niet helemaal herinneren wanneer het fout is gegaan, maar het moet een 1 of andere combi zijn.

enige voordeel van deze situatie... een stervende hdd op tijd eruit gehaald.

/edit
helaas toch weer freezes, zowel lokaal als via RDP. denk dat het toch op de een of andere manier mijn mobo is.... zit nu te twijfelen of ik een 2e hands mobo op de kop ga tikken of gewoon een nieuwe mobo, proc en mem ga halen...

/edit
Het lijkt nu op een BIOS probleem, op een gegeven moment bleef de pc bij het booten hangen tijdens de POST. Na een CMOS clear nog geen problemen gehad.. 8)7

\edit
Het was inderdaad een bios probleem, het heeft nog even geduurd voor ik er achter kwam dat de optie cool & quiet de problemen veroorzaakte (optie uit, geen vastlopers, optie aan wel vastlopers).
Bios upgrade van 1.17 naar 1.18.002 beta heeft voorlopig de problemen opgelost..

[ Voor 52% gewijzigd door Prulleman op 02-12-2008 19:23 ]

Strava

Pagina: 1