Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Restspanning op Master-Slave doos: schadelijk voor voeding?

Pagina: 1
Acties:

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 15:41
Sinds enige tijd heb ik een een master/slave stekkerdoos in gebruik. Want dan hoeft mijn luie persoon niet steeds om de tafel heen te lopen om na m'n iMac ook de speakers en externe drives middels een schakelaar van de netstroom te halen.

Echter, ik vermoed dat 1 van de voedingen die geschakeld wordt een probleem heeft met de stekkerdoos. Want na enige tijd uit-staan wil die voeding niet meer aan. Dan moet de voeding tenminste een uur uit de stekkerdoos en dan pas is de 'beveiliging' er af.
Op dat moment is de master/slave doos niet het probleem: in een gewone wandcontactdoos doet de voeding het dan ook niet. De m/s doos lijkt me we de oorzaak, want die voeding 'doet' dit pas sinds een weekje en in de weken ervoor was alles okay (toen alles nog op een schakelaar zat).

De restspanning op de master/slave doos is ongeveer 0 - 1,5V. (linkje naar conrad.de, nl site lijkt hem niet meer te hebben?)
De gewraakte voeding is er eentje voor een WD MyBook Studio 2: 12V, 4A. Is een electronisch type.

Kunnen schakelende voedingen soms niet tegen die (lage) restspanning? Zijn er beveiligingen die daar op reageren?

Tenslotte: als de voeding het doet, dan doet 'ie het prima. Alle apparatuur is minder dan 2 maanden oud en dus verdenk ik ze niet direct als 'defect'. Ik herken alleen de overstap op de master/slave stekkerdoos als recente verandering.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het lijkt me sterk dat de voeding in staat is om iets te doen als je er 1.5V in steekt, na de gelijkrichting houd je niets meer over, en voor je iets van activiteit en warmteontwikkeling in je voeding hebt ga je toch naar de 10V of hoger moeten gaan.

Voor zo'n rare dingen lijkt het me interessant om de randvoorwaarden goed te kennen, is die externe HDD aangesloten aan je PC, en heeft ie hetzelfde gedrag ook als je die loskoppelt (dus enkel de voeding en HDD verbinden, tijdje laten uitstaan, en kijken of ie dan wel opstart).

En zoals al zoveel gezegd: alle toestellen waar een aardingsaansluiting aan zit moeten op een geaard stopcontact aangesloten worden, is dit bij jou in orde? Lekstroom over de aarding (veroorzaakt door niet correct geaarde PC, m/s stekkerdoos of ander toestel) kan in de geschakelde voeding kruipen (via de aangesloten PC of via parasitaire zaken in de m/s stekkerdoos) en zo problemen en gevaarlijke situaties veroorzaken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 15:41
Dankjewel voor de aanwijzingen.
Ik heb het de afgelopen dagen nog even aangekeken en gemeten met mijn cheapo-multimeter. Wat feedback:

- aarding is uiteraard aanwezig, en in orde
- het effect van de restspanning lijkt vooral te zijn dat de voeding langzamer 'leeg loopt' na afkoppeling van de voedingsspanning: groene lampje gaat (iets, niet veel) langzamer uit en datzelfde geldt voor de spanning aan de 12V-kant
- aan/uit schakelen gaat de afgelopen dagen toch weer prima. Dus er gaat niks in de beveiliging...
- externe drive hangt altijd middels firewire aan de iMac. Steeds handmatig loskoppelen gaat natuurlijk een beetje in tegen het idee van de m/s doos ;-)

Waarom het de laatste dagen wel goed gaat? Geen echt idee, maar wellicht is er die eerdere keren iets mis gegaan bij het uitschakelen van alle apparatuur. De externe drive heeft namelijk de neiging om vaak in en uit 'sleep' te gaan, vooral als je de iMac uitzet en hij net in sleep mode stond.
Misschien is er een piekje ontstaan toen de voeding, al 'uit' gaande door de m/s doos, een hoge opstartstroom moest leveren voor een externe drive die juist vond dat 'ie 'aan' moest?
De laatste dagen koppel ik de externe drive veelal handmatig af in OS X, zodat ie niet de hele tijd opspint... (dus niet FW kabel los, maar een 'eject')
Meer kan ik er niet van maken.

Ik ben enigszins gerustgesteld. Maar als het terug komt en aanhoudt, dan wordt het waarschijnlijk een gevalletje garantie, op de externe drive wel te verstaan.