• cojones81
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-01 21:34
Mijn mooie Lenovo t42 begint te overlijden (gpu problemen, een bekende kwaal) en nu ga ik binnenkort in October 3 weken rondreizen in de VS. Aangezien de laptop door mijn vriendin gebruikt wordt en ze toch liever een normale goed werkende laptop wil zit ik er aan te denken om daar in de VS gelijk een nieuwe te halen. Ik twijfel zelf nog om dit te doen om dat ik met wat onzekerheden zit.

1. Even los van de gunstige dollar koers op dit moment: Is een laptop daar nu echt een stuk goedkoper? Nadeel is, dat je niet lekker op typenummers kan vergelijken omdat product codes in VS meestal anders zijn dan die van NL. Ik heb bijvoorbeeld wel gezien dat een iBook zo omgerekend 200 euro goedkoper is maar van andere fabrikanten is het vergelijken haast onmogenlijk door de andere typenummers van de laptops.

2. Garantie? Ik weet dat Sony geen garantie verleend als je PS3 ( om een voorbeeld te noemen) in de VS is gekocht terwijl je in Nederland gesitueerd bent. Wellicht dat andere fabrikanten hier niet moeilijk over doen?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Garantie is totaal afhankelijk van het product, en inderdaad ook zeker van de fabrikant.
Van Asus en Acer weet ik zeker dat het eerste jaar internationale garantie is.
Bij Asus noemen ze het Global Warranty, Acer noemt het International Travellers Warranty (ITW).
HP doet er geloof ik ook niet zo moeilijk om, maar zeker weten doe ik dat niet.

Verwijderd

To buy or not to buy .......

Puur naar de centen kijkend, heb je naast de koers Dollar-Euro natuurlijk ook nog rekening te houden met lokale "btw" en hier in NL natuurlijk de invoerbeperkingen.

Wat betreft types (muv Apple) is het inderdaad al snel appels met peren vergelijken. En dat *kan* consequenties hebben voor latere aanpassingen van soft/hardware. En het *kan* ook een hoop gedoe zijn om bij een eventueel beroep op garantie gelijk behandeld te worden als een consument die zijn spullen in de EU heeft gekost. En dat gedoe kun je ook in geld uitdrukken.

Besides, ik persoonlijk ben nooit zo onder de indruk van het assortiment bij de bestbuy achtige ketens, maar dat vind ik hier ook van de mm.

• cojones81
Nah, heb nog een beetje zitten speuren en het kan me veel geld schelen maar dat is dan voornamelijk met de high end systemen. Ik ben echter op zoek naar een net instapmodelletje met een beetje extra (budget: 600 euro) en daar zijn de prijsverschillen marginaal.... Bij de US gesitueerde merken zoals Apple producten kan het wel een boel schelen zeg! Die ipod prijsverschillen!! Niet normaal meer!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je hebt kans om bij binnenkomst in NL invoerbelasting te moeten betalen, laat staan dat het mogelijk is dat je laptop niet eens door de douane van de VS komt omdat die hem maanden lang in beslag houden om te kijken of er niets vreemds op staat. Bij het eerste kijkt men naar de datum van systeembestanden etc om vast te stellen wanneer de laptop is aangeschaft.

Hier kon uw advertentie staan

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Nitroglycerine schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:41:
Je hebt kans om bij binnenkomst in NL invoerbelasting te moeten betalen, laat staan dat het mogelijk is dat je laptop niet eens door de douane van de VS komt omdat die hem maanden lang in beslag houden om te kijken of er niets vreemds op staat. Bij het eerste kijkt men naar de datum van systeembestanden etc om vast te stellen wanneer de laptop is aangeschaft.
alsof je nooit een virusje kunt krijgen waarbij je gedwongen bent opnieuw te installeren. nvm gaat over mac's dan is dat argument al een stuk zwakker :') overigens bieden die dan weer wél op hun laptops en andere mobiele spullen worldwide service!

[ Voor 6% gewijzigd door Vyo op 09-09-2008 14:05 ]

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 14:38
Wat ook niet geheel onbelangrijk is is de adapter van de notebook.
Hier zie regelmatig internationale adapters die geschikt zijn voor 100 - 250 V en 50 of 60 Hz. Het enige verschil is dat er voor elk land potentieel een ander netsnoer vereist is.
Als je in Amerika een notebook koopt die dat niet heeft, moet je hier alsnog een nieuwe adapter kopen. Die zijn meestal ook niet goedkoop.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:46

talin

ES-MA

Nitroglycerine schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:41:
waar haal je dit vandaan? 8)7

@TS.

ik heb van 2003 tot eind 2004 veel gereisd via Chigaco naar Vancouver.
als eerste met mijn eigen laptop, gekocht in NL maar op een tussenstop in Chicago met 6 uur tussen de vlucht ben ik de stad in geweest en daar toen een hp notebook nx9420 gekocht.
daar zat 3 jaar garantie op, aangezien ik toch vaak in de buurt kwam heb ik nooit nagedacht over europese garantie, ook nog nooit nodig gehad.

ook bij terugkomst in NL geen douane toestanden gehad omdat ik hem al had gebruikt.
zelfs nog de BTW met kopie bon ingeleverd voor retourneren van de btw.

wat wel in VS en CA is dat je de laptop uit de koffer of tas door de scanner moet doen.
het ergste wat ik heb meegemaakt is dat ze hem er tussenuit halen en met een doekje afnemen om te kijken of er kruitsporen of chemische middelen mee in contact zijn gekomen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• ramon1984
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
talin schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:28:
[...]

@TS.

als eerste met mijn eigen laptop, gekocht in NL maar op een tussenstop in Chicago met 6 uur tussen de vlucht ben ik de stad in geweest en daar toen een hp notebook nx9420 gekocht.
daar zat 3 jaar garantie op, aangezien ik toch vaak in de buurt kwam heb ik nooit nagedacht over europese garantie, ook nog nooit nodig gehad.

ook bij terugkomst in NL geen douane toestanden gehad omdat ik hem al had gebruikt.

wat wel in VS en CA is dat je de laptop uit de koffer of tas door de scanner moet doen.
het ergste wat ik heb meegemaakt is dat ze hem er tussenuit halen en met een doekje afnemen om te kijken of er kruitsporen of chemische middelen mee in contact zijn gekomen.
Tja tot nu toe heb ik gewoon elke keer mijn laptop uit de tas moeten halen en een paar keer moeten aanzetten maar meer ook echt niet.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

beany

Meeheheheheh

talin schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:28:
[...]

@TS.

Ik denk dat hij hier op doelt:

nieuws: Douane VS mag laptop eindeloos vasthouden

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:46

talin

ES-MA

ah, ok gelezen.

dan nog: 8)7
maar als je niets te verbergen hebt, hoef je je ook niet druk te maken.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

heb mijn T60P daar gekocht via www.euclid.com. Goede site met heel veel verschillende modellen met goede links naar de Lenovo site zodat je makkelijk kan vergelijken.

Ook staat er dan op de Lenovo site bij of je global of per land warranty hebt.

Importeren/btw/invoer geen zorgen over maken, gewoon ding in je tas en zeggen dat je hem al jaren gebruikt. Er reizen zoveel zakelijke lui joh, geen zorgen om maken.

Bij mij heeft het toen 1300 euro gekost (1800 dollar) ipv hier 2200 euro.

T60P Widescreen

• cojones81
Het invoeren lijkt me nog niet echt een probleem te geven.. Ik neem voor de zekerheid een XP instal cd'tje mee en een usb stick met foto's en documenten van wat oudere datum. Na aanschaf van de laptop de bios datum wat maanden terugschroeven, xp installeren en wat bestanden erop gooien, daarna tijd + datum terug zetten naar huidige (geen idee of dit wel werkt hoor..)...
Bon + boekjes stuur ik per post in envelop naar mezelf als ik in de VS ben, doos flikker ik wel weg.

Blijven de 2 aandacht punten over:
- De externe/ interne psu moet in ieder geval 220 V 50 Hz ondersteunen en de mogenlijkheid om een universele andere stekker erop te zetten (zoals die Lenovo'tjes dat hebben)
- Garantie afspraken. Volgens een bekende van me is dat voor HP bijvoorbeeld per land geregeld. Dell heeft misschien wereldwijde dekking?

[ Voor 3% gewijzigd door cojones81 op 10-09-2008 11:44 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
GPU probleem van de T42 valt met een beetje geluk te fixen, aan de hand van deze guide:

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=57021

De voeding van IBM is wel 110 ~ 240V compatible, er moet alleen een ander snoer aan ("Mickey mouse" snoer).

De garantie is geloof ik ook internationaal, dat maakt dus niks uit.

• cojones81
Seesar schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:13:
heb mijn T60P daar gekocht via www.euclid.com. Goede site met heel veel verschillende modellen
Klopt die link?
ThinkPadd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:49:
GPU probleem van de T42 valt met een beetje geluk te fixen, aan de hand van deze guide:

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=57021
Had ook al gezien dat je een gpu fix hebt inderdaad, ga daar aan beginnen als ik een nieuwe laptop heb omdat deze het voorlopig met wat moeite nog wel doet.

Als ik een nieuwe heb ga ik me betreden in de werled van Reflowen/ fluxen bladieblaaaaa.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

cojones81 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 11:54:
[...]

Klopt die link?

[...]

Had ook al gezien dat je een gpu fix hebt inderdaad, ga daar aan beginnen als ik een nieuwe laptop heb omdat deze het voorlopig met wat moeite nog wel doet.

Als ik een nieuwe heb ga ik me betreden in de werled van Reflowen/ fluxen bladieblaaaaa.
www.euclidcomputers.com ;)

T60P Widescreen

• cojones81
Rare vraag misschien maar:
- Zouden ze bij de douane nog iets van registreren of je een laptop mee neemt als je vanuit buitenland komt en/ of terug gaat naar het buitenland?

Ik ga de VS in zonder laptop, en ga de VS uit met Laptop.

Toelichting van vingerafdruk was meer om aan te geven hoe ver ze gaan tegenwoordig met pasagiers controle....

[ Voor 33% gewijzigd door cojones81 op 10-09-2008 14:10 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

das al heel lang zo; maar wat hebben fingerprints met een laptop te maken???

T60P Widescreen

Verwijderd

Afgelopen zomer, nog in Hong Kong geweest gewoon met laptop + laptoptas met allerlei troep (usb sticks en kabeltjes).

Ik moest m'n laptop aanzetten en alles is uit mijn tas gehaald en ik moest bij alles bewijzen dat het ook echt was waar het dan op leek dan :)

Ook moest iedereen die voorbij de douane ging langs een warmte scanner lopen om te kijken of je geen griep ofzo had.

Ze zijn ook overal bang voor daar in China.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

cojones81 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:16:
Rare vraag misschien maar:
- Zouden ze bij de douane nog iets van registreren of je een laptop mee neemt als je vanuit buitenland komt en/ of terug gaat naar het buitenland?

Ik ga de VS in zonder laptop, en ga de VS uit met Laptop.

Toelichting van vingerafdruk was meer om aan te geven hoe ver ze gaan tegenwoordig met pasagiers controle....
Vaak moet je wel aantonen dat je betreffende laptop al had, dus dmv een factuur oid, iig ligt de bewijslast bij jezelf. (afaik hoor, ik ben geen deskundige)

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-01 16:11
Francis schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:40:
[...]

Vaak moet je wel aantonen dat je betreffende laptop al had, dus dmv een factuur oid, iig ligt de bewijslast bij jezelf. (afaik hoor, ik ben geen deskundige)
Of ze kijken naar het serienummer. Meestal zegt dat al genoeg.
Sommige types worden ook niet verkocht in de EU, dus dan weten ze het ook direct.

Bij de douane weten ze echt wel dat je met de datum van een pc kan knoeien, ze zijn daar echt niet zo achterlijk.
Pagina: 1