Smalle coax kabel gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit thuis met een klein probleem. Het is namelijk zo dat ik een tweede coax kabel naar de bovenverdieping moet trekken, maar de buis waar hij doorheen zou moeten is het gat net te klein door de netwerkkabel door erdoor loopt richting mijn kamer. Nu zou ik daar dus een coax kabel bij willen ivm aanschaf tweede digitale TV decoder die aparte coax vereist (anders hebben 2 andere TV's geen signaal meer als ik de huidige coax zou pakken).

Ik vroeg me dus af of er ook smallere coaxkabels zijn dan de standaard dikke kabels?

Ik zag bijvoorbeeld al deze, maar ik geen idee of die smaller is en of dat ie geschikt voor de job.

Kan iemand hier meer van vertellen?

offtopic:
geen idee of topic wel goed staat hier....

[ Voor 3% gewijzigd door Zerora op 04-09-2008 23:40 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Ja, die bestaan. Overal verkrijgbaar eigenlijk, zelfs bij de Gamma en Praxis etc.

3.7mm is het smalste meen ik.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Is verkrijgbaar; houd er wel rekening mee, dat het signaal door een dunnere coaxkabel gevoeliger is voor storing. Test zo`n kabel meteen na aanschaf om teleurstelling en onnodige 'kabel-goot-trek-acties' te voorkomen...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Erm, digitale tv gaat over hetzelfde kabeltje als de analoge tv en radio hoor?

Heb hier ook zonder coax bekabeling aan te passen 2 van de 4 tv's naar digitaal gegooit.
Heb je geen aparte coax voor nodig ofzo.

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 10:18
Hoe dunner de coax kabel, hoe slechter je signaal wordt.
Houd hier wel rekening mee.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Er zit wel degelijk verschil in zowel dikte als signaalverlies tussen de merken 'smalle' kabels. Hirchman heeft mooie kabels maar deze zijn wat dik. Mijn lokale elektroboer heeft een rek met een ander merk kabel erop dat 2/3 van die diameter is maar met de zelfde verzwakking/meter.
En geen gamma/praxis kabel nemen trouwens, dikke troep is dat!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En dat maakt uit bij digitale tv :??

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zou inderdaad graag weten waarom er een 2e kabel getrokken moet worden. Heb hier boven een UPC decoder staan (zo'n ding dat ook aan retour verkeer doet, i.v.m. on-demand films bestellen e.d..) en die heeft ook geen aparte kabel nodig. Er gaat wel een goede kabel naartoe natuurlijk, maar op deze aftakking zit ook gewoon nog een analoge TV. Die beter beeld geeft dan ooit omdat ik alle kabels vervangen heb voor kwaliteitskabels en een goede (retourgeschikte) versterker heb geplaatst :P

Volgens mij helemaal niet nodig dus.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 01:41:
En dat maakt uit bij digitale tv :??
Natuurlijk maakt dat uit...

Hoewel het signaal digitaal is is de drager nog steeds analoog, een te slecht signaal zorgt ervoor dat de D/A conversie niet meer gaat werken en je of enorme artifacts, haperingen en wegvallend geluid krijgt of helemaal geen beeld/geluid.

TV is normaal al tot aan de wijkkast digitaal en gecomprimeerd waarna het over een analoog spectrum gezonden wordt, ieder kanaal neemt veel bandbreedte in. Het verschil met moderne digitale TV is dat het signaal in z'n gecomprimeerde formaat over dat laatste stukje analoge lijn gezonden. Hierdoor kan men een hoop zenders in een relatief klein stukje bandbreedte stoppen.

De coax is echter niet geschikt voor een dergelijke bandbreedte in een puur digitaal formaat, dus wordt het in een analoog formaat verzonden en aan de kant van de kijker weer gedecodeerd en decomprimeerd voor weergave op het scherm.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als het idd digitaal is:
Digitaal doet het , of doet het niet.
Een beetje nette coax zal dit prima doen.

maar jij stelt dat digitale tv niet digitaal is? :)

Sowieso is het woordje natuurlijk hier niet van toepassing... als ik kijk hoeveel audio-fans hier rond lopen die een bla-bla-bla plug willen voor digitale signalen.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 00:49:
Hirchman heeft mooie kabels maar deze zijn wat dik.
Hirschmann maakt geen kabel, enkel connectors. In Europa verkopen ze de kabel van hun moedermaatschappij, Belden. Belden maakt coax met diameters van 1.9 millimeter (RG-196A/U) tot een dikke 13 centimeter (RG-367/U). Dikker ook wel, maar dat zul je moeten bestellen. Die allerdunste is bedoeld voor interne verbindingen in een apparaat, en zul je bijvoorbeeld tussen de netwerk-kaart en de antennes in het scherm van je laptop vinden. Die allerdikste zul je in een zender van een paar megawatt moeten zoeken.

Wat je gebruikt is niet heel erg interessant. Het verschil tussen 5, 6 en 9 millimeter zul je niet zelf kunnen meten. Wat veel belangrijker is, is dat je de goede impedantie gebruikt (75 ohm), dat je goede connectoren gebruikt (inderdaad, die van hirschmann zijn prima), dat je de _passende_ connector koopt, en dat je ze netjes monteert.

TS kan eens bij een electronika-winkel in de buurt gaan kijken. Die hebben meestal wel een assortiment van coax, en 2 keer 6 millimeter moet prima in een 16 millimeter pijpje passen. Waarschijnlijk zit er nu van die groene coax in, en da's waarschijnlijk LCM-96 van Kathrein. Goed spul maar erg dik en erg stug.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

offtopic:
[quote]De coax is echter niet geschikt voor een dergelijke bandbreedte in een puur digitaal formaat[/quote]

Reken je even mee? TV is 768 maal 568 pixels. Ieder pixel is drie bytes, of je nu RGB of UYV gebruikt. Je hebt 25 volledige beelden per seconde. (768*568)*3*25= 32716800, ofwel 31.2 megabyte per seconde. In een simpel serieel formaat is dat 249 miljoen enen of nullen per seconde. Coax zoals die thuis ligt is te gebruiken tot zeker 1000 miljoen bits per seconde. (1GHz bitclock).

1920 maal 1080, non-interlaced, met 10 bits per kleur komt op dezelfde manier uit op 3796 miljoen bits per seconde, ofwel een krappe 4GHz. Ook te doen met coax, maar je moet wel wat beter opletten met je connectors enzo.

De reden dat we dit niet gebruiken is een praktische, geen technische. Hoe zou je het vinden om ergens in de toekomst, als alle zenders full HD gaan doen, van kanaal te wisselen door je TV in een van de 30-60 connectors op de muur te steken? Het nadeel van zo simpel doen is dat er wel 1 zender over een kabel gaat, en je dus voor iedere zender een aparte kabel aan zult moeten leggen. Compressie is leuk omdat het de distributie eenvoudig maakt. Maar niet omdat coax het niet zou kunnen ofzo.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:27
Boudewijn schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 02:01:
Als het idd digitaal is:
Digitaal doet het , of doet het niet.
Een beetje nette coax zal dit prima doen.

maar jij stelt dat digitale tv niet digitaal is? :)
Digitale tv wil zeggen dat het beeld en geluid digitaal van aard zijn zijn, maar dat wil helmaal niet zeggen dat ze ook digitaal over de kabel gaan. Daarvoor gebruiken ze gewoon een "analoge" draaggolf waarop een digitaal signaal word moduleert (QAM). Zoals TTRoads dus zegt.

En ja, het maakt dus uit bij digitale tv. Nog erger is dat dankzij het feit dat mensen zoveel bergen meuk kabel hebben, kunnen we in NL nagenoeg niet op QAM256 overgaan omdat bij veel mensen dan digitale tv niet meer goed zou werken. Goede kabels maakt uit en is belangrijk. Als je alle techniek en theorie erachter snapt, kan je dat iets subtieler zien.

Verwijderd

Burne, wat heb je eraan om 1 kanaal te berekenen?

Ik krijg hier uit de kabel ongeveer 30 analoge TV zenders, stuk of 100 analoge radio zenders, stuk of 75 digitale TV zenders en meer dan 200 digitale radio zenders. Daarnaast kan ik ook nog telefonie en internet over hetzelfde lijntje krijgen.

Nuttig dus dat je in theorie 1 kanaal zonder compressie erover kan gooien, maar daar heb je niet veel aan.

Buiten dat bedoelde ik dat helemaal niet, ik bedoelde dat als je een dergelijke coax lijn als puur digitaal medium gaat behandelen (vergelijkbaar met een CAT5 kabel) het erg lastig is dergelijke bandbreedtes te behalen zonder een krankzinnig grote window met alle gevolgen van dien.

Door het signaal te moduleren op een analoge drager kun je eenvoudig wel veel bandbreedte hebben waarvan akte de vele diensten die aangeboden worden over het kleine kabeltje.

@Boudewijn: Ik bedoel dat analoge TV niet analoog is ;)

Maar waar ik op doelde is dat je aangaf dat het niet boeide, maar natuurlijk boeit dat wel anders doet ie het namelijk niet.

Het is inderdaad niet zo dat je ruis zult krijgen of slechter geluid, maar wel zo dat je artifacten kunt krijgen, het beeld kan gaan haperen en het geluid zal wegvallen. Of hij doet het gewoon helemaal niet.

Een beetje kwaliteit in de kabel is dus wel nodig, zeker op langere afstanden.

^^ met Klaus dus.

Verwijderd

Het allermakkelijkste bij het 'er bij trekken' van een kabel, trekveer of vliegertouw (een sterk koord absoluut speling vrij dus niet meer verend) aan de netwerkkabel vast maken en netwerkkabel er uit trekken vanaf de kant dat je de coax wilt invoeren. Vervolgens met de trekveer/ touw alle twee de kabels samen door de buis trekken.
Klinkt omslachtig maar gaat vaak sneller en op die manier kan je makkelijker die kabels er ook makkelijker door krijgen.

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 23:27

Theuno

Da Devil Crew

Klaus_1250 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 02:36:
[...]

Digitale tv wil zeggen dat het beeld en geluid digitaal van aard zijn zijn, maar dat wil helmaal niet zeggen dat ze ook digitaal over de kabel gaan. Daarvoor gebruiken ze gewoon een "analoge" draaggolf waarop een digitaal signaal word moduleert (QAM). Zoals TTRoads dus zegt.

En ja, het maakt dus uit bij digitale tv. Nog erger is dat dankzij het feit dat mensen zoveel bergen meuk kabel hebben, kunnen we in NL nagenoeg niet op QAM256 overgaan omdat bij veel mensen dan digitale tv niet meer goed zou werken. Goede kabels maakt uit en is belangrijk. Als je alle techniek en theorie erachter snapt, kan je dat iets subtieler zien.
Juist, het maakt uit. Heb je nooit blokkerig of stilstaand beeld gehad bij digitale tv ? Dat zijn gewoon stukken die missen of niet helemaal goed zijn.
Laatst was hier ook een post over op de frontpage.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 00:27:
Erm, digitale tv gaat over hetzelfde kabeltje als de analoge tv en radio hoor?

Heb hier ook zonder coax bekabeling aan te passen 2 van de 4 tv's naar digitaal gegooit.
Heb je geen aparte coax voor nodig ofzo.
Nou de situatie is als volgt hier:

Vanuit de meterkast loopt er 1 kabel naar de huiskamer, die gaat daar in de digitale tv decoder voor de TV in de huiskamer. Er loopt een tweede kabel naar de 1e etage waar deze kabel gespitst wordt in 3 kabels. Eentje op de kamer van mn ouders, eentje op de kamer van mn broertje, de laatste kabel gaat naar de zolder verdieping waar mijn kamer is. En op mijn kamer moet dus ook de digitale TV komen.

Dus als dat op te lossen valt zonder extra coax, dan hoor ik die oplossing graag. :)
En anders ga ik een dunnere kabel zoeken bij de grotere bouwmarkt.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Zerora schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:52:
Dus als dat op te lossen valt zonder extra coax, dan hoor ik die oplossing graag. :)
En anders ga ik een dunnere kabel zoeken bij de grotere bouwmarkt.
Kabelversterker bij de tweede kabel voordat het gesplitst wordt naar broer, ouders en jouw kamer.

En begin gewoon eens met een goedkope kabelversterker. Meestal hoeft de boel niet eens zo heel sterk versterkt te worden.

edit:
Ik snap alleen het verhaal van "anders hebben 2 andere TV's geen signaal meer als ik de huidige coax zou pakken". Hoezo niet? Je kijkt nu toch ook tv?
Gewoon de kabel die je nu gebruikt in je decoder frotten en kijken toch?? Je tv hoeft namelijk geen aansluiting te hebben, die krijgt het beeld nu via de scart. Of wil je er nog een extra (dus 4e) aansluiting bij hebben? Dan zal je inderdaad wat moeten klussen. Misschien werkt het al goed als je een kabelversterker op je eigen kamer kan plaatsen.
Normaal zou ik zeggen gebruik als allereerste goede kabels, dan is een kabelversterker niet nodig.
Ook naast goede goede kabels, moet je de kabels goed aanleggen. In een stersysteem (en niet zoals jullie thuis hebben met tig aftakkingen). In jullie geval is de boel al gelegd, en dan kan een kabelversterker vaak voldoende zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door job op 05-09-2008 14:02 ]

• Klaus_1250
@Rakkerzero: Confused zoals job boven mij. De coax ligt er al, waarom moet er een tweede coax bijkomen???

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Precies, trek coax uit tv, duw coax in digitale ontvanger, scart van ontvanger naar tv en klaar is je bekabeling.

Mocht je ontvanger dan aangeven dat het signaal te slecht is plaats je een antenneversterker zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting, voordat er ergens een splitter zit.
Versterken maakt een signaal namelijk niet beter, maar beter bestand tegen storing. Als er al storing op zit versterk je die lekker mee en krijg je dus geen beter signaal, alleen een sterker signaal.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is nu dat het analoge signaal die we hier gebruiken niet vanuit de aansluiting komt waar het digitale signaal ook vandaan komt. Dus niet van onze provider Ziggo (@home). Het digitale signaal komt dus wel van Ziggo vandaan.

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

dan iedereen over op digitaal zou ik zeggen. vanaf de eerste kabel van beneden deze op ziggo aansluiten. paar decoders plaatsen en iedereen blij :)

of wil je twee providers houden ? lijkt me toch ook niet de bedoeling om dubbel te betalen...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Zerora schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 19:47:
Het probleem is nu dat het analoge signaal die we hier gebruiken niet vanuit de aansluiting komt waar het digitale signaal ook vandaan komt. Dus niet van onze provider Ziggo (@home). Het digitale signaal komt dus wel van Ziggo vandaan.
Hoe bedoel je dat?

Hoezo komt analoog en digitaal van twee verschillende aanbieders??
Dat kan niet eens.

Het digitale signaal van ziggo komt uit exact dezelfde kabel als het analoge. Deze twee signalen zitten "in elkaar verweven" en kan je dus niet zomaar ergens in huis scheiden. Of jij hebt thuis iets heel nieuws wat mij niet bekend is. Kan je het wat duidelijker uitleggen.. desnoods met foto's erbij?

[ Voor 38% gewijzigd door job op 05-09-2008 20:06 ]

• Klaus_1250
@Rakkerzero: Komen er dan twee groene kabels het huis binnen? En als ik het dan goed begrijp krijg je het analoge signaal van CAIW en het digitale van Ziggo? Maar als je digitaal van Ziggo hebt, heb je eveneens analoog van Ziggo (bij digitale tv zit standaard analoog).

[ Voor 30% gewijzigd door Klaus_1250 op 05-09-2008 20:35 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Rakkerzero:
Voor zover ik kan beoordelen heb je gewoon een situatie thuis die velen van ons thuis hebben:
1 punt waar de kabel het huis binnenkomt, om uiteindelijk gesplitst te worden naar meerdere TV's en 1 of meer digitale decoders.
Je krijgt er een digitale decoder bij, die kan gewoon op de reeds bestaande bekabeling aan worden gesloten.

Met versterkers moet je al helemaal niet gaan lopen rommelen, dat moet je alleen doen als je problemen hebt met het analoge signaal (veel ruis) of haperend digitaal signaal hebt.
En dan nog loont het veel meer om in plaats van een versterker de bekabeling in huis te vervangen.
Doorgaans maken versterkers het probleem alleen maar groter, of het probleem wordt verplaatst.
Maar bottomline: liever geen versterkers gebruiken.

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 05-09-2008 20:48 ]

Alles kan stuk.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga gewoon morgen nog eens ff met de aansluitingen kijken wat ik kan bereiken. Ik hou jullie op de hoogte :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het lijkt mij iig heel erg stug dat je 2 coax kabels je huis in hebt en dat de ene voor analoog en 1 voor digitaal is, daar heb ik nog nooit van gehoord.

En op die ene coax zit alles.

Anders test het gewoon 's door je digitale ontvanger boven direct aan de coax te mikken, bijna zeker dat het gewoon prima werkt.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

SA007 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:22:
Het lijkt mij iig heel erg stug dat je 2 coax kabels je huis in hebt en dat de ene voor analoog en 1 voor digitaal is, daar heb ik nog nooit van gehoord.

En op die ene coax zit alles.

Anders test het gewoon 's door je digitale ontvanger boven direct aan de coax te mikken, bijna zeker dat het gewoon prima werkt.
Wij hebben ook 2 x coax naar binnen lopen... echter is er eentje afgesloten... huis uit jaren `70, dus de bedoeling snap ik er ook niet van :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Belden heeft 1855, dit is 4 mm dikke coax. Copnrad verkoopt het onder 60 01 14-13

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Die coax-kabel heb ik niet meer nodig. Het probleem is opgelost. Smartcard bleek nog niet geactiveerd. Nu heb ik dat ding aangemeld en is het dus wachten tot ie wel geactiveerd is :)
Ik heb vanavond even getest door de smartcart van de decoder beneden te pakken alles werkt prima. Sommige zenders geven nog wel een hele lichte ruis, maar dat heeft de ruisonderdrukking van de LCD-TV goed opgelost.
In de toekomst kan ik misschien nog wel denken aan een eenvoudige signaalversterker, maar voor nu is het prima :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ruis op digitale tv is vrij vreemd hoor.

Of bedoel je met ruis dat het beeld lichte haperingen en wat artifacts geeft, dat is een stuk waarschijnlijker namelijk.

Maar verder is het niet zo'n verbazing dat het gewoon prima werkt.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Het komt over als ruis, laten we het dan zo stellen. Ik moet alleen nog ff uitvinden of het beeld nog steeds goed ontvangen wordt als de andere tv's die op deze coax zijn aangesloten (van 1 wordt ie gespitst naar 3) ook aanstaan samen met mijn tv.

Pagina: 1