Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04
Een moederbord versturen zonder anti-statisch zakje er omheen kan het bord prima slopen. Ik geef komplett groot gelijk dat ze je RMA weigeren om deze reden.
Dat je BIOS-batterijtje mist is wel raar, die heb je er toch zeker niet afgesloopt?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Hierin behoord het moederbord ook teruggestuurd te worden.
Ook zit er normaal gesproken zo'n batterijtje in het moederbord:

Als deze 2 objecten niet aanwezig zijn vind ik het niet gek dat de RMA wordt geweigerd.
BIOS batterij is een wat ander verhaal. Ze kunnen er moeilijk over doen, maar Asus zal hier geen problemen mee maken.
Gezien de lage marges die dit soort winkels hanteren kan ik het me enigszins voorstellen.
Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
En volgens mij staat er in de gebruiksaanwijzing van de meeste moederborden ook een stukje over.LET OP: Computeronderdelen die gevoelig zijn voor electrostatische ladingen moeten verpakt worden in een anti-statische verpakking om de garantie te behouden!
[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 04-09-2008 23:45 ]
Tja, dat is misschien een beetje mierenneuken van ze, wat voor een paar euro ofzo heb je een nieuwe.zanza006 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:42:
'k had die batterij er uitgehaald om cmos-clr te doen.
Maar dat je hem niet in die zak gedaan hebt is gewoon stom. Al dat soort dingen komen niet voor niets nieuw in de doos in zo'n zakje hoor
[ Voor 3% gewijzigd door weebl op 04-09-2008 23:46 ]
'k heb al heel mijn boekje door lopen, maar stond 0,00% info over de garantieXander schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:45:
Overigens:
[...]
En volgens mij staat er in de gebruiksaanwijzing van de meeste moederborden ook een stukje over.
Op de site van komplett stonden de retourvoorwaarden dus blijkbaar wel, alleen heb je ze over het hoofd gezien ofzo. En zij handelen de garantie voor je af. Dit is ben ik bang een verloren zaak voor je.
Volgens mij geld dit ook voor Asus. Ik kan me eerlijk gezegd nog geen enkel mobo herinneren in een anti-statische zak, en ik bouw toch al lang me eigen pc's. Het is (bijna) altijd een normale plastic zak waardoor je gewoon heen kunt kijken. De anti-statische zakken zoals op de foto hierboven hebben een folie erin verwerkt.
Verandert niets aan het feit dat je het beste de boel kunt inpakken in de doos waarin je hem hebt gekregen. Op deze manier krijg je geen gezeik. En geloof me, ik heb gezeik gehad omdat er een IDE-kabel niet mee terug gestuurd werd (alle andere rommel wel).
http://www.thinkcomputers...sus_maximus_formula/3.jpg
Maar dit staat wel in het boekje:zanza006 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:48:
[...]
'k heb al heel mijn boekje door lopen, maar stond 0,00% info over de garantie

+ het staat op de komplett site dat je een antistatisch zakje moet gebruiken
+ het zou common knowledge moeten zijn bij iedereen die met een schroevendraaier binnen 15cm van zijn PC wil komen. In de documentatie van een hardeschijf heb ik ook nooit zien staan dat ik ze niet vast mag zetten met 4cm lange schroeven, maar ik gok dat ik toch naar mijn garantie kan fluiten als ik het probeer.
Weet je zeker dat er zo'n folie in moet zitten voordat het een "anti-statische zak" mag heten? Ik heb namelijk ook genoeg borden in doorzichtige zakjes of zelfs doorzichtige plastic dozen gezien, maar ik had wel de indruk dat dat toch ook een bescherming tegen statische elektriciteit moest vormen...Postman schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 00:12:
Niet om het een of ander maar Gigabyte verzend hun mobo's nooit in de anti-statische zakken zoals bijv. een hdd. Zij gebruiken namelijk altijd plastic zakken.
Volgens mij geld dit ook voor Asus. Ik kan me eerlijk gezegd nog geen enkel mobo herinneren in een anti-statische zak, en ik bouw toch al lang me eigen pc's. Het is (bijna) altijd een normale plastic zak waardoor je gewoon heen kunt kijken. De anti-statische zakken zoals op de foto hierboven hebben een folie erin verwerkt.
Uit een review van de ASUS Maximus II Formula:
The motherboard is encapsulated inside a plastic casing which serves to protect the board from both physical damage and static charge.
[ Voor 43% gewijzigd door Xander op 05-09-2008 00:31 ]
Los daarvan, wat verwacht je nu zelf als je een moederbord incompleet opstuurt? Of het bord nu in een antistatische zak of doos of wat dan ook geleverd is, je kunt toch wel bedenken dat a) dat een reden heeft en b) er gedonder kan komen van RMA sturen zonder.
Idem met CMOS batterij...
Verplaats je eens in de leverancier - zij ontvangen een bord met een onderdeel (batterij) ontbrekend en een verpakking wat niet garandeert dat het bord niet een ESD opdonder gehad heeft. Zou jij het zo aannemen van een ander
Oslik blyat! Oslik!
Klopt als een bus. Gigabyte moederborden heb ik nog nooit in zo'n zak zien komen met dat folie. Ik heb zelf een moederbord moeten retourneren naar Komplett, en die accepteerden de met het moederbord meegeleverde plastic omhulsels gewoon (niet meer dan logisch natuurlijk).Xander schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 00:15:
Weet je zeker dat er zo'n folie in moet zitten voordat het een "anti-statische zak" mag heten? Ik heb namelijk ook genoeg borden in doorzichtige zakjes of zelfs doorzichtige plastic dozen gezien, maar ik had wel de indruk dat dat toch ook een bescherming tegen statische elektriciteit moest vormen...
Uit een review van de ASUS Maximus II Formula:
[...]
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of zo'n zak met folie nu beter werkt dan gewoon plastic. Het folie is is lichtelijk geleidend zodat het gaat werken als een kooi van faraday, maar volgens mij is dat pas echt nodig in redelijk extreme gevallen. Dat laatste weet ik echter niet zeker, daar zou iemand met iets meer verstand van zaken even op terug moeten komen.
@TS:
Je hebt de batterij van het moederbord verwijderd, en bent deze vergeten terug te stoppen? Ik vind het een vreemd verhaal, sowieso snap ik niet waarom je het product niet in zijn originele verpakking hebt teruggestuurd. De verkoper kan dan moeilijk klagen over de verpakking.
Ik koop elk jaar PC onderdelen . Normaal spaar ik al mijn dozn, mijn kasten lagen vor met dozen, tot dat mijn ouders da beu waren ...sowieso snap ik niet waarom je het product niet in zijn originele verpakking hebt teruggestuurd. De verkoper kan dan moeilijk klagen over de verpakking.
Ik heb ze allemaal moeten weg smijten. Soms zater er daar echt prach dozen tussen (zoals een MSI NX6800) .Nu zijn ze blij dat er op mijn kasten geen dozen dozen meer liggen, maar mag ik wel mooi naar mijn RMA fluiten
Verwijderd
Anyway, het is wél stom dat je het niet in hetzij een antistatisch zakje, hetzij in het zakje hebt gedaan dat erbij kwam. Daarmee roep je het risico van beschadigingen in het leven. Het product incompleet opsturen is inderdaad ook niet handig.
Of jij, dan wel Komplett 'echt' gelijk hebt of niet zou ik zo niet durven zeggen, maar ik denk wel dat je een ellenlang verhaal begint als je hier moeilijk over gaat doen. Je hebt nu éénmaal wat minder slim gedaan en probeer nu je gelijk maar eens te halen, dat gaat niet lukken ben ik bang.
Gigabyte levert vrijwel alle low en mid-end borden in doos in een antistatische zak. De high-end bordjes komen wel in zo'n plastic cover, maar goed, ook die kun je natuurlijk gebruiken voor het opsturen ervan.Patriot schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 01:17:
[...]
Klopt als een bus. Gigabyte moederborden heb ik nog nooit in zo'n zak zien komen met dat folie. Ik heb zelf een moederbord moeten retourneren naar Komplett, en die accepteerden de met het moederbord meegeleverde plastic omhulsels gewoon (niet meer dan logisch natuurlijk).
Ook deze zakken zijn antistatisch, ze zien er alleen anders uit (vaak roze) dan de grijze zakken waar de meesten aan denken zodra het om antistatisch gaat,
Verder is het natuurlijk vrij logisch dat ook de plastic covers die gebruikt worden om ESD gevoelige zaken in te pakken antistatisch zijn en dat het niet doodgewoon plastic betreft.
1
2
3
4
5
6
7
| Geachte heer, mevrouw, Helaas is de door u aangebrachte verzendverpakking niet schokbestendig genoeg, waardoor wij geen normale werking van het product meer kunnen garanderen. Hiermee is de garantie komen te vervallen en kunnen wij u helaas niet van dienst zijn. Met vriendelijke groet, Komplett Klantenservice |
Nu zeggen ze dat de verzendverpakking niet goed was, terwijl ze het in de 1ste mail totaal niet hadden over de verzendverpakking maar hadden over anti-statische zak
Dit is misschien een beetje een vreemde reactie. Maar feit blijft dat ze in eerste instantie gelijk hadden, je moet een moederbord niet versturen zonder bescherming tegen statische electriciteit. Of dat een zak is of een antistatische plastic doos maakt niet uit, maar zomaar met wat "moes" (alsin, appelmoes?
Wat probeer je nu nog te bereiken?
Zo heb ik ook bij 'een webwinkel' ooit mijn gelijk moeten halen. Pas nadat ik de klacht ook daadwerkelijk had ingediend bij de stichting nam de webwinkel contact op om het direct op te lossen. Het kost je een klein bedrag als je klacht in behandeling genomen wordt, maar dat bedrag wordt door de stichting terugbetaald als je in het gelijk wordt gesteld en verhaald op de webwinkel.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Verwijderd
Staat op hun site hoe het hoort, als je er vervolgens je niks ervan aantrekt dan heb je een probleem, wijze les leren en doorgaan met je leven.
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
Als ik dit topic lees lijkt het er toch meer op dat ie kan gaan roepen dat ze bij Tweakers zeggen dat de winkel gelijk heeft?Francis schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:27:
Ik begrijp eigenlijk niet goed wat TS probeert te bereiken? Moeten wij roepen dat de AV van shop onzin zijn en ga je dan daar staan roepen dat ze bij Twiekers hebben gezegd dat het onzin is?
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Het dozenprobleem is herkenbaar inderdaad, die gaan zich opstapelen.zanza006 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 04:28:
[...]
Ik koop elk jaar PC onderdelen . Normaal spaar ik al mijn dozn, mijn kasten lagen vor met dozen, tot dat mijn ouders da beu waren ...
Ik heb ze allemaal moeten weg smijten. Soms zater er daar echt prach dozen tussen (zoals een MSI NX6800) .Nu zijn ze blij dat er op mijn kasten geen dozen dozen meer liggen, maar mag ik wel mooi naar mijn RMA fluiten
Misschien kun je je ouders er nu van overtuigen dat je toch die dozen moet bewaren, tenminste voor de garantieperiode van 2/3 jaar. En eventueel bedelen dat je van hen een nieuw moederbord krijgt, omdat de winkel je defecte product niet meer accepteert vanwege het ontbreken van de verpakking.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 12-09-2008 18:25 ]
+ die batterij!!Twazerty schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:09:
Regel het dan via ASUS. En stuur hem dan wel op in een antistatische zak.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Dat terzijde is het nu niet echt klantvriendelijk te noemen van Komplett, ze hadden er best wel een anti-statisch zakje rond kunnen doen voor verzending...
Verwijderd
Echt geen enkele fabrikant die een component in een niet ESD veilige verpakking zal versturen, dat kost flink wat meer dan die verpakking kost ivm uitval.
Weet je dat zeker? De cover die ik bij mijn Gigabyte X48-DQ6 heb gekregen lijkt toch verdacht veel op doodgewoon plastic. Ik ben geen expert, maar het "antistatische" is toch de geleidende laag die er dan op moet zitten, kunnen ze die tegenwoordig doorzichtig maken? De doos is namelijk compleet doorzichtig.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:15:
Verder is het natuurlijk vrij logisch dat ook de plastic covers die gebruikt worden om ESD gevoelige zaken in te pakken antistatisch zijn en dat het niet doodgewoon plastic betreft.
Verwijderd
Zoals ik zei: Dat kan gewoon.Patriot schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:01:
[...]
Weet je dat zeker? De cover die ik bij mijn Gigabyte X48-DQ6 heb gekregen lijkt toch verdacht veel op doodgewoon plastic. Ik ben geen expert, maar het "antistatische" is toch de geleidende laag die er dan op moet zitten, kunnen ze die tegenwoordig doorzichtig maken? De doos is namelijk compleet doorzichtig.

Ik zou maar eens tegen de shop zeggen dat ze een verpakking open trekken om te kijken wat erin zit.
edit: ik neem nu wel aan dat het mobo in de orginele verpakking is terug gegaan, klopt dit ook?
[ Voor 14% gewijzigd door Flythe op 30-09-2008 00:56 ]
Inderdaad! Het bord wordt geleverd in een anti statische plastic cover! Als je even iets omhoog leest zie je dat we ondertussen al tot die conclusie gekomen waren...Flythe schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:55:
Ik heb hetzelfde mobo en hij wordt niet geleverd in zo'n zak maar zit in een plastic cover waarvan de TS een foto liet zien:
[afbeelding]
Omdat? Denk je dat het de winkel uitmaakt in wat voor anti-statische verpakking het bord terug werd gestuurd? Nee: Ze vielen er over dat het bord compleet zonder anti-statische verpakking werd teruggestuurd.Ik zou maar eens tegen de shop zeggen dat ze een verpakking open trekken om te kijken wat erin zit.
Nee, dat klopt niet...edit: ik neem nu wel aan dat het mobo in de orginele verpakking is terug gegaan, klopt dit ook?
Verwijderd
Als je pijn bekijkt als kosten hebben ze er weldegelijk pijn aan.
Het verwerken van een RMA kost tijd en geld en het niet uitgeven van geld cq niet maken van kosten is de makkelijkste manier van geld verdienen.
Grofweg zal het volgende niet gedaan hoeven te worden door het bedrijf op het moment dat de RMA geweigerd wordt :
- aanvragen RMA bij Asus
- op zoek naar een antistatische verpakking
- product verpakken
- product verzendklaar maken (papierwerk ed)
- product overhandigen aan een of andere koeriersdienst
Als je eens bekijkt wat jij nu zegt, dan besef je toch ook dat dit in mijn ogen not the way to go is...ninjazx9r98 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:56:
Hoezo heeft het bedrijf er geen pijn aan ?
Als je pijn bekijkt als kosten hebben ze er weldegelijk pijn aan.
Het verwerken van een RMA kost tijd en geld en het niet uitgeven van geld cq niet maken van kosten is de makkelijkste manier van geld verdienen.
Grofweg zal het volgende niet gedaan hoeven te worden door het bedrijf op het moment dat de RMA geweigerd wordt :
- aanvragen RMA bij Asus
- op zoek naar een antistatische verpakking
- product verpakken
- product verzendklaar maken (papierwerk ed)
- product overhandigen aan een of andere koeriersdienst
ze hadden namelijk maar 1 stap extra moeten doen die in het slechtste geval 3 minuten duurt ( een rma dienst heeft echt zo wel zakjes liggen). Als ze een beetje klantvriendelijk waren geweest hadden ze dit ook gewoon gedaan. Een teken van slechte service (in my own opinion), geldklopperij...
[ Voor 0% gewijzigd door jasper1989 op 02-10-2008 15:31 . Reden: typo ]
Bekijk het van hun klant, personeel kost ook geld en mensen worden steeds makkelijker....."regel het maar" idee. Mensen willen maximaal service en minimaal kosten, en dat gaat nu eenmaal slecht samen...jasper1989 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 15:30:
[...]
Als je eens bekijkt wat jij nu zegt, dan besef je toch ook dat dit in mijn ogen not the way to go is...
ze hadden namelijk maar 1 stap extra moeten doen die in het slechtste geval 3 minuten duurt ( een rma dienst heeft echt zo wel zakjes liggen). Als ze een beetje klantvriendelijk waren geweest hadden ze dit ook gewoon gedaan. Een teken van slechte service (in my own opinion), geldklopperij...
uh, het is toch inderdaad de taak van de webshop om de klant bij te staan bij problemen, en niet de taak van de klant om de webshop bij te staan? Ik mis je punt.Francis schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:02:
[...]
... en mensen worden steeds makkelijker....."regel het maar" idee. ...
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Punt is dat ook enige inzet en moeite van klant verwacht kan en mag worden, en ook regels omtrent het aanleveren van spullen degelijk verpakt voor een RMA.coyote1980 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:24:
[...]
uh, het is toch inderdaad de taak van de webshop om de klant bij te staan bij problemen, en niet de taak van de klant om de webshop bij te staan? Ik mis je punt.
Ik heb laatst nog mijn moederbord "foutief" geflasht (naar mijn idee goed).Twazerty schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:09:
Regel het dan via ASUS. En stuur hem dan wel op in een antistatische zak.
Winkel accepteerde het niet viel niet onder de garantie. Oke, kan het is natuurlijk mijn fout. Toen dacht ik regel ik het zelf wel met ASUS, maar die doen niks rechtstreeks naar de consument. En was ik afhankelijk van mijn leverancier, maar deze zou extra kosten in rekening brengen voor deze RMA omdat dit niet onder de garantie viel
Asus prima bordjes, maar de RMA heb ik zo mijn twijfels over.. Terwijl je laptops wel rechtstreeks naar ASUS kan sturen
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Het flashen van moederborden, VGA kaarten of ander apparatuurvalt, op het moment dat hetverkeerd gaat, practice nooit onder de garantie.Dus het flashen van een moederbord brengt altijd risico's met zich mee.AMDFreak schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:00:
[...]
Ik heb laatst nog mijn moederbord "foutief" geflasht (naar mijn idee goed).
Winkel accepteerde het niet viel niet onder de garantie. Oke, kan het is natuurlijk mijn fout. Toen dacht ik regel ik het zelf wel met ASUS, maar die doen niks rechtstreeks naar de consument. En was ik afhankelijk van mijn leverancier, maar deze zou extra kosten in rekening brengen voor deze RMA omdat dit niet onder de garantie viel
Asus prima bordjes, maar de RMA heb ik zo mijn twijfels over.. Terwijl je laptops wel rechtstreeks naar ASUS kan sturen
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Daar heb je op zich helemaal gelijk in. Maar moest ik zoiets voor hebben (is al een paar keer voorgekomen) zou ik gewoon de winkel binnenstappen en zeggen: "het is dood" "zo plots?" "Ja" en daar krijg je dan geen problemen mee... Ik weet dat het mischien niet de eerlijkste manier is maar imho wel de makkelijkste..._Dune_ schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:12:
[...]
Het flashen van moederborden, VGA kaarten of ander apparatuurvalt, op het moment dat hetverkeerd gaat, practice nooit onder de garantie.Dus het flashen van een moederbord brengt altijd risico's met zich mee.