• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:32
Ik heb van een medetweakers een E6850 processor overgenomen, maar na het installeren hangt het systeem steeds. Heel zelden krijg ik een BSOD meestal hangt ie echt helemaal.

Ik had Windows al opnieuw geinstalleerd maar ook dit mocht niet helpen.

Ik heb de volgende setup:

Asus P5B SE (bios 1001)
Intel Core 2 Duo E6850
Kingston PC25300 2 x 1 Gb RAM Corsair PC5300 (VS1GB667D2, latency 5-5-5-15-2t)
Geforce 8600 GT Top
SB Audigy 4

Ik heb ook al van alles geprobeerd in de bios, het meest stabiel loopt ie op de volgende instellingen:

Multiplier x 9
Overclock --> Manual --> FSB op 333 gezet, verder standaard gelaten
Geheugen --> op 667 Mhz gezet, verder standaard gelaten dus ook de timing ongewijzig (zou bovendien niet weten hoe dit te veranderen)

Heb met Asus PC Probe II mijn temp gecontroleerd en die is gewoon ca. 38-39 graden idle.
Ik heb echt maar ietsjes meer als een rijstkorreltje koelpasta van zalman gebruikt, toen de Intel koeler erop en vastgezet. Maar gezien de temp lijkt het me hieraan ook niet te liggen.

Wie o wie kan mij vertellen waaraan dit zou kunnen liggen, zou de overgenomen processor wellicht brak zijn?

• onnaj
ook een raar feit...het toetsenbord start elke x zonder numlock aan, normaal is dit altijd met..

• onnaj
Aan de temp ligt het niet...ben nu al gedurende 20 min. een stresstest aan t doen en de temp blijft hangen op 59 graden...morgen voordat ik naar t werk ga ma even een memtest aanzetten dan

• onnaj
Ik krijg in Prime95 nu onderstaande melding.

Error in hardware, no warnig

[IMG=http://img70.imageshack.us/img70/927/prime95meldingko5.th.jpg]

What the heck does it mean?

[ Voor 83% gewijzigd door onnaj op 05-09-2008 00:44 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

onnaj schreef op donderdag 04 september 2008 @ 23:37:
ook een raar feit...het toetsenbord start elke x zonder numlock aan, normaal is dit altijd met..
Dit valt op te lossen door 'boot numlock' op On te zetten in de bios

Verder denk ik dat je eens alles op auto moet zetten en kijken hoe dat gaat.

Tevens is er de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die ik aanraad om door te nemen. Ook een BIOS-update raadt ik niet af, maar zelfs aan.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:35
onnaj schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 00:41:
Ik krijg in Prime95 nu onderstaande melding.

Error in hardware, no warnig

[IMG=http://img70.imageshack.us/img70/927/prime95meldingko5.th.jpg]

What the heck does it mean?
Lijkt erop dat hij een foute berekening heeft uitgevoerd. Heb je je geheugen grondig getest met memtest? Het kan een geheugenfout zijn of een rekenfout van je cpu zelf. 3Ghz en een FSB van 1333 is de standaardsnelheid van je cpu dus hij draait gewoon standaard.

Kan je je cachegeheugen van je processor in bios uitschakelen? Heb ooit es een p3 600 gehad waarvan het cachegeheugen niet zo best werkte. Zonder was ie wel trager maar hij werkte dan perfect. Als memtest geen fouten oplevert is het waarschijnlijk toch je cpu zelf. Je kan hem eens proberen onder te clocken en kijken of hij het dan langer uithoudt. (Was bij mij het geval met de p3 maar na een langere tijd gaf hij dan toch ook fouten)

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• onnaj
Lijkt erop dat hij een foute berekening heeft uitgevoerd. Heb je je geheugen grondig getest met memtest? Het kan een geheugenfout zijn of een rekenfout van je cpu zelf. 3Ghz en een FSB van 1333 is de standaardsnelheid van je cpu dus hij draait gewoon standaard.

Kan je je cachegeheugen van je processor in bios uitschakelen? Heb ooit es een p3 600 gehad waarvan het cachegeheugen niet zo best werkte. Zonder was ie wel trager maar hij werkte dan perfect. Als memtest geen fouten oplevert is het waarschijnlijk toch je cpu zelf. Je kan hem eens proberen onder te clocken en kijken of hij het dan langer uithoudt. (Was bij mij het geval met de p3 maar na een langere tijd gaf hij dan toch ook fouten)
Ik heb het geheugen nog niet grondig getest, maar met mijn oude processor, de Pentium D 925, hing ie nooit dus lijkt me het sterk dat dit aan het geheugen ligt? Maar ik heb memtest gedownload zal deze vanavond eens even aanzetten.

Wat ik wel merkte is dat mijn systeem met de Pentium D 925 3.0 Ghz erg instabiel werd als ik hem ook maar over durfde te clocken. Zelfs op 3,4 Ghz was ie super instabiel. Hij klokte dan zelf ook het geheugen terug naar PC4200, ik moest dit dan weer handmatig aanpassen naar 667 Mhz (PC5300 dus). Ik denk zelf ook een beetje aan een brak mobo. Heb niet het idee dat de P5B SE een zeer stabiel bord is, mja heb natuurlijk niet ff een andere liggen.

Mijn systeem wilde ook regelmatig niet booten met de instelling geheugensnelheid op automatisch. Pas toen ik deze op 667 zette kon ik elke keer normaal opstarten (zonder overclock).

Als ik mijn bios instellingen op auto zet start de computer op op 2,4 Ghz en PC5300. Zet ik echter de multiplier op 9 dan start ie op als een 3.0 Ghz, zoals hoort dus, echter het geheugen klokt ie dan automatisch terug naar PC4300.

Ik zou niet weten waar ik het cachegeheugen uit kan zetten, jullie enig idee?

Baal er echt ontzettend van, denk je een snellere proc te kopen werkt t nie :(

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Andere biossen geprobeerd? Ik merk bij de p5b deluxe dat er veel verschil zit in biossen..

specs

• onnaj
maratropa schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 10:53:
Andere biossen geprobeerd? Ik merk bij de p5b deluxe dat er veel verschil zit in biossen..
Ik heb nu de allernieuwste BIOS, kan idd even een oudere proberen.

• onnaj
Even een vraagje voor de kenners...

Mijn geheugen dient op 4-4-4-12 te lopen volgens de specificatie van Kingston..als ik hem op automatisch zet zie ik in CPUz dat hij op 5-5-5-** (het laatste nummer weet ik even niet uit mijn hoofd zit nu op kantoor, ma dacht dat dit 18 of zo was)

Kan ik deze zo maar wijzigen in de BIOS naar 4-4-4-12 en dan t overige op auto laten staan? De timings van t geheugen snap ik niet helemaal dus durf deze niet zo maar aan te passen.

Ik kan trouwens het voltage van mijn memory niet hoger aanpassen dan 1.9v, standaard is volgens Kingston 1.8v

Het blijkt dus geen Kingston maar Corsair geheugen te zijn...vorig jaar had ik een ontzettend brak systeem geleverd gekregen en hebben ze ipv Kingston Corsair erin gegooid. De latency van Corsair is 5-5-5-15-2t

[ Voor 15% gewijzigd door onnaj op 05-09-2008 19:11 ]

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 23:11
onnaj schreef op donderdag 04 september 2008 @ 22:32:
Ik heb van een medetweakers een E6850 processor overgenomen
Ik wil niet lullig doen hoor, maar weet je zeker dat het om een E6850 gaat. Je zegt namelijk dat ie op 2.4 GHz het wel doet.

Verwijderd

onnaj schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:37:
Even een vraagje voor de kenners...

Mijn geheugen dient op 4-4-4-12 te lopen volgens de specificatie van Kingston..als ik hem op automatisch zet zie ik in CPUz dat hij op 5-5-5-** (het laatste nummer weet ik even niet uit mijn hoofd zit nu op kantoor, ma dacht dat dit 18 of zo was)

Kan ik deze zo maar wijzigen in de BIOS naar 4-4-4-12 en dan t overige op auto laten staan? De timings van t geheugen snap ik niet helemaal dus durf deze niet zo maar aan te passen.

Ik kan trouwens het voltage van mijn memory niet hoger aanpassen dan 1.9v, standaard is volgens Kingston 1.8v
Je kan inderdaad de timings zo aanpassen als wordt opgegeven bij Kingston, moet je natuurlijk het geheugen niet gaan overklokken anders werkt het niet natuurlijk. ;)

• onnaj
acale schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:41:
[...]

Ik wil niet lullig doen hoor, maar weet je zeker dat het om een E6850 gaat. Je zegt namelijk dat ie op 2.4 GHz het wel doet.
Ja hoor de Bios herkent hem ook als een E6850 alleen op automatisch schroeft ie em terug

• onnaj
Je kan inderdaad de timings zo aanpassen als wordt opgegeven bij Kingston, moet je natuurlijk het geheugen niet gaan overklokken anders werkt het niet natuurlijk.
Nee die laat ik standaard op 667 Mhz. Ik hoef niet te overclocken die E6850 moet ruim voldoende zijn om normaal spellen te kunnen spelen, de bottleneck zal eerder de 8600GT worden :) Ik heb de E6850 ook gekocht met het doel om gewoon vloeiend alle 1080p films te kunnen draaien van alle formaten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

onnaj schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:09:
[...]

Ja hoor de Bios herkent hem ook als een E6850 alleen op automatisch schroeft ie em terug
terug schroeven in de zin van intel's speedstep? dat is ook uit te zetten in de bios.
ps. temps uitlezen in windows is niet altijd even betrouwbaar. De asus probe II ook niet. realtemp, speedfan etc. etc. geven soms betere resultaten

pps. gebruik de EDIT knop! als je nieuwe informatie wil toevoegen. topic schoppen wordt niet altijd even gewaardeerd.

-_-

• onnaj
M2M schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:42:
[...]

terug schroeven in de zin van intel's speedstep? dat is ook uit te zetten in de bios.
ps. temps uitlezen in windows is niet altijd even betrouwbaar. De asus probe II ook niet. realtemp, speedfan etc. etc. geven soms betere resultaten

pps. gebruik de EDIT knop! als je nieuwe informatie wil toevoegen. topic schoppen wordt niet altijd even gewaardeerd.
Weet ik niet of dat een speedstep verhaal is, het gebeurd in iig automatisch. Speedstep kan ik wel uitschakelen geloof ik, maar weet dus niet wat dat de (evt) gevolgen ervan zijn.
Speedfan heb ik er ook op staan zal es kijken wat deze voor een temps aangeeft.

Ik zal eventuele nieuwe info adden onder de topicstart..thanks

[ Voor 5% gewijzigd door onnaj op 05-09-2008 16:47 ]

• onnaj
IIk had in 1e instantie omdat ik dacht dat het Kingston geheugen was de latency op 4-4-4-12 gezet, gevolg de computer starte helemaal niet meer op. Verschillende keren geprobeerd maar niets.

Toen maar grondiger te werk gegaan...soundblaster los, videokaart eruit, geheugen eruit en cmos gecleard middels de batterij eruit halen en de jumper te verzetten. Daarna batterij er weer in, videokaart erin, SB erin en 1 latje geheugen erin enne...NIKS...beetje dom, had het geheugen er net niet strak genoeg inzitten. Toen opnieuw gestart en jawel hij start weer op! Weer afgesloten..latje vervangen door de andere en weer opstarten gelukkig. Zag alleen wel dat ie daardoor uiteraard op single channel mode draaide en weer op PC4200, ZUCHT! De processor draaide in 1e instantie ook weer op 2.4 ghz maar na de 2e x opstarten werd ie automatisch naar 3.0 Ghz geclockt.

Uiteindelijk 2e latje er ook weer bij gezet, kijken of dit ging en ging wederom goed. Toen alleen in de bios even de DRAM frequency op 667 gezetde EIST op off en ben nu alweer zo'n 20 min back in the air. Tot dusver draait ie prima.

In cpuz valt me alleen op dat de CPU soms op 2 Ghz draait (de multiplier staat op 6) en bij bij belasting springt deze op 9. EDIT: In de bios C1E uitgezet en multiplier staat op 9 :D.

Alleen geeft speedfan nu een temp van core 0 en core 1 aan van +- 48c en bij cpu temp een temp van 42c. Hoe ontstaat zo'n verschil..lijkt me dat de cpu temp toch de gemiddeldes zijn van core 0 en 1 temp.

NIEUWE EDIT: Windows gaf bij de versie installatie vd week een paar kleine foutmeldingen dus ik dacht gelijk goed beginnen en een XP clean install maken, is ie bijna klaar krijg ik een jawel BSOD! IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL, foutmelding 0x000000A (0xEB0001B7, 0x000000002, 0x80515FB4). Dat wordt dus toch een memtest ben ik bang. Jammer....to be continued

EDIT3: Memtest (V3.4) net uitgevoerd met 2 reepjes liep meteen vast, daarna nogmaals en kreeg vrijwel meteen de volgende foutmeldingen:

Lowest Error Address: 00000fefffc - 15,9 MB
Highest Error Address: 000ffffff6 - 4095,9 MB
Bits in Error mask: fffffff
Bits in Error: Total: 32 Min: 8 Max: 32 Avg: 21
Max Contiguos Errors: 1
Errors per memory slot: 0 : 2
1 : 0

Iemand die een uitleg hieraan kan geven. De computer bleef hier ook meteen weer hangen.

EDIT4: Ook bij reepje 1 geeft ie meteen foutmeldingen en loopt ie vast. Lijkt me sterk dat allebei de reepjes overleden zijn....

[ Voor 34% gewijzigd door onnaj op 05-09-2008 21:57 ]

• M2M

M2M

medicijnman

schakel intel speedstep uit, die klokt de processor gewoon naar beneden (multiplier verlagen) om zo stroom te besparen, als er geen vraag is naar processorkracht.

verder met topic schoppen wordt bedoelt dat je een nieuwe reply er neer zet binnen 24 uur. Wil je iets toevoegen aan je eigen laatste bericht, druk dan op de edit knop.

verder is er niets mis met een memtest. Eigenlijk wel een van de standaard dingetjes die ik een nachtje aan laat staan als ik een nieuw reepje geheugen erbij prik.

temps in windows zijn niet te vertrouwen, zoals al eerder aangegeven.

manueel instellen van de FSB en geheugen (+ eventuele divider), icm met de voltages en dergelijke zal de processorsnelheidsproblemen waarschijnlijk oplossen.

-_-

• onnaj
Ik kan nu met 99% zekerheid zeggen dat het niet aan de proc ligt.

Ik heb nu de moederbord instellingen weer terug op standaard gezet en de pc loopt prima. Alleen het geheugen is nu hierdoor dus terug gezet van PC5300 naar PC4300. Zodra ik ook maar iets aan de geheugeninstellingen durf te wijzigen loopt de computer vast.

Met deze instellingen heb ik de computer vandaag reeds de hele dag aan kunnen laten staan en gisteren ook de memtest en een klein uurtje prime95 alvast zonder problemen kunnen doorstaan.

Heb wel een paar x een Vcore waarschuwing gekregen van PC probe II, volgens PC probe zou mijn voltage onder de 1.0 zijn gekomen maar dit lijkt me erg sterk. Speedfan en CPU-z gevent altijd een Vcore van min. 1.17 aan.

Het probleem dat de computer nu weer af en toe niet opstart is weer terug zoals dat bij de oude proc ook was, toen ik de geheugeninstellingen op auto had staan.

Dus bijna zeker een moederbord probleem, de voeding kan ik hierdoor eigenlijk uitsluiten, volgens mij verbruikt de nieuwe proc zowieso bij idle minder stroom dan de vorige proc. Daarnaast moet de coolermast met 650w meer dan ruim voldoende volstaan met mijn opstelling.

Probeer van de week terug te gaan met mijn moederbord (dat nog maar iets meer dan 3/4 jaar oud is) en dan om te ruilen voor een P5B (deluxe of plus of zo). Voor mij iig geen SE editie van de Asus meer.

Wat mij ook opvalt waar ik nu aan denk ik dat ik mijn 8600GT Top niet kan overclocken want het systeem wordt meteen instabiel en loopt vrijwel meteen vast. Volgens deze moet ik echter zonder problemen met 25% kunnen overclocken.

Hopelijk kan ik vd week een update maken met een nieuw moederbord en de gewenste geheugensnelheden.

• M2M

M2M

medicijnman

videokaarten over klokken gaat sowieso moeizamer dan een processor overklokken (in ieder geval de intel core modellen). Zeker met TOP modellen die eigenlijk standaard al overgeklokt zijn, is het moeilijk om er nog wat extra prik uit te halen. Zolang de koeling van de kaart niet vervangen wordt, zal de chipset snel te heet worden (de koeling is gemaakt op het verbruik van de kaart, veel marge heb je dus niet), en crashed je systeem.

Zit je koeling wel goed, dan zul je misschien extra voltage op je chip moeten zetten. Dit betekend in bijna alle gevallen een middagje solderen (met garantieverlies en alle risico's die daarbij horen).

wil je meer performance uit je videokaart, zet je huidige op marktplaats of V&A en ga op zoek naar iets dat beter presteert. 2e hands... of niet.

-_-

• onnaj
In het artikel staat juist dat ook de Top versie nog makkelijk met 25% over te clocken is door de grote koeling, daarom verbaasde ik mij erover dat de mijne totaal niet over te clocken is terwijl dit makkelijk zou moeten kunnen.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 21:48

wowi

Heb je al eens naar je voltages gekeken voor je geheugen?

Kan het soms zijn dat je er geheugen in hebt zitten dat een hoger voltage vraagt??
Kijk naar de specificaties ervan.

• onnaj
wowi schreef op maandag 08 september 2008 @ 16:55:
Heb je al eens naar je voltages gekeken voor je geheugen?

Kan het soms zijn dat je er geheugen in hebt zitten dat een hoger voltage vraagt??
Kijk naar de specificaties ervan.
Het geheugen vraagt 1.8 volt en dat staat ook in mijn bios ingesteld dus dat zou t probleem niet mogen zijn. Zie ook hier

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 21:48

wowi

En heb je al eens geprobeerd dan om het voltage op het geheugen iets te verhogen?
b.v. naar 1,9 of 2.0.
Gewoon om te testen of dit invloed heeft op je memtest?

En test even in verschillende geheugen sloten.
Misschien een geheugenslot stuk.

[ Voor 20% gewijzigd door wowi op 08-09-2008 19:46 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:21
Je hebt hier te maken met geheugenfouten, wat meerdere oorzaken kan hebben:
- je geheugen is echt brak en zal vervangen moeten worden
- je geheugen is helemaal geen DDR667 maar DDR533
- je moederbord met 965 chipset is toch niet geschikt voor 1333MHz FSB

• onnaj
wowi schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:45:
En heb je al eens geprobeerd dan om het voltage op het geheugen iets te verhogen?
b.v. naar 1,9 of 2.0.
Gewoon om te testen of dit invloed heeft op je memtest?

En test even in verschillende geheugen sloten.
Misschien een geheugenslot stuk.
Ik heb nu telkens gecontroleerd in geheugenslot 1 en nooit alleen in 3 bijvoorbeeld. Dat is een goede optie.

Het voltage heb ik al aangepast naar 1.9 maar dat werkt niet, ben via corsair via dit ook alles aan t testen en ik moet zeggen ze zijn daar, net als hier, erg behulpzaam...petje af hoor!

_/-\o_
_JGC_ schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:54:
- dat is zeker een optie, alleen wel toevallig dat ze allebei tegelijk dood zijn
- op de factory sticker die er nog steeds op zit staat ook echt 667 dus dat kan eigelijk niet missen
- volgens Asus is dit moederbord geschikt voor de E6850.

[ Voor 29% gewijzigd door onnaj op 08-09-2008 23:41 ]

• M2M

M2M

medicijnman

_JGC_ schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:54:
dat kan zeker, maar een beetje extra prik is niet verkeerd om eerst te proberen. Geheugen wordt niet snel te heet, zet eventueel een tafelventilator ervoor om te zorgen voor voldoende koeling tijdens het testen.
gelukkig maakt dit niet zo heel veel uit, lijkt me sterk dat het allemaal niet gaat werken als er geheugen in gestopt wordt dat officieel niet zo snel mag lopen, maar het zou kunnen. Ook hier helpt misschien een beetje extra prik, of check even op de geheugenstrips zelf welke PC2 versie ze hebben
zie hier

-_-

• onnaj
dat kan zeker, maar een beetje extra prik is niet verkeerd om eerst te proberen. Geheugen wordt niet snel te heet, zet eventueel een tafelventilator ervoor om te zorgen voor voldoende koeling tijdens het testen.
Ik kan hem niet hoger zetten dan 1.9v, mijn mobo trekt dat niet. 1.9v heb ik dus wel geprobeerd maar helaas werkte ook dat nie. Ik mag gelukkig nu mijn geheugen omruilen, als dat niet werkt dan moet t haast mijn mobo zijn.
zie hier
Dus is idd geschikt vanaf een biosversie die eerder is uitgegeven dan de huidige 1001 bios versie

Verwijderd

heb je ook de revisie G0 dan?

• onnaj
Thats a good question...kan ik zien met opstarten neem ik aan?
Pagina: 1