Ik wil verschillen de BCD code's vanuit een PLC naar een BCD to seven segmentdisplay sturen om gegevens vanuit de plc te visualiseren. Er is gebruik gemaakt van 12 PLC uitgangen voor 3 drivers met elk een seven segment display.
Ik maak gebruik van deze BCD to seven segment driver : SN74LS47.
Nu heb ik alles aangesloten en alles werkt maar ik heb iets belangrijk over het hoofd gezien.
De displays worden aangestuurd door de bcd ingangen laag te maken , dus door te verbinden met de ground.
Manueel een ingang laag brengen werkt dus maar een plc geeft 24 V aan zijn uitgangen.
Mijn vraag is dus:
Hoe en met welke electronische component kan ik van + 24 V een signaal omzetten naar een laag signaal.
Ik dacht eerst om de 24 V te verlagen naar +- 5V door een weerstand met zenerdiode van 5 V.
en dan met soort van Nand poort het signaal om te keren.
Of lukt dit ook met een optocoupller : CNY74-4H
Hier heb ik er nog 3 van liggen die ik nog nooit heb gebruikt.
Of weet iemand nog een andere manier? De driver en de displays kan ik niet meer wijzigen omdat ik deze al op een print heb gesoldeerd.
Ik maak gebruik van deze BCD to seven segment driver : SN74LS47.
Nu heb ik alles aangesloten en alles werkt maar ik heb iets belangrijk over het hoofd gezien.
De displays worden aangestuurd door de bcd ingangen laag te maken , dus door te verbinden met de ground.
Manueel een ingang laag brengen werkt dus maar een plc geeft 24 V aan zijn uitgangen.
Mijn vraag is dus:
Hoe en met welke electronische component kan ik van + 24 V een signaal omzetten naar een laag signaal.
Ik dacht eerst om de 24 V te verlagen naar +- 5V door een weerstand met zenerdiode van 5 V.
en dan met soort van Nand poort het signaal om te keren.
Of lukt dit ook met een optocoupller : CNY74-4H
Hier heb ik er nog 3 van liggen die ik nog nooit heb gebruikt.
Of weet iemand nog een andere manier? De driver en de displays kan ik niet meer wijzigen omdat ik deze al op een print heb gesoldeerd.