Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

driver voor seven segment aansturen.

Pagina: 1
Acties:

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-10 08:06
Ik wil verschillen de BCD code's vanuit een PLC naar een BCD to seven segmentdisplay sturen om gegevens vanuit de plc te visualiseren. Er is gebruik gemaakt van 12 PLC uitgangen voor 3 drivers met elk een seven segment display.

Ik maak gebruik van deze BCD to seven segment driver : SN74LS47.

Nu heb ik alles aangesloten en alles werkt maar ik heb iets belangrijk over het hoofd gezien.
De displays worden aangestuurd door de bcd ingangen laag te maken , dus door te verbinden met de ground.
Manueel een ingang laag brengen werkt dus maar een plc geeft 24 V aan zijn uitgangen.

Mijn vraag is dus:
Hoe en met welke electronische component kan ik van + 24 V een signaal omzetten naar een laag signaal.
Ik dacht eerst om de 24 V te verlagen naar +- 5V door een weerstand met zenerdiode van 5 V.
en dan met soort van Nand poort het signaal om te keren.
Of lukt dit ook met een optocoupller : CNY74-4H
Hier heb ik er nog 3 van liggen die ik nog nooit heb gebruikt.

Of weet iemand nog een andere manier? De driver en de displays kan ik niet meer wijzigen omdat ik deze al op een print heb gesoldeerd.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

als je nog een 5 volt bron hebt dan kan je prima die optocouplers gebruiken denk ik. Deze scheiden de ene schakeling galvanisch van de anderen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
BCD is toch sowieso al 4 draden?
Gaat dus niet echt met 3 opto's.

Btw, waarom ga je uberhaupt plc's gebruiken om bcd chipjes aan te sturen? dat is imho bestwel harde overkill.
Ok, misschien heb je dezelfde plc voor een ander doel en had je die aansluitingen toch over, maar komt mij iig wat vreemd over.
Ikzelf zou voor de weerstand + zener gaan.

Alles boven de 2V zou je BCD encoder trouwens als hoog zien, dus een spanning tussen de 2 en 5V is al prima.
Als je een stabiele 24V hebt kan dat ook prima met een spanningsdeler.
Met bijv een 1k en een 180 ohm weerstand (beide E12 serie) kom je op ~3.6V uit, en je voedingspanning mag opzich stijgen tot 33V voor je problemen krijgt.
De BCD encoder is alleen een input, dat is heel weining stroom dus dat ik geen probleem.

• michielske
De plc heeft al een eigen toepassing en moet iets visueel laten tonen.
Het probleem is nou net dat dit type BCD driver kijkt naar lage ingangen.
Dus hij toont enkel iets als 1 van de 4 of meerdere aan de grond hangen.
Hoog zijn de ingangen van de BCD als ze met niets verbonden zijn.
ik moet dus met +24 V uitgangen van de plc en een tussenschakeling van elektroncia iets hebben om mijn 4 ingangen aan de massa of grond te krijgen al naargelang de BCD output van de plc.

een relais schakeling is ook een mogelijkheid maar dit is helemaal wel overkill.
De optocouppler zitten per 4 kanalen in 1 chip dus met zo 1 chip kan ik 4 ingangen aansluiten

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DMV een spanningsdeler (2 weerstanden) kun je 5v er uit krijgen, zoals hiervboven al aangegeven. En daarmee kun je een FET of Tor aansturen. Dus spanning er op= ingang naar GND
Of dus geïnverteerd werken, door met die spanningdeler direct naar de ingang te gaan.

• michielske
ik heb hier nog een setje zeners liggen.
Als ik een zener van 20 V in serie zet met een weerstand staat over deze weerstand altijd 4 V.
Dus als ik het goed begrijp tak ik af tussen de weerstand en de zener voor mijn input naar de BCD convertor. en het andere eind van de weerstand koppel ik dan aan de grond ,zodra mijn signaal van de plc weg is word mijn ingang via de weerstand naar de grond getrokken. en zou ik dus iets op mijn display moeten krijgen. Dan hoef ik alleen in de plc mijn BCD code nog te inverteren.
Correct?

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Een zener van 20V en een weerstand zou moeten werken. Over de weerstand hou je dan idd nog 4V over, en dat zou ruim moeten volstaan voor een TTL poort. Ik zie wel niet in waarom je je BCD code zou moeten inverteren? De BCD ingangen ABC en D op de SN74LS47 zijn gewoon actief hoog. De uitgangen zijn invers, maar dat kan je oplossen door een 7-segment te nememen die een gemeenschappelijke pin heeft die aan de + komt te hangen (common anode). Als de SN74LS47 nu een segment wil laten oplichten, zal hij een pin naar GND trekken, waardoor de led tussen de + en de GND komt te staan en dus zal oplichten. Onderstaande schakeling is een display met common anode. Daaronder zie je het inwendige verschil tussen de common anode en common kathode.

Afbeeldingslocatie: http://www.electrofriends.com/articles/8051_programs/seven_seg/7_seg_circuit_ca.gif
Afbeeldingslocatie: http://media.maxim-ic.com/images/appnotes/1883/1883Fig09.gif

[ Voor 0% gewijzigd door flux_w42 op 05-09-2008 10:05 . Reden: typfoutjes ]

Pagina: 1