TNT op de elektrische toer

Pagina: 1
Acties:

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Topicstarter
Daarnet ging ik naar de Emté hier in Eindhoven om even wat boodten bij elkaar te schappen.
Tijdens de wandeltocht daarnaartoe, al gauw 5 minuten inspanning, hoorde ik een onbekend geluid rechtsachter mij.
Wat schetste mijn verbazing toen het oranje gevaarte in mijn ooghoeken terechtkwam: wat een rare vorm, nog nooit gezien. En wat een geluid, is dat een LPG installatie ofzo?
Het zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://autoblognews.com/wp-content/plugins/auto-blogster/phpThumb/phpThumb.php?w=400&src=http://autoblognews.com/wp-content/plugins/auto-blogster/images/tntedison.jpg
Het bleek te gaan om een elektrische vrachtwagen! Wat een uitvinding zeg! Het apparaat is stil maar wel vlot, gewoon groot en het heeft totaal geen (lokale) uitstoot.

Goed bezig TNT, hopelijk volgen er veel meer!

(dit moet ik even aan jullie kwijt)

Life is not about specs, it is about joy!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:18

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Die zit ook in die irritante reclame op tv van TNT geloof ik. Ben ze alleen nog niet in het echt tegen gekomen. Opzich wel een goed initiatief denk ik :)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Is al sinds augustus vorig jaar aan de gang: http://group.tnt.nl/press...htwagens-in-rotterdam.asp

Wel leuk initiatief idd :)

Die op de foto is het kleintje van 'slechts' 3.5 ton. Er rijd ook een grotere versie van rond, met een gewicht van 9 ton.

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 04-09-2008 16:56 ]

Virussen? Scan ze hier!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En wat kost dat, zo'n vrachtwagen elke dag opladen? :P

Vind het wel goed idee, maar ze hadden van mij mogen beginnen bij betere service.

[ Voor 44% gewijzigd door SinergyX op 04-09-2008 16:56 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Al sinds vorig jaar??? Dacht ik ook een keer wat nieuws te hebben hoor. Ik heb ze dan wel nog nooit hier in de buurt zien rijden, dus heeeeel misschien is dit een primeur voor de buurt hierzo, niet echt een zwaar stedelijk gebied.
De tnt reclames die zie ik niet, ik kijk nagenoeg nooit TV.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:45

Cyphax

Moderator LNX
SinergyX schreef op donderdag 04 september 2008 @ 16:56:
En wat kost dat, zo'n vrachtwagen elke dag opladen? :P
Het voordeel is dan weer wel dat je electriciteit van een schone bron kan halen. Misschien kunnen ze het dak van de trailer beleggen met zonnepanelen, da's best een aardig oppervlak. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 04 september 2008 @ 17:04:
[...]

Het voordeel is dan weer wel dat je electriciteit van een schone bron kan halen. Misschien kunnen ze het dak van de trailer beleggen met zonnepanelen, da's best een aardig oppervlak. :)
En als de bron niet helemaal schoon is dan vervuil je met zijn allen 'maar' op een paar plekken in plaats van midden in de stad.
Panelen op het dak is helemaal geen ondenkbare situatie voor zo'n vrachtwagen, inderdaad best een groot oppervlak. Het zal wel niet economisch rendabel zijn ofzo voor die paar extra kilometers die ze kunnen rijden op de dure panelen.
Van de andere kant laden ze dan ook op als ze in de file staan of stilstaan om geladen en gelost te worden. Klinkt dus best aantrekkelijk eigenlijk als je toch al een dergelijk bedrag investeerd in zulke trucks. Maar dat zal allemaal vast wel lang en breed uitgezocht zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 04-09-2008 17:13 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
Gaaf :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
bartvl schreef op donderdag 04 september 2008 @ 17:12:
[...]

En als de bron niet helemaal schoon is dan vervuil je met zijn allen 'maar' op een paar plekken in plaats van midden in de stad.
Panelen op het dak is helemaal geen ondenkbare situatie voor zo'n vrachtwagen, inderdaad best een groot oppervlak. Het zal wel niet economisch rendabel zijn ofzo voor die paar extra kilometers die ze kunnen rijden op de dure panelen.
Van de andere kant laden ze dan ook op als ze in de file staan of stilstaan om geladen en gelost te worden. Klinkt dus best aantrekkelijk eigenlijk als je toch al een dergelijk bedrag investeerd in zulke trucks. Maar dat zal allemaal vast wel lang en breed uitgezocht zijn.
Die zonnecellen worden ook steeds beter, en vast ook vanzelf goedkoper. En zo'n trailer hoeft niet vast te zitten aan een vrachtwagen, dus lijkt me interessant.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zonnepanelen die plat liggen geven een vrij lage opbrengst in Nederland, we wonen namelijk niet op de evenaar. Tel daarbij op dat je ongeveer 150Wp per vierkante meter aan zonnepanelen kunt neerleggen, dus op die vrachtwagen past iets van 3500wp?

Doe die 3500Wp maal 70% wegens het platliggen en je komt op 2450W uit midden in de zomer (of een hele onbewolkte dag in maart als de panelen lekker gekoeld worden). Ga er maar vanuit dat die panelen iets van 500-1000W zullen leveren op een gemiddelde dag. Net genoeg voor een magnetron, maar je wilt er een voertuig van 3,5 ton mee aan gaan drijven. Een druppel op de gloeiende plaat dus, vergeleken met de hoeveelheid energie die nog uit het stopcontact zal moeten komen dan.

En nee, daar houdt het nog niet op! :P Bij een gemiddeld gezin heeft een zonnepaneel een terugverdientijd van 15 jaar, maar dat is bij een goed opgesteld paneel. Maak daar dus 20+ jaar van voor een platliggend paneel. En dat verlengen we nog even doordat TNT stroom veel goedkoper kan inkopen dan een gemiddeld gezin, dus maak er maar meteen 30 jaar van.

Oh, en vergeet de beschadigingen tijdens die 30 jaar niet. Op het dak van een huis liggen die dingen redelijk veilig, op het dak van een vrachtwagen die onder laaghangende takken en dergelijke rondrijdt niet.

Snappen we al waarom er geen zonnepanelen op die vrachtwagens liggen? ;)

Wat eventueel wel zou kunnen is veel zonnepanelen goed neerzetten op distributiecentra en de plekken waar die vrachtwagens opgeladen worden. Maar ze daadwerkelijk mee gaan slepen (extra gewicht, slechtere aerodynamica) voor 1% extra range is nogal lomp.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 04-09-2008 17:30 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Gizz schreef op donderdag 04 september 2008 @ 17:26:
Zonnepanelen die plat liggen geven een vrij lage opbrengst in Nederland, we wonen namelijk niet op de evenaar. Tel daarbij op dat je ongeveer 150Wp per vierkante meter aan zonnepanelen kunt neerleggen, dus op die vrachtwagen past iets van 3500wp?
Dan is het pas interessant als de opbrengst van zo'n paneel omhoogkan. Dat gaat toch ook de goede kant op? :)

Ik zou het wel best vinden hoor, panelen bij distributiecentra en ook gewoon wat meer op nieuwe huizen, of ook op bestaande huizen.

Maar echt 20 jaar voor je panelen op je huis terugverdient?? Ik dacht dat dat een jaar of 3, 4 was?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Cyphax schreef op donderdag 04 september 2008 @ 17:39:
[...]

Dan is het pas interessant als de opbrengst van zo'n paneel omhoogkan. Dat gaat toch ook de goede kant op? :)
Volgens mij zijn de panelen de laatste 10 jaar iets van 15-20% efficiënter geworden, niet echt wereldschokkend dus.

Reken het maar eens na, ik had het over 500-1000W per vrachtwagen met de huidige technieken. Om een auto van 3,5 ton + lading te verplaatsen mag je er een elektromotor inhangen van 50kW lijkt mij. Ok, hij rijdt niet altijd op vol vermogen dus houden we 25kW over tijdens het normale rijden. Wil je 20% daarvan leveren met je zonnepanelen, dan mogen je panelen dus eerst 500 tot 1000% efficiënter worden. Niet echt realistisch :)
Maar echt 20 jaar voor je panelen op je huis terugverdient?? Ik dacht dat dat een jaar of 3, 4 was?
Nee, 15 jaar en met bepaalde subsidieregelingen als de SDE nog wat korter. Die 3 tot 4 jaar is eerder de energieterugverdientijd. Het kost namelijk veel energie om de panelen te maken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Offtopic: welke Emté was dat? Toevallig die aan de Ardechelaan? :P

Volvotips.com

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Nopes, Willaertplein. Voorheen een schrale Edah, tegenwoordig een wel aardige Emté.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of jullie het weten maar er steek nog altijd een diesel onder de "motorkap" eh. Het enige verschil is dat je ook een elektromotor hebt die helpt om zo brandstof te besparen. Zonnepanelen op het dak gaat al helemaal niet, het is maar een 7,5 tonner en dan zou minder kunnen meenemen (vrachtwagen heeft leeg een zwaarder gewicht). Dan kan het goed zijn dat je ipv een volle 7.5 tonner te gebruiken je de vracht een "lege" 30tonner te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Volgens mij reed die vrachtwagen die ik tegenkwam volledig op de elektromotor, te beoordelen aan het geluid dat ervanaf kwam.
Het kan zijn natuurlijk dat de dieselmotor heel stil is maar toch geloof ik dat niet.
Uiteraard kan wat jij zegt waar zijn maar ik ben hem tegengekomen terwijl die hoogst waarschijnlijk volledig op elektriciteit reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.zinfo.nl/zinfo/2007/08/elektrische-vra.html

het zijn deze beestjes , volledig electric :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij dat er toch een klein motortje inzit ofnie?? Als je nou net tever rijdt, buiten je bereik, kom je onderweg stil te staan. Een hybride auto hoor je ook niet op lage snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Elke avond zo rond een uur of 6 staat zo een wagen op het terrein van TNT op de schakel op te laden.
Dat is ongeveer sinds deze week pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvl schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 11:57:
Volgens mij reed die vrachtwagen die ik tegenkwam volledig op de elektromotor, te beoordelen aan het geluid dat ervanaf kwam.
Het kan zijn natuurlijk dat de dieselmotor heel stil is maar toch geloof ik dat niet.
Uiteraard kan wat jij zegt waar zijn maar ik ben hem tegengekomen terwijl die hoogst waarschijnlijk volledig op elektriciteit reed.
steekt een diesel in: klik info
Pagina: 1