Robotstem en een stotterend wegvallende telefoonverbinding.

Pagina: 1
Acties:

• ed_roebersen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-12-2021
Bij het bellen van een UPC telefoonaansluiting naar een KPN telefoonaansluiting geeft de partij aan de KPN zijde van de telefoonlijn te kennen dat met enige regelmaat mijn stem verandert in een robotstem, begint te stotteren en wegvalt.

Dit probleem lijkt mij gerelateerd aan de bandbreedte van de verbinding. Nu zou ik in de eerste plaats graag weten hoe zoiets mogelijk is. Het betreft namelijk twee vaste telefoonaansluitingen van twee gerenommeerde leveranciers van communicatieverbindingen.

De ene telefoonaansluiting betreft een "Telefonie Basis" abonnement van UPC. Deze aansluiting is gecombineerd met een 80kbps internetverbinding. De router die is aangesloten op deze internetverbinding staat op het moment van de storing echter volledig uit (geen spanning op de spanningsadapter).

De andere telefoonaansluiting is een erg gebruikelijke KPN telefoonaansluiting met een voordelig tarief voor het bellen naar vaste telefoonaansluitingen.

In de tweede plaats zou ik graag weten wat ik doen kan om van dit probleem af te geraken. Mijn telefoon is ook geschikt voor IP-telefonie. Ik kan eventueel een specifieke VoIP-codec instellen. Ik vraag me echter af of zoiets nodig is omdat deze codecs mij bedoeld lijken voor IP-telefonie. Omdat ik gebruik maak van mijn vaste aansluiting lijkt het mij dat dat niet nodig zou moeten zijn.

Omdat de andere partij te kennen geeft eerst een robotstem te horen lijkt het er echter toch op dat er vanwege een gebrek aan bandbreedte met codecs geschakeld wordt en de codec van Linear, via ITU G7.NN en LPC (robotstem bij 2 kbps) naar een doorvoersnelheid van +/- 0 kbps geschakeld wordt. Hoe kan men dat voorkomen als men van een vaste telefoonaansluiting naar een vaste telefoonaansluiting belt?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 07:59
UPC naar KPN Analoge lijn?
Welk toestel gebruik je dan? Het komt wel eens voor dat die goedkope toestellen van de Gamma die onder de naam ProFoon worden verkocht een robotstem veroorzaken. Dit komt in elk geval wel voor bij klanten die IPB van KPN hebben.
Dit is natuurlijk zo uit te sluiten door ff een ander toestel te pakken.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed_roebersen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-12-2021
Murcielago schreef op donderdag 04 september 2008 @ 17:47:
UPC naar KPN Analoge lijn?
Welk toestel gebruik je dan? Het komt wel eens voor dat die goedkope toestellen van de Gamma die onder de naam ProFoon worden verkocht een robotstem veroorzaken. Dit komt in elk geval wel voor bij klanten die IPB van KPN hebben.
Dit is natuurlijk zo uit te sluiten door ff een ander toestel te pakken.
De KPN telefoonaansluiting was jarenlang een traditionele telefoonaansluiting. Die KPN telefoonaansluiting is tegenwoordig gecombineerd met een relatief goedkope internetaansluiting bij internetprovider 12move. Deze internetprovider is inmiddels opgegaan in Telfort. Welke invloed deze ADSL aansluiting heeft/kan hebben op de telefoonverbinding is mij niet bekend. Vreemd genoeg heeft men alleen last van een robotstem en een wegvallende telefoonverbinding als men met mij belt op mijn UPC telefoonaansluiting.

Het toestel is erg modern, een Siemens S685 IP. Er wordt geen goedkoop toestel van de Gamma gebruikt. Ik heb helaas geen ander toestel meer beschikbaar. Naar mijn mening zou een geavanceerd toestel zoals de genoemde Siemens niet in een robotstem en een wegvallende telefoonverbinding mogen resulteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt als mogelijk problemen in je upstream kabelverbinding - als daar een ruisprobleem is, krijg je packetloss in de stream die naar de andere partij toe gaat. Als dit het geval is, maakt het niet uit welke nummers je belt.

Het lastige is dat dergelijke problemen van jouw kant uit moeilijk te zien zijn. Je kunt in de modem (http://192.168.100.1) zien hoe hard jouw modem staat te zenden (Transmit Power of iets dergelijks), maar niet hoe goed dat signaal aankomt bij de andere partij.

Als je ook internet hebt over die modem zou je kunnen kijken of je ook daar last hebt van packetloss, zo ja zou het geen kwaad kunnen om eerst je kabels binnenhuis na te lopen (vooral losse connectoren kunnen in de lage freqs die voor upstream gebruikt worden voor problemen zorgen), en als dat allemaal goed vast zit en het blijft aanhouden even UPC bellen.

Oslik blyat! Oslik!