JoBo Giga One wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Na terugkomst van een paar maanden reizen blijkt mijn ImageTank die ik tijdens de reis veelvuldig gebruikt heb, een JoBo Giga One, niet herkend te worden op mijn Macbook (Leopard) of op mijn PC (WinXP). Beide geven een foutmelding en ik kan de bestanden op de schijf niet benaderen. De schijft heeft daarvoor zowel op Mac als PC prima gewerkt.

Bij aansluiten op de pc wordt de schijf wel herkend door de 'New Hardware Wizard' en installeert hij de hele boel, maar de schijf verschijnt niet in Explorer. Op de Mac verschijnt de schijf ook niet in de Finder of op de Desktop.

Ik krijg de volgende foutmeldingen:

PC
The specified I/O operation on \Device\Harddisk\DR11 was not completed before the time-out period expired.

Mac
The disk you inserted was not readable by this computer.
en
Unrecognized Filesystem (bij checken in Disk Utility).

Als ik een geheugenkaartje in het apparaat stop en de kopieerfunctie gebruik werkt alles prima. Het scherm geeft ook geen foutmeldingen, zoals in de handleiding staat. Het scherm geeft ook aan dat er 101Gb vrij is, wat wel kan kloppen want het is een 120Gb schijf en er staan redelijk wat plaatjes op.

Laatste keer dat ik het apparaat gebruikt heb is vorige week woensdag of donderdag, hangend aan een Linux (Ubuntu) machine. Toen werkte alles prima. Ik kan me herinneren dat ik toen een melding kreeg dat ik het apparaat niet veilig had verwijderd (trok na gebruik zonder 'Eject' oid het ding uit de USB poort, ik was er toen niks mee aan het doen). Daar zal dan wel 'iets' gebeurt zijn.

Heb al twee 'Data Recovery' tooltjes gebruikt (Data Warrior voor de Mac en Data Doctor Recovery Removable Media voor de PC) maar de eerste zegt dat hij de schijf niet kan lezen, de tweede doet ook niets bij het inpluggen van de schijf.

Disk Warrior zegt nog dit:
Afbeeldingslocatie: http://img357.imageshack.us/img357/48/dwstatuspa8.th.jpg

Iemand een idee? Ik heb wel wat back-ups op dvd en de laatste bestanden op mijn geheugenkaartje uit de camera en wat (verkleinde) foto's op Flickr, maar zeker niet de hele collectie. Zou het toch wel erg graag weer kunnen bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iemand zo op de zondag nog een idee? Ik ga in ieder geval nog even proberen om een pc met Ubuntu te booten en kijken of dat wat helpt, maar ik denk dat het filesystem gewoon beschadigd is en dat dat dus ook niet werkt. Iemand nog goede tips over software voor recovery?