Toon posts:

Synchroniseren maar dan goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.
Na echt veel zoekwerk, uitproberen en testen lukt het mij niet om, op de manier hoe ik het wil, te synchroniseren. Doe ik iets fout, of kan dit wel maar ik kan het (nog) niet???

Wat ik heb:
2 laptops WinXP, netwerk (niet draadloos) via Router aan elkaar. Aan de router hangt ook een ADSL modem en een printservertje voor de usb printer. Verder heb ik een netwerkhardeschijf (nas) van Sitecom.

Wat ik wil:
Beide laptops moeten dezelfde bestanden bevatten (in een x aantal aangegeven mappen). Als een laptop niet aan het "netwerk" hangt, heeft de gebruiker dus nogsteeds toegang tot alle bestanden. Ook moet er dan gewoon op die laptop gewerkt kunnen worden, dus mappen/bestanden toeveogen, verschuiven, verwijderen e.d. Vervolgens moet dit worden gesynchrosiseerd met de andere laptop en vice versa.
Ook moeten de bestanden op de "server" (nas) komen als backup. dus qua bestanden moet alles op 3 locaties steeds identiek worden gemaakt bij netwerkverbining.

Wat ik kan:
Ik kan nu gewoon bestanden op de nas zetten (ftp) alhoewel ik de gebruiksvriendelijkheid erg vindt tegenvallen. Ik kan niet eens op de server mapjes verplaasten. Ik moet alles eraf halen, op mijn laptop opnieuw indelen en vervolgens weer op de nas zetten. idioot, maar krijg het niet anders voor elkaar. Dat terzijde, hiermee kan ik nog leven.

Het grote probleem is dat als ik synchroniseer (met de ...tig programma's die ik heb geprobeerd) er geen onderscheid te maken is voor de sync software tussen een door laptop 1 bewust verwijderde of verplaatst bestand (of map) en/of een door laptop 2 nieuw aangemaakt bestand/map.

Wat er dus gebeurd is: laptop 1 verwijderd een bestand, de nas synchroniseerd (met Laptop 1) en mist een bestandje (logisch) vervolgens schrijft deze het missende bestand terug op de laptop...
Dit is logisch omdat ik heb ingesteld 2 kanten op te synchroniseren, anders kan ik niet bestanden ontvangen die door laptop 2 op de nas zijn gezet... :S

Kortom ik kan alleen maar nieuwe bestanden toevoegen, verwijderen gaat niet.
Hoe kan ik dit nu oplossen???
Dit probleem zou toch tè simpel moeten zijn? wat doe ik fout? denk ik te moeilijk/makkelijk?

Graag advies over welke software en hoe te gebruiken.

Alvast heel erg bedankt!
groet woussser

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een tip wellicht?
Ik zou hier graag verder mee komen.

Alvast heel erg bedankt.
gr Woussser

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:26
Google eens op "SyncBack" of "Robocopy" of zoveeeeeeel andere.
Persoonlijk gebruik ik SyncBack wat vele mogelijkheden heeft...maar mischien wat moeilijk in te stellen lijkt...

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 14:09:
Ook moeten de bestanden op de "server" (nas) komen als backup. dus qua bestanden moet alles op 3 locaties steeds identiek worden gemaakt bij netwerkverbining.
Staat de NAS 'altijd' aan (lees: als één van de 2 laptops aangaat, gaat de NAS ook aan?). Dan de NAS als een soort van moederschip ;) gebruiken waarvan en waarheen gesynct wordt.
Lap1 <--> NAS <-->Lap2
Het grote probleem is dat als ik synchroniseer (met de ...tig programma's die ik heb geprobeerd) er geen onderscheid te maken is voor de sync software tussen een door laptop 1 bewust verwijderde of verplaatst bestand (of map) en/of een door laptop 2 nieuw aangemaakt bestand/map.
Probeer eens http://directorysync.sourceforge.net/ Heb dit net gisteren ontdekt. Als ik het goed heb, maak je regels aan die in volgorde worden gelezen (dus eerst naar NAS syncen en dan evt naar andere Lap. Echter, weet niet of dit klopt wat ik zeg. Is trouwens een java prog, dus overstappen op *nix of mac kan later nog steeds en dan hoef je je regels niet veel te veranderen (hooguit pad).

Of geef Cobian een try. http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm Is eigenlijk een backup prog, maar als ik me goed herinner kun je het zo instellen (wel de handleiding lezen!) dat hij synct.

Wat betreft het overschrijven probleem: zorg ervoor dat de instelling in het programma 'neem nieuwste' (oid) aanstaat.

==
hoi

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 16:07
Die NAS kan toch ook wel een ander protocol aan dan FTP?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
jvanhambelgium, deze progjes heb ik inderdaad al geprobeerd, dit is niet het probleem. Het synchroniseren zelf, en de volgorde waarin, gaat niet goed (of in elk geval zoals ik het wil.
Eigenlijk heb ik ook twee "masters" (de twee laptops), de NAS is een "slave"...

Lennart, de NAS staat gewoon altijd aan en hangt aan de router middels een netwerkkabel...
Ik zal zsm de door jouw aangegeven programmas proberen want deze had ik zelf nog niet gevonden. badankt!

Obliterator, misschien wel maar zoveel verstand heb ik er ook weer niet van... zo werkt het volgens de meegeleverde handleiding... ik had ook verwacht dat ik de schijf zou zien als locale schijf met alle mogelijkheden. dit kan dus nu niet, verplaatsten van mappen e.d. gaat niet direct op de nas...
Welke mogelijke protocollen kan ik proberen om dit te verbeteren of wel mogelijk te maken?

Bedankt voor jullie reacties! ik ga er zsm mee aan de slag!
Groet Woussser
Pagina: 1