[Vista64] Onstabiel systeem, compatibiliteitsprobleem?

Pagina: 1
Acties:

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dames, heren...

Ik heb wat uitdagingen met mijn systeem gehad, zoals jullie hier kunnen lezen:
systeem onstabiel en kan geen dx9 of games laden

Nadat ik het aan het einde van dit topic voor elkaar had gekregen een dual boot werkend te installeren (XP 32bit en Vista 64 bit), bleek mijn Vista install na een paar dagen dusdanig onstabiel, dat ik opnieuw moest beginnen. Het probleem was namelijk dat Vista bij opstarten meldde dat de verkenner niet gestart kon worden. Hierdoor kon ik niet meer in 'mijn computer' of het configuratiescherm. Vanaf dat moment besloot ik me te richten op een single boot Vista Home Premium 64-bit.

Voor de duidelijkheid nog even mijn specs:
Antec Truepower 2.0 550W
Gigabyte EP45-DS4 (met ICH10R RAID controller), inmiddels BIOS F8
Intell C2D E8400
OCZ PC8500 2x2GB
Sparkle GF8800GTS 512MB
HDD1: WD 740ADFD Raptor
HDD2: 2x Hitachi T7k250 RAID 0
FDD
DVD-RW
Logitech G15
Razor Copperhead

Ik krijg op deze configuratie mijn XP home 32-bits zonder probleem werkend, maar Vista 64 geeft enorm veel problemen en krijg ik niet stabiel. Uit bovenstaande link kan je lezen dat ik hardware problermen wel zo ongeveer allemaal heb uitgesloten.

Het is de bedoeling dat ik op bovenstaande configuratie Vista installeer op de Raptor en de 2 Hitachi's als dataschijf gebruik.
Wanneer ik de installatie begin zie ik alle drives in het Vista installatiescherm staan, ook zonder dat ik per USB stick de RAID drivers installeer. Ik kan zelfs een installatie starten zonder de RAID drivers te installeren, maar dan lukt het niet om te booten, omdat Vista drivers mist.
Ik laad dus de drivers via USB en selecteer de raptor als installatieschijf. De kans is nu groot dat de installer meldt dat er geen drive gevonden kan worden die voldoet aan de installatiecriteria (?). In dat geval moet ik via harde reset de installer opnieuw laden.
Wanneer het toch lukt de raptor te selecteren start het volgende scherm, waar de progressie van de installatieprocedure verschijnt (kopieren, uitpakken, installeren, etc.). Vanaf nu is er kans op een aantal BSOD's. Heb nu even de codes niet bij de hand, maar googlen leverde geen resultaten op. Mocht de installatie toch verder lopen (kleine kans), dan krijg ik later toch de melding dat het opstarten niet is gelukt en ik de probleemoplosser op de installatiedisk moet gebruiken. Dit levert echter geen resultaat op.

Mijn volgende plan was dus de raptor eruit te mikken en alleen gebruik te maken van mijn twee Hitachi's in RAID 0. De installatie verloopt nu prima en wordt afgerond. Bij het verder installeren van de drivers gaat het echter mis. De verkenner loopt weer een aantal maal vast. Er is een probleem met mijn accountgegevens, waardoor ik niet in kan loggen en moet herstarten en mijn USB stick wordt niet meer herkend.

Nu ben ik natuurlijk nog niet helemaal klaar met experimenteren, maar ik vraag me wel af of dit soort problemen bekend zijn met Vista 64-bit (SP 1, voor ik het vergeet)?

Mijn volgende poging wordt er een zonder gebruik te maken van de RAID controller, zodat ik dat ook uitsluit. Ik hoop alleen niet dat ik hierdoor maar van 1 van mijn 3 HDD's gebruik kan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Update:

Ook zonder RAID controller is het ellende. Een poging tot installatie op de raptor geeft een fout met een missende .dll. Een installatie op een van de Hitachi's geeft een BSOD 'page fault in nonpaged area'. Google leert dat het probleem twee mogelijke oorzaken heeft: installatie met twee DIMMetjes of teruggaan naar een vroege BIOS (ben inmiddels van F3 naar F7 en F8 gegaan). Aangezien mijn enige tijdelijke succesvolle install (uit mijn vorige topic) met 1 DIMM is geweest, wordt dat mijn volgende poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 19:01
remap aanzetten in bios zodat de bios de volledige 4gb probeert te reserveren, en dan weer proberen te installeren?
Of andersom, en dat proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Op dit moment lijkt het erop dat het me gelukt is. Weliswaar met 2GB. Dat remap verhaal zal ik zo eens opzoeken in de BIOS, maar ik ben niet bekend met de feature/optie. Iig bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Helaas pindaboter. Zoals zovelen op het web lukt het me met geen mogelijkheid om gebruik te maken van mijn 2e stick RAM. Dit is schijnbaar een zeer bekend probleem. Er is een update voor uitgekomen: KB 929777 (uit mijn hoofd) en deze is ook geintegreerd in SP1. Helaas blijkt dit voor mij niet de oplossing.

Sommige mensen waren geholpen met een BIOS update (met name ASUS P5xxx gebruikers), maar ook de meest recente Gigabyte BIOS lost het niet op.

Ik heb alle Vista updates geinstalleerd voordat ik de 2e stick in het slot deed, maar bij opstarten flitst er snel een BSOD (zo snel dat ik het niet kan lezen) langs.

Er was nog wel iemand die baat had bij het underclocken van zijn RAM, zodat het synchroon liep met zijn FSB (1:1). Helaas begrijp ik de ballen van deze BIOS instellingen en lukt medat dus niet.

Omdat ik een OS wilde dat al mijn RAM kon gebruiken, zit ik nu dus met een OS dat minder RAM kan hebben dan de 32-bits versie. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, want ik vind dit behoorlijk schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 19:01
had je de memory remap al gevonden?
Verder was het toch vooral dat bepaalde apps moeite hadden met 4gb, niet windows zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
mem remap wordt ondersteund, maar ik hoef het niet in te schakelen. Vandaar dat ik het niet tegen kwam in het BIOS.

Als je Googlet op 'Vista 64 4GB' dan val je stijl achterover van de resultaten. Het schijnt een al zeer lang bekend probleem te zijn. Mocht je details hebben over dat het alleen bepaalde apps betreft, dan hoor ik het graag. Wellicht dat ik dan het OS nog wat kan tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
*move naar WOS op verzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Thx, GENETX.
Ik ga contact opnemen met zowel Microsoft, Gigabyte en Zercom (waar ik het spul gekocht heb). die zullen ongetwijfeld allemaal naar elkaar wijzen, maar je moet toch iets.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Opgelost!

De OCZ reepjes waren het probleem. Ik heb ze geruild voor Corsair 2x2GB TWIN2X 8500 C2D en alles loopt nu stabiel.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zal ik het dan toch maar weer naar de PMG hoek schuiven? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
je was me net voor ;)
Pagina: 1